Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Bert Mulder »

Bonny schreef:
Bert Mulder schreef:1 Tim 2:
12 Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
14 En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.
15 Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.
Het lijkt hier alsof Paulus hier zijn eigen mening geeft: Doch ik laat de vrouw niet toe....
Of zie ik dat verkeerd?
Dan blijft nog staan:

1 Kor 14:
34 Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
huisman

Bericht door huisman »

Bonny schreef:
12 Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
14 En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.
15 Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.
Het lijkt hier alsof Paulus hier zijn eigen mening geeft: Doch ik laat de vrouw niet toe....
Of zie ik dat verkeerd?
Paulus was geïnspireerd door de Heilige Geest...dit is dus de mening van de Geest Gods.
Laatst gewijzigd door huisman op 11 jan 2013, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

Bert Mulder schreef:
35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.[/i]
Geldt dat ook voor de consistorie en de kerkzaal?
Want dan loop ik toch vast met het stemrecht voor vrouwen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Bert Mulder schreef:
35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.[/i]
Stemrecht voor vrouwen in de gemeente Gods is ook niet Bijbels. Wel erg tegen de tijdgeest maar de tijdgeest is niet neutraal maar een geest uit de afgrond.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

huisman schreef:
Bonny schreef:
Of zie ik dat verkeerd?
Paulus was geïnspireerd door de Heilige Geest...dit is dus de mening van de Geest Gods.
Ok, maar welke vraag was er aan Paulus gesteld?

En is het waar wat in vers 14 staat?
Als Adam niet verleid is geworden is het werkverbond niet door de mens gebroken.
Wat bedoelt Paulus?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Mara schreef:
Bert Mulder schreef:
Stemrecht voor vrouwen in de gemeente Gods is ook niet Bijbels. Wel erg tegen de tijdgeest maar de tijdgeest is niet neutraal maar een geest uit de afgrond.
Mogen ze wel aanwezig zijn tijdens de ledenvergadering?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:
huisman schreef:
Bonny schreef:
Of zie ik dat verkeerd?
Ok, maar welke vraag was er aan Paulus gesteld?

En is het waar wat in vers 14 staat?
Als Adam niet verleid is geworden is het werkverbond niet door de mens gebroken.
Wat bedoelt Paulus?
Ik vind dat de kanttekeningen en b.v het commentaar van Dächsels bijbelverklaring duidelijke taal spreken over vs 14
26) niet verleid geworden;

Namelijk eerst en door den Satan zelf.

27) is in overtreding

Namelijk niet alleen voor zichzelf, maar ook voor haren man, dien zij tot de zonde en overtreding heeft gebracht.
Het is alleen de aanvang van de zonde, waarop de apostel hier het oog vestigt en deze ligt zeker in de vrouw, die zich door de slang heeft laten verleiden, terwijl dat van de man kan worden ontkend; men vergelijke slechts wat ons in Gen.3:12 vv. over de loop van de zonde en de omgekeerde weg van de straf wordt meegedeeld, dan vindt men daarin volkomen hetzelfde, wat de apostel zegt.
vs 15 is trouwens ook erg tegen de tijdgeest in maar het staat toch echt in Gods onfeilbaar Woord.

Er is Bijbels gezien echt een verschil tussen man en vrouw en dat laat Paulus met o.a deze voorschriften zien in het schitterende licht van de eerste versen uit dit hoofdstuk.
1 Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
2 Voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
3 Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
5 Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
6 Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd;
caprice

Bericht door caprice »

Luther schreef:
huisman schreef:
Mara schreef:
Bert Mulder schreef:
Mogen ze wel aanwezig zijn tijdens de ledenvergadering?
Nee. Het komt de vrouw niet toe (mee) te regeren. Dat is een taak die voor de man is weggelegd als hoofd.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Eppo Gremdaat schreef:Wie waren de eerste verkondigers dat Jezus was opgestaan?
Zeer verhelderend om te lezen is `In de schaduw van Paulus` - mensen van het Licht, geschreven door Dr G.H. van de Graaf, voorzitter van het Nederlands Bijbelgenootschap. Het boekje zal daar zeker wel te koop zijn of in een christelijke boekhandel. Uit dat boekje blijkt ook dat Paulus beslist geen vrouwenhater was. 25% van zijn medewerkers waren vrouwen die preekten (al dan niet van een `verhoging`(, profeteerden, enzovoorts.
Denk ook eens aan de zendingswerksters, godsdienstleraressen.....
De vrouwen waren wel de eerste verkondigers dat Christus was opgestaan,
maar vervulden zij daarmee dan ook een ambt?

Ik lees dat de Heere Jezus Christus 12 discipelen had,
maar dat er geen vrouwelijke discipelen uitgekozen waren.

Ik neem aan dat er ook genoeg verhelderende boekjes
en brochures zijn geschreven, (ik denk met name door predikanten
van de Gereformeerde Bond) die bezwaren uiten over de vrouw in het ambt.

Let ook eens op 1 Petrus 3:1 dat de vrouwen méér
met hun levenswandel, zonder woord hun mannen gewonnen hebben:

Desgelijks gij vrouwen, zijt uw eigenen mannen onderdanig;
opdat ook, zo enigen den Woorde ongehoorzaam zijn,
zij door den wandel der vrouwen zonder Woord mogen gewonnen worden.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik kwam dit tegen op het internet.
Zelf ken ik beide predikanten niet, maar ik vond het wel interessant om door te lezen.
De voors en tegens van vrouwen in het ambt:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

---knip--- Filmpjes met vloeken hier niet toegestaan.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

SecorDabar schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Wie waren de eerste verkondigers dat Jezus was opgestaan?
Zeer verhelderend om te lezen is `In de schaduw van Paulus` - mensen van het Licht, geschreven door Dr G.H. van de Graaf, voorzitter van het Nederlands Bijbelgenootschap. Het boekje zal daar zeker wel te koop zijn of in een christelijke boekhandel. Uit dat boekje blijkt ook dat Paulus beslist geen vrouwenhater was. 25% van zijn medewerkers waren vrouwen die preekten (al dan niet van een `verhoging`(, profeteerden, enzovoorts.
Denk ook eens aan de zendingswerksters, godsdienstleraressen.....
De vrouwen waren wel de eerste verkondigers dat Christus was opgestaan,
maar vervulden zij daarmee dan ook een ambt?

Ik lees dat de Heere Jezus Christus 12 discipelen had,
maar dat er geen vrouwelijke discipelen uitgekozen waren.

Ik neem aan dat er ook genoeg verhelderende boekjes
en brochures zijn geschreven, (ik denk met name door predikanten
van de Gereformeerde Bond) die bezwaren uiten over de vrouw in het ambt.

Let ook eens op 1 Petrus 3:1 dat de vrouwen méér
met hun levenswandel, zonder woord hun mannen gewonnen hebben:

Desgelijks gij vrouwen, zijt uw eigenen mannen onderdanig;
opdat ook, zo enigen den Woorde ongehoorzaam zijn,
zij door den wandel der vrouwen zonder Woord mogen gewonnen worden.
In het Nieuwe Testament wordt gesproken over profetessen. Als je het OT leest is dat toch zeker een belangrijk ambt. De Heere Jezus bekleedde ook die ambten. Hij was Priester, en dat ambt is vervuld en daarmee afgeschaft. Hij was Koning, dat ambt is vervuld en overgelaten aan de wereld. Hij was Profeet, en dat ambt is vervuld maar bestaat toch nog. Als er nu vrouwelijke profetessen zijn in het NT, dan is er toch zeker één belangrijk ambt dat vrouwen mogen vervullen.
Ik denk dat de zwijgteksten met name te maken hebben met de vraag wie de regeermacht in de gemeente hebben. Daarover moeten vrouwen zich niet uitlaten. Dus geen vrouwelijke leiders (=ouderlingen). Maar wel vrouwelijke predikanten (profetessen) of diakenen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

De rol van de vrouw op de preekstoel?

Misschien kunnen we beter praten over de rol van de vrouw náást de preekstoel. Figuurlijk dan. Of achter de preekstoel, zo je wil.

De vrouw is de man tot hulp. Niet als slaafs hulpje dat enkel de kleren mag strijken, maar als gelijkwaardige hulp. Achter iedere dominee staat een krachtige, sterke vrouw. Zij troost haar man als hij veel ellende meemaakt door stervende of zieke gemeenteleden, zij staat hem bij met raad en daad. Zij zorgt voor een warm welkom thuis na een vermoeiende vergadering. Noem maar op.

Daar mag soms best wat meer aandacht voor zijn ! De taak van de vrouw áchter de predikant, is misschien wel net zo belangrijk als de taak van de predikant zelf. Wie in de mijn afdaalt om goud te delven, heeft ook iemand nodig om het touw vast te houden. ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Link naar filmpje waarin gevloekt wordt verwijderd, inclusief terechte reacties daarop.
Plaats reactie