Vraag over de ligging van een kerk

-DIA-

Re: Vraag over de ligging van een kerk

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
DDD schreef:Dat komt denk ik vooral omdat in zwaardere kerken tradities die niet wezenlijk zijn een steeds sterkere rol spelen, naarmate de kerk rechtser wordt ingedeeld. Voor mensen die dat niet gewend zijn, is dat een onoverkomenlijke hobbel.

Overigens kan het geen kwaad je te laten verrassen. Ik was onlangs in een CGK zonder hoeden en met damesbroeken, wat ik als GG-er helemaal niet gewend ben, maar de preek had zo in een GG gehouden kunnen worden. Met separerende delen en al. Het ging dan ook wel om zondag 7, maar toch...

Maar ik kan me voorstellen dat de leden van die gemeente nogal wat drempels over moeten als ze op vakantie zijn en de GG willen bezoeken. Als ze niet teveel willen opvallen moeten ze in de meeste gemeenten toch echt een hoed op doen.
Dat is in veel CGK kerken het geval. Bij ons ook dames zonder hoed en vaak met lange broek, maar ook dames met hoed en nooit in lange broek.
Het kan iets zeggen over de ligging van de kerk, maar niet alles. Want er zullen leden zitten die het daar helemaal niet mee eens zijn. Misschien zelfs de predikant ook niet, maar mensen laten zich niets meer gezeggen.
Het sluipt er vaak in vanaf doordeweeks diensten. Dan wordt de hoed afgelaten, en omdat de vrouw smorgens al in lange broek liep, had ze besloten deze maar aan te houden. En als er één schaapje over de dam is.....
Als de echtgenote van de predikant meekomt, tijdens een preekbeurt, zie je ook verschillen in kleding, hoed en haardracht.
Ik hoorde ds. J. Veenendaal eens op een preek-cd, of een cassette. Het was in de periode
dat ds. J. Veenendaal nog in de CGK stond. Er werd in die dienst ritmisch gezongen. Maar dan
leer je ook wel dat ritmisch zingen niet het hoofdpunt is: De preek van ds. Veenendaal heeft
me zozeer aangesproken dat ik totaal geen last had van het ritmisch zingen. Het gaat tenslotte
om het Woord.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Ik hoorde ds. J. Veenendaal eens op een preek-cd, of een cassette. Het was in de periode
dat ds. J. Veenendaal nog in de CGK stond. Er werd in die dienst ritmisch gezongen. Maar dan
leer je ook wel dat ritmisch zingen niet het hoofdpunt is: De preek van ds. Veenendaal heeft
me zozeer aangesproken dat ik totaal geen last had van het ritmisch zingen. Het gaat tenslotte
om het Woord.
Dat laatste is zeker waar.
Maar waarom zou je ook last hebben van ritmisch zingen? Zo hoort het toch, ten slotte? Kijk er de grondtekst van de psalmmelodieën maar op na ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:Dat komt denk ik vooral omdat in zwaardere kerken tradities die niet wezenlijk zijn een steeds sterkere rol spelen, naarmate de kerk rechtser wordt ingedeeld. Voor mensen die dat niet gewend zijn, is dat een onoverkomenlijke hobbel.

Overigens kan het geen kwaad je te laten verrassen. Ik was onlangs in een CGK zonder hoeden en met damesbroeken, wat ik als GG-er helemaal niet gewend ben, maar de preek had zo in een GG gehouden kunnen worden. Met separerende delen en al. Het ging dan ook wel om zondag 7, maar toch...

Maar ik kan me voorstellen dat de leden van die gemeente nogal wat drempels over moeten als ze op vakantie zijn en de GG willen bezoeken. Als ze niet teveel willen opvallen moeten ze in de meeste gemeenten toch echt een hoed op doen.
Dat is in veel CGK kerken het geval. Bij ons ook dames zonder hoed en vaak met lange broek, maar ook dames met hoed en nooit in lange broek.
Het kan iets zeggen over de ligging van de kerk, maar niet alles. Want er zullen leden zitten die het daar helemaal niet mee eens zijn. Misschien zelfs de predikant ook niet, maar mensen laten zich niets meer gezeggen.
Het sluipt er vaak in vanaf doordeweeks diensten. Dan wordt de hoed afgelaten, en omdat de vrouw smorgens al in lange broek liep, had ze besloten deze maar aan te houden. En als er één schaapje over de dam is.....
Als de echtgenote van de predikant meekomt, tijdens een preekbeurt, zie je ook verschillen in kleding, hoed en haardracht.
Ik hoorde ds. J. Veenendaal eens op een preek-cd, of een cassette. Het was in de periode
om het Woord.
De hinderpalen mogen wel eens weggenomen worden DIA, zodat je je er niet aan zult stoten. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Waarom zou je last hebben van ritmisch zingen? Of van a-ritmisch zingen, voor mijn part. Ik kan me voorstellen dat er een voorkeur is voor het een of ander, maar niet dat je van het ander last hebt.

De drempel om naar een 'lichtere' gemeente te gaan is meestal lager. Al kom je daar van top tot teen in het zwart, word je meestal vriendelijk onthaald. Kom je echter in een 'zwaardere' kerk met kleding die niet bijpassend gevonden wordt (bijvoorbeeld zonder hoed), kun je zelfs worden weggestuurd. Ik wilde wel eens met wat niet-reformatorische doch daarin geïnteresseerde christenen naar een GG gaan, maar de 'dresscode' was toch echt een grote hobbel om te nemen: 'mag ik dit dan aan?' 'is dit dan goed?' Tsja, wie ben ik om daar over te oordelen denk ik dan... De angst om in zo'n kerk aangestaard of zelfs weggestuurd te worden is dermate groot dat de meesten dan toch maar afhaken, ook al is de interesse om zo'n dienst te bezoeken er wel degelijk. Uiteraard speelt dit probleem vooral bij dames, bij heren is het al gauw wel goed.

Misschien dat men in reformatorische kerken wat verdraagzamer kan zijn jegens bezoekers die niet aan de 'dresscode' voldoen. Men mag iemand wel vriendelijk aanspreken hierop (zodat deze persoon volgende keer met nettere kleding komt), maar collectief wegstaren of zelfs wegsturen vind ik uit den boze en niet Bijbels.
Mara

Bericht door Mara »

sirdanilot schreef:
Misschien dat men in reformatorische kerken wat verdraagzamer kan zijn jegens bezoekers die niet aan de 'dresscode' voldoen. Men mag iemand wel vriendelijk aanspreken hierop (zodat deze persoon volgende keer met nettere kleding komt), maar collectief wegstaren of zelfs wegsturen vind ik uit den boze en niet Bijbels.
Wij zijn eens "weggestaard" toen wij als naaste familie een doopdienst bijwoonden. Vijf minuten vóór aanvang van de dienst, mochten we van de koster een vrij plaatsje innemen. Maar op het laatste moment kwam deze familie en stuurde ons onverbiddelijk naar een andere plaats.
En dat lag echt niet aan onze kleding of het ontbreken van een hoed.
Het is helaas niet overal gastvrij, maar dat ligt niet aan de gehele gemeente, maar één dwarsligger is al genoeg. :fi
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:
sirdanilot schreef:
Wij zijn eens "weggestaard" toen wij als naaste familie een doopdienst bijwoonden. Vijf minuten vóór aanvang van de dienst, mochten we van de koster een vrij plaatsje innemen. Maar op het laatste moment kwam deze familie en stuurde ons onverbiddelijk naar een andere plaats.
Het is helaas niet overal gastvrij, maar dat ligt niet aan de gehele gemeente, maar één dwarsligger is al genoeg. :fi
Het is werkelijk niet voor te stellen dat dit soort praktijken anno 2013 nog steeds voorkomen......
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl

Bericht door ejvl »

Luther schreef: Het is werkelijk niet voor te stellen dat dit soort praktijken anno 2013 nog steeds voorkomen......
Ik heb het ook meegemaakt met een doopdienst ergens, de mensen die lieten dopen hadden daar een plek in die kerk maar dat was niet vast zeiden ze.
En aangezien hun er toch niet waren, ze lieten immers dopen, waren we vroeg om met de rest van hun kinderen op de voorste rij te zitten zodat hun het goed konden zien.
Het halfluide gefluister was niet van de lucht hoe asociaal we wel niet waren om zomaar daar te gaan zitten.
Het bleek in theorie geen vaste plaatsen te zijn maar in de praktijk wel.

Maar ik moet ook zeggen dat de predikanten die ik van de lampjeskerken hier een hekel aan hebben en de gemeente vermanen om gastvrij te zijn, zie je vreemden? Zet ze op je eigen plaats neer en zoek zelf een andere plaats of zoiets.
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:
sirdanilot schreef:
Het is werkelijk niet voor te stellen dat dit soort praktijken anno 2013 nog steeds voorkomen......
Het was dan niet anno 2013, maar wel vrij recent.
De kerk zit daar behoorlijk vol, weinig vrije zitplaatsen en ieder is kennelijk zeer gehecht aan een eigen plek.
Ik hoef echt niet zonodig voorin te zitten, vind achterin ook prima. Maar weggejaagd worden in een vreemde kerk, is heel ongemakkelijk.
Je moet in de laatste minuten, vóór de ds en k.r. binnenkomt, een stampvolle kerk rondkijken of er ergens nog het aantal plaatsen is, omdat je graag bij elkaar zit.
M.i. liet de kosten hier een steekje vallen en had hij in moeten grijpen (?)
In sommige kerken hebben leden zeker heel veel "macht".
Ik ben een vaste kerkganger en zal zeker nooit afhaken vanwege het gedrag van bepaalde mensen, maar ik kan me voorstellen dat je als buitenstaander denkt:
gaat dat zo? Laat dan maar zitten....
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

ejvl schreef:Maar ik moet ook zeggen dat de predikanten die ik van de lampjeskerken hier een hekel aan hebben en de gemeente vermanen om gastvrij te zijn, zie je vreemden? Zet ze op je eigen plaats neer en zoek zelf een andere plaats of zoiets.
Jaja, leuk bedacht. Maar niet iedereen beleeft dit zo soepel. Als je gehecht bent aan je eigen plekje, is het niet nodig dat daar vreemden gaan zitten, die net zo goed op een andere plek terecht kunnen. Nou vind ik het wel iets anders als je vijf minuten voor de tijd binnenkomt. Wij hebben meegemaakt dat nieuwe mensen een half uur voor de dienst begon in de kerk kwamen en pontificaal iedere keer op onze plek gingen zitten. Dat is toch echt niet leuk.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Afgewezen schreef:
ejvl schreef:Maar ik moet ook zeggen dat de predikanten die ik van de lampjeskerken hier een hekel aan hebben en de gemeente vermanen om gastvrij te zijn, zie je vreemden? Zet ze op je eigen plaats neer en zoek zelf een andere plaats of zoiets.
Jaja, leuk bedacht. Maar niet iedereen beleeft dit zo soepel. Als je gehecht bent aan je eigen plekje, is het niet nodig dat daar vreemden gaan zitten, die net zo goed op een andere plek terecht kunnen. Nou vind ik het wel iets anders als je vijf minuten voor de tijd binnenkomt. Wij hebben meegemaakt dat nieuwe mensen een half uur voor de dienst begon in de kerk kwamen en pontificaal iedere keer op onze plek gingen zitten. Dat is toch echt niet leuk.
Hé, dat waren wij! Wij waren met z'n twaalven. Klopt dat?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Mara

Bericht door Mara »

PvS schreef:
Afgewezen schreef:
:haha :haha
Het betrof hier een doopdienst en dan kun je op je boerenklompen aanvoelen dat er belangstellenden (familie) komen.
Kan de koster hier niet op anticiperen?
Kom je tijdens een gewone dienst luisteren, is het een andere zaak, maar dan nog, om zoveel stampij te maken omdat je persé op een "eigen" plaats wil zitten.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:
Afgewezen schreef:
Nee hoor, het waren er twee, een echtpaar. Inmiddels ben ik met de vrouw de beste maatjes. :)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Kom je tijdens een gewone dienst luisteren, is het een andere zaak, maar dan nog, om zoveel stampij te maken omdat je persé op een "eigen" plaats wil zitten.
Ja, dat is voor de een nou eenmaal belangrijker dan voor de ander.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Afgewezen schreef:
PvS schreef:
Afgewezen schreef:
Nee hoor, het waren er twee, een echtpaar. Inmiddels ben ik met de vrouw de beste maatjes. :)
Beste maatjes!
Zover zijn wij nog niet hè. ;)
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
vlinder

Bericht door vlinder »

Haha, misschien moet je eens bij afgewezen op bezoek gaan met een lekkere rookworst (of vegaburger.) Daarna zijn jullie ook beste maatjes.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie