Vraag over GGiN

-DIA-

Re: Vraag over GGiN

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
wesha schreef:
Anker schreef:
ds. J. Roos schreef:De ware kerk is daar waar God allermeest verhoogd wordt, daar waar de zondaar allerdiepst vernederd wordt, daar waar de vernederde en verlegen zondaar het meest bemoedigd en getroost wordt met de vrije genade van God in Christus naar Gods’ Woord, en daar waar die getrooste zondaar allermeest wordt aangezet tot de innigste zaligheid
Wel een mooie samenvatting van de opvattingen van die kerk.
Dat is een opvatting die door de volle breedte van de gereformeerde gezindte zal worden gedragen.
Helaas wel, ja.
Dat diepe vernederen, dat is het.
En dat houdt daarom in: het verhogen van de mens. In ieder geval: de mens wordt veel te veel centraal gezet.
Lees de definitie maar eens na. Het gaat almaar over de zondaar.
DIT SCHREEUWT OM RECHTZETTING!

Was Job hoogmoedig toen hij uitriep: Daarom verfoei ik mij in stof en as?
Was Daniel hoogmoedig toen hij zich niet boven zijn volk stelde maar mede schuld beleed?
Wat is het dan? Wij hebben God op het hoogst misdaân. Wij zijn van het heilspoor afgegaan. Ja wij en onze vaderen tevens?
Wat was het dan: Zo Gij Heere de ongerechtiheden gadeslaat, HEERE, wie zal bestaan?

Wat is het dat AL GODS VOLK in de diepte terecht komt? Wat is het dan dat het nabijkomende werk de ontdekking en de ontgronding schuwt en haat?

Wat is het dan dat er een bekommerd volk over de aarde gaat beladen met schuld. Dat zich des doods waardig leert kennen, en toch juist de meest ontdekkende en ontgrondende prediking zoekt?

Hoe zou dat verklaard kunnen worden? Is het hoogmoed als God een mens eens in de diepte brengt? Ik zeg u, neen, het is genade! En komen we hier nooit eens in de diepte van onze verlorenheid, dan zullen we straks eeuwig in een onpeilbare diepte wegzinken.

Wat kiezen we dan? Hoogmoed? Ja ik weet het, de mens is in de hoogmoed gevallen en kan niet anders dan hoogmoedig en trots God de nek toekereren. Als het eens anders mag zijn is het alleen vrije genade, en wordt God verheerlijkt.

Nee niet de mens in het middelpunt! Maar alleen daar waar de mens er eens tussenuitvalt, alleen daar kan God alleen maar de eer ontvangen. Niet van een farizeeër of een rijke jongeling, maar van een arme en berooide zondaar in de praktijk.

En ik weet het heel goed. Ik hoorden het vanavond nog in een preek: Velen weten niet anders, ze weten niet meer hoe God een mens bekeerd, en dat er een geslacht opgroeit dat Jozef niet gekend heeft. De preek was trouwens al uit de jaren 80 of 90...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: DIT SCHREEUWT OM RECHTZETTING!

Was Job hoogmoedig toen hij uitriep: Daarom verfoei ik mij in stof en as?
Was Daniel hoogmoedig toen hij zich niet boven zijn volk stelde maar mede schuld beleed?
Wat is het dan? Wij hebben God op het hoogst misdaân. Wij zijn van het heilspoor afgegaan. Ja wij en onze vaderen tevens?
Wat was het dan: Zo Gij Heere de ongerechtiheden gadeslaat, HEERE, wie zal bestaan?

Wat is het dat AL GODS VOLK in de diepte terecht komt? Wat is het dan dat het nabijkomende werk de ontdekking en de ontgronding schuwt en haat?
Ik denk dat we wat voorzichtig moeten zijn met de term al Gods volk, één ding zal iedereen beleven, ellende, verlossing en dankbaarheid, de één in de diepte, de ander met heel weinig ellende, dit is geen maatstaf, gelukkig niet hoor.
Wat is het dan dat er een bekommerd volk over de aarde gaat beladen met schuld. Dat zich des doods waardig leert kennen, en toch juist de meest ontdekkende en ontgrondende prediking zoekt?
Een bekommerd volk kan ook een eigen wettisch berouw zijn, en dat kan heel diep gaan en die kunnen ook ontdekkende en ontgrondende prediking zoeken, en dat kan ook zo ver zijn om zelf in de belangstelling te staan, of een eigen voorwaarde te creëren om tot de weg des heils te kunnen gaan, en dan is het wel hoogmoedig, wij gaan dan God de weg voorschrijven.
Hoe zou dat verklaard kunnen worden? Is het hoogmoed als God een mens eens in de diepte brengt? Ik zeg u, neen, het is genade! En komen we hier nooit eens in de diepte van onze verlorenheid, dan zullen we straks eeuwig in een onpeilbare diepte wegzinken.
Als God een mens in de diepte brengt is het geen hoogmoed, als de mens het zelf doet is het wel hoogmoed, wij mensen denken het dan beter te weten als God, zoals ik al eerder zei, komen tot de diepte van onze verlorenheid is geen voorwaarde om tot God te mogen gaan, zeker zal het zo zijn dat God e.a gaat werken in het hart, maar hoe of wat en in welke mate moeten wij afblijven en ons houden aan de bijbel, en zeker geen voorwaarde of trap stellen.
Wat kiezen we dan? Hoogmoed? Ja ik weet het, de mens is in de hoogmoed gevallen en kan niet anders dan hoogmoedig en trots God de nek toekereren. Als het eens anders mag zijn is het alleen vrije genade, en wordt God verheerlijkt.
Hoogmoed kan 2 kanten op, enerzijds God de nek toekeren en anderzijds te zeggen, God ik kan nog niet tot u komen want ik heb nog niet genoeg ellende en diepte gekregen, net alsof er een tolpoortje aan het begin van de smalle weg staat waar we eerst moeten laten zien of we wel genoeg hebben.
Nee niet de mens in het middelpunt! Maar alleen daar waar de mens er eens tussenuitvalt, alleen daar kan God alleen maar de eer ontvangen. Niet van een farizeeër of een rijke jongeling, maar van een arme en berooide zondaar in de praktijk.
Hoe arm en hoe berooid, of uberhaupt arm en berooid, daar durf ik helemaal niets over te zeggen omdat ik bang ben God de weg voor te schrijven, en dat is erg gevaarlijk.
En ik weet het heel goed. Ik hoorden het vanavond nog in een preek: Velen weten niet anders, ze weten niet meer hoe God een mens bekeerd, en dat er een geslacht opgroeit dat Jozef niet gekend heeft. De preek was trouwens al uit de jaren 80 of 90...
Wij mensen zijn minder als een stofje op de weegschaal en een druppel in de emmer, hoe kunnen wij mensen dan denken dat we weten hoe God een mens bekeerd? We hebben de bijbel, daar mogen we blij mee zijn, daarin staat de opdracht om te geloven en te bekeren, daar hebben we ons aan te houden, niet hoe God een mens bekeerd, maar we mogen aan God vragen of Hij ons een waar oprecht geloof wil geven tot eer van Zijn naam en Uw wil geschiede, en niet bidden om ellendekennis en dergelijke, dat kunnen we met eerbied gesproken gerust aan God overlaten.
Dan is het 100% mensenwerk en 100% Godswerk, de Heilige Geest werkt de wil in het hart, en het geloof is de hand die God schenkt om Hem aan te nemen, en dan mag Hij aangenomen worden.

Ter illustratie:
Toen het volk Israël in de woestijn door de slangen gebeten werd, maakte Mozes een koperen slang, die heen wees naar Christus.
Het volk Israël moest op de slang zien.
Niet afwachten totdat ze genoeg gebeten werden door de giftige slangen.
Niet afwachten van ik kan zelf niet zien.
Niet afwachten op een speciaal gevoel voordat ze kunnen zien.
Niet afwachten van "dat kan zomaar niet".
Niet afwachten omdat er een voorwaarde was.

Zie op Christus en word behouden, laten wij toch alsjeblief uitkijken God niet de weg voor te schrijven hoe Hij een mens bekeerd met alle stappen, gradaties, mijlpalen en dergelijke, alleen een waar geloof in Christus kan ons behouden, de rest weet God heus wel raad mee.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Discussie over muziekinstrumenten in eredienst even afgesplitst naar http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=11162
s1051952

Bericht door s1051952 »

Weet ook iemand waar ik een dienst uit de GGiN kan luisteren. Dit lijkt me nl. erg interessant. kerkdienstgemist.nl staan GGiN diensten er wel op, maar voor prive. Die kan ik dus niet luisteren. http://kerkdienstgemist.nl/search?&quer ... Bnederland
Of hebben ze misschien ergens nog een site waar ik een dienst van kan downloaden?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

s1051952 schreef:Weet ook iemand waar ik een dienst uit de GGiN kan luisteren. Dit lijkt me nl. erg interessant. kerkdienstgemist.nl staan GGiN diensten er wel op, maar voor prive. Die kan ik dus niet luisteren. http://kerkdienstgemist.nl/search?&quer ... Bnederland
Of hebben ze misschien ergens nog een site waar ik een dienst van kan downloaden?
Stuur even een PB-tje naar onze forummer Johannes 3:16, die kan je dat denk ik wel vertellen.
Auto

Bericht door Auto »

s1051952 schreef:Weet ook iemand waar ik een dienst uit de GGiN kan luisteren. Dit lijkt me nl. erg interessant. kerkdienstgemist.nl staan GGiN diensten er wel op, maar voor prive. Die kan ik dus niet luisteren. http://kerkdienstgemist.nl/search?&quer ... Bnederland
Binnen de GGiN is besloten om geen predikaties meer te laten staan. Deze moeten na de dienst gelijk verwijderd worden. Dit op duidelijk verzoek van ALLE predikanten. Dit is een duidelijk signaal, die gerespecteerd moet worden. Dus op zoek gaan naar preken die illegaal zijn is denk ik niet betamelijk.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Auto schreef:
Binnen de GGiN is besloten om geen predikaties meer te laten staan. Deze moeten na de dienst gelijk verwijderd worden. Dit op duidelijk verzoek van ALLE predikanten. Dit is een duidelijk signaal, die gerespecteerd moet worden. Dus op zoek gaan naar preken die illegaal zijn is denk ik niet betamelijk.
Duidelijk ja. Maar waarom zouden predikanten dat willen?
WimA

Bericht door WimA »

Mister schreef:
Auto schreef:Binnen de GGiN is besloten om geen predikaties meer te laten staan. Deze moeten na de dienst gelijk verwijderd worden. Dit op duidelijk verzoek van ALLE predikanten. Dit is een duidelijk signaal, die gerespecteerd moet worden. Dus op zoek gaan naar preken die illegaal zijn is denk ik niet betamelijk.
Omdat preken in bepaalde gemeente, op een bepaalde tijd, bepaalde plaats en in bepaalde omstandigheden worden uitgesproken. Dat is niet geschikt om - zonder review - zomaar op internet te dumpen. Overigens heeft b.v. ds. van Dieren naar ik meen hier ook wel eens wat over gezegd/geschreven.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

WimA schreef:
Mister schreef:
Auto schreef:Binnen de GGiN is besloten om geen predikaties meer te laten staan. Deze moeten na de dienst gelijk verwijderd worden. Dit op duidelijk verzoek van ALLE predikanten. Dit is een duidelijk signaal, die gerespecteerd moet worden. Dus op zoek gaan naar preken die illegaal zijn is denk ik niet betamelijk.
Omdat preken in bepaalde gemeente, op een bepaalde tijd, bepaalde plaats en in bepaalde omstandigheden worden uitgesproken. Dat is niet geschikt om - zonder review - zomaar op internet te dumpen. Overigens heeft b.v. ds. van Dieren naar ik meen hier ook wel eens wat over gezegd/geschreven.
Aangezien een ieder kan begrijpen dat de omstandigheden, tijd en plaats anders zijn dan in eigen gemeente, zie ik nog steeds het probleem niet. Dat geldt voor alle predikaties die online staan.
WimA

Bericht door WimA »

Mister schreef:
WimA schreef:
Mister schreef:
Aangezien een ieder kan begrijpen dat de omstandigheden, tijd en plaats anders zijn dan in eigen gemeente, zie ik nog steeds het probleem niet. Dat geldt voor alle predikaties die online staan.
Het geld inderdaad voor vele preken. Ik heb overigens al eerder gezegd dat b.v. PrekenWeb meer kwaad dan goed doet in deze.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

WimA schreef:Het geld inderdaad voor vele preken. Ik heb overigens al eerder gezegd dat b.v. PrekenWeb meer kwaad dan goed doet in deze.
Ik neem aan dat je dit niet serieus meent? Wil je nu werkelijk beweren dat het luisteren van preken meer kwaad als goed doet?
WimA

Bericht door WimA »

Mister schreef:
WimA schreef:Het geld inderdaad voor vele preken. Ik heb overigens al eerder gezegd dat b.v. PrekenWeb meer kwaad dan goed doet in deze.
Ik neem aan dat je dit niet serieus meent? Wil je nu werkelijk beweren dat het luisteren van preken meer kwaad als goed doet?
Ik zeg dat "PrekenWeb" meer kwaad dan goed doet. Goed lezen.
Laten we het eens hebben over dat "luisteren van preken". Welke groepen mensen hebben hier b.v. belang bij?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

WimA schreef:
Mister schreef:
Ik zeg dat "PrekenWeb" meer kwaad dan goed doet. Goed lezen.
Laten we het eens hebben over dat "luisteren van preken". Welke groepen mensen hebben hier b.v. belang bij?
PrekenWeb biedt voornamelijk preken aan. Of je moet iets hebben tegen de stukjes die er staan. Het is een zegen dat deze site bestaat. Evenals sites als kerkdienstgemist.nl etc.
Mensen die niet ter kerke kunnen om diverse redenen (ziekte/oppas/werken der barmhartigheid) dan ook hebben er belang bij. Mensen die om welke reden dan ook een preek willen luisteren. Geweldig toch?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

WimA schreef:Laten we het eens hebben over dat "luisteren van preken". Welke groepen mensen hebben hier b.v. belang bij?
De groepen mensen die hongerig zijn naar het Woord, en deze preken heilbegerig wensen te beluisteren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
WimA

Bericht door WimA »

J.C. Philpot schreef:
WimA schreef:Laten we het eens hebben over dat "luisteren van preken". Welke groepen mensen hebben hier b.v. belang bij?
De groepen mensen die hongerig zijn naar het Woord, en deze preken heilbegerig wensen te beluisteren.
Me dunkt dat die gewoon een dienst kunnen bezoeken. Waarom doen ze dat dan niet?
Laatst gewijzigd door WimA op 07 nov 2012, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie