Uiteraard. Maar zo krijg je dit te horen dan.hmprff schreef:Ik neem aan dat je dat ook bedoelt vanuit het standpunt van een ongelovige? Anders ben ik het in ieder geval helemaal met je oneens!Mara schreef:Ja dat wisten ze van begin af aan. Ze kwam solliciteren in een lange broek bijv. en het is toen helemaal niet ter sprake gekomen.Dodo schreef:Kennen die collega's haar achtergrond, dat ze geen refo is? Is ze de enige die geen refo is?
Wat ze kan doen, is met een leidinggevende praten hierover, aangeven dat ze haar werk erg leuk vindt maar moeite heeft met de 'ongeschreven regels' in de sociale omgang.
Ze kan ook een leuke invoelende collega in vertrouwen nemen en vragen wat ze best kan doen en niet doen.
Maar eigenlijk vind ik het meer iets van de leiding die moet zorgen voor een prettige veilige werksfeer.
Alleen haar kwaliteiten.
Maar ik wilde de discussie breder trekken hoor. Niet persé over dat meisje, zij redt zich wel. Ze is sociaal vaardig.![]()
Ik wilde het over onze opstelling hebben, een spiegel voorhouden hoe wij tegenover iemand staan die er niet in opgegroeid is, of zelfs vijandig is.
"Preken" werkt averechts, dat is mijn persoonlijke stelling.
Als je het vanuit het standpunt van de ongelovige bekijkt, waarom zou ik moeten gaan geloven dan? Wat heb ik daaraan, wat word ik er wijzer van? Het leven is toch goed zo?
Het is iets anders als iemand op een ziekbed ligt.
Maar zolang iemand gezond en sterk is, het leven hem toelacht, is er geen reden om te gaan geloven.
Om deze reden kun je denk ik nooit volstaan met evangeliseren zonder woorden... Je moet de mensen eerlijk vertellen dat God hun Schepper is (en dus van hen mag vragen om op een bepaalde wijze te leven, in ieder geval dat ze Hem erkennen als hun God en Schepper). Het is ook oneerlijk om mensen niet te wijzen op het zondeprobleem wat ze hebben. Als je evangeliseert zonder dat te zeggen, sus je het geweten van de mensen die je spreekt, terwijl ze onderweg zijn naar de hel.
En je kunt wel zeggen dat God ook hun schepper is, maar het zal weinig indruk maken, in de meeste gevallen.
In het verleden had ik wel eens "prekendrang", maar ik heb dat afgeleerd. Het werkt eerder vervreemdend, of wekt afkeer/vijandschap op.
Wat een werk heeft de Heere soms niet aan ons?