DIT SCHREEUWT OM RECHTZETTING!refo schreef:Helaas wel, ja.wesha schreef:Dat is een opvatting die door de volle breedte van de gereformeerde gezindte zal worden gedragen.Anker schreef:Wel een mooie samenvatting van de opvattingen van die kerk.ds. J. Roos schreef:De ware kerk is daar waar God allermeest verhoogd wordt, daar waar de zondaar allerdiepst vernederd wordt, daar waar de vernederde en verlegen zondaar het meest bemoedigd en getroost wordt met de vrije genade van God in Christus naar Gods’ Woord, en daar waar die getrooste zondaar allermeest wordt aangezet tot de innigste zaligheid
Dat diepe vernederen, dat is het.
En dat houdt daarom in: het verhogen van de mens. In ieder geval: de mens wordt veel te veel centraal gezet.
Lees de definitie maar eens na. Het gaat almaar over de zondaar.
Was Job hoogmoedig toen hij uitriep: Daarom verfoei ik mij in stof en as?
Was Daniel hoogmoedig toen hij zich niet boven zijn volk stelde maar mede schuld beleed?
Wat is het dan? Wij hebben God op het hoogst misdaân. Wij zijn van het heilspoor afgegaan. Ja wij en onze vaderen tevens?
Wat was het dan: Zo Gij Heere de ongerechtiheden gadeslaat, HEERE, wie zal bestaan?
Wat is het dat AL GODS VOLK in de diepte terecht komt? Wat is het dan dat het nabijkomende werk de ontdekking en de ontgronding schuwt en haat?
Wat is het dan dat er een bekommerd volk over de aarde gaat beladen met schuld. Dat zich des doods waardig leert kennen, en toch juist de meest ontdekkende en ontgrondende prediking zoekt?
Hoe zou dat verklaard kunnen worden? Is het hoogmoed als God een mens eens in de diepte brengt? Ik zeg u, neen, het is genade! En komen we hier nooit eens in de diepte van onze verlorenheid, dan zullen we straks eeuwig in een onpeilbare diepte wegzinken.
Wat kiezen we dan? Hoogmoed? Ja ik weet het, de mens is in de hoogmoed gevallen en kan niet anders dan hoogmoedig en trots God de nek toekereren. Als het eens anders mag zijn is het alleen vrije genade, en wordt God verheerlijkt.
Nee niet de mens in het middelpunt! Maar alleen daar waar de mens er eens tussenuitvalt, alleen daar kan God alleen maar de eer ontvangen. Niet van een farizeeër of een rijke jongeling, maar van een arme en berooide zondaar in de praktijk.
En ik weet het heel goed. Ik hoorden het vanavond nog in een preek: Velen weten niet anders, ze weten niet meer hoe God een mens bekeerd, en dat er een geslacht opgroeit dat Jozef niet gekend heeft. De preek was trouwens al uit de jaren 80 of 90...