Open internet: censuur

limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Ik heb trouwens ook postzegels met blote vrouwen erop.
;-o dat hadden we nou niet gedacht van jou . . .

;-)
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Daphne
controleer eens wat je kinderen met hun mobieltje uitspoken
elkaar bellen en smsen...
Dat ook maar ik heb twee meiden hier in huis die precies weten hoe je met die dingen ook kan internetten of WAPpen ofzo.

Kun je gefilterd internet hebben op de PC, komt de vunzigheid via dat kanaal binnen (heb ik gelukkig nog niet geconstateerd bij ons maar het kán wel allemaal). Weten wat ze aan het doen zijn lijkt me een goede zaak.
Das waar ook... maar internetten op je mobiel is ontzettend duur. Bij mij zit die optie er ook op maar dat gaat mijn telefoon rekening niet leuk vinden...
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door UnionistIk heb trouwens ook postzegels met blote vrouwen erop. Ik zal de kerkenraad maar niet wijzer maken, straks willen ze ook gefilterde filatelie.
Straks vragen ze bij elk huisbezoek... mogen wij uw postzegelcollectie even screenen op onchristelijk beeldmateriaal?!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
limosa

Bericht door limosa »

controleer eens wat je kinderen met hun mobieltje uitspoken
elkaar bellen en smsen...
Dat ook maar ik heb twee meiden hier in huis die precies weten hoe je met die dingen ook kan internetten of WAPpen ofzo.

Kun je gefilterd internet hebben op de PC, komt de vunzigheid via dat kanaal binnen (heb ik gelukkig nog niet geconstateerd bij ons maar het kán wel allemaal). Weten wat ze aan het doen zijn lijkt me een goede zaak.
Das waar ook... maar internetten op je mobiel is ontzettend duur. Bij mij zit die optie er ook op maar dat gaat mijn telefoon rekening niet leuk vinden...
is zo, maar bijna iedereen heeft van die momenten dat de nieuwsgierigheid het wint van het gezonde verstand, zeker bij pubers komt dat voor
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door UnionistIk heb trouwens ook postzegels met blote vrouwen erop. Ik zal de kerkenraad maar niet wijzer maken, straks willen ze ook gefilterde filatelie.
Straks vragen ze bij elk huisbezoek... mogen wij uw postzegelcollectie even screenen op onchristelijk beeldmateriaal?!
Krijgen ze 7 dikke albums op schoot. Wow!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Krijgen ze 7 dikke albums op schoot. Wow!
en daarna de sigarenbandjes en suikerzakjes ;-)

maarruh, nou stoppik met offtopic
refo

Bericht door refo »

Paar jaar geleden was men ook al druk met internet en blote juffrouwen. Dat schijnt ongveer het enige te zijn wat op internet wordt aangeboden, volgens sommigen.

In die tijd moest m'n dochter een werkstuk maken over 'het Hollands classicisme'. In die tijd kon men blijkbaar geen kleding schilderen....

Op de 3star mochten we al die werkstukken bekijken op een ouderavond. Breed op een tafel naast elkaar een stuk of 20 werkstukken. Is bloot dan opeens wel toegestaan?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

Het is overigens wel tekenend. Het enige wat nog over is is 'raak niet en smaak niet en roer niet aan'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door refo
Het is overigens wel tekenend. Het enige wat nog over is is 'raak niet en smaak niet en roer niet aan'.
Nou, niet overdrijven nu, het gaat om het weren van ongefilterd internet, het grote verschil tussen gefilterd en ongefilterd zijn toch grosso modo de ongeklede dames en heren en de activiteiten die zij ontplooien en de (verbale of fysieke) geweldadigheden en opruiende toestanden. Dat de kerk daar een mening over heeft is niet gek denk ik. Of dat met censuur afgedwongen moet worden slaat natuurlijk nergens op en is een niet te handhaven stellingname. Misschien komen de TMC-berichten op je navigatiesysteem in de auto ook wel via ongefilterd internet op je af. De voortdurende integratie van technieken maakt het onmogelijk daar grip op te houden. Maar voor een PC-tje in de huiskamer (daar gaat het volgens mij over) is een filter een uitstekend hulpmiddel waarbij je qua gebruiksmogelijkheden niks hoeft in te leveren (althans niet als je Solcon gebruikt weet ik uit ervaring).
memento

Bericht door memento »

Ik moet als ik zulk soort dingen hoor altijd denken aan Paulus' brief waarin hij schrijft over het eten van aan-de-afgoden-geoffert vlees.

Waar blijft nu de christelijke vrijheid. Waar blijft nu 'dat een ieder in zijn gemoed ten volle verzekerd is'?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik moet als ik zulk soort dingen hoor altijd denken aan Paulus' brief waarin hij schrijft over het eten van aan-de-afgoden-geoffert vlees.

Waar blijft nu de christelijke vrijheid. Waar blijft nu 'dat een ieder in zijn gemoed ten volle verzekerd is'?
Met die zinsnede een ieder in zijn gemoed ten volle verzekerd is kun je maar niet negeren dat ergste zonden luid en duidelijk worden uitgeleefd. En het zijn toch voornamelijk die zonden die het verschil maken tussen gefilterd en ongefilterd internet. Nogmaals, censuur is denk ik niet de oplossing. Maar dat de kerk stimuleert dat haar leden gefilterd internet hebben lijkt me niks mis mee.
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Laat ik even reclame maken voor de OGGiN. Kort geleden hebben we een Brochure Mulrimediagebruik gekregen, een prachtige en praktische handleiding voor dagelijks gebruik.
Wij hebben van de kerk pas ook een boekje gehad: Gezin en mediagebruik. Heel de gemeente heeft het gehad, ik denk meerdere Gergems want bij m'n vriend hadden ze het ook gehad.
Maarre van die censuur, daar heb ik bij ons in de gemeente nog niets over gehoord hoor. Ze hebben 't aan mij wel eens gevraagd op huisbezoek, of ik open internet heb.
Lecram

Bericht door Lecram »

Mijn handen jeuken om eens flink te zeggen dat dit weer eens een typisch wetticistisch, overdreven en betuttelend gebeuren is. Maar laat ik dat maar niet doen.

Blijkbaar is de kerkenraad niet in staat mensen op hun eigen verantwoordelijkheid te wijzen. En als mensen het kerkverband verlaten wordt er weer geroepen 'dat ze het makkelijker willen hebben'. Ze worden hiermee gewoon de kerk uitgejaagd.

[Aangepast op 7/5/05 door Lecram]
wim

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Maar laat ik dat maar niet doen.
Humor!! :D
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Het genoemde artikel:

GEEN OPEN INTERNET

-HERHALING!-

Geliefde gemeente, enige tijd geleden is in de preek over het zevende gebod reeds de opmerking gemaakt dat voor uw kerkenraad open internet gelijk staat met televisie-bezit. Dit vraagt natuurlijk wel enige uitleg, vandaar dit stukje.
In de eerste plaats: Dringend willen wij u adviseren geen internet te nemen thuis, als u dit niet nodig hebt DISTANTIE: afstand houden, is volgens uw kerkenraad in deze nog steeds de beste houding! Dit is ook geheel in de lijn van het Generale Synode-besluit van 2001.
In de tweede plaats: Meent u dat u in verband met bijv. studerende kin- deren internet toch nodig heeft, dan raden wij u aan het RD-Net-Plus te nemen. Dit zijn enkele tienduizenden, nog steeds in aantal uitbreidende sites, die vooraf op zondige en dubieuze informatie gecontroleerd zijn.
In de derde plaats: Indien u meent bijv. ook i.v.m. uw werk, thuis toch over meer informatie te moeten beschikken dan via bovenstaande beschikbaar is, dan zouden we u eerst met alle klem willen vragen: Kunt u de gewenste informatie werkelijk niet missen, of is u dit opgedrongen door media en dagbladen? Als het inderdaad zo is dat het RD-Net-Plus voor u niet toereikend is, dan, alléén dán, wil uw kerkenraad met de grootst mogelijke terughoudendheid u erop wijzen dat het RD-Net-Pro een mogelijkheid zou kunnen zijn. Let wel: wij adviseren dit niet, maar wijzen u slechts op de mogelijkheid. Overigens heeft het RD zelf ook al haar abonnees hierover geïnformeerd. Uw kerkenraad laat deze uiterst belangrijke beslissing dan ook geheel voor uw eigen verantwoordelijkheid. Maakt u toch onverhoopt van het RD-Net-Pro gebruik: GA NOOIT VERDER!
En hoewel het RD-Net-Pro weliswaar gefilterd is, waardoor ongewenste en ronduit zondige informatie zoveel mogelijk geblokkeerd wordt: HET IS NIET WATERDICHT!
Als u van het RD-Net-Pro denkt noodzakelijk gebruik te moeten maken, breng dan op aanwijzing van RDNet een wachtwoord aan bij de overgang van RD-Net-Plus naar Pro, zodat alleen voor diegenen die dit nodig hebben in uw gezin, RD-Net-Pro toegankelijk is.
In de vierde plaats: Door welk gebruik van gefilterd internet dan ook: de stap naar open internet wordt er op den duur door verkleind, omdat elk gebruik drempelverlagend werkt Gemeente, let op uw zaak.
In de vijfde plaats: Naast het gevaar van het vele vuil en het verderf dat satan ons aanbiedt, is er het gevaar voor iedereen van de tijdverspilling door uit nieuwsgierigheid onnodig te blijven "surfen" en "zoeken" op de vele aangeboden sites, ook al zouden die inhoudelijk verantwoord zjjn. En hoewel dit voor ons hele leven geldt, zeker ook in dit opzicht mogen we wel bidden met de dichter: "Leer ons de tijd des levens kostelijk achten!"
Uw kerkenraad is van mening dat, uitgaande van bovenstaande, niemand meer reden kan hebben om open internet te gebruiken met zijn verschrikkelijke en bederfelijke informatie.
En gemeente, vergist u zich niet: de gevaren zijn onvoorstelbaar groot en de vorst der duisternis lacht, dat hij al zover binnen is bij onze gezinnen. Helaas: drie op de vijf aansluitingen inde Gereformeerde Gezindte zijn ongefilterd en nogmaals: wij zijn en blijven verantwoordelijk voor wat we in onze gezinnen en in onze woningen binnenhalen, ook op het gebied van lectuur, muziek, video, DVD, CD-rom enz. enz. En met de snelheid van al deze ontwikkelingen blijft ons dringend advies: Blijf van dit alles zover mogelijk vandaan. En als het niet anders kan, ook voor zakelijk gebruik of studie: ga er zo verantwoord mogelijk mee om, opdat uw gebed: "En leid ons niet in verzoeking" (daar vragen we toch om ?) niet verhinderd worde.
Ten overvloede wijzen we u erop dat het standpunt van uw kerkenraad dat "open internet gelijk staat aan televisiebezit" vanzelfsprekend ook consequenties heeft voor het afleggen van openbare belijdenis, het sluiten van huwelijken en het gebruik van de sacramenten.
De HEERE zegt over Israël: "Dit volk zal alleen wonen en met de heidenen niet gerekend worden" (Num. 23 : 9b ). En dit geldt door de afzondering met de doop voor ons! Voorzover we vader of moeder mogen zijn: hebt u bij de eerste doopvraag niet bekend dat onze kinderen niet alleen aan allerhande ellendigheid, ja aan de verdoemenis zelf onderworpen zijn, maar ook dat zij in Christus geheiligd zijn? Afgezonderd tot een heilig gebruik, voorbestemd tot een heilig doel?
Ons is nodig: Waarachtige bekering en bewaard te worden voor gewenning aan de zonde. Maar daar tegenover: Gewenning aan de HEERE en Zijn dienst, naar het Woord uit Job 22 vers21 t/m 23: "Gewen u toch aan Hem en heb vrede,- daardoor zal u het goede overkomen- Ontvang toch de wet uit Zijn mond en leg Zijn redenen in uw hart. Zo gij u bekeert tot de Almachtige, gij zult gebouwd worden,- doe het onrecht verre van uw tenten ".

Uw kerkenraad

TOEVOEGING

Geliefde gemeente, bovenstaand stuk is geplaatst in de kerkbode van maart 2003, dus bijna 2 jaar geleden. Uw kerkenraad heeft besloten dit stuk nogmaals te plaatsen, omdat dit noodzakelijk is, met dien verstande dat de gevaren alleen maar groter zijn geworden. De essentie blijft: Geen open internet. Zeker niet thuis en als het echt zakelijk (dus voor uw bedrijf of studie) niet anders kan of moet, dan zo "beschermd” mogelijk! Zie bovenstaand stukje: In de derde plaats.
Let op: De ontwikkelingen zijn echter zodanig voortgeschreden dat het gebruik van open internet ook voor zaak of studie absoluut niet nodig is. Zodat niemand zich (meer) op een zogeheten zakelijk gebruik van open internet kan beroepen, omdat er zodanige "beveiligingsmogelijkheden " zijn ook zakelijk of voor studie, dat het "desnoods" gebruik van open internet NIET GERECHTV AARDIGD is. Dit geldt de gehele gemeente. Jong en oud, privé en zakelijk.
Gemeente, versta toch a.u.b. ook hierin uw verantwoordelijkheid en luister naar de vermaning van uw kerkenraad. Buig daaronder! Dat hebt u immers bij uw belijdenis afleggen voor' s HEEREN aangezicht beloofd? Ook al zal een beveiligd internet mogelijk enige financiële konsekwenties hebben, is dat uw ziel en zijn dat de zielen van uw kinderen niet waard? Als ons principe enig, enig geld kost, moeten we dan daar gelijk over vallen ? Is dat niet verschrikkelijk? Wordt het niet overduidelijk dat de vorst der duisternis een verlammende greep op onze gezinnen wil uitoefenen en ongetwijfeld helaas reeds uitoefent via de massamedia en moeten we dat dan allemaal maar toelaten? Hoe is dit te verstaan met een afgelegde doopbelofte? Is het afleggen van een doopbelofte en het aanvaarden van open internet en alle gevaren daarom heen, te combineren met de vreze Gods? God dienen en de Mammon, kan dat? Stemmen Christus en Belial samen ? (2 Korinthe 6 vers 15).
Heel concreet, maar dat wist u al, citeren we nogmaals uit het bovengenoemd stuk: "Ten overvloede wijzen we u op het standpunt van uw kerkenraad dat open internet gelijk staat aan televisiebezit en dat dit vanzelfsprekend ook konsekwenties heeft voor het afleggen van openbare belijdenis, het sluiten van huwelijken en het gebruik van de sacramenten."

Verenigingen

Het behoeft daarom in dit licht, niemand te verwonderen dat uw kerken- raad eigenlijk als vanzelfsprekend besloten heeft dat bij leidinggevenden of bestuursleden van welke vereniging in de gemeente, of in welke functie in de gemeente dan ook, op geen enkele wijze bezit en gebruik van open internet thuis of op de zaak of voor studie, getolereerd kan worden. Zoals dit trouwens voor de gehele gemeente geldt Hoe kan iemand leiding geven of besturen naar de richtlijnen van Gods Woord, als hij zelf het ambtelijk gezag niet gehoorzaamt? En uw ambtelijk gezag stelt vanuit haar verantwoordelijkheid en toezicht op de gemeente: Open internet kan en mag niet!! En is deze maatregel van uw kerkenraad niet ingegeven door zorg? Zorg voor uw zielen en die van onze jeugd. Hebben we immers niet als ouders en als kerkenraad een grote verantwoordelijkheid ook in dit opzicht? En zijn we er niet allen van overtuigd dat het pad der zonde een hellend pad is en dat we daar zover als mogelijk ons van verwijderd dienen te houden? Indien daar behoefte aan bestaat, kan op de jaarlijkse vergadering met afgevaardigden van besturen en leidinggevenden dit standpunt nader toegelicht worden, zo u hier nog vragen over zou hebben.
Gemeente, dat we samen zouden vragen om getrouwheid en dat ieder zijn plicht zou verstaan en dat we toch beseffen dat alleen ten diepste de vreze des HEEREN doet haten het kwade. Dat we daar dan om verlegen zouden zijn en de rok zouden haten, die met het vlees besmet is. (Judas 2 vers 23b ).

Uw kerkenraad
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie