Zwaar christendom (uit: preekje voor kinderen)

DDD

Re: Zwaar christendom (uit: preekje voor kinderen)

Bericht door DDD »

Mara schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat we een dergelijke topictitel hier hebben. :nonnon
Waarom niet?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

MoesTuin schreef: De preek ging over een ongelovige vrouw aan wie werd voorgelegd of ze de keuze voor de Heer wilde maken en een nieuw hart zou willen.

Dat is toch niet verkeerd?
En in die youtubepreek werd duidelijk gemaakt dat het enige antwoord van een ongelovige is wat Job 21:14 zegt? Alle andere antwoorden zijn namelijk leugens.
DDD

Bericht door DDD »

Voor alle mensen die ook niet exact weten wat daar staat zet ik het er maar even bij:
14 Toch zeggen zij tegen God: Wijk van ons,
want wij vinden geen vreugde in de kennis van Uw wegen
De bedoeling was natuurlijk dat ze van ongelovig gelovig zou worden. En het enige bijbelse advies dat ik daarover ken is Handelingen 16,31

En zij zeiden: Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
Het andere is wel zwaar maar in dit verband niet waar. Het is een totaal uit zijn verband gerukte tekst.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Jo ... =nl&set=10
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Gaarne post ik opnieuw de preek van youtube, die buiten de gebaande reformatorische wegen gaat maar mijns inziens toch kan worden gezien als 'zwaar' (want oproepend, klemmend tot bekering) en ook als voluit Bijbels.

De nauwe poort
http://www.youtube.com/watch?v=AYLlcN8s0CY

Moderator, graag toelichting als u dingen verwijdert, anders kan ik niet weten of ik het opnieuw mag plaatsen. Ik zou overigens niet weten waarom dit verwijderd zou moeten worden, want geloofstoerusting (waar dit filmpje van is) is ook onder refo-jongeren actief.
DDD

Bericht door DDD »

Maar hoe definieer je zwaar dan? Ik kan me in het geheel niet in de opvatting vinden dat het oproepen tot bekering zwaar zou zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zwaarheid is Waarheid waarin de wet gepredikt wordt zonder het Evangelie dat ertegenover staat.
Een bekende dominee zei vaak: Sta niet naar zwaarheid, maar naar waarheid en klaarheid
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Een oproepende prediking. Een indringende prediking. Een emotionele prediking. Een ernstige prediking. Typisch is, dat dit soort predikingen bijna niet met een vlakke, monotone stem zijn te vertellen. Het beweegt een mensenhart té veel daarvoor. In de rechtsere hoek zijn dit de preken waar men de stem verheft, waar het 'zangerige' bij uitstek naar boven komt. GEMEENTE ! Je kent het wel.

Dat noem ik 'zwaar'. En zo'n prediking vind je niet alleen in de bevindelijk gereformeerde hoek. Ook in evangelische kerken wordt zo'n prediking wel eens gehoord (al grossiert men daar ook in 'lichtere' predikingen). Southern Baptists hebben vaak dit soort preken. In evangelische diensten waar ik ben geweest, en zo'n prediking heb mogen horen, barstte de voorgangen in tranen uit (met innerlijke ontferming bewogen).

En juist in vrijzinnige kerken, maar ook verbondsmatige gereformeerde kerken (vrijgemaakt, PKN, ngk/lichtere cgk...) hoor je deze prediking vrijwel nooit. De prediking is daar namelijk veel 'koeler' en 'academischer'. In veel GerGems heb je ook lang niet altijd zo'n prediking (vaak meer academisch, over bijvoorbeeld een OT tekst, of leerdienst), maar vaak ook nog wel.

Een synoniem voor 'zwaar'zou kunnen zijn 'bevindelijk', maar in bevindelijk ontbreekt de waarschuwende, ernstige connotatie, die je bij zwaar wel hebt. Zwaar is wellicht een subset van 'bevindelijk'. Onder bevindelijk valt namelijk ook 'verkennend, verrijkend'; preken over de wondere gaven en vruchten van God, hoe het is te schuilen bij Hem.

Misschien kunnen we er wel een schema van maken ;)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

sirdanilot schreef:Een oproepende prediking. Een indringende prediking. Een emotionele prediking. Een ernstige prediking. Typisch is, dat dit soort predikingen bijna niet met een vlakke, monotone stem zijn te vertellen. Het beweegt een mensenhart té veel daarvoor. In de rechtsere hoek zijn dit de preken waar men de stem verheft, waar het 'zangerige' bij uitstek naar boven komt. GEMEENTE ! Je kent het wel.

Dat noem ik 'zwaar'. En zo'n prediking vind je niet alleen in de bevindelijk gereformeerde hoek. Ook in evangelische kerken wordt zo'n prediking wel eens gehoord (al grossiert men daar ook in 'lichtere' predikingen). Southern Baptists hebben vaak dit soort preken. In evangelische diensten waar ik ben geweest, en zo'n prediking heb mogen horen, barstte de voorgangen in tranen uit (met innerlijke ontferming bewogen).

En juist in vrijzinnige kerken, maar ook verbondsmatige gereformeerde kerken (vrijgemaakt, PKN, ngk/lichtere cgk...) hoor je deze prediking vrijwel nooit. De prediking is daar namelijk veel 'koeler' en 'academischer'. In veel GerGems heb je ook lang niet altijd zo'n prediking (vaak meer academisch, over bijvoorbeeld een OT tekst, of leerdienst), maar vaak ook nog wel.

Een synoniem voor 'zwaar'zou kunnen zijn 'bevindelijk', maar in bevindelijk ontbreekt de waarschuwende, ernstige connotatie, die je bij zwaar wel hebt. Zwaar is wellicht een subset van 'bevindelijk'. Onder bevindelijk valt namelijk ook 'verkennend, verrijkend'; preken over de wondere gaven en vruchten van God, hoe het is te schuilen bij Hem.

Dit lijkt een verslag van het 'eerste gehoor', zonder op de inhoud te letten...
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Anker schreef:
MoesTuin schreef: De preek ging over een ongelovige vrouw aan wie werd voorgelegd of ze de keuze voor de Heer wilde maken en een nieuw hart zou willen.

Dat is toch niet verkeerd?
En in die youtubepreek werd duidelijk gemaakt dat het enige antwoord van een ongelovige is wat Job 21:14 zegt? Alle andere antwoorden zijn namelijk leugens.
Nou, juist het tegenovergestelde...deze vrouw word erop gewezen juist.

Hier wordt het zaad gestrooid van de bijbelse boodschap en een oproep tot een keuze gedaan en deze vrouw wordt geraakt.
Wij kunnen niet in harten kijken en werken, dat kan de Heer alleen
Hij kan het doen kiemen en het geloof vroeg of laat uitwerken
Laten we dit toch niet onderschatten.
de wegen van de Heer zijn ondoorgrondelijk.

Wanneer hebben wij voor het laatst een ongelovige verteld over deze oproep van de Heer om een keuze voor Hem te maken?

Ik zou het niet zo kunnen.

Een preek hoeft echt niet zwaar te zijn

Jezus zei, Laat de kinderen tot mij komen en verhinderd ze geenzins

Hij begaf zich gewoon onder alle mensen, want Hij is gekomen voor alle mensen en beperkte zich niet tot 1 christelijke stroming.

Wij staan wel in deze wereld, maar zijn niet van deze wereld.

Als mens doe je het nooit 100 procent goed en daarom is het zo goed om in het gebed mee te nemen, "Heer, neem weg wat verkeerd was en zegen het goed" en als je dit heel bewust van bent, dan werkt de Heer.

Oordelen is zo makkelijk, maar dat is niet aan ons kleine mensen besteed.
Laatst gewijzigd door MoesTuin op 03 aug 2013, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
DDD

Bericht door DDD »

sirdanilot schreef:Een oproepende prediking. Een indringende prediking. Een emotionele prediking. Een ernstige prediking. Typisch is, dat dit soort predikingen bijna niet met een vlakke, monotone stem zijn te vertellen. Het beweegt een mensenhart té veel daarvoor. In de rechtsere hoek zijn dit de preken waar men de stem verheft, waar het 'zangerige' bij uitstek naar boven komt. GEMEENTE ! Je kent het wel.

Zo zie je maar. Je hebt er heel andere associaties bij dan ik. Ik zou wat je beschrijft eerder bevindelijk willen noemen.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:

Dit lijkt een verslag van het 'eerste gehoor', zonder op de inhoud te letten...
Hoezo? Waarom? Zoiets kun je beter toelichten, om misverstanden te voorkomen.
DDD

Bericht door DDD »

@Moestuin:

Dat lijkt me nou niet een voorbeeld van zwaar christendom. En daar gaat het hier over;-)
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Oké, sorry

Maar deze vrouw had het wel zwaar in de film,

Wat wordt nu bedoeld met zwaar christendom?

Dat wij het zwaar vinden, de preek te zwaar is?

Maken we het ons zelf niet te moeilijk?

God ziet het hart aan.

In Johannes 3 vers 16 staat ook een korte preek, een samenvatting op zich.

Zelfs de moordenaar aan het kruis die vrij vertaald naar onze tijd geen zware preek of thelogische kennis of gepaste levenswijze leidde, zelfs die moordenaar aan het kruis, Jezus zag zijn hart aan en dat hij oprecht was en hij werd behouden!

Waarom zou dit de ongelovige vrouw uit het filmpje dit niet voorgehouden mogen worden op deze manier?
Voor deze vrouw was alleen om deze oproep te horen al zwaar genoeg.

Tja...zwaar christendom?
Een Parel in Gods Hand!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Is dit een beproeving?
Als ik recht ben moet ik hier tegen protesteren.
En dat doe ik ook.
Ik heb dit filmpje Anti-Reformatorisch genoemd
En ik kan ook niet anders dan dit blijven zeggen.
Verder laat ik het aan de moderatie over.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Ik lees nu een reactie op de film dat het niet goed is?

Haal maar weg dan hoor. Vind ik prima, maar in de andere topic waren hele bijdrage tekst en film weg zonder reden. Maar als het bezwaar geeft, verwijder maar. Vind ik prima.
Respect.
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie