Kerk-keus
Volgens mij introduceert Miscantus hier een zeer gecompliceerd criterium voor kerkkeuze.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
De criteria moeten volgens mij zijn:
- Wordt er Christus verkondigd als zaligmaker van zondaren?
- Is er iets van onderlinge liefde merkbaar?
- Is er groei?
Een samenkomst van gelovigen zou heel goed aan deze criteria kunnen voldoen, daar heb je het instituut kerk niet persé voor nodig.
[Aangepast op 31/3/05 door Miscanthus]
Hij zegt dat het antwoord op de vraag: 'is er groei' een criterium is om voor een kerk te kiezen.
Nu kan je dit, om te beginnen, al op twee manieren uitleggen:
Moet ik nu een kerk kiezen die juist wél of die juist niet groeit?
Voor beiden is iets te zeggen. Als ik kies voor een kerk, die groeit, kies ik kennelijk voor een kerk, waar vruchtbaar gewerkt wordt, waar mensen graag naar toegaan en waar een vrij brede, complete gemeenteopbouw te verwachten is. (hier tegen valt in te brengen, dat dat ook een kerk kan zijn, die een makkelijk verteerbare boodschap brengt en het kennelijk moet hebben van populaire vormen, waar hele volksstammen op af komen, een marketing-succes, zeg maar)
Er is ook iets te zeggen voor de keuze om juist een kerk te gaan bezoeken, die niet groeit. Ten eerste draag ik dan zelf een steentje bij aan de teloorgang van deze kerk. Dat is een lichtpuntje en het kan misschien net het zetje zijn, dat die gemeente nodig had. De keuze voor een niet groeiende gemeente, kan ook heel goed betekenen, dat de boodschap zo waar en confronterend is, dat het voor veel mensen helemaal niet zo aantrekkelijk is om daar naar toe te gaan. Het kost je teveel. Het is net als met de tandarts: daar ga je ook niet echt vrijwillig naar toe, alhoewel het toch heel nodig is. (hier tegenin kun je natuurlijk brengen, dat een niet groeiende gemeente wellicht juist op het verkeerde spoor zit, omdat ze iets structureel verkeerd doet: misschien is er ruzie, een ongezonde conflictsituatie,een splitsing of en andere barriere voor een gezond en open gemeente-zijn)
Leuk aan dit criterium is, dat je je eigen stap er zo makkelijk mee kan rechtvaardigen.
Als je een groeiende gemeente goed vindt, dan is het feit, dat jij die gemeente ingroeit dus ook goed.
Je weet zo zeker, dat je goed zit.
En je weet op deze manier ook zeker, dat een niet-groeiende gemeente fout zit: kijk maar, je gaat er zelf ook niet naar toe. Jou keuze voor een andere gemeente zorgt er immers voor dat de niet-groeiende gemeente niet groeit.
Je voelt: met dit criterium kun je je eigen handelswijze altijd wel verdedigen, ook al zitten er misschien oneigenlijke of zelfs onzuivere motieven achter.
Je kunt immers ook voor een groeiende gemeente kiezen, omdat je nu eenmaal graag bij de winnaars, de trendsetters, de grootsten wil horen.
Of je kunt immers ook naar een niet-groeiende kerk gaan, omdat je graag tot een speciale, bijzondere, niet te evenaren groep wilt behoren?
Kortom: heerlijk gecompliceerd. Kennelijk is het niet zo'n sterk criterium om je kerkkeuze mee af te wegen. je kunt er alle kanten mee op en je kunt het altijd heel gemakkelijk uitleggen.
gravo
Ach, we zitten hier op een reformatorisch forum, dus ik dacht, laat ik maar de eeuwen van de Reformatie noemen. Maar het is van alle tijden hoor, in de tijd van Augustinus ging het ook al niet anders. Alleen was het toen zo dat er minder keus was (in zijn geval tussen de katholieke kerk en de donatisten).Oorspronkelijk gepost door refo
Is de horizon beperkt tot 16e/17e eeuw?
Maar we kijken nu eenmaal niet altijd naar de horizon, maar ook wel eens naar iets dat dichterbij ligt.

Dat is niet helemaal waar. Bij ons in Apeldoorn zijn er mensen die naar de Ger. Gem. zouden kunnen lopen, maar er toch voor kiezen om naar de Ger. Gem. in een ander dorp te rijden omdat die beter is in hun ogen. En toch zijn we één kerkverband.Oorspronkelijk gepost door refo
De onderliggende fout is natuurlijk dat er te shoppen valt. Waren er geen scheuringen geweest dan waren we allen één geweest.
Ik voel ook wel iets voor het idee om in mijn eigen wijk te kerken. Wat wij kwijt zijn, is de functie van de kerk binnen de gemeenschap. Mijn kerk staat midden in een wijk, maar bhelave een paar folders per jaar geloof ik niet dat de wijk ooit van onze kerk hoort. Nu is dat in een achterstandswijk ook makkelijker, omdat je je daar als kerk beter kunt inzetten dan in een gegoede buurt zoals bij ons. Maar in één nationale kerk met wijkgemeenten heeft een kerk veel meer een wijkfunctie.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
- Miscanthus
...daarom noemde ik hem ok als laatste en ik heb er ook over geaarzeld om het te noemen. Ik dacht als iemand er niet mee eens is, hoor ik het wel.Oorspronkelijk gepost door gravoKortom: heerlijk gecompliceerd. Kennelijk is het niet zo'n sterk criterium om je kerkkeuze mee af te wegen. je kunt er alle kanten mee op en je kunt het altijd heel gemakkelijk uitleggen.
gravo
Nu vind ik je redenering wel aardig gevonden, maar het was geen moment in me opgekomen. Ik ben meer uitgegaan van groei als vrucht van de werking van de geest van Christus. (...en het woord wies).
Het zegt ook iets over het nara buiten gericht zijn van een kerk, in tegenstelling tot een intern gericht kerkgenootschap.
Dat waren mijn redenen om "groei" als criterium te noemen.
hartelijke groet, Miscanthus.
Eigenlijk is het betreurenswaardig dat we over kerk-keus moeten praten. Het is meestal zo dat je blijft in de kerk waar je opgroeit of je moet je er niet thuis voelen. Het wordt er in elk geval niet makkelijker op al die kerkverbanden. Ik ben nog steeds in de kerk waar ik in opgevoed ben en ik denk dat er in elke kerk wel wat is waar je het misschien niet mee eens ben. Ik ga om het evangelie te horen en die wordt bij ons gepredikt vind ik.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Volgens mij is dat de beste manier om in je eigen kerk te staan. God heeft je daar neergezet, en je moet wel hele goede redenen hebben om van kerk te veranderen.Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Eigenlijk is het betreurenswaardig dat we over kerk-keus moeten praten. Het is meestal zo dat je blijft in de kerk waar je opgroeit of je moet je er niet thuis voelen. Het wordt er in elk geval niet makkelijker op al die kerkverbanden. Ik ben nog steeds in de kerk waar ik in opgevoed ben en ik denk dat er in elke kerk wel wat is waar je het misschien niet mee eens ben. Ik ga om het evangelie te horen en die wordt bij ons gepredikt vind ik.
Be yourself, there are plenty of others.
Dus nemen jullie het toch voor lief dat je kerkdeuren, waar het Woord recht bediend wordt, voorbij rijdt cq kan rijden als je je eigen kerk bezoekt.Oorspronkelijk gepost door MarjanVolgens mij is dat de beste manier om in je eigen kerk te staan. God heeft je daar neergezet, en je moet wel hele goede redenen hebben om van kerk te veranderen.Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Dat snap ik niet helemaal.Oorspronkelijk gepost door PimDus nemen jullie het toch voor lief dat je kerkdeuren, waar het Woord recht bediend wordt, voorbij rijdt cq kan rijden als je je eigen kerk bezoekt.Oorspronkelijk gepost door MarjanVolgens mij is dat de beste manier om in je eigen kerk te staan. God heeft je daar neergezet, en je moet wel hele goede redenen hebben om van kerk te veranderen.Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Ik ben geboren in de Hervormde kerk (niet letterlijk) en daarin opgegroeid. Ik heb nooit reden gehad van kerk te veranderen dus ik ga nog steeds naar de Hervormde gemeente in de plaats waar ik woon. En als ik dan bijvoorbeeld een CGK voorbijloop, dat zij dan zo.
Dit is toch de normale gang van zaken?
Zie de openingspost. Hier begon de discussie mee.Oorspronkelijk gepost door MarjanDat snap ik niet helemaal.Oorspronkelijk gepost door PimDus nemen jullie het toch voor lief dat je kerkdeuren, waar het Woord recht bediend wordt, voorbij rijdt cq kan rijden als je je eigen kerk bezoekt.Oorspronkelijk gepost door MarjanVolgens mij is dat de beste manier om in je eigen kerk te staan. God heeft je daar neergezet, en je moet wel hele goede redenen hebben om van kerk te veranderen.Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Ik ben geboren in de Hervormde kerk (niet letterlijk) en daarin opgegroeid. Ik heb nooit reden gehad van kerk te veranderen dus ik ga nog steeds naar de Hervormde gemeente in de plaats waar ik woon. En als ik dan bijvoorbeeld een CGK voorbijloop, dat zij dan zo.
Dit is toch de normale gang van zaken?

En ik heb later uitgelegd wat Leonius er mee bedoelde (ook knipoog)Oorspronkelijk gepost door PimZie de openingspost. Hier begon de discussie mee.Oorspronkelijk gepost door MarjanDat snap ik niet helemaal.Oorspronkelijk gepost door PimDus nemen jullie het toch voor lief dat je kerkdeuren, waar het Woord recht bediend wordt, voorbij rijdt cq kan rijden als je je eigen kerk bezoekt.Oorspronkelijk gepost door Marjan Volgens mij is dat de beste manier om in je eigen kerk te staan. God heeft je daar neergezet, en je moet wel hele goede redenen hebben om van kerk te veranderen.
Dit is toch de normale gang van zaken?![]()