Taalgebruik op kansel

Ad Anker
Moderator

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Ad Anker »

Jongere schreef:Juist zo reageren trekt de hele discussie in een nare kampvorming die m.i. nergens voor nodig is. Ik sluit niet uit dat een aantal 'aanprijzers' ds. Vergunst ook zo neerzet, maar wees dan aub wijzer.
zie mijn laatste post. Je krijgt toch een melding als er wat gepost is? Als je dat had voorgelezen zie je wat ik bedoel. Maar Jongere, ik zal je belerende opmerking ter harte nemen: ik zal wijzer wezen. :hum
Cees

Bericht door Cees »

Anker schreef:
jakobmarin schreef:Het is ook nooit goed he: praat je ietwat negatief over (de preek(stijl)) van een dominee, dan is het brommen; praat je juist positief hierover, dan komen de insinuaties...

Wees blij dat mensen blij zijn met ds. Vergunsts preken (evenals ik trouwens :slurp ).

Wat hij doet in zijn preken hoor je echt niet bij alle "andere orthodoxe predikanten binnen de GG". Nl. praktisch in het leven van alledag, in alledaagse taal, niet vergeestelijken, belicht nieuwe invalshoeken in zijn uitleg, eens een gedicht ertussen door, op een normale niet-zangerige toon, etc.
Nee hoor, het is prima dat men positief is. Er wordt hier telkenmale een wig gedreven tussen twee groepen GG-predikanten, zelfs in een interview met zo'n predikant. Hier op het forum komt het met regelmaat van forummers die niet GG zijn en dat toch plezierig lijken te vinden. Alledaagse taal, niet vergeestelijken, nieuwe invalshoeken, een gedicht hoeft nog geen inhoudelijke verschillen te bewerkstelligen.
Ik wil hier toch op wijzen, dat deze discussies voor een groot deel veroorzaakt wordt door een bepaalde manier van posten van een poster. Die meent dan een indirecte kwalificatie te moeten geven over een deel van de reformatorische gezindte en dan impliciet zijn eigen kerkverband raakt. Daarnaast zit hier over het algemeen alleen GG'ers die onderling het al niet eens zijn. Dat een enkele niet-GG'er dan ook een mening heeft wordt gezien als het altijd kritiek hebben op de GG.

Dat in het verleden veel aan GG bashen werd gedaan ben ik zeker met je eens, maar de laatste tijd worden deze discussies toch door GG'ers zelf veroorzaakt. (helemaal als die GG'ers heel duidelijk hun grote liefde :oops voor degenen die weg zijn gelopen jaaaaaaaaaren terug tonen).

Kortom: hier wordt gediscussieerd over een probleem wat al jaren de GG teistert. :livre
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Cees schreef: Ik wil hier toch op wijzen, dat deze discussies voor een groot deel veroorzaakt wordt door een bepaalde manier van posten van een poster. Die meent dan een indirecte kwalificatie te moeten geven over een deel van de reformatorische gezindte en dan impliciet zijn eigen kerkverband raakt. Daarnaast zit hier over het algemeen alleen GG'ers die onderling het al niet eens zijn. Dat een enkele niet-GG'er dan ook een mening heeft wordt gezien als het altijd kritiek hebben op de GG.
Ik wijs er op dat zelfs predikanten uit de GG er aan mee doen. Ik vind de kritiek van niet GG-er huisman, al dan niet gefundeerd, met regelmaat best fors. Inderdaad zijn er ook GG-ers die het met elkaar niet eens zijn.
Dat in het verleden veel aan GG bashen werd gedaan ben ik zeker met je eens, maar de laatste tijd worden deze discussies toch door GG'ers zelf veroorzaakt. (helemaal als die GG'ers heel duidelijk hun grote liefde :oops voor degenen die weg zijn gelopen jaaaaaaaaaren terug tonen).
Ik voel me inderdaad niet echt een GG-er. Maar er wordt zoveel geconstateerd wat niet echt gebaseerd is op de werkelijkheid. En mijn voorliefde voor de GGiN heb je goed opgemerkt. Ik voel me daar zeer aan verwant.
Kortom: hier wordt gediscussieerd over een probleem wat al jaren de GG teistert. :livre
Klopt. Hoe komt dat toch?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Anker schreef:Ik voel me inderdaad niet echt een GG-er.
Wanneer ben je een GG'er? :OO3
DDD

Bericht door DDD »

Ik blijf mij als relatieve nieuwkomer verbazen.

Er is een actueel onderwerp. Daar reageert iemand op, en nog iemand. Zo gaat dat op een forum. En vervolgens worden er allerlei kerkpolitieke discussies begonnen die suggereren dat er gestookt wordt. Terwijl hier alleen een preek wordt aangeraden die mij in mijn vriendenkring was aanbevolen, en die persoonlijk erg op mij van toepassing is. Bovendien heb ik er nog nooit een preek over gehoord terwijl het heel bepalend is voor je geestelijk leven.

Het geheel komt op mij ziekelijk wantrouwend over.

Maar je mag gerust weten dat ik mij verwant voel met het orthodox gereformeerde deel binnen de Gereformeerde Gemeenten. Daar versta ik de stroom onder die het dichtst bij de gereformeerde hoofdstroom binnen het protestantisme staat en die teruggaat op Calvijn en de Nadere Reformatie. Gelukkig geldt dat voor het overgrote deel van de predikanten.
DDD

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:
wesha schreef:Ik vraag me altijd af wat mensen opeens wel vinden bij ds Vergunst en niet bij de gemiddelde GG predikant in Nederland. Of is het de groep mensen die eindelijk hoort, wat ze willen horen.
Nee hoor, hij zegt inhoudelijk niets anders dan andere orthodoxe predikanten binnen de GG. Maar hij heeft wel meer talent dan gemiddeld om de boodschap na aan het hart te leggen en blijft toch bescheiden. Ik kom het ook wel eens andersom tegen. En daarnaast heeft hij wat meer gedachten te melden om te onthouden dan gemiddeld in de GG.

Het is wel typerend dat er dan gelijk alweer dergelijke jaloerse opmerkingen komen, alsof het enkele feit dat mensen iemand willen horen al een probleem is. Alsof toen ds. Lamain even naar Nederland kwam de kerken ook niet vol zaten. Maar dat soort commentaar kwam al in de tijd van prof. Wisse voor, en dat destijds niet helemaal zonder aanleiding natuurlijk. Maar dat laatste terzijde.

Maar als je je voortaan zoiets afvraagt is het wel een idee om eerst eens een preek te beluisteren.
Toch kan ik me de vraag van wesha wel voorstellen. Het lijkt wel of er voor ds. A.T. Vergunst een p.r.-bureau op refoforum bezig is. Zouden al die mensen net zo graag een preek van zijn vader, ds. A. Vergunst, luisteren?
Dit soort vragen, ook die van Wesha, zijn zo schadelijk voor een normaal gesprek.

Ze stijgen in niets uit boven de vraag uit Genesis: is het ook dat God gezegd heeft?

Nee, dat is niet gezegd. En ja, ik luister met plezier naar preken van zijn vader, afgezien van de veel te lange zinnen. Maar deze vraag stellen is echt treurig.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Afgewezen schreef:
Ja, er zijn echte. Dat geloof ik en zie ik in mijn omgeving. Blik naar binnen, nooit een gemeente buiten de GG bezoeken, of bij hoge uitzondering etc. etc. Daar zou ik van alles over kunnen vertellen.

Ik ben geen GG-er, geloof ik. Al ben ik er wel lid van en voel ik me prima thuis in de gemeente waar ik lid ben.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Anker schreef:
Afgewezen schreef:
Ja, er zijn echte. Dat geloof ik en zie ik in mijn omgeving. Blik naar binnen, nooit een gemeente buiten de GG bezoeken, of bij hoge uitzondering etc. etc. Daar zou ik van alles over kunnen vertellen.
Alle prekenboeken van GG-predikanten in je kast...
Nee, dan ben ik het ook niet, geloof ik. :hum
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik blijf mij als relatieve nieuwkomer verbazen.
Er is een actueel onderwerp. Daar reageert iemand op, en nog iemand. Zo gaat dat op een forum. En vervolgens worden er allerlei kerkpolitieke discussies begonnen die suggereren dat er gestookt wordt.
Het geheel komt op mij ziekelijk wantrouwend over.
Wil je even precies aanwijzen waar er gestookt wordt? Ik ken alleen een interview met een predikant waar een zinsnede aanleiding geeft om te gaan stoken. Dat is ook gebeurd inmiddels op dit forum. Al moet ik zeggen dat ik me aan die zinsnede bij eerste lezing niet zo stoorde, zoals ik ook heb aangegeven.
Marieke

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Als je lid van een GG-gemeente bent.... :hum
Kislev

Bericht door Kislev »

Zoals in een ander topic al opgemerkt maar hier meer op zn plaats zijnde:

Al mn cassettebandjes met preken van ds. M. Pronk die hij gehouden heeft in Veenendaal in 2002/2003 zijn door CGK Middelharnis gedigitaliseerd en op hun site gezet:
http://media.cgkmiddelharnis.nl/index.php

De preek over Daniel 9 staat me nog altijd goed bij.
Marieke

Bericht door Marieke »

Anker schreef:
Afgewezen schreef:
Ja, er zijn echte. Dat geloof ik en zie ik in mijn omgeving. Blik naar binnen, nooit een gemeente buiten de GG bezoeken, of bij hoge uitzondering etc. etc. .
Daar is op zich niets mis mee, als ze andere kerkverbanden maar niet afkeuren.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:
Afgewezen schreef:
Ah, dan ben ik het wel. :)
Mara

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:
Afgewezen schreef:
Ah, dan ben ik het wel. :)
Maar jij kijkt toch over kerkmuren heen? :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Maar jij kijkt toch over kerkmuren heen? :)
Iets gemist, Mara? :huhu
Plaats reactie