Is thuislezen Bijbels?

refo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

Niet als er een roeping en zending van een gemeente is.

Het grote nadeel van het thuisgelees (eigenlijk van alle lezen): men zoekt zich een preek of een boek naar eigen smaak uit.
Het tweede nadeel dat evengroot is: er is geen kerkelijke tucht. Alles wat men prettig vindt, dat leest men en of het waar is wat men leest?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

eilander schreef:@Bert, ik zou toch willen vragen iets minder stellig te zijn. Je weet namelijk maar heel weinig van alle omstandigheden en beweegredenen af, maar spreekt wel een zwaar oordeel "godslasterlijk" uit.

Als je jouw visie doortrekt, zou iemand ook geen pionier in zendingswerk kunnen zijn, want dan moet hij ook de onderlinge bijeenkomsten nalaten en zich tot een huisgodsdienst begeven. Kan God daarin dan niet leiden?
Het zijn niet MIJN woorden, maar de woorden van de Schrift zelf. God spreekt Zijn geboden niet tegen, en leidt er niet tegenin.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Bert Mulder schreef:
eilander schreef:@Bert, ik zou toch willen vragen iets minder stellig te zijn. Je weet namelijk maar heel weinig van alle omstandigheden en beweegredenen af, maar spreekt wel een zwaar oordeel "godslasterlijk" uit.

Als je jouw visie doortrekt, zou iemand ook geen pionier in zendingswerk kunnen zijn, want dan moet hij ook de onderlinge bijeenkomsten nalaten en zich tot een huisgodsdienst begeven. Kan God daarin dan niet leiden?
Het zijn niet MIJN woorden, maar de woorden van de Schrift zelf. God spreekt Zijn geboden niet tegen, en leidt er niet tegenin.
Is dat het hele antwoord op mijn vraag?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:Het zijn niet MIJN woorden, maar de woorden van de Schrift zelf. God spreekt Zijn geboden niet tegen, en leidt er niet tegenin.
Het is jouw interpretatie van de Schrift. Zolang je het onderscheid niet kunt maken tussen Gods Woord zelf én jouw interpretatie ervan, is een discussie in feite onmogelijk. Al jouw woorden hebben dan - in jouw visie - namelijk het gewicht van Gods Woord zelf en wie zal daar tegenin durven gaan?
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Bert Mulder schreef:Dit is godlasterlijk! God leidt NOOIT tegen Zijn wet en gebod in. Dit is van de duivel, zoals Jacobus ook schrijft:

Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht; want God kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij Zelf verzoekt niemand.
Dat zou je inderdaad denken, maar hoe zie je dan het gebod van God aan Abraham om zijn zoon (zijn enige!) te doden en de offeren, terwijl God doodslag verbied en geen mensenoffers wil?
Dat verhaal begint nl. zo (Gen22): "En het geschiedde na deze dingen, dat God Abraham verzocht"
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:Het zijn niet MIJN woorden, maar de woorden van de Schrift zelf. God spreekt Zijn geboden niet tegen, en leidt er niet tegenin.
Het is jouw interpretatie van de Schrift. Zolang je het onderscheid niet kunt maken tussen Gods Woord zelf én jouw interpretatie ervan, is een discussie in feite onmogelijk. Al jouw woorden hebben dan - in jouw visie - namelijk het gewicht van Gods Woord zelf en wie zal daar tegenin durven gaan?
Dus jij wilt stellen, dat God Zichzelf tegenspreekt?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

eilander schreef:
Bert Mulder schreef:

Is dat het hele antwoord op mijn vraag?
Zendingswerk gebeurd door een zendeling, geroepen en gezonden door middel van een plaatselijke gemeente. En dat is heel iets anders dan een zogenaamde 'huisgodsdienst', die bestaat uit een man met zijn vrouw en gezin.

Ga eens, inhoudelijk, aantonen dan dat onze gereformeerde vaderen het altijd fout gehad hebben, inclusief de NGB, en dat de Schrift ons NIET leert dat we ons bij een plaatselijke gemeente horen te voegen.

(meende dat dit forum de 3 FvE onderhield, en dat de moderators tot taak hadden daar op toe te zien, inplaats van zo de belijdenis krachteloos te maken....)
Cees

Bericht door Cees »

Bert Mulder schreef: (meende dat dit forum de 3 FvE onderhield, en dat de moderators tot taak hadden daar op toe te zien, inplaats van zo de belijdenis krachteloos te maken....)
Euh, wat doe jij hier nog dan in zo'n goddeloze omgeving, want dit is niet de eerste keer dat jij dit roept dat dit een forum is die niet op de 3-Formulieren is gebaseerd? Waarom ga jij nog in discussie met arminianen, remonstranten en nog meer op te noemen ketters?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:
Dus jij wilt stellen, dat God Zichzelf tegenspreekt?
Kijk, dat bedoel ik nou. Bam, meteen er bovenop.
Ik - en SecorDabar ook - weet ook wel dat er in Hebr. 10 staat dat wij de onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzuimen. Tot zover eens. Maar dan de uitleg. Bij jou betekent dit dat iemand nooit en te nimmer thuislezer kan zijn.
Maar dat je die Bijbeltekst ten eerste in zijn context moet lezen en ten tweede, dat er omstandigheden kunnen zijn, waarin er geen of bezwaarlijk gevolg kan worden gegeven aan deze opdracht, dat telt bij jou niet.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Bert Mulder schreef: Zendingswerk gebeurd door een zendeling, geroepen en gezonden door middel van een plaatselijke gemeente. En dat is heel iets anders dan een zogenaamde 'huisgodsdienst', die bestaat uit een man met zijn vrouw en gezin.

Ga eens, inhoudelijk, aantonen dan dat onze gereformeerde vaderen het altijd fout gehad hebben, inclusief de NGB, en dat de Schrift ons NIET leert dat we ons bij een plaatselijke gemeente horen te voegen.

(meende dat dit forum de 3 FvE onderhield, en dat de moderators tot taak hadden daar op toe te zien, inplaats van zo de belijdenis krachteloos te maken....)
Juist daarom is het zaak om kritische vragen niet uit de weg te gaan, maar te bespreken.

Niemand beweert hier dat de NGB onwaarheid spreekt, ook niet degene die de huisgodsdienst verdedigt.
Het gaat er denk ik wel om: zijn er omstandigheden denkbaar, waarin iemand van de hoofdregel af mag wijken? Jij zegt duidelijk: nee, want dan ga je tegen Gods Woord in. Dat respecteer ik, maar als iemand een andere keus hierin maakt in zijn/haar eigen omstandigheden, kan ik moeilijk een veroordeling uitspreken als ik maar 10% van de feiten weet.

Daarbij speelt bij mij altijd nog mee dat ik diverse thuislezers ken, wiens standpunt ik absoluut niet deel, maar waar ik ondanks alles toch respect voor heb. Maar voor mezelf kan ik dat dus niet helemaal verklaren eerlijk gezegd.
refo

Bericht door refo »

Het lijkt me dat artikel 28 van de NGB duidelijk genoeg is.

Waar hebben we die meer gehoord: 'ik respecteer dat je vindt dat het tegen Gods Woord ingaat, maar ik maak een andere keus'.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Het lijkt me dat artikel 28 van de NGB duidelijk genoeg is.
Ik denk dat artikel 28 niet voorziet in alle voorkomende gevallen.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Beste forumleden,
Het beste lijkt mij de discussie te laten voor wat het is.
Ik ben absoluut geen principieël thuislezer, laat dat duidelijk zijn.
Alsof er geen bekeerde ambtdragers en predikanten meer zijn, etc.,etc.,
Nee het is geen zaak van vreugde om de kerkdienst te ontberen....
Ontberen, dat is het.....wat smart geeft, omdat ik ter plaatse niet kan opgaan naar een bijbelgetrouwe gemeente. En in de verste verte ook niet een mogelijkheid is om op te gaan naar Gods huis. Velen vragen dan waar ik woon, maar zoals ik aan sommigen persoonlijk heb beantwoord, doe ik dat om privacy redenen niet.

Ons forumlid "Refo" heeft wel een punt, om dan in de eigen woonplaats een mogelijkheid te geven om een gemeente te stichten, zodat Gods koninkrijk zich ook alhier zichtbaar kan geopenbaard worden. Of wij daarvoor ook bekwaam geacht worden, en de middelen daartoe bereikbaar zijn, is een andere zaak. Ook hierin moeten we toch ook de Heere vragen in het gebed, of Hij door ons hierin zou willen sterken door ons wijsheid daarin te geven.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara

Bericht door Mara »

SecorDabar schreef:Beste forumleden,
Ik ben absoluut geen principieël thuislezer, laat dat duidelijk zijn.
Alsof er geen bekeerde ambtdragers en predikanten meer zijn, etc.,etc.,
Nee het is geen zaak van vreugde om de kerkdienst te ontberen....
Ontberen, dat is het.....wat smart geeft, omdat ik ter plaatse niet kan opgaan naar een bijbelgetrouwe gemeente. En in de verste verte ook niet een mogelijkheid is om op te gaan naar Gods huis. Velen vragen dan waar ik woon, maar zoals ik aan sommigen persoonlijk heb beantwoord, doe ik dat om privacy redenen niet.

Ons forumlid "Refo" heeft wel een punt, om dan in de eigen woonplaats een mogelijkheid te geven om een gemeente te stichten, zodat Gods koninkrijk zich ook alhier zichtbaar kan geopenbaard worden. Of wij daarvoor ook bekwaam geacht worden, en de middelen daartoe bereikbaar zijn, is een andere zaak. Ook hierin moeten we toch ook de Heere vragen in het gebed, of Hij door ons hierin zou willen sterken door ons wijsheid daarin te geven.
Ik hoop dat je desondanks toch met ons wilt blijven delen welke preken je gelezen hebt.
Want als je de postings doorleest, kun je zien dat niet alle forumleden altijd een kerkdienst bijwonen.
Daar kunnen allerlei omstandigheden aan ten grondslag liggen, van lichamelijke tot psychische moeilijkheden, tot praktische problemen.
Ik hoop dat de Heere je op Zijn tijd een plaats in een goede gemeente geeft!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

SecorDabar schreef:Beste forumleden,
Ik voer deze discussie niet alleen voor jou, het gaat hier om een punt waar ik mezelf ook bij betrokken voel.
Plaats reactie