Johann Gottfried Walther schreef:-DIA- schreef:Nog iets wat me opvalt:
Tegenwoordig schijnen dominees zo gewillige te zijn.
Als je leest van de roeping (zowel in de Bijbel als van Gods ware knechten)
is het altijd tegenstand en een diep gevoel van onbekwaamheid.
Het lijkt soms dat men de grote veranrwoordelijkheid en het
wonder van de roeping tot dienst in Gods Koninkrijk minder hoog acht.
Dat onwillig zijn is niet zo positief hoor!
En waar God roept, schenkt Hij ook wat nodig is!
Daarnaast is dat niet iets wat je m.i. van de daken moet schreeuwen. Ik ken van zeer nabij iemand die ook niet wilde. En nog kan het vleeskruisigend zijn als je alleen naar het aardse kijkt. Vaak verdienen andere jobs veel beter, lekker om 17.00 uur vrij, niet bij nacht en ontij uit bed, altijd bewust van veroordelende ogen wanneer je op vakantie gaat, een middag voor jezelf hebt of wat dan ook, niet elke keer alles achter hoeven laten om te verhuizen, elke keer studeren, elke week begint de cirkel opnieuw, elke keer de preek uitspreken tegen afgevlakte mensen die met eenzelfde hart de kerk verlaten als ze erin gekomen zijn. Geloof mij: menselijk gezien is predikant zijn helemaal niet zo leuk. Maar gelukkig is er een rijkdom die groter is dan alle rijkdommen op aarde en dat is dat de Heere vaak meekomt, steunt, kracht geeft en laat zien dat Hij regeert! Dát geeft kracht en helpt. Anders kon het niet. Maar veel onwillige dienstknechten moeten op hun knieën belijden onwillig te zijn, m.i. hoef je dat niet met de hele wereld te delen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.