Ik hoorde ds. J. Veenendaal eens op een preek-cd, of een cassette. Het was in de periodeMara schreef:Dat is in veel CGK kerken het geval. Bij ons ook dames zonder hoed en vaak met lange broek, maar ook dames met hoed en nooit in lange broek.DDD schreef:Dat komt denk ik vooral omdat in zwaardere kerken tradities die niet wezenlijk zijn een steeds sterkere rol spelen, naarmate de kerk rechtser wordt ingedeeld. Voor mensen die dat niet gewend zijn, is dat een onoverkomenlijke hobbel.
Overigens kan het geen kwaad je te laten verrassen. Ik was onlangs in een CGK zonder hoeden en met damesbroeken, wat ik als GG-er helemaal niet gewend ben, maar de preek had zo in een GG gehouden kunnen worden. Met separerende delen en al. Het ging dan ook wel om zondag 7, maar toch...
Maar ik kan me voorstellen dat de leden van die gemeente nogal wat drempels over moeten als ze op vakantie zijn en de GG willen bezoeken. Als ze niet teveel willen opvallen moeten ze in de meeste gemeenten toch echt een hoed op doen.
Het kan iets zeggen over de ligging van de kerk, maar niet alles. Want er zullen leden zitten die het daar helemaal niet mee eens zijn. Misschien zelfs de predikant ook niet, maar mensen laten zich niets meer gezeggen.
Het sluipt er vaak in vanaf doordeweeks diensten. Dan wordt de hoed afgelaten, en omdat de vrouw smorgens al in lange broek liep, had ze besloten deze maar aan te houden. En als er één schaapje over de dam is.....
Als de echtgenote van de predikant meekomt, tijdens een preekbeurt, zie je ook verschillen in kleding, hoed en haardracht.
dat ds. J. Veenendaal nog in de CGK stond. Er werd in die dienst ritmisch gezongen. Maar dan
leer je ook wel dat ritmisch zingen niet het hoofdpunt is: De preek van ds. Veenendaal heeft
me zozeer aangesproken dat ik totaal geen last had van het ritmisch zingen. Het gaat tenslotte
om het Woord.