Interview Ds. Mallan in het ND

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Een mooi artikel, Admin heeft het mij voorgelezen vanaf zijn PC.
Het heeft mij een andere kijk op deze man gegeven, maar ook weer opnieuw de bevestiging dat de kerkmens vaker meer dan de tiengeboden heeft waaraan men zich moet houden dan de dominee zelf.
Wat hij zelf volgens mij ook aangeeft in zijn antwoorden.
Was dat ter compensatie van wat jij vroeger allemaal hebt voorgelezen? :D
refo

Bericht door refo »

jelle heeft blijkbaar een éénrichtings-pc. Kan wel schrijven maar niet lezen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
HansB

Bericht door HansB »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door refo
dat weet ik wel.
maar hij heeft het zoveel over z'n eige
Misschien omdat daar de vragen over gingen? Lijkt me ook logisch als je over iemand wil schrijven, dat zo'n journalist ook persoonlijke vragen stelt...
Logisch toch? Het is een interview, niet over een bepaald onderwerp, maar gewoon over de persoon van Ds. Mallan. Een giografie gaat toch ook over een persoon?
Ja.
Maar al is het nog zo persoonlijk, als de persoon zijn hart vol is van Christus, zal zijn mond daar van overlopen.
Dat gaat dan vanzelf, zelfs in een intervieuw.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door HansB
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door refo
dat weet ik wel.
maar hij heeft het zoveel over z'n eige
Misschien omdat daar de vragen over gingen? Lijkt me ook logisch als je over iemand wil schrijven, dat zo'n journalist ook persoonlijke vragen stelt...
Logisch toch? Het is een interview, niet over een bepaald onderwerp, maar gewoon over de persoon van Ds. Mallan. Een giografie gaat toch ook over een persoon?
Ja.
Maar al is het nog zo persoonlijk, als de persoon zijn hart vol is van Christus, zal zijn mond daar van overlopen.
Dat gaat dan vanzelf, zelfs in een intervieuw.
Natuurlijk, maar de journalist moet dat ook nog opnemen in zn stukje. Ze gaan echt niet alles wat iemand in een intevieuw zegt plaatsen hoor...
refo

Bericht door refo »

De journalist zit er wel steeds naar te vissen.

Je vraagt je al lezend wel af: (wat) gelooft die man?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Een mooi artikel, Admin heeft het mij voorgelezen vanaf zijn PC.
Het heeft mij een andere kijk op deze man gegeven, maar ook weer opnieuw de bevestiging dat de kerkmens vaker meer dan de tiengeboden heeft waaraan men zich moet houden dan de dominee zelf.
Wat hij zelf volgens mij ook aangeeft in zijn antwoorden.
Was dat ter compensatie van wat jij vroeger allemaal hebt voorgelezen? :D
Nee, maar ik was bij admin toen hij het stuk op het internet tegen kwam, vandaar dat het even werd voorgelezen. hahaha
Daphne

Bericht door Daphne »

(wellicht zijn jullie t niet met mijn reactie eens :%)
Maar áls ze er aan een paus zouden doen, dan werd het dominee Mallan. Geliefd in eigen kring, in hoog aanzien, met een bekering op zo'n jonge leeftijd, dat iedereen in zijn kerk bij hem in de schaduw staat, bekeerd of niet.
Grappig artikel :!

Wat me opvalt in dit artikel (en ik mis in jullie reacties :!) is dat 'de Heere' met 1 E wordt geschreven. Zelfs de letterlijk gequote dingen...
Maar ik kreeg de kans via een gemeentelid en de Here liet me zien: Des Heren is de aarde, én haar volheid en ik mag daarin delen.
(Niet dat dit boeiend is, maar k herinner me een Topic alhier :!) Overigens... slechte zin vind ik de hierboven genoemde, beetje met twee maten meten.... Maargoed, daar gaat dit artikel niet over.

Wat ik opmerkelijk vind ik het volgende stukje van dhr Mallan:
Toen ik zes jaar was, bracht God me verder. Ik zag niet anders dan schuld bij mezelf. Ik moest sterven en de dood was mij nabij. Ik moest gestraft worden, want ik had tegen een heilig en rechtvaardig God gezondigd. Ik zat in de eerste klas op school op een bankje achterin en zag de hel voor mijn ogen opengaan. Ik waarschuwde de anderen met de vraag of ze wel allemaal kinderen van God waren.
Met alle respect... Als je 6 bent hou je je bezig met knikkers, voetbal, touwtjespringen, eitje leggen, voetbalplaatjes ruilen etc. (ja ik weet er staan eigentijdse dingen in deze voorbeelden :%) deze bevindelijkheid van dit kind wekt bij mij medelijden. Arm kind, nooit gehoord van de liefdevolle Heere Jezus die zegt: Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet. Had deze jongen dan alleen donderpreken gehoord? Kende hij de Liefde (welk God is) niet? Hij was gewoon bang...

Het hele artikel zit vol dingen van vroeger (een enkel hedendaags feitje met de tandarts) ik had graag wat meer up to date getuigenissen gehoord. Want het geloof is niet iets van de kinderjaren maar van een heel leven.
,,Ja, ik kom er eerlijk voor uit. Ik heb de tandtechnicus die mijn gebit moest bijstellen een keer voorgehouden dat hij niet altijd zou blijven leven, dat hij ook moest sterven en dan het oordeel. Die man wist niet wat hij hoorde.
K hoop dat ook dat ds Mallan óók over de liefde van Christus heeft gesproken. Het 'er niet voor schamen' en 'er eerlijk voor uitkomen' vind ik een normaal iets en helemaal iets wat een ds past.

Persoonlijk vind ik geen meerwaarden in dit artikel.

[Aangepast op 18/4/05 door Daphne]
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
arend

Bericht door arend »

Het artikel heeft imho in die zin meerwaarde, dat de ND-lezers nu ook eens in aanraking komen met het bevindelijk-gereformeerde denkwereldje. Het zal voor velen van jullie niet veel nieuws bevatten, maar voor de doorsnee krantenlezer is dit toch wel een eye-opener.

De enige moeite die ik met het artikel heb is de volgende: Mallan komt uit dit artikel tevoorschijn als een vriendelijke, weliswaar wat zwaarmoedige maar toch zachtaardige man, die het allemaal bijzonder goed bedoelt.
Tegelijkertijd zit er als het ware 'een tweede laag' in het artikel: Mallan bedient zich van een bevindelijk-gereformeerd begrippenkader, met een lading die bij de doorsnee lezer neit bekend is. Oftewel: de meeste lezers zullen zich niet zomaar realiseren wat Mallan eigenlijk daadwerkelijk zégt, wat hij echt bedoeld met opmerkingen als
Voor wie is de blijde boodschap? Voor wie? Voor een schuldig mens. Die schuld krijgt onvoldoende aandacht. Pas daarna kan het evangelie ontsloten worden om te zien hoe zo'n zondaar nu genade kan ontvangen.
.
Ik denk dat aan veel lezers de lading van die woorden voorbijgaat, omdat bijv. de definitie van "het evangelie ontsloten worden" niet direct duidelijk is. Als je je dan wat verder verdiept in de betekenissen die aan al die begrippen worden gehecht... dan zouden de meeste krantenlezers toch wel even moeten slikken, denk ik.
Unionist

Bericht door Unionist »

De reden waarom het artikel goed landt bij veel van onze lezers, is dat wij Ds. Mallan kennen uit vroegere publicaties.

In 1993 verscheen er in Koers een interview met hem onder de titel: De kerkscheuring die God gewild heeft. Daarin haalt hij nog fel uit naar de Geref. Gem. Ze rennen daar maar aan het avondmaal, ze zijn wereldgelijkvormig want ze dragen oorbellen en meer van die boude beweringen. Dat is de Mallan die de meesten van ons kennen, ook uit andere publicaties, met name in De Wachter Sions. Het jubileumboek uit 1978 heeft de fraaie titel "Uit ons uitgegaan" meegekregen, waarmee de GGiN de GG dus vergelijkt met de antichrist.

En dan is dit een heel vriendelijk artikel, zonder scheldpartijen en steken onder water. Dan denk ik: nou, die man is heel mild geworden op zijn oude dag. Fijn!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
arend

Bericht door arend »

oh...
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Met alle respect... Als je 6 bent hou je je bezig met knikkers, voetbal, touwtjespringen, eitje leggen, voetbalplaatjes ruilen etc. (ja ik weet er staan eigentijdse dingen in deze voorbeelden :%)
Even off-topic, mevrouw de PsychiPater. Wat doe je als je 9 bent?
RALEIGH - Een 9-jarig Amerikaans jongetje heeft zijn 38-jarige moeder en daarna zichzelf doodgeschoten. Dat hebben de autoriteiten in de staat North Carolina dinsdag gemeld.

Hoewel het kind in een afscheidsbriefje om vergeving vraagt voor zijn daden, tast de politie in het duister over de toedracht van het familiedrama. Volgens een lokale overheidsfunctionaris ging het om een op het oog normaal gezin, dat nooit problemen veroorzaakte.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik weet trouwens wel dat de kinderen vroeger wel meer met het Woord van de Heere zijn opgevoed.
Kinderen hadden trouwens vroeger niet zoveel om mee te spelen en het kerkelijk leven was heel wat meer in de huizen te vinden dan tegenwoordig.

Trouwens wat zou je zeggen van Mozart: op zijn zesde piano spelen en concerten geven.
Onder jonge kinderen wordt ook veel van Godvrucht gevonden, als ze daarin zijn voorgeleefd door de ouders en hen over de Heere op school verteld is.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ik weet trouwens wel dat de kinderen vroeger wel meer met het Woord van de Heere zijn opgevoed.
Daar geloof ik niks van. dat klinkt als: "vroegah, toen alles nog goed was". Ik weet zeker dat het nu ook gebeurt, alleen niet op dezelfde manier als vroeger.
Nu verpesten we alles door ruzies over PKN en HHK. Daar kunnen geen tien Bijbelverhalen tegenop! Als we klagen over tegenwoordig, klagen we over onszelf.

[Aangepast op 19/4/05 door Miscanthus]
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Daphnedeze bevindelijkheid van dit kind wekt bij mij medelijden. Arm kind, nooit gehoord van de liefdevolle Heere Jezus die zegt: Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet. Had deze jongen dan alleen donderpreken gehoord? Kende hij de Liefde (welk God is) niet? Hij was gewoon bang...
.
Waarom wordt over dit stukje van mijn posting heen gelezen??!!!

Mevrouw den Psychipater (speciaal voor Pimmemans)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Oorspronkelijk gepost door Daphnedeze bevindelijkheid van dit kind wekt bij mij medelijden. Arm kind, nooit gehoord van de liefdevolle Heere Jezus die zegt: Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet. Had deze jongen dan alleen donderpreken gehoord? Kende hij de Liefde (welk God is) niet? Hij was gewoon bang...
.
Waarom wordt over dit stukje van mijn posting heen gelezen??!!!

Mevrouw den Psychipater (speciaal voor Pimmemans)
Ik heb er gewoon niks tegenin te brengen. Ook in die kringen zeggen ze toch: wet èn evangelie?
Plaats reactie