Evangeliseren (zonder preken)

Mara

Re: Evangeliseren (zonder preken)

Bericht door Mara »

hmprff schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef:Kennen die collega's haar achtergrond, dat ze geen refo is? Is ze de enige die geen refo is?
Wat ze kan doen, is met een leidinggevende praten hierover, aangeven dat ze haar werk erg leuk vindt maar moeite heeft met de 'ongeschreven regels' in de sociale omgang.
Ze kan ook een leuke invoelende collega in vertrouwen nemen en vragen wat ze best kan doen en niet doen.
Maar eigenlijk vind ik het meer iets van de leiding die moet zorgen voor een prettige veilige werksfeer.
Ja dat wisten ze van begin af aan. Ze kwam solliciteren in een lange broek bijv. en het is toen helemaal niet ter sprake gekomen.
Alleen haar kwaliteiten.
Maar ik wilde de discussie breder trekken hoor. Niet persé over dat meisje, zij redt zich wel. Ze is sociaal vaardig. ;)
Ik wilde het over onze opstelling hebben, een spiegel voorhouden hoe wij tegenover iemand staan die er niet in opgegroeid is, of zelfs vijandig is.
"Preken" werkt averechts, dat is mijn persoonlijke stelling.
Als je het vanuit het standpunt van de ongelovige bekijkt, waarom zou ik moeten gaan geloven dan? Wat heb ik daaraan, wat word ik er wijzer van? Het leven is toch goed zo?
Het is iets anders als iemand op een ziekbed ligt.
Maar zolang iemand gezond en sterk is, het leven hem toelacht, is er geen reden om te gaan geloven.
Ik neem aan dat je dat ook bedoelt vanuit het standpunt van een ongelovige? Anders ben ik het in ieder geval helemaal met je oneens!

Om deze reden kun je denk ik nooit volstaan met evangeliseren zonder woorden... Je moet de mensen eerlijk vertellen dat God hun Schepper is (en dus van hen mag vragen om op een bepaalde wijze te leven, in ieder geval dat ze Hem erkennen als hun God en Schepper). Het is ook oneerlijk om mensen niet te wijzen op het zondeprobleem wat ze hebben. Als je evangeliseert zonder dat te zeggen, sus je het geweten van de mensen die je spreekt, terwijl ze onderweg zijn naar de hel.
Uiteraard. Maar zo krijg je dit te horen dan.
En je kunt wel zeggen dat God ook hun schepper is, maar het zal weinig indruk maken, in de meeste gevallen.
In het verleden had ik wel eens "prekendrang", maar ik heb dat afgeleerd. Het werkt eerder vervreemdend, of wekt afkeer/vijandschap op.
Wat een werk heeft de Heere soms niet aan ons?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

***mug***
**olifant**
Mara

Bericht door Mara »

Op CIP.nl vond ik nog een toepasselijk stukje:
In 1 Koningen 19: 19 – 21 lezen we over de roeping van Elisa door Elia. Elisa was met een span ossen hard aan het werk op het veld, toen hij door Elia geroepen werd.

Let er in de eerste plaats op dat God altijd mensen zoekt die hard aan het werk zijn en die trouw zijn in hun seculiere beroep of werk. Mozes hoedde trouw de schapen van zijn schoonvader toen God hem riep. David hoedde schapen en vocht tegen leeuwen en beren. Amos was een hardwerkende veehoeder. Petrus, Jacobus, Johannes en Andreas waren hardwerkende vissers. Mattheus zat aan tafel zijn boekhouding te doen.

We zien nergens in het Oude Testament of in het Nieuwe Testament dat God luie mensen roept om in Zijn dienst te komen.

We lezen ook niet dat Elia naar het huis van Elisa ging terwijl hij in diepe slaap was om hem daar te roepen – want dan zouden we kunnen denken dat hij een luie man was. Jezus ging ook niet ’s avonds naar het huis van Petrus om hem daar te roepen. Hij riep hem, terwijl hij aan het vissen was. Al deze voorbeelden laten ons zien dat God wil dat we trouw zijn en hard werken in onze seculiere werkzaamheden, voordat Hij ons kan roepen om Hem te dienen. Als je niet trouw bent in de aardse zaken, hoe kun je dan trouw zijn in de hemelse zaken? Als je nog jong bent en thuis woont, wees dan een trouwe zoon of dochter in huis.

Let er in de tweede plaats op dat al deze mensen alles uit handen lieten vallen waar ze mee bezig waren om meteen op weg te gaan vanaf het moment dat God hen riep. We zien dat bij Petrus, Johannes en Mattheus en ook hier bij Elisa. God roept diegene die meteen en met het hele hart op Zijn roep reageert. Ze zoeken wellicht bij geest vervulde mensen naar bevestiging van Gods roep op hun leven, om zich op die manier te verzekeren dat ze niet reageren vanuit hun eigen emoties. Maar vanaf het moment dat ze zekerheid hebben ontvangen, handelen ze direct. God kan enkel zulke mensen gebruiken om Hem te dienen, omdat Zijn dienst zulke directe gehoorzaamheid vereist. Totale toewijding en hard werken.

God beproeft ons in onze seculiere werk om te zien of we trouw zijn. Als jou gevraagd wordt om een kamer schoon te maken en je bent niet zorgvuldig in de manier waarop je dat doet of heel slordig, dan vraag ik me af of God je ooit zal roepen om Hem te dienen. Want als dat de manier is waarop je een kamer schoon maakt, dan is dat wellicht ook de manier waarop jij je hart schoonmaakt. Hoe kan God dan aan jou vragen om Zijn gemeente op te ruimen? Het is trouw in de kleine dingen waar God naar zoekt.
=======
Samengevat: ook op de wijze waarop wij onze dagelijkse plicht verrichten, kunnen wij een leesbare brief zijn!
Dodo

Bericht door Dodo »

Wat een raar stukje. Zoekt God ijverige mensen? Ik dacht dat zondaars geroepen werden, geen noeste werkers.
En zo toepasselijk vind ik het niet in dit topic.
hmprff

Bericht door hmprff »

Dodo schreef:Wat een raar stukje. Zoekt God ijverige mensen? Ik dacht dat zondaars geroepen werden, geen noeste werkers.
Je haalt hier mijns inziens twee dingen door elkaar. God roept zondaars tot bekering. Maar hier gaat het over de roeping voor het werk in Zijn Koninkrijk. En dan is het belangrijk dat we ijverig en secuur zijn in ons werken. Immers als we in de gewone dingen van het leven al niet ijverig, secuur en trouw zijn, hoe kunnen we dat dan wel zijn in het werk in Zijn Koninkrijk?
Dodo

Bericht door Dodo »

Bij herlezing denk ik dat je gelijk kan hebben, maar het is niet zo duidelijk. Ik vind het dan nog steeds niet zo'n geweldig stuk. Je hoort zo vaak van mensen die een roeping voor predikant of zending hebben, en daar jaren mee lopen voor ze de sprong durven wagen. Doen die het dan fout?
En ik denk dat trouw in je dagelijkse werk voor iedere gelovige belangrijk is, niet alleen voor mensen die een speciale dienst van God krijgen.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Wat een raar stukje. Zoekt God ijverige mensen? Ik dacht dat zondaars geroepen werden, geen noeste werkers.
Ja wel hoor, toch wel. :)
Mijn ouders leerden ons om ijverig te zijn, ons werk goed te doen, zodat mensen nooit zouden kunnen zeggen dat die christenen ook maar de boel laten waaien, of de zaak bedriegen.
Als mensen dat ontdekken, stellen ze vast dat het dus geen verschil maakt. Een christen kan net zo goed "tillen".
Dat schaadt de naam van God, indirect!
refo

Bericht door refo »

Ze hadden beter kunnen zeggen dat God dat fijn vindt.
Dan merkt de buitenwereld het vanzelf ook, zonder dat je elkaar dan een schouderklopje geeft.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Ze hadden beter kunnen zeggen dat God dat fijn vindt.
Dan merkt de buitenwereld het vanzelf ook, zonder dat je elkaar dan een schouderklopje geeft.
Even tussendoor:
Wat is "fijn vinden" als we het hebben over de Allerhoogste Majesteit.
Dit lijkt me een manier van spreken die God omlaag haalt. Het lijkt me
in ieder geval niet gewenst om zo in menselijke termen over God te
spreken
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
refo schreef:Ze hadden beter kunnen zeggen dat God dat fijn vindt.
Even tussendoor:
Wat is "fijn vinden" als we het hebben over de Allerhoogste Majesteit.
Dit lijkt me een manier van spreken die God omlaag haalt. Het lijkt me
in ieder geval niet gewenst om zo in menselijke termen over God te
spreken
Terecht opgemerkt DIA!
Mijn ouders spraken nooit op deze wijze over de Heere, maar altijd in gepaste eerbied.
Intussen vraag ik me ook af wat er mis is met een schouderklopje.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Ook onchristelijke mensen kunnen ijverig en trouw in hun werk zijn. Zijn die dan ook een leesbare brief?
helma

Bericht door helma »

Chrisje72 schreef:Ook onchristelijke mensen kunnen ijverig en trouw in hun werk zijn. Zijn die dan ook een leesbare brief?
nee, goede werken kunnen alleen voortkomen uit een waar geloof. Anders doe je niets meer dan je plicht. En dan kan je wel een voorbeeld zijn voor anderen; maar het gaat erom of je het beeld van Christus vertoont.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

hoe zie je het verschil dan? Mara zegt dat je door je werk getrouw te doen een leesbare brief bent
Mara

Bericht door Mara »

Chrisje72 schreef:hoe zie je het verschil dan? Mara zegt dat je door je werk getrouw te doen een leesbare brief bent
Nee, zo zei ik het niet.
Mijn ouders leerden ons te trachten een onberispelijk leven te leiden, dus als je een baan hebt, deze zo goed mogelijk en op eerlijke wijze te vervullen.
Zodoende kun je een leesbare brief zijn.
Je kent ongetwijfeld de uitspraken die wel eens uitgesproken worden:
nou ja zeg, dat verwacht je toch niet, het zijn christenen notabene.
Geloof me, je wordt er dubbel op afgerekend!
helma

Bericht door helma »

Chrisje72 schreef:hoe zie je het verschil dan? Mara zegt dat je door je werk getrouw te doen een leesbare brief bent
Nee, dat zegt ze niet; ze gebruikt het woord 'kan'.

Volgens mij kan je alleen maar een leesbare brief zijn als je zelf Christus kent.
Een leesbare brief ben je als mensen Christus in jou zien.
Als je door het werk van de Heilige Geest door jouw leven(shouding) laat zien hoe Christus is.
Dat is dus niet iets van je eigen prestaties; dat is het werk van Christus in je.
Plaats reactie