de Ware Kerk

eilander
Moderator

Re: de Ware Kerk

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
joy schreef:En verder hebben wij geestelijk inzicht door de inwoning van de Heilige Geest om haarfijn aan te voelen dat er wolven in de schaapskooi gekomen zijn, door goed te luisteren wat er wordt verkondigd.

groet
Zouden de discipelen dat haarfijne gevoel ook bij Judas gehad hebben? Of Paulus bij Demas?
Jazeker, de discipelen hebben bij Judas haarfijn aangevoeld dat hij een echt kind van God was.... Zelfs toen de Heere overduidelijk aangaf dat Judas een verrader was, begrepen ze het nóg niet.

Waarmee ik zeggen wil, en ik denk dat Tiberius dat ook wil zeggen: ik geloof niet zo in dat haarfijn aanvoelen. Ik lees in de Bijbel ook niet over elkaar beproeven, wel jezelf. Omdat ons hart zo bedrieglijk is als wat.
joy

Bericht door joy »

Tiberius schreef:
joy schreef:En verder hebben wij geestelijk inzicht door de inwoning van de Heilige Geest om haarfijn aan te voelen dat er wolven in de schaapskooi gekomen zijn, door goed te luisteren wat er wordt verkondigd.

groet
Zouden de discipelen dat haarfijne gevoel ook bij Judas gehad hebben? Of Paulus bij Demas?
Dat is een goede vraag Tiberius.
De discipelen erkenden de Here Jezus als de Zoon van God, dat had de Heilige Geest hun geopenbaard. Maar als we wat verder lezen over hen, dan snapten zo totaal niet wat er ging gebeuren, dat de Zoon van God gedood moest worden aan het kruis als een Offerlam voor de zonden.
Ook hebben ze na de kruisiging Hem verloochend.

Maar na de opstanding van Christus kwam met Pinksteren de uitstorting van de Heilige Geest die als blijvende inwoning. Toen werden ze geleerd door de Geest zelf en konden ze de brieven schrijven die nu voor ons zo kostbaar zijn als leidraad in ons leven.
Ook verbaas ik me als ik lees dat ze werkelijk alles gaven voor Christus hun hele leven tot in de dood
Zo denk ik erover ik hoop dat je er mee kan instemmen.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
joy

Bericht door joy »

eilander schreef:
Tiberius schreef:

groet
Jazeker, de discipelen hebben bij Judas haarfijn aangevoeld dat hij een echt kind van God was.... Zelfs toen de Heere overduidelijk aangaf dat Judas een verrader was, begrepen ze het nóg niet.

Waarmee ik zeggen wil, en ik denk dat Tiberius dat ook wil zeggen: ik geloof niet zo in dat haarfijn aanvoelen. Ik lees in de Bijbel ook niet over elkaar beproeven, wel jezelf. Omdat ons hart zo bedrieglijk is als wat.
Nah misschien is het woordje "haarfijn" wel wat te sterk uitgedrukt, maar we mogen wel geesten beproeven staat er in de Joh.brief.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

joy schreef:
eilander schreef:
Tiberius schreef:

groet

Nah misschien is het woordje "haarfijn" wel wat te sterk uitgedrukt, maar we mogen wel geesten beproeven staat er in de Joh.brief.
Zie de kanttekeningen: hun léér moet je toetsen aan Gods Woord. Dat is wat anders dan hun hart, dat hoeven we niet te doen en dat mogen we ook niet doen.
joy

Bericht door joy »

Ik vraag me af waar ik gezegd heb om harten te toetsen, dacht juist dat ik wees op wát een gelovige zegt aan de hand van de Bijbel.
Maar goed als de strekking van wat ik schrijf verder niet zo belangrijk is....dan laat maar.
Even goede vrienden
Dag. :)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

joy schreef:Ik vraag me af waar ik gezegd heb om harten te toetsen, dacht juist dat ik wees op wát een gelovige zegt aan de hand van de Bijbel.
Maar goed als de strekking van wat ik schrijf verder niet zo belangrijk is....dan laat maar.
Even goede vrienden
Dag. :)
Dan waren we het steeds gewoon eens blijkbaar.
Nog betere vrienden :)
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

SecorDabar schreef:
Afgewezen schreef:MoesTuin, waarom ben je op een discussieforum gekomen, als je eigenlijk vindt dat er niet gediscussieerd mag worden?
Ik lees niet dat de heer Moestuin vind dat er niet gediscussieerd mag worden.
Moestuin schreef: p.s. mijn verstandelijke vermogens zijn helaas niet heel erg ontwikkeld in moeilijke leer en woorden,
vergeef me, ik snap soms heel veel moeilijke standpunten hier niet op het forum,
ook in andere topics niet altijd, maar ik weet, uw bedoelingen en vraag zijn goed)

Niet iedereen is even bekwaam om te discussiëren.

En ook niet iedereen is bekwaam om een bepaald boek van intellect niveau te lezen.

De één krijgt zielevoedsel in de eenvoudige oefeningen van Wulfert Floor.

De ander in een werk van Calvijn.

Zelf heb ik eens een boek getracht te lezen van Ds. Frederik van Houten.
Dat was voor mij te zwaar om met mijn verstandelijke vermogens te verstaan.

Ik ben dankbaar voor het begrip SecorDabar en ook voor eigenlijk het precies omschrijven wat u heeft gedaan voor mij reeds.

Zo is het net

Ik discussier toch ook mee dacht ik, als ik een bericht plaats.

Wel is het zo, dat er soms een hardheid op treedt in een discussie

dat doet me soms best pijn.

soms kan ik er over doordenken en krijg ik de tranen in mijn ogen.

dan hoop ik maar op en vertrouw ik maar op warme harten en goede bedoelingen van iedereen hier op het forum.

We zijn nu eenmaal niet allemaal goed onderlegt in het gesprek of de kennis

Mensen die dat niet zijn mogen ook meepraten hierin.

Ik vind het heel erg als deze mensen, die wat zwakker hierin zijn, gelijk een kil antwoord krijgen en de volgende keer maar zwijgen.

Ik heb in alles een zwak, voor de zwakkere medemens, die niet altijd gemakkelijk meekomt in de dagelijkse gang van het leven

dat kenmerkt mijn hele leven tot zelfs in het werk wat ik mag doen,

daar ben ik overigens heel blij en dankbaar voor, de plaats die ik hierin mag in nemen, in mijn leven

Ontzettend dankbaar!

Daarin probeer ik ook christen te zijn, maar dat kan zeker niet volgens de reformatorische leer, daar deze mensen dit niet snappen wat betrefd verstandelijk niveau

Vandaar dat ik wat vrij hier overkom, omdat ik dit gewoon ben hierdoor, om begrijpelijk te blijven.

Dit is onderdeel van mijn leven geworden.

Met Simpelheid is niets mis daarom wat mij betreft

Ieder zijn Talenten en Gaven

Intelectueel of Verstandelijk Beperkt

Allen zijn we Parels in Gods Hand

en de Ware Kerk, is enkel in Hem alleen

De mensen waar ik mee mag werken gaan ook naar de kerk

maar op hun niveau en ze geven zich vol overgave

en reageren veelal op emotie en vanuit het hart

en nee, dat zijn geen reformatorische diensten streng in de leer.

Maar blijmoedig, er wordt gesprongen gedanst,

en als ik werk zet ik weleens net zo goed een cd op waarop kinderen psalmen zingen, op hele noten met orgelspel

en de mensen snappen het niet de woorden met het verstand, maar er is meestal wel een rust op de woning

en dan komt er een collega binnen van de andere woning, in het begin lachend, wat heb jij nou weer op staan...maar tegenwoordig komen ze binnen, zachtjes, want zeggen ze dan, bij jou zijn ze zo rustig meestal....

Zou er kracht uit gaan op 1 of andere manier, mag ik dat zeggen? ik weet het niet, valt wel op altijd

Ieder op zijn plekje

want...

[youtube]_GCrVILKpgQ[/youtube]
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
joy

Bericht door joy »

Nou Moestuin, daar word ik toch even heel stil van, wat ik nu lees.
Ik had al even in mezelf afscheid genomen van dit forum, omdat ik het gevoel had dat het hier het kleine "hoekje" is voor alleen gereformeerden, en daar kan ik natuurlijk niets tegen in brengen dat staat het forum geheel vrij.

Ik vond het al wonderbaarlijk dat ik hier en daar wat antwoorden heb gekregen al was het in de vorm van vragen.
En ik denk dat ik toch niet kan mee praten over de oudvaders en predikers en de verschillen in leer daarin, want ik weet daar niet veel van.

Maar toch is het jammer dat iemand uit een ander "hoekje" zo argwanend wordt bekeken, er werd zelf geopperd "moeten vreemden over ons regeren".
Ik was heel niet van plan de leer aan te vallen of over te discussiëren want ik aanvaard de ander zoals hij/zij zijn geloof gewoon is,...... tja wie ben ik....maar hartelijkheid en een veilig gevoel heb ik niet gevonden hier.

Maar goed daar heb er niet over te oordelen, moet maar bij mijzelf blijven.
En ik wil ook vermelden dat ik van de reformatorische leer op de fora veel kennis heb opgedaan,
daarom trekt me dat misschien wel. :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

joy schreef:
Tiberius schreef:

groet
De discipelen erkenden de Here Jezus als de Zoon van God, dat had de Heilige Geest hun geopenbaard. Maar als we wat verder lezen over hen, dan snapten zo totaal niet wat er ging gebeuren, dat de Zoon van God gedood moest worden aan het kruis als een Offerlam voor de zonden.

Maar na de opstanding van Christus kwam met Pinksteren de uitstorting van de Heilige Geest die als blijvende inwoning. Toen werden ze geleerd door de Geest zelf en konden ze de brieven schrijven die nu voor ons zo kostbaar zijn als leidraad in ons leven.
Ook verbaas ik me als ik lees dat ze werkelijk alles gaven voor Christus hun hele leven tot in de dood
Mijn bezwaar ligt bij dat haarfijn aanvoelen; ik heb het niet zo op die keurmeestertjes ter rechter of ter linkerzijde.
We moeten de vruchten beproeven, en de leer die iemand brengt, okay, maar verder niet. Dat was ook de houding van de apostelen, met instemming door de Dordtse Leerregels aangewezen.
joy

Bericht door joy »

Tiberius schreef:

[/quote]
Mijn bezwaar ligt bij dat haarfijn aanvoelen; ik heb het niet zo op die keurmeestertjes ter rechter of ter linkerzijde.
We moeten de vruchten beproeven, en de leer die iemand brengt, okay, maar verder niet. Dat was ook de houding van de apostelen, met instemming door de Dordtse Leerregels aangewezen.
[/quote]
Ik heb op jouw vraag netjes een antwoord gegeven :)
En ook gezegd dat het woord "haarfijn" wat sterk was uitgedrukt. dus ik neem aan dat dit misverstand uit te weg is.

Maar niemand kan mij wijs maken dat geen gevallen zijn waar men haarfijn kan zien en horen dat er een enorme dwaalleer, die over is komen waaien door de toronto-blessing o.a. en die zich hier in Nederland behoorlijk aan het nestelen is in bepaalde linkse gemeenten. Op dat soort zaken doelde ik.
Dat zijn de gemeenten die zich Christelijk noemen en in de naam van Jezus prediken in een geest die zeker niet de Heilige Geest is.

groet
Laatst gewijzigd door joy op 23 aug 2013, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

joy schreef:
Maar niemand kan mij wijs maken dat er geen gevallen zijn waar men haarfijn kan zien en horen dat er een enorme dwaalleer, die over is komen waaien door de toronto-blessing o.a. en die zich hier in Nederland behoorlijk aan het nestelen is in bepaalde linkse gemeenten. Op dat soort zaken doelde ik.
Dat zijn de gemeenten die zich Christelijk noemen en in de naam van Jezus prediken in een geest die zeker niet de Heilige Geest is.

groet
Volgens mij moet je in je eerste zin het woordje 'geen' toevoegen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
joy

Bericht door joy »

Bedankt, zal de vermoeidheid zijn, moet mijn bedje opzoeken :modo
Desiree

Bericht door Desiree »

Is het woord Kerk wel goed?

En gelooft het of niet, iedereen vind zijn 'eigen' 'kerk' waar.. Zie eens hoe Luther en Calvijn daar over dachten.

Geloven is oorlog zeggen ze weleens... nou kijk eens naar Syrië. Aan ons de opdracht om 'vrede te houden met alle mensen, zoveel als mogelijk is'.

Gereformeerd, Hervormd, Evangelisch, etc. Ik vind het altijd zo mooi dat in de Bijbel staat, in Openbaringen.. daar staat dat er geen tabernakel meer nodig zal zijn omdat Jezus Christus er zelf is.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

joy

Bericht door joy »

Desiree schreef:Is het woord Kerk wel goed?

En gelooft het of niet, iedereen vind zijn 'eigen' 'kerk' waar.. Zie eens hoe Luther en Calvijn daar over dachten.

Geloven is oorlog zeggen ze weleens... nou kijk eens naar Syrië. Aan ons de opdracht om 'vrede te houden met alle mensen, zoveel als mogelijk is'.

Gereformeerd, Hervormd, Evangelisch, etc. Ik vind het altijd zo mooi dat in de Bijbel staat, in Openbaringen.. daar staat dat er geen tabernakel meer nodig zal zijn omdat Jezus Christus er zelf is.
Helemaal eens, maar een waar geloof is natuurlijk geen oorlog, dat hoort niet zo te zijn.
Daarom schreef ik ook de kerk/gemeente van Christus is universeel, Hij is het hoofd Hij is de Eigenaar.
En zeker vind ik mijn eigen kerk waar....maar dat betekent niet dat deze volmaakt is dat is niet ene kerk, menselijk gesproken dan.
Maar IN Hem zijn we wel volmaakt!
Desiree

Bericht door Desiree »

Ja, in Hem zijn we volmaakt. Eigenlijk begrijp je niet waarom God van ons houdt. Met de gestalte van elkaars voeten te wassen, is het inderdaad geen oorlog. Ik ervaar veel liefde van de Heere God, en soms ook van de hele brede groep van mede christenen, wat mij ootmoedig maakt.. Als ik dan kijk naar Syrië en ik mag de Heere kennen, dan vraag ik aan God wat nu het verschil is tussen zij daar en mijn persoontje. Ik word zo gezegend en zij lijden verschrikkelijk. Niet dat zegen positief hoeft te zijn en lijden negatief... maar als je dan Allah hoort roepen door anderen dan krimpt soms je hart ineen.

Weet je, ik pas eigenlijk ook niet op dit forum. Mijn antwoorden zijn vaak te snel geschreven en ik ben een enorm gevoelsmens. Ik vraag heel veel aan de Heere God wat ik moet doen omdat ik Hem het meest vertrouw. Een rustig leven met de Heere God is fijn. Maar toch dringen de beelden binnen van Syrië en ik zal je eerlijk zeggen dat ik gister veel heb gehuild. Wat een leed, wat een verdriet en ik zo gezegend... Dan is het moeilijk om mee te doen aan een discussie over de SGP. Want dat valt zo in het niet bij dit soort dingen, dus zijn mijn antwoorden ook niet goed daar.

Ik laat het discussiëren aan jullie over. Hartelijke groet van een (mogelijke) zuster in Christus. Tot Later.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Gesloten