Gezamenlijke ambtsdragersconferentie CGK/HHK

prinses

Bericht door prinses »

Oorspronkelijk gepost door arend
Ik zie het er nog niet zo snel van komen: 'slechts' 1/5 van de CGK bestaat uit zgn 'Bewaar het Pand'-ers, leden die qua ligging (ákelig woord) het meest bij de Gergem passen. Het gros van de overige leden voelt volgens mij veel meer voor een fusie met de GKv en/of de NGK. Overigens is er in de samensprekingen CGK / GKV vanuit de CGK altijd een taktiek van aantrekken en afstoten gehanteerd. Eertijds wilden ze graag, maar nu weer eventjes niet.

uiteindelijk (lange termijn) zal het er wel op neerkomen dat CGK en GKv samen gaan, en dat een kleine groep CGK-kerken zich aansluit bij de NGK (de evangelische christelijke gereformeerden...) en een deel bij de Ger Gem. Per saldo zijn we dan nog niet veel verder.

De CGK is inderdaad een zéér breed kerkgenootschap, helemaal gezien de omvang. En toch is het nog een redelijk hechte groep met een eigen identiteit. Erg fascinerend, eigenlijk. Misschien moeten we allemaal maar CGK worden... Ik ben alvast voor :) :)

[Aangepast op 25/4/05 door arend]
*hier iemand die lid is van fascinerend kerkgenootschap*

eh... de Bewaar het Panders die qua ligging het meest bij de gergem passen... je bedoelt natuurlijk : gergemmers die qua ligging het meest bij de CGK passen (glimlachje)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door prinses
Ik zie het er nog niet zo snel van komen: 'slechts' 1/5 van de CGK bestaat uit zgn 'Bewaar het Pand'-ers, leden die qua ligging (ákelig woord) het meest bij de Gergem passen. Het gros van de overige leden voelt volgens mij veel meer voor een fusie met de GKv en/of de NGK. Overigens is er in de samensprekingen CGK / GKV vanuit de CGK altijd een taktiek van aantrekken en afstoten gehanteerd. Eertijds wilden ze graag, maar nu weer eventjes niet.

uiteindelijk (lange termijn) zal het er wel op neerkomen dat CGK en GKv samen gaan, en dat een kleine groep CGK-kerken zich aansluit bij de NGK (de evangelische christelijke gereformeerden...) en een deel bij de Ger Gem. Per saldo zijn we dan nog niet veel verder.

De CGK is inderdaad een zéér breed kerkgenootschap, helemaal gezien de omvang. En toch is het nog een redelijk hechte groep met een eigen identiteit. Erg fascinerend, eigenlijk. Misschien moeten we allemaal maar CGK worden... Ik ben alvast voor :) :)

eh... de Bewaar het Panders die qua ligging het meest bij de gergem passen... je bedoelt natuurlijk : gergemmers die qua ligging het meest bij de CGK passen (glimlachje)
Daarmee zeg je heel wat anders. En ik denk dat jouw invalshoek dichter bij de realiteit komt....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door prinses

Vandaar dat ze in BHP zo positief over het boek van Van der Zwaag schreven?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De cgk-ers die een warm gevoel hebben bij de gergem blijven meestal geen lid van de cgk.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
joost85

Bericht door joost85 »

Veel mensen uit de Bewaar het Pandhoek, hebben postitieve gedachten over de Gereformeerde Gemeenten.
Sommige CGK-mensen "shoppen" ook weleens in de GerGem, om een "goede" preek te horen!
Er is veel grensverkeer tussen CGK-gemeenten en GG.
Mensen uit de CGK doen ook volop mee, met oa zomerkampen van de Jeugdbond van de Geref. Gemeenten.
Ik zal een paar CGK-gemeenten noemen die qua identiteit nogal dicht staan bij de GerGem: Alphen aan den Rijn, Barendrecht, Driebergen, Elburg, Katwijk aan Zee, Nieuwkoop, Meerkerk, Rijnasterwoude, Urk-Eben Haëzergemeente en Vianen.

Ongetwijfeld zijn er meer gemeenten van de CGK die dicht staan bij de GG. In sommige Bewaar het Pand-gemeenten heerst op dit moment, beetje een SRA-geest.
Kijk bijv. de ene Bewaar het Pandpredikant spreekt wel voor de radio (EO) (ds. M.J. Kater, ds. P. den Butter, ds. P. Roos), de andere weer niet (ds. A. van Heteren, ds. B.L.C. Aarnoudse, ds. K. Hoefnagel). Ook zag je in het Bewaar het Pand een tweedeling wat betreft steun aan de GBS en de Tukkerbijbel.
aorta

Bericht door aorta »

Volgens mij ging dit topic over een gezamenlijke ambtsdragersvergadering CGK /HHK, inmiddels discussieren we meer over de CGK/ Gergem.

Wat betreft de ambtsdragersvergadering. Ik vind het een prima ontwikkeling dat er samenwerking gezocht wordt, daar waar geestelijke herkenning is. Laten we hier positief over zijn
Grace

Bericht door Grace »

Ik zal een paar CGK-gemeenten noemen die qua identiteit nogal dicht staan bij de GerGem: Alphen aan den Rijn, Barendrecht, Driebergen, Elburg, Katwijk aan Zee, Nieuwkoop, Meerkerk, Rijnasterwoude, Urk-Eben Haëzergemeente en Vianen.

Ongetwijfeld zijn er meer gemeenten van de CGK die dicht staan bij de GG.
Vergeet inderdaad Sliedrecht niet.
In sommige Bewaar het Pand-gemeenten heerst op dit moment, beetje een SRA-geest.
Ik ben benieuwd wat je hier precies mee bedoeld.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Plaats reactie