Ik herken de situatie niet, maar de vraag wel. In onze gemeente (een behoudende GG) hebben we sinds twee jaar Bijbelstudiegroepen. Animo onder het 'grote publiek' is zeer klein. Gelukkig zijn het actieve groepen met een vaste kern.jakobmarin schreef:Onze evangelist Van Dooijeweert 'krijgt deze opmerkingen bijna dagelijks'....Vraag:
Aan evangelist Van Dooijeweert. Ik zit in de Gereformeerde Gemeente.
Toch vraag ik me vaak af of hier wel bijbels gepreekt wordt. Allereerst gaat het vaak over uiterlijkheden.
De dominee benadrukt dat je je moet kleden alsof je naar een begrafenis gaat als je aan het avondmaal gaat, of je kind laat dopen. (...)
Onze dominee zegt ook dat hij een afkeer heeft van Bijbelstudies. Mensen gaan daar volgens hem "bekeerd zitten praten." (...)
Wat moet ik hiermee aan? Ik hoop dat u mij kunt helpen.
Antwoord:
Beste vraagsteller,
Ik zucht een keer als ik deze dingen lees. Het is zo’n herkenbare noodkreet.
Ik krijg deze opmerkingen bijna dagelijks. En dan denk ik steeds weer: "Herkennen onze predikanten en kerkenraden deze noodkreet niet?"
(...)
Hier de complete vraag en het complete antwoord
Herkennen we dit ook?
In onze vorige gemeente was het inderdaad ook zo, maar nu gelukkig niet meer.
Maar triest hoor, als hier onze jongeren in op moeten groeien.
Een paar jaar terug hoorde ik onder jongeren in onze gemeente ook zulk soort gemor. Toen wij aan onze kerkenraad deze vraag stelden of ze hier aan mee wilden werken, bleek dat die vraag nog nooit gesteld was. Het mocht dus gewoon. Evenzo met preekbespreking, hebben we nu ook af en toe terwijl iedereen hard riep dat het nooit zou kunnen. Kwestie van vragen.
Er wordt veel gemort zonder dat de kerkenraad er van weet. Wellicht is dat een leerpunt om te zorgen dat er meer contact is, maar ik zie ook een andere kant. Namelijk dat er heel veel gezeurd wordt terwijl er bijna nooit iets wordt gevraagd aan de kerkenraad zelf.
Dhr. van Dooijeweert zit zelf in een gereformeerde gemeente waar veel en actief aan Bijbelstudie wordt gedaan. Ik vind het antwoord daarom erg vooringenomen en weinig kritisch richting de vragensteller zelf..