Groepsdruk

Luther
Contacteer:

Re: Groepsdruk

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Luther schreef:De toon van het artikel is prima. Waar ik wel wat moeite mee heb, is het feit dat anderen - die geen moeite hebben met oorbellen en leggings - kennelijk worden gezien als mensen die de Bijbel minder serieus nemen.

Het artikel vraagt (terecht!) aan anderen respect en ruimte om te mogen zijn wie men is / wil zijn. Dat mag dan andersom ook gevraagd worden, lijkt me.
Ja, dat andersom wordt een beetje lastig voor de Wachter Sions. Het gaat me inderdaad om de toon. Die vind ik heel goed. Ik vind het een sterk artikel omdat het niet heel belerend is maar juist toerustend is voor de jongeren die hier mee lopen.

En Luther, eerlijk gezegd, je schreef in een eerste reactie dat je dit totaal niet herkent. Dat verrast me wel. Ik herken het wel. Kinderen die van de basisschool kwamen en het gevoel hadden erbij te horen omdat ze een legging aanhadden. (Kinderen die wel zwichtten voor die groepsdruk)
Ik heb vanwege een deel van mijn functie redelijk vaak met pestgevallen te maken (die ik dan mag oplossen...:) ), en daarin valt mij op dat de pestgevallen om kleding werkelijk vrijwel nooit voorkomen. (Het kan natuurlijk ook zijn dat die mij nooit bereiken, en ook niet de collega's, maar dat lijkt me stug.)
Ik moet er wel bij zeggen dat op onze school het hele legging-probleem nooit heeft gespeeld en ik ken ook geen toeleverende basisscholen waar een dergelijk verbod gold. In mijn klassen zitten legging-minnaressen en legging-lozen door elkaar heen. Ik heb zelfs de indruk dat de huidige generaties pubers kleding minder belangrijk vindt dan de pubers van meer dan 10 jaar geleden toen ik begon.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Die laatste indruk klopt ook met een artikel in Trouw van onlangs. Hoewel kinderen er tegenwoordig perfect uitzien lijken merken er veel minder toe te doen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef: Ik heb zelfs de indruk dat de huidige generaties pubers kleding minder belangrijk vindt dan de pubers van meer dan 10 jaar geleden toen ik begon.
Bekend verschijnsel. Ook als het gaat om het verlangen naar het zingen van "vlotte liedjes" in de kerk "om de jeugd erbij betrokken te houden", blijkt dat dit signaal vaak wordt afgegeven door dertigers, veertigers zelfs, maar helemaal niet door de jeugd.
En de jeugd lacht zich slap om het soort liedjes dat dan door die dertigers en veertigers wordt voorgesteld als zijnde "aantrekkelijk voor de jeugd".
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Luther schreef: Ik heb zelfs de indruk dat de huidige generaties pubers kleding minder belangrijk vindt dan de pubers van meer dan 10 jaar geleden toen ik begon.
Bekend verschijnsel. Ook als het gaat om het verlangen naar het zingen van "vlotte liedjes" in de kerk "om de jeugd erbij betrokken te houden", blijkt dat dit signaal vaak wordt afgegeven door dertigers, veertigers zelfs, maar helemaal niet door de jeugd.
En de jeugd lacht zich slap om het soort liedjes dat dan door die dertigers en veertigers wordt voorgesteld als zijnde "aantrekkelijk voor de jeugd".
Vinden ze de liedjes uit het liedbook dan wel cool?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
In het liedboek staan geen liedjes.
Maar als je gezangen uit het Liedboek met kinderen zingt, en je doet dat op een goede manier, dan vinden ze dat prima.
~~Soli Deo Gloria~~
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik kan me herinneren dat mijn zusje op de basisschool (Protestants Christelijk, die steeds reformatorischer werd) wel redelijk buiten de groep viel omdat zij en mijn moeder regelmatig een broek droegen. Ze heeft nog steeds haar grote waardering voor dat ene oud-gereformeerde meisje dat zich daar niets van aantrok (en haar familie kennende, waarschijnlijk van haar ouders te horen had gekregen dat je nooit iemand om zijn/haar kleding moet afwijzen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
In het liedboek staan geen liedjes.
Maar als je gezangen uit het Liedboek met kinderen zingt, en je doet dat op een goede manier, dan vinden ze dat prima.
"Doen" die het dan beter als de oude psalmen?
Je mag van mij wel weten dat ik daar zo mijn twijfels over heb.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: In het liedboek staan geen liedjes.
"Doen" die het dan beter als de oude psalmen?
Je mag van mij wel weten dat ik daar zo mijn twijfels over heb.
Niet beter, maar vaak wel minstens net zo goed.
En veel gezangen zijn ook net zo oud -of zelfs ouder- dan de Geneefse psalmen.
~~Soli Deo Gloria~~
helma

Bericht door helma »

Pas waren wij ergens ter kerke waar ze o.a uit het Liedboek zongen
Ik was aangenaam verrast over de liederen die we zongen
Doe mij het Liedboek maar als het gaat over liederen. Heel wat meer inhoud dan veel gevoelsliedjes van tegenwoordig.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:Pas waren wij ergens ter kerke waar ze o.a uit het Liedboek zongen
Doe mij het Liedboek maar als het gaat over liederen. Heel wat meer inhoud dan veel gevoelsliedjes van tegenwoordig.
Af en toe een bepaald opwekkingslied gaat ook nog wel.
Het opmerkelijke is dat er ook Psalmen gezongen worden, alleen op een andere wijs.
Ik hoor dat wel op EO radio, je hoort een totaal andere melodie, maar bekende woorden.
Psalm 23 en Psalm 42 bijvoorbeeld.
We hoeven niet alles af te wijzen, wat buiten de Psalmen "valt".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
helma schreef:Pas waren wij ergens ter kerke waar ze o.a uit het Liedboek zongen
Het opmerkelijke is dat er ook Psalmen gezongen worden, alleen op een andere wijs.
Ik hoor dat wel op EO radio, je hoort een totaal andere melodie, maar bekende woorden.
Neem nu eens bijvoobeeld De Lofzangen Israëls van. Joh. Groenewegen.
Een bundel gezangen die brede bekendheid verwierf in de kerken.
Maar nooit door de kerk gebruikt in de erediensten. Daarvoor moest men
wachten op de "Evangelische Gezangenbundel", maar die heeft de kerk der
reformatie in de daad van ds. Ledeboer veroordeeld en symbolisch ten grave
gedragen. Wat hem in het gevangenhuis bracht...

Soms vraag ik me af of er in sommige kerken nog bekenheid is met deze
symbolische daad en de gevolgen daarvan. De gevangenissen, en boetes
die van overheidswege op "overtreding" van de "wet" stonden.
Men hijgt er als het ware weer naar om zo snel mogelijk weer wat gezangen te
kunnen zingen, althans zo lijkt het wel.

Nee, zeker zijn niet alle gezangen af te wijzen. Er zijn er met en rijke inhoud.
Maar ze worden niet in de eredienst gebruikt, meen in toch. Wat anders is dat
bekende gezangen, soms wel even vaak als de Lofzangen Israëls, in de preek
worden geciteerd. Vanmorgen besloot ds. zijn preek ook heel toepasselijk met
een gezang. Elders op dit forum heb ik die ter overdenking geplaatst.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Nee, zeker zijn niet alle gezangen af te wijzen. Er zijn er met en rijke inhoud.
een gezang. .
-Grappig dat je dan toch een van die evangelische gezangen citeerde ;)
-De wereld is groter dan de GerGem. Er zijn in Nederland meer kerken waar wél gezangen worden gezongen dan kerken waar dat niet mag. "Ze worden niet in de eredienst gebruikt" geldt slechts voor een smaldeel van kerkelijk Nederland.
-En wat je laatste opmerking betreft: de organist speelde dat gezang ook na de dienst? O nee, dat mag natuurlijk niet :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Nee, zeker zijn niet alle gezangen af te wijzen. Er zijn er met en rijke inhoud.
een gezang. .
-Grappig dat je dan toch een van die evangelische gezangen citeerde ;)
-De wereld is groter dan de GerGem. Er zijn in Nederland meer kerken waar wél gezangen worden gezongen dan kerken waar dat niet mag. "Ze worden niet in de eredienst gebruikt" geldt slechts voor een smaldeel van kerkelijk Nederland.
-En wat je laatste opmerking betreft: de organist speelde dat gezang ook na de dienst? O nee, dat mag natuurlijk niet :huhu
Aaaahhhhhh, wat een LIEVE opmerking! Echt joh, dat kan jij alleen maar!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
We moeten oppassen dat we de bekende berijming van 1773 niet op 1 lijn stellen met de onberijmde psalmen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
Neem nu eens bijvoobeeld De Lofzangen Israëls van. Joh. Groenewegen.
Een bundel gezangen die brede bekendheid verwierf in de kerken.
Maar nooit door de kerk gebruikt in de erediensten. Daarvoor moest men
wachten op de "Evangelische Gezangenbundel", maar die heeft de kerk der
reformatie in de daad van ds. Ledeboer veroordeeld en symbolisch ten grave
gedragen. Wat hem in het gevangenhuis bracht...

Soms vraag ik me af of er in sommige kerken nog bekenheid is met deze
symbolische daad en de gevolgen daarvan. De gevangenissen, en boetes
die van overheidswege op "overtreding" van de "wet" stonden.
Men hijgt er als het ware weer naar om zo snel mogelijk weer wat gezangen te
kunnen zingen, althans zo lijkt het wel.

Nee, zeker zijn niet alle gezangen af te wijzen. Er zijn er met en rijke inhoud.
een gezang. Elders op dit forum heb ik die ter overdenking geplaatst.
Ik denk dat de handelswijze van dominee Ledeboer in dit opzicht niet los valt te zien van zijn nogal rigide persoonlijkheid. Dit was niet het enige punt dat in zijn leven wrijving veroorzaakte met andere mensen en waarin hij onverzettelijk was op een punt van zeer ondergeschikt belang. Ik doe niets af aan het goede dat die eigenschappen ook met zich meebrengen. Zo was hij heel eerlijk en recht door zee en was een leider waarvoor mensen vanwege zijn integriteit en rechtschapenheid en consequentie veel respect hadden. Maar het zoeken van de vrede werd bij hem minder gevonden dan wel wenselijk zou zijn geweest, dat moeten we toch ook eerlijk vaststellen.

Waarbij ik onmiddelijk opmerk dat in de Gereformeerde Gemeenten het zoeken naar de vrede betekent dat je niet verwacht dat er veel gezangen in de eredienst worden gezongen, zolang er mensen daarbij een slecht gevoel hebben.
Plaats reactie