Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Jan

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Jan »

Erasmiaan schreef:Ok, dus het was geen genade, dat hij tot zichzelf kwam?
Mag ik de vraag stellen: Wie bestrijd je met deze opmerking? Wie stelt dat er genade is, voor de wedergeboorte, voor de levendmaking, voor de kennis van Christus? Ik denk niemand hier op dit forum. Maar ook ds. Kort niet. Paulus zou zeggen "Gij zult zijn als die in de lucht spreekt." Dat is, enig geluid maakt en uitwerpt in de lucht, dat daar verdwijnt zonder enig nut. ;)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Jan schreef:
Mag ik de vraag stellen: Wie bestrijd je met deze opmerking?
Dat mag. Dat is ejvl, zoals je in mijn quote had kunnen zien.
Paulus zou zeggen "Gij zult zijn als die in de lucht spreekt." Dat is, enig geluid maakt en uitwerpt in de lucht, dat daar verdwijnt zonder enig nut. ;)
Laten we maar oppassen met het smijten met Bijbelteksten in ons eigen straatje.

@edmund: pagina's 491, 522 en verder, 776, 804 en 806. Ik heb ze al wel vaker hier gepost, ook in reactie op wat jij hebt betoogd, dus helemaal onkundig kun je er niet van zijn.
Simon

Bericht door Simon »

edmund schreef: Wanneer en op welk moment was nu die zoon gestorven, en daardoor gerechtvaardigd van zijn zonden? Was dat op het moment dat hij bij de varkens tot zichzelf kwam? Was dat op die zgn. toeleidende weg tot zijn vader? Of was dat op het moment dat hij voor zijn vader in het stof ging, met die kostelijke belijdenis, waarna zijn vader hem zijn oude vieze kleren uitdeed, en hem omhing met dat beste kleed? Lukas 15:24: Want deze mijn zoon was dood, en is weder levend geworden; en hij was verloren, en is gevonden!
Hier komt nu het beeld van Rom. 6: 6-8 zeer duidelijk in terug: 6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. 7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. 8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;

Die zoon was dood aan de voeten van zijn vader, en is (geestelijk) wederlevend geworden toen hij omhangen werd met dat beste Kleed, en die ring aan zijn vingers. Toen was immers weer zijn zoon, zoals hij destijds vertrok, dat wil zeggen, hersteld met het beeld van zijn vader.

Er werd ook nog gedanst op het feest, en wel de israelische polonaise (reidans)
De gelijkenis verbeeldt geen individuele bekering maar het joodse volk wat als geheel terugkeert naar God.
Hij die dood was, is weer levend geworden.
Niet langer tussen de varkens (heidenen) in een ver land (de verstrooiing in de rest van de wereld)
Een kleed staat voor kennis (bekleed u met Christus-kennis), een ring voor de bezegeling van eeuwige trouw en relatie tussen geliefden.
God trouwde Israel destijds , in de gelijkenis bracht de zoon zijn tijd en geld door met ''hoeren''.
Hosea schrijft er meer over.
Laatst gewijzigd door Simon op 13 nov 2012, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Simon schreef:Er werd ook nog gedanst op het feest, en wel de israelische polonaise (reidans)
De gelijkenis verbeeldt geen individuele bekering maar het joodse volk wat als geheel terugkeert naar God.
Niet langer tussen de varkens (heidenen) in een ver land (de verstrooiing in de rest van de wereld)
Een kleed staat voor kennis (bekleed u met Christus-kennis), een ring voor de bezegeling van eeuwige trouw en relatie tussen geliefden.
God trouwde Israel destijds , in de gelijkenis bracht de zoon zijn tijd en geld door met ''hoeren''.
Leer eerst eens behoorlijk quoten, joh. ;)
Maar waarom zou dit nu de enige, echte uitleg zijn? Waarom moeten we nu bijv. jouw uitleg voor waar aannemen en die van een ander niet?
Simon

Bericht door Simon »

Afgewezen schreef:
Simon schreef:Er werd ook nog gedanst op het feest, en wel de israelische polonaise (reidans)
Leer eerst eens behoorlijk quoten, joh. ;)
Maar waarom zou dit nu de enige, echte uitleg zijn? Waarom moeten we nu bijv. jouw uitleg voor waar aannemen en die van een ander niet?
Waar leg ik iemand op mijn mening als waar te accepteren?
Maar weerleg vooral waarom mijn mening niet de juiste zou zijn, zodat ik deze bij kan stellen.
Stimuleer eens wat onderzoek en denkwerk.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
keesjanm

Bericht door keesjanm »

De spits, de focus van de gelijkenis van de verloren zoon gaat niet in de eerste plaats om de jongste, maar om de oudste zoon. Hij die dacht behouden te zijn vanwege vermeende goede werken, maar verloren bleek door eigen schuld.
Simon

Bericht door Simon »

keesjanm schreef:De spits, de focus van de gelijkenis van de verloren zoon gaat niet in de eerste plaats om de jongste, maar om de oudste zoon. Hij die dacht behouden te zijn vanwege vermeende goede werken, maar verloren bleek door eigen schuld.
Waarop baseer je dat?
- Oswald Chambers -
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Simon schreef:Waar leg ik iemand op mijn mening als waar te accepteren?
Nergens, voor zover ik weet. Maar je ergert je nogal eens aan namen van mensen die aangehaald worden. Vandaar.
refo

Bericht door refo »

Nee, het gaat om 2 zonen.

Lukas 15:
1 En al de tollenaars en de zondaars naderden tot Hem, om Hem te horen.
2 En de Farizeen en de Schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen.
3 En Hij sprak tot hen deze gelijkenis, zeggende:

Dan volgen 3 gelijkenissen.
Over het ene schaap uit de 100.
7 Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben.

Over de ene penning uit de 10
10 Alzo, zeg Ik ulieden, is er blijdschap voor de engelen Gods over een zondaar, die zich bekeert.

Dan volgt de gelijkenis over de 2 verloren zonen.
De jongste zoon stond voor de heidenen. Een jood ging liever dood dan dat hij varkensvoer zou eten.
De oudste zoon verbeeldt Israel. Alles was voor hem. De ring, de nieuwe jas en het gemeste kalf ging van zijn erfenis af.
Hij had alleen nergens plezier in, omdat hij niet in de gaten had waar het om ging in het huis van vader.
De jongste zoon eerst ook niet, hij ging weg. Maar hij gaf gehoor aan de oproep van Johannes de doper. Metanoia!
Eindelijk thuis!
ejvl

Bericht door ejvl »

Het kon met eerbied gesproken maar één kant op: naar de vader!
Ja maar dat wist die zoon niet!
Die zoon kon niet rekenen dat zijn vader hem zou opvangen!
Daar kan een mens niet mee rekenen.
Ik zeg niet dat het geen genade is dat hij tot zichzelf kwam, en ik ontken ook niet dat er genade kan zijn voordat een mens gerechtvaardigd is.
Wat ik zeg is dat er voor de rechtvaardigmaking helemaal niets is waar de mens mee kan rekenen vanuit de mens gezien
Wat God voor die tijd met een mens doet en in de mens werkt is voor ons verborgen, daar mogen en kunnen we geen theorie van maken denk ik.
We hebben te maken met de mens, en wat edmund al zei, toen de zoon in het stof voor z'n vader lag was hij dood (vanuit de mens gezien) en toen zijn vader hem aannam begon vanuit de mens gezien het leven. En wij zijn mensen, en daar moeten we het mee doen denk ik.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:
Jan schreef:
Mag ik de vraag stellen: Wie bestrijd je met deze opmerking?
Dat mag. Dat is ejvl, zoals je in mijn quote had kunnen zien.
Paulus zou zeggen "Gij zult zijn als die in de lucht spreekt." Dat is, enig geluid maakt en uitwerpt in de lucht, dat daar verdwijnt zonder enig nut. ;)
Laten we maar oppassen met het smijten met Bijbelteksten in ons eigen straatje.

@edmund: pagina's 491, 522 en verder, 776, 804 en 806. Ik heb ze al wel vaker hier gepost, ook in reactie op wat jij hebt betoogd, dus helemaal onkundig kun je er niet van zijn.
Je had het over het commentaar van Calvijn, heb je daar ook nog specifieke verwijzingen naar?
En kan ik die Acta ergens op het internet vinden met paginering?

Ow wacht, die Acta kan ik al vinden:
p. 491: Daarentegen ook, indien hij deze gaven wel gebruikt; indien hij zijne ellendigheid waarlijk bekent, en den geestelijken dood alzoo gevoelt, dat hij waarlijk en heilzamelijk hongert en dorst naar de vrijheid en naar het leven; indien hij, waar de Heere aanklopt, het hart opent, en voorts met een open hart luistert; indien hij andere diergelijke dingen meer doet, die voorgaan, waar de bekeering of begint, of die zij bij het voortgaan stellen; dit alles schrijven wij toe met dankbaarheid en ootmoedigheid niet aan den vrijen wil, noch aan het natuurlijke licht, noch aan eenige menschelijke krachten of verdiensten, maar aan God alleen, van welken alle goede geving en volmaakte gave nederdaalt.
Volgens mij wordt hier niet besloten over de vraag of die werkingen die voortkomen uit de goddelijke vonken die in de mens overgebleven zijn! behoren bij de bekering of niet. Al moet ik zeggen dat het door mij gearceerde gedeelte (want daar gaat het in de discussie volgens mij over) voor mij niet geheel duidelijk is.

Het is wel interessant dat je naar de acta verwijst. Want pagina 523 (na de door jou genoemde 522, die volgens mij niets van het standpunt van ds. Moerkerken bewijst) verdedigt juist het andere standpunt (vet van mij):
Niemand kan zijne ellendigheid kennen, beweenen, beklagen, naar verlossing verlangen, naar dezelve hongeren en dorsten, en die zoeken, enz. zonder bizondere genade des herbarenden Geestes, van denwelken wij eerst gezocht en gevonden moeten zijn, eer dat wij Hem zoeken, Jes. 65. En van God gevonden, zoo kennen of belijden wij niet eer de zonde, dan als God dezelve vergeeft; en wij hongeren noch dorsten naar de gerechtigheid door zijne weldaad, of wij worden ook terstond verzadigd, Matth. 5. Derhalve, deze dingen den menschen toe te schrijven of in 't geheel, of ten deele, vóór de wedergeboorte, dat strekt tot smaadheid Gods.

Derhalve gaat de bekeering niet vóór de geving van een nieuw hart als eene voorwaarde, maar zij is de geving zelve van een nieuw hart, en, ter andere zijde, de geving van een nieuw hart is de bekeering zelve, en vervat alles, wat tot dezelve behoort. [merk op dat het hier, op p. 523 over de bekering in ruimere zin gaat]

Het verstand der uitverkorenen wordt niet verlicht met de heilzame kennis der waarheid, noch de genegenheden met de liefde der waarheid ontstoken, of de wil wordt ook meteen levend gemaakt en veranderd, en nieuwe krachten den mensch gegeven om God te gehoorzamen. Want God, den mensch bekeerende, bekeert niet eenig deel deszelven, maar den geheelen mensch. Hierom zien wij, Jerem, 24: 7, dat het nieuwe hart en de kennis des Heeren bijeen gevoegd worden.
p. 776, hieronder, bewijst niet zoveel. Dit zegt nog steeds niet dat er zo'n grote scheiding tussen levendmaking en kennis van Christus moet zijn. Dit gaat hier gewoon over mensen die Christus kennen.
V.

Dat de onwedergeborene mensch kan hongeren, dorsten, het leven zoeken, zijnen dood bekennen, denzelven beweenen, en bidden, dat hij daarvan moge verlost worden. Want deze dingen zijn niet der natuur, maar der genade, niet des vleesches, maar des Geestes, niet van den dooden, maar van den levendgemaakten mensch.
p. 804 zegt hetzelfde en bewijst dus ook niets. p. 805 daar direct onder bewijst het andere standpunt:
Opdat de mensch tot God bekeerd worde, en waarlijk in Christus geloove, is hem noodig, dat hij ook in zijn wil wedergeboren en levendig gemaakt worde. Doch tot de levendmaking van den wil is van noode, dat van God aan den wil de geestelijke gaven hersteld worden, en dat God, wegnemende de verkeerdheid a,
hardheid en wederspannigheid, die in dezelve inklevende is, in denzelven de heiligheid b indrukke, of instorte, en make, dat hij metterdaad het goede wil, dat hij gelooft, en bekeerd wordt c; want, gelijk God de geestelijke gaven in de eerste schepping aan den wil des menschen gegeven heeft d,
en deze dezelve door den val verloren heeft e, alzoo is ook van noode, dat dezelve hersteld worden door de wedergeboorte f. die naar God geschapen is, tot gerechtigheid en heiligheid der waarheid.
p. 806
niet dat God tot de wedergeboorte, bekeering en het geloof, den wil tegen dank dwingt (want dat zoude niet eene bekeering, maar eene omkeering van den wil wezen), maar door zijne krachtige en genadige werking maakt Hij uit een niet-willende een willende, zoodat deze niet alleen zich kan bekeeren, om te gelooven, maar ook dadelijk zich bekeert en gelooft c.
Laatst gewijzigd door Fjodor op 13 nov 2012, 18:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
huisman

Bericht door huisman »

keesjanm schreef:De spits, de focus van de gelijkenis van de verloren zoon gaat niet in de eerste plaats om de jongste, maar om de oudste zoon. Hij die dacht behouden te zijn vanwege vermeende goede werken, maar verloren bleek door eigen schuld.
De spits van deze gelijkenis is dat Jezus het verlorene zoekt en dat verlorenen welkom bij Hem zijn.
Ik postte al een paar dagen gelden:
Ook jouw exegese van de verloren zoon mist de spits van deze gelijkenis. Jezus zoekt het verlorene. (verloren schaap,verloren penning, verloren zoon). De hoorders van deze gelijkenis:de Farizeen en de Schriftgeleerden mumureerden over Jezus omgang met zondaren. Dat is de contekst. Het zijn 3 gelijkenissen met dezelfde strekking: Jezus zoekt het verlorene. Bij de verloren zoon komt daar nog een indringende waarschuwing naar de oudste zoon(de hoorders van deze gelijkenis) bij.
2 En de Farizeen en de Schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen.
3 En Hij sprak tot hen deze gelijkenis, zeggende:
Het gaat dus helemaal niet in deze gelijkenis over bekering en geloof buiten Christuskennis om.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dezelfde standpunten te herhalen maakt hen niet minder irrelevant, Huisman.
Ik antwoordde daar eerder al op:
Dat de strekking is, dat Jezus het verlorene zoekt, ben ik met je eens. Maar er wordt ook aangegeven de weg hoe dat plaats vindt, de bekeringsweg. Dat blijkt wel uit de sterke uitdrukking die de vader tot 2x toe gebruikt:"Want deze mijn zoon (/uw broer) was dood, en is weder levend geworden"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jan schreef:
Tiberius schreef:
edmund schreef:Je bent getrouwd, maar weet het niet …. Heel bijzonder!
Ok, dus elke relatie begint met het sluiten van het huwelijk ... Heel bijzonder!

Embryotheologanten: Je bent gehuwd, komt er achter dat je Hem niet als man heb (je beleeft je gescheiden staat). Vervolgens zie je je echtgenote, maar zien is nog geen hebben. Vervolgens trouw je met Hem, en kom je erachter dat je voor jou onbewust al lang en breed met hem getrouwd was, maar nu weet je het tenminste zelf ook!
Jan schreef:Waarom karikatuurschetsing? Vanwege gebrek aan argumenten :quoi
Zoals Marieke al constateerde: je valt hier een beetje in je eigen zwaard. ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
GJdeBruijn schreef:De term 'embryokerken' is niet helemaal duidelijk. Er is geen kerk waar men leert dat geboorte in het natuurlijke een embryo zou voortbrengen. Laat staan in de wedergeboorte. De embryonale fase ligt zowel in het natuurlijke als in het geestelijke vóór het moment van de (weder)geboorte. Overigens spreekt Boston ook over embryo en over een verdorven wedergeboorte als het gaat om een wettische overtuiging voorafgaande aan de evangelische en voor mensen niet is te onderscheiden zolang Christus persoonlijk niet gekend wordt!
Volgens mij wordt er ontzettend veel gepraat over het boek van ds. Kort zonder het gelezen te hebben. Afgelopen zaterdag heb ik samenvattingen geplaatst van een aantal hoofdstukken. Ik hoop dat dáárop gereageerd wordt; dat is volgens mij nog niet of nauwelijks gebeurd. Is dat te moeilijk?
Zoals gezegd, hoop ik daar op terug te komen, wanneer ik wat meer tijd heb.
eilander schreef:Ik zal ds. Kort citeren om uit te leggen wat hij met embryokerken bedoelt. Een embryokerk is daar waar geleerd wordt dat:
- de ziel is levend gemaakt, wedergeboren, de habituele genade is geschonken, zonder dat er een daadwerkelijke geloofsvereniging met Christus plaatsvond (pag. 87);
Dat lijkt me in ieder geval Bijbels. Zie de voorbeelden van Paulus, de verloren zoon, door mij gisteren nog één geplaatst, maar kennelijk in de veelheid van postings genegeerd: de zondares in het huis van Simon de Farizeeër.
Ook uit de kerkgeschiedenis kennen we de voorbeelden; bijvoorbeeld door Afgewezen genoemd Luther en Augustinus.
eilander schreef:- het voorbereidende werk onder het genadewerk gerekend wordt (pag. 89);
Dat lijkt me helemaal goed. Je kan moeilijk volhouden in bovengenoemde voorbeelden, dat er geen sprake was van genadewerk. Of zou de verloren uit zichzelf aan de wandel zijn gegaan bij de zwijnenstal vandaan naar het vaderhuis?
eilander schreef:- de mens levendgemaakt is op het moment waar de Bijbel alleen van ontwaking spreekt, Ef. 5:14 (pag. 94);
Ik denk dat je ds Kort op dat punt verkeerd begrijpt. Ik kan me niet voorstellen, dat hij hier zit te leren, dat een zondaar, nog geestelijk dood zijnde, al ontwaakt. Een wakkere dode. Tja.
eilander schreef:- de wedergeboorte vóór het geloof plaatsvindt, i.p.v. door of uit het geloof (pag. 97);
Dat leren alle kerken die de 3 formulieren van enigheid onderschrijven: "alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven." (DL 3/4-12).
eilander schreef:- er wel een planting van het geloof is, maar dat daarna het geloof nog geloven moet worden (pag. 117).
Dan blijft deze dus eigenlijk alleen nog over.
Ik kan daar een heel eenvoudig Bijbels voorbeeld tegenover stellen. Thomas, na de opstanding van Jezus, was hij toen een gelovige of niet? En was hij toen gelovend of niet?
Gesloten