Berichtgeving voortgezette GS GerGem

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

We weten van jongens van 15, 16 jaar die op zaterdagavond ergens in een caravan kruipen, daar een biertje tappen, een dvd’tje draaien, en andere dingen doen die niet betamelijk zijn.
En dan mag je nog in je handjes knijpen.

Vertel ze liever dat het voorhangsel is gescheurd op het moment dat Jezus stierf voor onze zonden.

Je kunt wel aan jeugdwerk doen, maar in de gemeente waar ik kom heeft de prediking gewoonweg niets te bieden, dus je kunt wel een soos maken of een ander uitgaanssubstituut verzinnen, maar jongeren moeten een hart voor God krijgen en die krijg je niet door enige substituten aan te bieden.

[Aangepast op 28/1/05 door Kaw]
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Het bestuur van de Cursus Godsdienstonderwijs (CGO) zei op een vraag van ouderling A. van de Kieft (Barneveld) dat reeds besloten was kritischer te zullen omgaan met de inhoud van sommige scripties.
Dat is echt een vraag voor die ouderling ja...
Dit vond ik een van de vaagste opmerkingen. Met een scriptie dien je altijd wetenschappelijk-kritisch om te gaan. Of bedoelen ze er iets anders mee misschien?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
refo

Bericht door refo »

Dit is Wetenschap en Kritiek. Met een hoofdletter.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
David J

Bericht door David J »

Oorspronkelijk gepost door refo
Wat is alles toch goed geregeld, hè?
Israël, CGO, CSFR, herdenking, scholen, scherpslijpen over evangelisten, waken voor concurrentie binnen deputaatschappen.

Maken ze zich eigenlijk nog zorgen over onbekeerde mensen in de eigen gemeenten? Dat lijkt me toch hèt arbeidsveld.
Met alle respect Refo, maar ik vind dit een vreemde opmerking. Op een synode moeten afspraken gemaakt worden over praktische zaken. Even boud gezegd: hoe minder er gepreekt wordt op een synode, hoe beter. Er valt al genoeg te bepraten.

Overigens hoop ik met jou dat er (ook) nagedacht wordt over onbekeerde mensen in de eigen gemeenten.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

"Dit vond ik een van de vaagste opmerkingen. Met een scriptie dien je altijd wetenschappelijk-kritisch om te gaan. Of bedoelen ze er iets anders mee misschien? "

Ik heb het vermoeden dat er meer achter zit. In Afwachten of verwachten haalt Van der Zwaag een 2-tal CGO scripties aan (De broers Van de Brink) die forse kritiek leveren op de rechtvaardigingsleer van ds. Kersten in relatie tot de oudvaders en in het bijzonder tot Comrie.

Voorzover ik weet komt de genoemde auteur uit de regio Veluwe. En dat de betreffende ouderling uit Barneveld, de gemeente van VdZwaag komt, zegt me ook genoeg.

Ben overigens wel benieuwd wat men hier aan wil doen. Wanneer een scriptie op een wetenschappelijke en verantwoorde wijze bepaalde zaken aantoont, kun je het toch niet maken om een dergelijke scriptie onvoldoende te honoreren alleen omdat de resultaten wat minder goed uitkomen..

Al met al; men signaleert mijns inziens iets wat minder aantrekkelijk is. Hoe men daadwerkelijk maatregelen nemen wil is me niet bekend. Lijkt me ook behoorlijk onmogelijk als een scriptie verder op een normale toon geschreven is.

Verder was ik heel benieuwd naar de commissie kerkelijke eenheid. Ik begrijp dat er nog wat geduld geboden is.
refo

Bericht door refo »

Op een synode moeten afspraken gemaakt worden over praktische zaken. Even boud gezegd: hoe minder er gepreekt wordt op een synode, hoe beter. Er valt al genoeg te bepraten.
Dat was me al opgevallen. Maar of een synode daar nou voor bedoeld is?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw
"Dit vond ik een van de vaagste opmerkingen. Met een scriptie dien je altijd wetenschappelijk-kritisch om te gaan. Of bedoelen ze er iets anders mee misschien? "

Ik heb het vermoeden dat er meer achter zit. In Afwachten of verwachten haalt Van der Zwaag een 2-tal CGO scripties aan (De broers Van de Brink) die forse kritiek leveren op de rechtvaardigingsleer van ds. Kersten in relatie tot de oudvaders en in het bijzonder tot Comrie.

Voorzover ik weet komt de genoemde auteur uit de regio Veluwe. En dat de betreffende ouderling uit Barneveld, de gemeente van VdZwaag komt, zegt me ook genoeg.

Ben overigens wel benieuwd wat men hier aan wil doen. Wanneer een scriptie op een wetenschappelijke en verantwoorde wijze bepaalde zaken aantoont, kun je het toch niet maken om een dergelijke scriptie onvoldoende te honoreren alleen omdat de resultaten wat minder goed uitkomen..

Al met al; men signaleert mijns inziens iets wat minder aantrekkelijk is. Hoe men daadwerkelijk maatregelen nemen wil is me niet bekend. Lijkt me ook behoorlijk onmogelijk als een scriptie verder op een normale toon geschreven is.

Verder was ik heel benieuwd naar de commissie kerkelijke eenheid. Ik begrijp dat er nog wat geduld geboden is.
Zeker als CGO-E een door de staat erkende HBO opleiding wordt kunnen ze niets over een scriptie zeggen zolang het verhaal klopt.
In dat licht doen ze niets met de opmerking van deze ouderling omdat men maar wat graag de E-opleiding erkent wil hebben.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
memento

Bericht door memento »

Achja, sommige mensen zijn liever kritisch dan eerlijk...
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
2. De kerk moet niet naar binnen gericht zijn. De prediking moet állereerst als doel hebben: uitbreiding van Zijn Koninkrijk.
Tja,
En dan lees ik in de SB dat er op de voortzetting van de GS een een synodelid vraagt;
Wat doen we nog in Ede? (CHE)
Die man is én zijn roeping kwijt, en de liefde tot zijn medemens of misschien wel zijn broeders.
Gelukkig is er tegen gestemd.
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Gian
2. De kerk moet niet naar binnen gericht zijn. De prediking moet állereerst als doel hebben: uitbreiding van Zijn Koninkrijk.
Tja,
En dan lees ik in de SB dat er op de voortzetting van de GS een een synodelid vraagt;
Die man is én zijn roeping kwijt, en de liefde tot zijn medemens of misschien wel zijn broeders.
Ach, dat is van dat synodelid (één van mn ouderlingen) standaard zulke vragen en opmerkingen. Zulke vragen zijn te verwachten vanuit een boerderij op de veilige Veluwe.

[Aangepast op 4/4/05 door Kislev]
refo

Bericht door refo »

Er was ook iemand die zei: zonder ascese kan niemand in het Koninkrijk der hemelen komen.
--------------
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door refo
Er was ook iemand die zei: zonder ascese kan niemand in het Koninkrijk der hemelen komen.
ongelofelijk. Ik kon eigenlijk niet begrijpen dat het RD dat zo mocht publiceren. Ze moeten toch altijd hun stukjes voorleggen aan de synode. En als ze dat zulke dingen laten staan. Dan denk ik dat we ons maar snel bij Rome moeten gaan aansluiten. Waar gaan we naar toe...........

Meneer Pas liep m.i. een beetje uit de pas.....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door jacob
liep m.i. een beetje uit de pas.....
o, ging het over pascese?
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere

Bericht door Jongere »

Het blijft leuk he, die namen.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Oorspronkelijk gepost door Gian
Tja,
Ach, dat is van dat synodelid (één van mn ouderlingen) standaard zulke vragen en opmerkingen. Zulke vragen zijn te verwachten vanuit een boerderij op de veilige Veluwe.

[Aangepast op 4/4/05 door Kislev]
Dat zo'n man dan toch nog afgevaardigde wordt naar een generale synode, zo'n man haalt het nivo én de geloofwaardigheid enorm onderuit.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Plaats reactie