Preekstem

DDD

Re: Preekstem

Bericht door DDD »

Dat lijkt me verreweg te verkiezen inderdaad.
henriët

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Maar het is natuurlijk iets heel anders als je van ontroering huilt of je stem trilt, dan dat je als een standwerker tekeer gaat, wat ik onlangs hoorde. Nu heeft de ene predikant een donkerder stem dan de andere, en als je een gelijkmatige predikant gewend bent is het des te raarder om zoiets mee te maken, maar met bewogenheid had het heus niets te maken. Meer met aanstellaritis, zoals ze dat bij mij in de buurt noemen.
Natuurlijk 'luistert' elke predikant weer ansders, en het is ook zo dat je aan de een sneller went
als aan de ander. Niet iedereen zal een Boanerges zijn.
Sommige predikanten gaan juist zacht en eerbiedig spreken als ze tere zaken behandelen.
Zo zelfs dat je moet opletten om het te kunnen volgen.
Zacht spreken kan ik me iets bij voorstellen, maar hoe bedoel je eerbiedig spreken?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Maar het is natuurlijk iets heel anders als je van ontroering huilt of je stem trilt, dan dat je als een standwerker tekeer gaat, wat ik onlangs hoorde. Nu heeft de ene predikant een donkerder stem dan de andere, en als je een gelijkmatige predikant gewend bent is het des te raarder om zoiets mee te maken, maar met bewogenheid had het heus niets te maken. Meer met aanstellaritis, zoals ze dat bij mij in de buurt noemen.
Natuurlijk 'luistert' elke predikant weer ansders, en het is ook zo dat je aan de een sneller went
als aan de ander. Niet iedereen zal een Boanerges zijn.
Sommige predikanten gaan juist zacht en eerbiedig spreken als ze tere zaken behandelen.
Zo zelfs dat je moet opletten om het te kunnen volgen.
Zacht spreken kan ik me iets bij voorstellen, maar hoe bedoel je eerbiedig spreken?
Je moet wel beseffen -en dat klinkt in een preek door als er besef van is - de grote
afstand tussen dat Heilige Goddelijke vlekkeloze Wezen en een vuile zonder die alleen
maar bij de gratie van zijn God de adem in de neus heeft.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Gisteravond een preek beluisterd via internet, ik laat maar even in het midden welke dominee dat was.
Het was een hele mooie, separerende preek, maar ik moest vaak aan de geluidsknop draaien.
Zachter, want dominee begon wel heel erg te schreeuwen.
Harder, als het op tere zaken aankwam.
Maar toch... helaas, een "jammerende toon", terwijl hij zo mooi en "gedragen" begon.
Omdat het een preek van ruim een uur was, ging het op den duur een beetje irriteren.
Wat is dat toch jammer.
Ik ken natuurlijk bij lange na niet de nieuwe generatie predikanten, maar wordt dit nu minder, wordt daar op gelet op de Theologische Universiteit?
Ik vraag me af of jongeren dit nog wel op kunnen opbrengen, tweemaal per zondag, ruim een uur, naar een jammerende en schreeuwende dominee te luisteren.
Slaat het niet "dood" zo?
Het is soms wel jammer als men over iets uitwendigs als een preekstijl valt.
Niet om het op te nemen voor een nare of harde stem, maar als het goed is gaat het
niet in de eerste plaats over de stem of stijl van de dominee.
Ik merk best wel op, dat met name in de Oud Ger. Gem. het gebrek aan opleiding
zich hier wel eens laat voelen. Soms kan dat inderdaad wel eens wat hinderlijk
zijn. Maar beter is om de inhoud van het gesprokene op te luisteren.

Wat ik nog veel erger vind is dat er ook predikanten lijken te zijn die hun 'stem
verdraaien'
om rechtzinnig over te komen.
Ook predikanten die erg op het gemoed preken...
Een zakelijke en toch bewogen preekstijl als b.v. ds. P. Blok, dat zijn wel witte
raven.

Het komt vanzelf ook voor dat een predikant werkelijk bewogen wordt als hij
de schare voor zich aanschouwt. Zelfs Jezus weende toen Hij Jeruzalem genaakte.
Och, of gij ook heden.... Dat waren tranen van bewogenheid. Als ik me niet vergis
hoor je zulke tranen in de prediking de laatste jaren steeds minder.

We lezen in de levenbeschrijving van ds. M. Blok, broer van ds. P. Blok, die toen
hij in Rijssen stond, dat zijn prediking vaak beslag legde op de gemeente. In zijn
ambtelijke gebeden sprak hij meermalen met grote teerheid, zoals een kind tot
zijn vader sprak. Soms is hij door het wonder van Gods ontferming zo overmand,
dat hij minuten lang zwijgt. Er werd toen wel eens van hem gezegd dat hij preekte
door te zwijgen.

Ook de ware bewogenheid kan soms niet verborgen blijven. Ik weet uit mijn jeugd
nog heel goed dat ds. Bregman nogal een zo gevoelig was, dat hij als het ware
stond te wenen op te kansel. Niet om sentimenten op te wekken, maar omdat hier
werkelijke bewogenheid sprak. En dat gepaard met een grote verwondering en
ernst ten aanzien van de onbekeerde zielen.

Maar ook een aanstootgevende vorm van 'bewogenheid' komt voor. Het is vaak dat
dit wel eens openbaar komt, hoewel er heden ten dage minder geoefende hoorders
zijn, en velen een wat bewogen stem meteen als "het ware" zullen bestempelen.
Laat het voor wat het is. Dat zal de eeuwigheid openbaren.
Kortom: Ik wou dit zeggen: Ik ben wars van een gemaakte preekstijl.

Maar als je de tere vreze Gods in een predikant beluistert, dan kan het haast niet
anders of hij zal af en toe zo bewogen zijn dat hij even moet zwijgen. Het maakt ook
nogal wat uit, als ik me niet vergis, bij welke punten een prediker bewogen raakt.
Of anders is het: als je in de bewogenheid van de prediker het tere nabije leven van
de prediker met zijn God hoort, en daarmee tegelijk het ongeluk en de diepe ellende
hoort waarin de hoorders van nature allen verkeren. (Zie ook het voorbeeld van de
tranen van Jezus.) Dat is het wat afdrukt en wel eens beslag kan leggen. Dat is nog
wel onderscheiden van wat ook wel wordt genoemd 'op het gemoed preken'. Dat laatste
kan inderdaad hinderlijk zijn.

Erger nog als dat bewust wordt gedaan. Er is ook een niet bewuste manier die mensen
wel eens kan raken. Neem wijlen ds. Venema. Hoe kon hij met bewegelijke woorden de
zaken voorstellen.
Niet zelden kwamen daardoor onder de hoorder tranen tevoorschijn. Maar ik ben er wel
van overtuigd dat dit bij ds. Venema geen 'vrome kunsten' waren.
Nee DIA, ik val er niet over, maar ik wilde dit ter discussie stellen, omdat het zo "afstotend" kan werken.
Ik ben echt wel het e.e.a. gewend, dominees met en zonder singuliere gaven, met een dialect, een lichte tic,
maar op de één of andere manier vind ik het jammerende in een stem niet prettig.
En voor de goede orde: dit betrof geen OGG dominee, ik heb daar jaren in gekerkt, dus ben ook die stijlen wel gewend.
En als moeder luister je soms met meer oren, die voor jezelf en die voor je kinderen.
De predikanten die jij hierboven noemt, heb ik ook vaak beluisterd en heb daar zeer veel achting voor!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Hier in Brasil - waar de RK-kerk haar dominante positie kwijt raakt ten gunste van de diverse pinksterkerken - zijn overal op straat van vroeg tot in de late namiddag de via de luidsprekers de plaatselijke nieuwsberichten te beluisteren. Ook de pinkstererken doen mee en de voorgangers brengen dan met een emotionele huilstem hun `blijde`boodschap. Of het helpt is mij niet bekend. De `preekstem`is een echte `huilstem`en het gaat altijd over hetzelfde (wilt U gelukkig worden: geef dan uw geld) en meer van dat soort fratsen. Of het geld goed gebruikt wordt is natuurlijk een vraag....... Er is hier nog veel armoede.
Wie meer weten wil en geintresseerd is over het hoe en wat van het Braziliaans katholicisme is het boek Ik leerde met hen door hun weg te gaan , geschreven door Harrie Lamers met als ondertitel `Nederlandse relgieuzenen de `romanisering`van de Braziliaanse katholieke kerk` interessant.
Ireneüs van Lyon

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Ik las dit stukje over het gebruik van de stem, lijkt me van belang om in het oog te houden als predikant.

"Als wij woorden uitspreken, brengen we daarmee ook gevoelens over en willen we, dat een boodschap zo en zo wordt begrepen. De stemtaal heeft te maken met intonatie, toonhoogte, geluidssterkte, duidelijkheid van de uitspraak, stemkwaliteit, de snelheid waarmee we spreken, het ritme en de melodieusheid van het stemgeluid. Vooral de intonatie is belangrijk. Soms kan een boodschap alleen al door de manier van spreken verkeerd begrepen worden. Met het oog op dit alles is het aan te bevelen, dat predikanten een uitgesproken preek via een geluidsopname nog eens terughoren en met collega’s bespreken onder leiding van een logopedist(e)."

Ps. ik post voor het eerst hier op refoforum! :yahoo
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
refo

Bericht door refo »

Ireneüs van Lyon schreef:Ik las dit stukje over het gebruik van de stem, lijkt me van belang om in het oog te houden als predikant.

"Als wij woorden uitspreken, brengen we daarmee ook gevoelens over en willen we, dat een boodschap zo en zo wordt begrepen. De stemtaal heeft te maken met intonatie, toonhoogte, geluidssterkte, duidelijkheid van de uitspraak, stemkwaliteit, de snelheid waarmee we spreken, het ritme en de melodieusheid van het stemgeluid. Vooral de intonatie is belangrijk. Soms kan een boodschap alleen al door de manier van spreken verkeerd begrepen worden. Met het oog op dit alles is het aan te bevelen, dat predikanten een uitgesproken preek via een geluidsopname nog eens terughoren en met collega’s bespreken onder leiding van een logopedist(e)."

Die Ireneaus was zijn tijd vooruit.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ireneüs van Lyon schreef:Ik las dit stukje over het gebruik van de stem, lijkt me van belang om in het oog te houden als predikant.

Daarom wordt er ook aandacht besteed aan de stem op de Theolische School. Een goede oude vriend heeft dit gedaan...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
aboricultura

Bericht door aboricultura »

luisterde in de vakantie naar een roomse mis die pastoor staat gewoon teksten te zingen.
Soms lijkt het er op dat wij ook rooms zijn , ik heb wel eens '' zingende '' predikanten mee gemaakt die hebben zeker eer roomse priesteropleiding gehad.
heb dan de waarheid en de vrede lief
Ireneüs van Lyon

refo schreef:

Die Ireneaus was zijn tijd vooruit.
Een tijdreis van 1800 jaar deed mij op dit forum belanden.. haha

Het is trouwens Ireneüs ipv Ireneaus
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

aboricultura schreef:luisterde in de vakantie naar een roomse mis die pastoor staat gewoon teksten te zingen.
Soms lijkt het er op dat wij ook rooms zijn , ik heb wel eens '' zingende '' predikanten mee gemaakt die hebben zeker eer roomse priesteropleiding gehad.
`Zingende predikanten`zegt Aboricultura..... In het Dienstboek (dat door veel prot. kerken gebruikt wordt)staan diverse responsies die zingend worden gezongen (in beurtzang) tussen voorganger en gemeente.
Vb.: Aanvan dienst der gebeden: voorganger zingt: `De Heer zij met u` waarop de gemeente antwoordt: `ook met u zei de Heer`. Lofprijzing: voorganger zingt: `Here open onze lippen`, waarop gemeente antwoordt:`zo zal onze mond uw lof verkondigen` Vervolgens zingt de voorganger: `Van de opgang der zon tot haar nedergang`antwoordt de gemeente `zij de Naam des Heren geloofd!`Na de schriftlezingen: voorg. `Lof zij U Christus`waarop gemeente antwoordt: `in eeuwigheid, amen.
En zo zijn er meer.
Niks mis mee :lock . Direct na de reformatie heeft de toenmalige nieuw gevormde kerk der hervorming veel litugische elementen verwijderd c.q. geschrapt.
Lees het boek `Liturgiek`van (nu wijlen) Dr M.A. Vrijlandt
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Eppo Gremdaat schreef:
aboricultura schreef:luisterde in de vakantie naar een roomse mis die pastoor staat gewoon teksten te zingen.
`Zingende predikanten`zegt Aboricultura..... In het Dienstboek (dat door veel prot. kerken gebruikt wordt)staan diverse responsies die zingend worden gezongen (in beurtzang) tussen voorganger en gemeente.
Vb.: Aanvan dienst der gebeden: voorganger zingt: `De Heer zij met u` waarop de gemeente antwoordt: `ook met u zei de Heer`. Lofprijzing: voorganger zingt: `Here open onze lippen`, waarop gemeente antwoordt:`zo zal onze mond uw lof verkondigen` Vervolgens zingt de voorganger: `Van de opgang der zon tot haar nedergang`antwoordt de gemeente `zij de Naam des Heren geloofd!`Na de schriftlezingen: voorg. `Lof zij U Christus`waarop gemeente antwoordt: `in eeuwigheid, amen.
En zo zijn er meer.
Niks mis mee :lock . Direct na de reformatie heeft de toenmalige nieuw gevormde kerk der hervorming veel litugische elementen verwijderd c.q. geschrapt.
Lees het boek `Liturgiek`van (nu wijlen) Dr M.A. Vrijlandt
Al die liturgie is ook niet nodig, Gods woord en de prediking ervan hoort centraal te staan!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara

Bericht door Mara »

Ps, het zou heel fijn zijn als je je zou willen voorstellen.
Hoe kom je zo op RF terecht, wat wil je ons vertellen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Arie

Bericht door Arie »

Ook ik kan me heel goed voorstellen dat een preekstem afstotend werkt, ik hoor het namelijk vaak uit de eerste hand, van mijn kinderen...
En als vacante GG gemeente, hoor ik nogal wat 'zangers' langskomen, en soms moet ik helaas zeggen, schreeuwers...
Over dat laatste; persoonlijk vind ik het vaak niet stichtelijk, maar afstotend. Een keer je stem verheffen, als het zo uitkomt ("Lazarus, KOM UIT!") kan best, maar niet vijf of meer keer in één preek, zodat je bijna uit je bank geblazen wordt.
Gelukkig praat het overgrote deel normaal...
Maar nog een ander puntje, nu we het toch over preekstemmen hebben..
Wat vinden jullie van 'het oud-Nederlanschen'-gepraat? Er zijn er verschillende die 17e eeuws Nederlands menen te moeten praten, ook daar word ik niet echt warm van..
Of: "het zou toch eens komen te gebeuren.."; dat 'komen te'.., brrrr.
Ireneüs van Lyon

Mara schreef:

Ps, het zou heel fijn zijn als je je zou willen voorstellen.
Hoe kom je zo op RF terecht, wat wil je ons vertellen?
Lijkt me een goed plan! Ik kon alleen geen voorstel topic vinden..
Plaats reactie