Gezangen in de kerk

jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Triest daar zijn de protestanten van de calvijnse reformatie het ook al niet over eens;en het staat er toch zo duidelijk in Efeziers 5.

Wanneer zullen ze Jezus Christus echt gaan navolgen en Zijn Heilig Woord.
Omdat je met gezangen dan problemen krijgt welke. De psalmen zijn in weze ook gezangen, dus daarin gaat je kritiek niet eens op.
Mariken

Bericht door Mariken »

Het lastige is dat er geen bijbelse gronden zijn voor het niet zingen van gezangen en dat deze discussie dus gevoerd wordt met gevoelsargumenten. Erg jammer en erg slecht m i
wim

Bericht door wim »

Wat mij betreft prima. Maar niet zolang je er anderen mee bedroeft.
Ik weet en ben verzekerd in den Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelven; dan die acht iets onrein te zijn, dien is het onrein.
15 Maar indien uw broeder om der spijze wil bedroefd wordt, zo wandelt gij niet meer naar liefde. Verderf dien niet met uw spijze, voor welken Christus gestorven is.
16 Dat dan uw goed niet gelasterd worde.
17 Want het Koninkrijk Gods is niet spijs en drank, maar rechtvaardigheid, en vrede, en blijdschap, door den Heiligen Geest.
Het is niet juist om gezangen in te voeren als je daarmee een aantal ouderlingen in conflict brengt met hun geweten.

[Aangepast op 10/2/05 door wim]
Lassie

Bericht door Lassie »

Gezangen zijn mooi om te zingen. Opwekkingsliederen zijn ook mooit om te zingen.

Psalmen vindt ik persoonlijk (niet allemaal, omdat ik sommige psalmen niet echt snap) mooi zingen! Waarom? omdat ik op de basischool veel psalmen heb leren kennen! Ik mag graag psalmen zingen (en ik luister ze ook veel).

Van mij mag er best wel gezangen gezongen worden, als ze maar niet de overhand krijgen!

Psalmen tot Zijn Eer.!!

(dit is mijn mening). ;-)
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Mariken
Het lastige is dat er geen bijbelse gronden zijn voor het niet zingen van gezangen en dat deze discussie dus gevoerd wordt met gevoelsargumenten. Erg jammer en erg slecht m i
Dus rest er niets anders dan onderhandelen en een ieder respectvol bejegenen. Water bij de wijn, een compromis oid. Bijv 1 gezang voor de dienst (ik noem maar wat).
Jelle

Bericht door Jelle »

Van de Psalmen kunnen we zeggen dat ze geinspireerd zijn door de Heiligen Geest en dat kunnen we van gezangen en liederen niet zeggen. Daardoor is ook niet alles wat er aan gezangen is bijbels verantwoord. En als we ze zo graag zingen kan dat ook thuis gebeuren of tijdens te geven concerten.
Je voorkomt er dat er twist en onrust in de kerk komt.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Dus rest er niets anders dan onderhandelen en een ieder respectvol bejegenen. Water bij de wijn, een compromis oid. Bijv 1 gezang voor de dienst (ik noem maar wat).

het probleem is dat langzaam inde loop der jaren de Psalmen er dan uitgedrukt worden. Voorbeelden genoeg in diverse kerken. Bij sommigen wordt zelfs al helemaal geen Psalm meer gezongen.
arend

Bericht door arend »

't lijkt mij simpel: zolang de tekst van een lied niet in strijd is met God's Woord, en de melodie niet praktisch onzingbaar is, is het zingen van gezangen geen probleem. NErgens, maar dan ook Nergens in de bijbel geeft de Auteur er blijk van dat alleen de liederen van David gezongen moesten of mochten worden. Lofzangen zijn er te over, in de bijbel. En ze zijn lang niet allemaal van een inhoudelijk even hoogstaand niveau. Het verbieden van gezangen is in mijn optiek een vorm van doorgeschoten puritanisme.

Maar als het mág, moeten we het dan ook daadwerkelijk doén?
rom. 14
16 Breng het goede dat God u schenkt geen schade toe, 17 want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest. 18 Wie Christus zo dient, doet wat God wil en wordt door de mensen gerespecteerd. 19 Laten we daarom streven naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend is voor elkaar. 20 Breek het werk van God niet af omwille van wat u eet. Weliswaar is alle voedsel rein, maar het is verkeerd om iets te eten dat iemand aanstoot geeft. 21 Vlees, wijn of iets anders waaraan uw broeder of zuster aanstoot neemt, kunt u beter laten staan. 22 Uw overtuiging is een aangelegenheid tussen u en God. Gelukkig is wie zich niet schuldig voelt over zijn overtuiging, 23 maar wie twijfelt of hij alles mag eten, is op het moment dat hij alles eet al veroordeeld. Want het komt niet voort uit geloof, en alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig.

het probleem is dat langzaam inde loop der jaren de Psalmen er dan uitgedrukt worden. Voorbeelden genoeg in diverse kerken. Bij sommigen wordt zelfs al helemaal geen Psalm meer gezongen.
Ik vind wel dat je uit moet kijken met doorgeschoten generalisaties. Bovenstaande zal best voorkomen, maar om nu te zeggen dat door het invoeren van gezangen a) de kerken leeglopen en b) er geen psalmen meer gezongen worden, is pertinente onzin en bovendien drogargumentatie. Ik ken tál van kerken waar gezangen gezongen worden en waar de psalmen nog steeds in aanzien staan, waar de kerken niét leeglopen en waar de jeugd op een constructieve manier meewerkt aan het gemeentezijn. De orthodox-gereformeerde kerken zijn daar imo een goed voorbeeld van.

[Aangepast op 10/2/05 door arend]
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik denk dat het ook vele ouderen in de kerk tegen de borst stuit. Het zou voor mij in elk geval een reden zijn om elders te gaan kerken.
Kokje

Bericht door Kokje »

Als je alleen maar psalmen zingt, mis je mijns inziens een deel van de Bijbel, namelijk het nieuwe testament. Daarom mogen gezangen en opwekkingsliederen eigenlijk niet ontbreken in de eredienst. We willen toch immers ook graag zingen over Jezus en wat Hij voor ons gedaan heeft?

Bij ons in de gemeente hebben we een aantal diensten per jaar waarin we gezangen/opwekkingsliederen zingen en er meer aandacht is voor de jeugd. In de overige diensten zingen we alleen maar psalmen. Een redelijk compromis.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Het al dan niet zingen van bijbels verantwoorde gezangen in de eredienst is een zaak van christelijke vrijheid en daar dient door een kerkenraad met wijsheid mee omgesprongen te worden.
Duidelijk is wel dat er Bijbelse permissie is om gezangen te zingen in de eredienst en dat wordt dan ook in vrijwel iedere kerk gedaan. In z'n meest beknopte vorm geschiedt dit door de Enige gezangen die achter de psalmen in het psalmboekje staan en in z'n meest uitgebreide vorm het Liedboek en andere (bijv. opwekkings)bundels.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus

Angst is een slechte raadgever. Door angst blijf je zitten waar je zit en je raakt hen kwijt die minder angstig zijn. Wees dus bij de tijd en bereid om ook eens naar gezangen te kijken zonder een zwartwitbril op te zettenl.

[Aangepast op 10/2/05 door Miscanthus]
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Nou, het zou wel erg zijn als er helemaal geen psalmen meer gezongen worden. Dan is er toch iets mis.
Mariken

Bericht door Mariken »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Ik denk dat het ook vele ouderen in de kerk tegen de borst stuit. Het zou voor mij in elk geval een reden zijn om elders te gaan kerken.
Dat is dan een heel persoonlijk argument van jou en de Bijbelse relevantie ontgaat mij daarbij
Kokje

Bericht door Kokje »

Mijn ervaring is juist dat oudere mensen m.n. de oude bekende gezangen juist prachtig vinden om te zingen. Ik denk daarom dat je het vooral bij die bekende liederen moet houden, zodat iedereen mee kan zingen. Je moet niet een bepaalde groep in de gemeente uitsluiten.
Plaats reactie