Goede Vrijdagdienst

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door limosa
ik zou niet graag de concertzaal met een prullenbak vergelijken, maar aan de andere kant ook de eredienst niet met een concert
Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods, in de levende verkondiging door apostel, predikant of evangelist (afhankelijk van tijd en plaats). Prima om die prediking met Psalmen aan te vullen, dan zingt het hart van Kerk mee. Maar de verkondiging zelf hoeven we niet te zingen.
Tja, als je niet onder ogen wilt zien dat cantates en passionen kerkmuziek zijn, dan valt er weinig te praten.
Opvallend is trouwens wel dat je je bijbelcitaat aanvult met "levende verkondiging door apostel, predikant of evangelist". Dat maak je er zelf bij. Voor jou kan een passion of cantate dus geen Woordverkondging zijn? OK. Voor mij wel!
~~Soli Deo Gloria~~
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Oorspronkelijk gepost door limosa
ik zou niet graag de concertzaal met een prullenbak vergelijken, maar aan de andere kant ook de eredienst niet met een concert
Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods, in de levende verkondiging door apostel, predikant of evangelist (afhankelijk van tijd en plaats). Prima om die prediking met Psalmen aan te vullen, dan zingt het hart van Kerk mee. Maar de verkondiging zelf hoeven we niet te zingen.
Tja, als je niet onder ogen wilt zien dat cantates en passionen kerkmuziek zijn, dan valt er weinig te praten.
Opvallend is trouwens wel dat je je bijbelcitaat aanvult met "levende verkondiging door apostel, predikant of evangelist". Dat maak je er zelf bij. Voor jou kan een passion of cantate dus geen Woordverkondging zijn? OK. Voor mij wel!
De term "levende verkondiging"komt uit de HC. Ik weet wel dat het als kerkmuziek bedoeld is en het is goeie muziek, niks mis mee, maar ik zie er geen plaats voor in de eredienst. Dat er vroeger kerken zijn geweest waar ze het wel zo gebruikten, dat zal wel.
Lecram

Bericht door Lecram »

Wat denken jullie ervan een nieuwe discussie te beginnen over muziek in de eredienst?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Wat denken jullie ervan een nieuwe discussie te beginnen over muziek in de eredienst?
deze discussie begint ieder jaar een paar dagen vóór Goede Vrijdag en een paar dagen na Pasen stopt -ie weer . . .

maar overigens geb je gelijk Lecram, we gaan off-topic

[Aangepast op 26/3/05 door limosa]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door anemoon

en gisteravond hebben we een dienst gehoord die ik iedereen zou willen aanbevelen omdat er in de tweede helft van de preek iets bijzonder moois is
jullie kunnen hem horen op deze site:

http://www.ichthuskerksoest.nl/

en dan maar hopen dat ze de avonddienst van goede vrijdag er (nog) op hebben staan
https://ict.freedomland.co.uk/web.php?d ... 5-1930.mp3
soooow heeej
je bent echt handig he? in die dingen...
bedankt!
ik hoop dat veel mede-osw-ers anderhalf uurtje vrij kunnen maken om hem te beluisteren

en daarna ben ik benieuwd naar de reacties
Mooie preek, heb 'm vanmiddag beluisterd!

Wat was het bijzondere waar jij op doelt?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie