Tiberius schreef:MarthaMartha schreef:Tiberius schreef:De meeste punten die rekcor als overeenkomsten duidt, zijn juist verschillen.
vertel...
Dat is niet zo moeilijk:
1) Men leest de bijbel in een taal die men niet gebruikt in het alledaagse leven (Hoog-Duits) ==> geldt niet voor de gereformeerde gezindte.
Ahahahahaha ! Laat me niet lachen ! Praat jij in het Nederlands van de achttiende eeuw dan? Ik kan genoeg zinnen uit de Statenvertaling citeren waar jan-met-de-pet geen jota van begrijpt, en dan dus puur door het taalgebruik en niet door enkel de inhoud.
De Amish praten zelf ook een vorm van Duits (al rukt Engels natuurlijk steeds meer op), dat echter in al die jaren gewoon tever van dat oude Duits is afgegroeid. De situatie is precies hetzelfde als bij ons: onze taal is dusdanig veranderd dat de Statenvertaling nauwelijks nog begrijpelijk is soms.
2) 'De wereld mijden' wordt (ook) heel letterlijk uitgelegd en toegepast. ==> geldt evenmin voor de gereformeerde gezindte; als je denkt van wel, ben je niet op de hoogte of loop je 20 jaar achter.
Hoeveel procent van jouw vriendenkring is niet-christelijk? Ik denk zeker dat je hier wel een punt hebt - gereformeerden mijden de wereld veel minder dan de Amish - maar een zeker wereldmijdend gedrag is er nog altijd. Er zijn nog altijd zat mensen (kijk maar naar Staphorst) die, zoals je zegt, 'twintig jaar achterlopen.'
3) Bijbelkringen/gebedskringen zijn niet toegestaan. ==> geldt evenmin voor de gereformeerde gezindte.
Hier heb je volkomen gelijk in en dat is hét grote verschil tussen de gereformeerden en Amish.
4) Veel (ongeschreven) regels die niet (direct) tot de bijbel te herleiden zijn. ==> in de gereformeerde gezindte juist wel
Nou... nou... hangt er ook heel erg vanaf in welke kerk jij bent opgegroeid. Ik kan zó enkele gereformeerde regels bedenken die in de Bijbel niet terug te vinden zijn, of zelfs het omgekeerde.
- Zwarte kleding dragen - de Bijbel zegt juist dat je een lofgewaad moet dragen en wijst overdreven rouwig doen af
- Geen voorspel door het orgel in de kerk - de Bijbel zegt 'zingt de HEERE een nieuw lied'
- Geen nieuwe liturgie - zie boven
- Enkel Psalmen zingen, geen gezangen - de Bijbel zegt 'Psalmen
en hymnen zingen'
- Enkel met orgelspel zingen - de Bijbel noemt een keur aan instrumenten om God mee te eren, zoals fluit, citer, cimbalen etc.
- Lopend naar de kerk als je in het zelfde dorp woont, níet met de fiets - de Bijbel zegt alleen iets over de afstand die je op de Sabbat mag afleggen, en niet hoe dat moet
- Niks doen aan evangelisatie, geen 'hagenpreken' - de Bijbel zegt dat je je lamp niet onder de korenmaat mag steken
- Geen TV kijken - de Bijbel zegt uiteraard niks over TVs want die waren er nog niet, maar in het verlengde daarvan ook niks over het meegaan met vernieuwingen qua technologie, en die zullen er vast geweest zijn zoals nieuwe wapens. De Bijbel bespant een periode van duizend jaar, er is heus wel wat veranderd in die tijd.
En zo kan ik nog wel even door gaan. Niet alle regels gelden in alle kerken, en het is natuurlijk zo dat dit probleem (want ja, het ís een probleem) in de Amish-kerk veel extremer is, maar zo goed hebben wij het heus allemaal niet voor mekaar hoor.
5) De kerkelijke leiders hebben een groot gezag. ==> helaas is gezag, ook van ambtsdragers, in de gereformeerde gezindte zo goed als weg; ik hoef alleen maar naar de recente discussie op dit forum over ds. Harinck en ds. Roos te verwijzen
Er is toch nog altijd een grote mate van gezag en ook kerkelijke tucht, zeker in vergelijking met niet-reformatorische kerken (also known as 99% van alle kerken op deze aarde).