Synode ggin 2013

-DIA-

Re: Synode ggin 2013

Bericht door -DIA- »

Yesenaer schreef:
vlinder schreef:
Yesenaer schreef:In februari ging een GGiN predikant voor in een GG gemeente voor de zondagsrust, GGiN en GG kerkenraad zaten in de kerkenraadsbank.
In April werd een SGP Tijdrede gehouden wel in de GGiN+GGiN predikant, GG en GGiN ook bij elkaar in de bank.

En enkele weken terug ging een GG predikant voor in een hervormde gemeente voor zondagsrust, waar de plaatselijke hervormde predikant uit de bijbel las.
Sja...dit zijn geen erediensten toch?
Eredienst, werd gewoon met Votum en Groet begonnen, wat zou het anders moeten zijn?
klopt, maar dit zijn noodsprongen die 'officieel' niet kunnen door kerkmuren.
Maar er kunnen zulke banden zijn dat kerkmuren daardoor "uit de nood" worden
doorbroken. Ik weet ook van GBS-diensten en dergelijke dat die in feite een
gewone eredienst is, waarin het woordje GBS nauwelijks voorkomt, dan met
de collecte.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Yesenaer schreef:
vlinder schreef:
Yesenaer schreef:In februari ging een GGiN predikant voor in een GG gemeente voor de zondagsrust, GGiN en GG kerkenraad zaten in de kerkenraadsbank.
In April werd een SGP Tijdrede gehouden wel in de GGiN+GGiN predikant, GG en GGiN ook bij elkaar in de bank.

En enkele weken terug ging een GG predikant voor in een hervormde gemeente voor zondagsrust, waar de plaatselijke hervormde predikant uit de bijbel las.
Sja...dit zijn geen erediensten toch?
Eredienst, werd gewoon met Votum en Groet begonnen, wat zou het anders moeten zijn?
Ik waag dit te betwijfelen en zou het anders op z'n minst vreemd vinden, omdat het volgens mij geen 'eredienst' in die zin van het woord is. Heb het zelf bij een tijdrede voor een stichting/partij volgens mij nooit meegemaakt: beginnen met votum en groet. Dacht dat het ook alleen maar kan in een 'reguliere' kerkdienst met een eigen kerkenraad, die verantwoordelijk is. Votum zou nog kunnen wellicht, maar groet?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
claus

Bericht door claus »

Het is overigens opvallend dat bij de GG heel vaak 85 à 90% van de vorige keer afgevaardigd zijnde personen weer ter Synode gaat. Ook de preses (ik acht ds. Van Eckeveld hoog hoor) is bijna altijd keer op keer dezelfde persoon, terwijl de PKN, de CGK en ook de HHK een systeem er op na houden waarop veel meer mutaties zijn, zodat ook anderen eens aan bod kunnen komen.
Ik krijg de indruk dat het bij de GG vaak een soort 'erezaak' is om als afgevaardigde te worden gekozen.

Ook het punt van geen diakenen afvaardigen is krachtens het oudste kerkrecht (van vader Voetius) niet juist. Het aangescherpte kerkrecht door wijlen ds. G. H. Kersten 'verbiedt' afvaardiging van diakenen, terwijl er op die manier toch duidelijk een ambt ontbreekt bij de afgevaardigden. Of is het diakenambt geen ambt? Ja toch! Een klein beetje 'discriminatie' van het diakenambt is dit, vind ik persoonlijk. Bovengenoemde kerkverbanden hebben wel diakenen op generale synodes.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

claus schreef:Het is overigens opvallend dat bij de GG heel vaak 85 à 90% van de vorige keer afgevaardigd zijnde personen weer ter Synode gaat. Ook de preses (ik acht ds. Van Eckeveld hoog hoor) is bijna altijd keer op keer dezelfde persoon, terwijl de PKN, de CGK en ook de HHK een systeem er op na houden waarop veel meer mutaties zijn, zodat ook anderen eens aan bod kunnen komen.
Ik krijg de indruk dat het bij de GG vaak een soort 'erezaak' is om als afgevaardigde te worden gekozen.

Ook het punt van geen diakenen afvaardigen is krachtens het oudste kerkrecht (van vader Voetius) niet juist. Het aangescherpte kerkrecht door wijlen ds. G. H. Kersten 'verbiedt' afvaardiging van diakenen, terwijl er op die manier toch duidelijk een ambt ontbreekt bij de afgevaardigden. Of is het diakenambt geen ambt? Ja toch! Een klein beetje 'discriminatie' van het diakenambt is dit, vind ik persoonlijk. Bovengenoemde kerkverbanden hebben wel diakenen op generale synodes.
Of de percentages kloppen weet ik niet.

Dat het alleen predikanten en ouderlingen zijn, komt doordat de DKO wordt gevolgd die dat nu eenmaal bepaalt. Artikel 50 DKO: gelijk aantal predikanten/ouderlingen (en geen diakenen dus).
Ds. De Gier merkt o.m. het volgende op (http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 2225&page=):

De D.K.O. bepaalt dat iedere particuliere synode twee predikanten en twee ouderlingen zal afvaardigen. Toen er aanvankelijk nog geen bepaling was, kwamen er veel meer predikanten dan ouderlingen. Het gevaar van dominocratie (predikantenheerschappij) dreigde. Daarvoor wilde de Dordtse Synode waken door vast te stellen, dat er een gelijk aantal predikanten en ouderlingen op de generale synode aanwezig moeten zijn. Daar volgens gereformeerd gevoelen een synode een presbyteriaal regeercollege is, behoren de afgevaardigden evengoed uit de ouderlingen als uit de predikanten gekozen te worden.
Van den beginne aan geschiedde de afvaardiging door vrije stemming. Dit bracht mee dat dikwijls dezelfde personen werden afgevaardigd, omdat zij het bekwaamst waren. Daarover werd wel eens geklaagd, b.v. op de Synode van Middelburg 1581. Daar werd gevraagd ofhet niet goed was, dat dezelfde predikant niet tweemaal achtereen afgevaardigd werd, opdat dan ook de andere predikanten leren mochten? Maar de synode antwoordde, dat de kerkeraden, classes en synoden vrij zouden zijn om te zenden 'die sy daer toe bequaem vinden sullen, naar haere beliefte'. De kerkelijke vergaderingen zijn geen leer-of oefenscholen, maar samenkomsten van regering en tucht. Daar is aan de beste krachten behoefte. En het gevaar van hiërarchie is niet zo groot dat het voordeel van de vrije verkiezing daarvoor moet worden prijsgegeven.
(…)
De bepaling van de afvaardiging van twee predikanten en twee ouderlingen is na de Afscheiding of Wederkeer door de kerken wel eens aangepast met het oog op de wenselijkheid van de praktijk. Maar steeds zodanig dat het aantal predikanten en ouderlingen gelijk moet zijn.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Jongere

Bericht door Jongere »

claus schreef:Het is overigens opvallend dat bij de GG heel vaak 85 à 90% van de vorige keer afgevaardigd zijnde personen weer ter Synode gaat. Ook de preses (ik acht ds. Van Eckeveld hoog hoor) is bijna altijd keer op keer dezelfde persoon, terwijl de PKN, de CGK en ook de HHK een systeem er op na houden waarop veel meer mutaties zijn, zodat ook anderen eens aan bod kunnen komen.
Persoonlijk denk ik dat het belangrijker is dat bekwame mensen worden gekozen en afgevaardigd, dan dat er een soort roulatiesysteem zou zijn zodat 'iedereen een keertje mag'.

Anderzijds heb ik toch ook wel een vraag bij deze manier van afvaardigen. Namelijk: is de uiteindelijke synode nu een juiste afspiegeling van het geheel van de gemeenten?
Om het maar in het voorbeeld van een kleur te gieten (vul zelf maar iets passenders in, zoals: zwaar/licht; voor/tegen een belangrijk standpunt; etc.).
Stel dat iedere classis in totaal zes gemeenten heeft, waarvan er vier 'zwart' zijn en twee 'wit'. Als dat dan een belangrijke stemreden is, worden uit die classis altijd vanuit de vier zwarte gemeenten afgevaardigd. En stel dat één classis overwegend wit is, dan wordt daar vervolgens niemand van afgevaardigd op de (overwegend zwarte) particuliere synode.

Zo kun je de situatie krijgen dat in het geheel van de gemeenten meer dan 30% 'wit' is, terwijl daarvan op de synode niemand te horen is / 0% aanwezig is.
Nu neem ik aan dat men eerder stemt op kennis, ervaring en inzicht dan op kleur of ligging, maar toch blijft dit wel een mankement van deze manier van afvaardigen. Dat je je toch moet afvragen of het 'hoogste orgaan' een goede afspiegeling is. Wat dat betreft zou een soort roulatiesysteem misschien wel beter zijn boven stemmen.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Jongere schreef:
Persoonlijk denk ik dat het belangrijker is dat bekwame mensen worden gekozen en afgevaardigd, dan dat er een soort roulatiesysteem zou zijn zodat 'iedereen een keertje mag'.

Anderzijds heb ik toch ook wel een vraag bij deze manier van afvaardigen. Namelijk: is de uiteindelijke synode nu een juiste afspiegeling van het geheel van de gemeenten?
Om het maar in het voorbeeld van een kleur te gieten (vul zelf maar iets passenders in, zoals: zwaar/licht; voor/tegen een belangrijk standpunt; etc.).
Stel dat iedere classis in totaal zes gemeenten heeft, waarvan er vier 'zwart' zijn en twee 'wit'. Als dat dan een belangrijke stemreden is, worden uit die classis altijd vanuit de vier zwarte gemeenten afgevaardigd. En stel dat één classis overwegend wit is, dan wordt daar vervolgens niemand van afgevaardigd op de (overwegend zwarte) particuliere synode.

Horen deze postings niet hier: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 39&t=11510 ?
Zo kun je de situatie krijgen dat in het geheel van de gemeenten meer dan 30% 'wit' is, terwijl daarvan op de synode niemand te horen is / 0% aanwezig is.
Nu neem ik aan dat men eerder stemt op kennis, ervaring en inzicht dan op kleur of ligging, maar toch blijft dit wel een mankement van deze manier van afvaardigen. Dat je je toch moet afvragen of het 'hoogste orgaan' een goede afspiegeling is. Wat dat betreft zou een soort roulatiesysteem misschien wel beter zijn boven stemmen.
Plaats reactie