Kleine gemeente, toch beroepen? (Uit: beroepingswerk)

helma

Re: Kleine gemeente, toch beroepen? (Uit: beroepingswerk)

Bericht door helma »

ik las juist vanmorgen dit en moest aan dit topic denken:

“God’s work done in God’s way will never lack God’s supply.”

(Hudson Taylor)
Mara

Bericht door Mara »

henriët schreef:
freek schreef:
Mara schreef:Ik kerk ook in een kleine(r wordende) gemeente en dat is best een grote zorg. Eens bloeiend, en nu ingezonken tot een vergrijzende, dus via natuurlijke weg, krimpende gemeente. Heel soms meldt zich een nieuw lid aan.
Een dominee fulltime is niet meer mogelijk. Je moet met steeds minder mensen meer geld inbrengen en eens houdt dat op.
De k.r. oriënteert zich nu op een Godsdienstleraar die 50% predikant wil zijn.
Samengaan met een andere gemeente en dus gezamenlijk een dominee te beroepen, is op niets uitgelopen, omdat de beide gemeentes te ver van elkaar liggen, geestelijk.
Het is een neerwaartse spiraal, geen predikant, komen er ook geen nieuwe gezinnen. En de ene week staat er een moderne jonge dominee op de kansel en de andere week een wat rechtsere. Als je vacant bent en er worden preekbeurten "geprikt", kom je heel goed tot het verdrietige besef hoe verdeeld de CGK is. :fi
En de jongere predikanten die wij laten komen, vind ik niet echt hoopvol. Als dat de volgende generatie wordt die de CGK door de storm moet loodsen, zie ik het persoonlijk somber in.
Misschien dat de CGKers hier het niet met me eens zijn, maar die kerken ongetwijfeld bij één van de aansprekende (BhP) predikanten.
Maar luister dan eens op internet, naar een pas afgestudeerde predikant, namen kun je bij me opvragen.
Maar als je in een kleine gemeente zit, voel je je al schuldig als je een zondag elders moet kerken, vanwege familiebezoek of vakantie. Of je bent wat langer ziek. Het is meteen een hele opvallende lege plek.
Je bent erg negatief over de afgestudeerde predikanten. Ik hoorde onlangs een 25-jarige kandidaat, die een preek hield waar jong en oud, 'links' en 'rechts' van onder de indruk was.
Ik ga geen namen noemen, maar er zijn heel wat jonge CGK-predikanten, ook in BhP-kring, die met vuur en verve het Woord verkondigen.
Dat onderschrijf ik.

Verder vind ik het een kwalijke zaak dat je mensen oproept te gaan luisteren naar pas afgestudeerde predikanten. Niet met het doel Gods Woord te horen, maar om te 'wegen'. Dat is niet de bedoeling van preekluisteren. Als je moeite hebt met een preek van zoiemand, bel hem dan op en leg het uit waar je zorgen liggen. En zaai geen verdeeldheid.
Er zijn voldoende dominees die nog niet zo lang (vgk) predikant zijn en het Woord recht brengen.

Gisteren hoorde ik in de preek dat de discipelen eendrachtiglijk bijeen waren en volhardden in het gebed.
Laat ons dat ten voorbeeld mogen zijn.
Ik roep geen mensen op. Maar als je zegt dat sommige jongere predikanten heel modern zijn, vraagt dat natuurlijk om "bewijs". Ik ga iedere keer met hoopvolle verwachting naar een student of nieuwe dominee, want ik lees wel het e.e.a.
En blijkbaar worden die "anderen" dan niet gevraagd. Als we het op huisbezoek aankaarten, is het: we willen links en rechts bedienen. Ik ben het daar niet mee eens. M.i. dient een plaatselijke gemeente zich vast te houden aan een koers.
Want iemand die nieuw komt en eens een paar keer komt luisteren, raakt in totale verwarring.

Maar hebben jullie dan geen familie in een andere CGK gemeente, waar je dit hoort? En het is niet mijn unieke mening hoor, ik vertolk de mening van diverse andere verontruste gemeenteleden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
hazelaar

Bericht door hazelaar »

Mara,

Ik ben het met je eens dat nieuwe studenten/ dominees met nog maar weinig ervaring, soms wel nog wat vlak in hun preek kunnen zijn. Inhoudelijk, theoretisch klopt het, ze hebben alleen nog te weinig praktische/ pastorale ervaring voor een stuk ''bevindelijke'' diepgang. (Begrijp me goed, niet het ''beschouwelijke'' wat '' bevindelijk'' wordt genoemd, maar het '' bevindelijke'' uit Romeinen 5:4)

Kijkend naar de Woord verkondiging en prediking van studenten vanuit de CGK, vind ik dat de CGK echt geen klagen heeft. Vanwege huwelijk en verhuizing ben ik inmiddels geen CGK lid mee, maar PKN (herv GB). Omkijkend voel ik me nog steeds hecht verbonden met de CGK, waar bij vele dominees een innig leven met Jezus Christus en Zijn woord samen gaat met een midden in de wereld staan en een gedegen universiteit waar vroomheid en wetenschap samen gaan (was de PThU maar zo!). Neemt niet weg dat er binnen de CGK zeker grote zorgen zijn. Niet in het minst doordat de samenwerkingen ter linker- en ter rechterzijde, die op zich een lofwaardige uiting zijn van het streven naar eenheid, de eenheid binnen de CGK zeker niet makkelijker maken.

Terug on-topic:
Het lijkt me zeer goed om ook als kleine gemeente een dominee/ voorganger te hebben. Of dat betaalbaar is, ligt er mede aan hoeveel de mensen in zo'n gemeente over hebben voor 'Gods Koninkrijk' en als het dan gaat over 'Gods Koninkrijk' hoe groot dan het financiele deel is dat naar de plaatselijke kerk gaat. Zit je in een grote kerk met bijvoorbeeld 2000 zielen, dan kan ik me voorstellen dat je, vooral als de kerk missionair en diaconaal niet echt actief is, je een groot deel van je geld 'voor goede doelen' overmaakt naar andere goede doelen dan naar de kerk. Bij een kleine gemeente ligt zoiets toch wel wat anders denk ik. In mijn toenmalige CGK gemeente hadden we als gemeente met ongeveer 170 leden en doopleden een eigen predikant (nu is de gemeente inmiddels wel vacant). Dan weet je als lid dat jouw gemeente jouw steun, zowel door taken op te pakken als financieel, hard nodig heeft.

Triester vond ik dat de nabijgelegen kleine tot erg kleine GG gemeentes (Noord-Holland)bijna geen van allen een predikant hebben of hadden (ik geloof 1 of 2 predikanten in classis Amsterdam) en daarnaast zondags ook zelden een predikant hadden die voorging. Kijkend naar mijn ouders die kerken in een grote GG, hadden ze in een vacante tijd meer dan de helft van de zondagen een predikant en binnen no-time ook weer een eigen predikant.

Bij mij roept dit dan toch de gedachte op: " Is het nu werkelijk allemaal roeping, of speelt het bijbehorende salaris en aanzien van een grote gemeente ook een rol?''

Kleine gemeentes bloeden dood, de mensen om hen heen worden niet meer bereikt met het evangelie en we laten het gewoon gebeuren. Elke keer weer hoop ik dat een bv een student eens een beroep aanneemt naar zo'n klein getal, maar zo vaak is het helaas. We kruipen allemaal op een klucht, de gezinnen met jonge kinderen verhuizen naar de Veluwe of aanverwante streken voor kerk, school en leeftijdgenootjes voor de kinderen en de mensen zien geen enkel zoutend zout en lichtend licht meer in hun omgeving. Totaal tegenovergesteld aan het gebod van de Heere Jezus om de wereld in te gaan.

Gelukkig zijn er hoopgevende initiatieven van kerkplanting in steden als Amsterdam en Rotterdam. En ook bv de evangelisatiepost van de GG in Amsterdam centrum, die als kerk geen bestaansrecht meer had, bereikt nu al jaren op deze manier vele rand- en buitenkerkelijken. Laten we deze mensen in de frontlinie bemoedigen: Door gebed, door financiele steun en ook door er gewoon eens aanwezig te zijn en zo zelf ook te ervaren hoe het is als christen in de frontlinie te staan.
Mara

Bericht door Mara »

Hazelaar: ik herken wat jij schrijft. Hele gezinnen trokken weg naar een Vinex wijk bijv. en er kwam niets voor terug. Oudere mensen overlijden.
Maar een dominee met een gezin zal toch een inkomen nodig hebben. En zo'n gemeente van pakweg 80-100 zielen kan dat niet opbrengen.
Of er moeten "toevallig" wat bemiddelde leden zijn.

Ook is de vraag, wanneer stap je eruit? Of wanneer neemt de k.r. het besluit de gemeente op te heffen.

Als alleen het bevindelijke nog gemist zou worden, vanwege ervaring of leeftijd, zou ik kunnen begrijpen. Maar als de ene zondag gewaarschuwd wordt tegen het gebruik van moderne media (tv wordt niet eens altijd expliciet meer genoemd) en de volgende week zegt de dominee,: ik zag laatst een documentaire, of: ik keek naar het journaal, waar moet je je dan nog aan vasthouden?
En in theorie zou het een prima oplossing zijn: 2 gemeentes, elk 50 procent. Maar de één vindt ds X te licht en de ander vindt ds Y te zwaar. Dus niet verdeeld? :fi
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Als alleen het bevindelijke nog gemist zou worden, vanwege ervaring of leeftijd, zou ik kunnen begrijpen. Maar als de ene zondag gewaarschuwd wordt tegen het gebruik van moderne media (tv wordt niet eens altijd expliciet meer genoemd) en de volgende week zegt de dominee,: ik zag laatst een documentaire, of: ik keek naar het journaal, waar moet je je dan nog aan vasthouden?
Beste Mara,
Het zou mij persoonlijk dieper raken als het bevindelijke gemist word, als dat een predikant het journaal gezien heeft. Hoewel ook ik geen voorstander van (veel) televisiekijken ben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
hazelaar

Bericht door hazelaar »

En zo'n gemeente van pakweg 80-100 zielen kan dat niet opbrengen.
Schotse baptisten hebben zich meer dan eens zeer verwonderd over onze grote kerken. Meer dan 200 zielen is toch niet te overzien?

Hun redenering: 9 gezinnen die elk een tiende van hun inkomen afstaan, kunnen 1 dominee die dus ook met 9/10 genoegen neemt, financieren. Dus het is wat dat betreft maar net hoe je het bekijkt.

Daarnaast vind ik dat een kerkgenootschap zich behoort te bekommeren over haar leden, dus ook zeer zeker over haar kleine gemeenten. Ga je als grote gemeente miljoenen investeren voor een nog mooier orgel, of ondersteun je een kleine gemeente die moeite heeft de onderhoudskosten van haar kleine oude kerkgebouw op te brengen? Ik heb me er nooit in verdiept hoe dat in de praktijk precies werkt, maar gevoelsmatig schort daar nog wel eens wat aan.
Mara

Bericht door Mara »

Je hebt dus daartoe: O.B.A. Ondersteuning, begeleiding en Advies.
Maar bij ons wordt alleen echt het hoognodige aangeschaft en als er nieuwe stoffering, of een nieuwe CV ketel nodig is, wordt dit met acties bij elkaar gespaard, door de leden zelf.
Onderhoudswerkzaamheden worden zoveel mogelijk door handige leden gedaan.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

helma schreef:
eilander schreef:Er zijn mij wel gevallen bekend van gemeenten waar de kosten niet overrekend zijn.

Nu wil ik daar in géén geval op afgeven. Mijn vraag is juist: moet je dit wel heel zakelijk bekijken? Of moet je hierin ook (alleen maar) vertrouwen dat het goed komt, als de Heere iemand stuurt?
ik denk dat beide factoren een rol moeten spelen.
Zoiets kan ook niet zonder het biddend zoeken naar Gods leiding.
Ik las eens dat ze in OGG Rhenen in 1976 ds. Van Prooijen beriepen. Men had toen maar iets van 75 (doop)leden. En toen bedankte hij. De ouderling vroeg of hij zich niet vergiste, want die geloofde dat hij wel komen moest. Dus werd ds. Van Prooijen enkele maanden later opnieuw beroepen. En weer stond er een traktement genoemd in de beroepsbrief. Toen nam hij het beroep wel aan. En gaf hij aan dat het niet juist was geweest dat hij eerst had bedankt. Als één van de redenen waarom hij toch bedankt had, noemde hij zijn twijfel of het genoemde traktement wel opgebracht zou kunnen worden. En daar had hij nu zo'n moeite mee, dat hij geen traktement meer wilde hebben als hij kwam. Men heeft toen een extra collecterondgang ingesteld, waarvan de opbrengst voor de predikant was. En dat is zo gebleven tot na zijn sterven. En hij is niet van honger omgekomen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

GGBeroopingswerk schreef:
helma schreef:
eilander schreef:Er zijn mij wel gevallen bekend van gemeenten waar de kosten niet overrekend zijn.

Nu wil ik daar in géén geval op afgeven. Mijn vraag is juist: moet je dit wel heel zakelijk bekijken? Of moet je hierin ook (alleen maar) vertrouwen dat het goed komt, als de Heere iemand stuurt?
Ik las eens dat ze in OGG Rhenen in 1976 ds. Van Prooijen beriepen. Men had toen maar iets van 75 (doop)leden. En toen bedankte hij. De ouderling vroeg of hij zich niet vergiste, want die geloofde dat hij wel komen moest. Dus werd ds. Van Prooijen enkele maanden later opnieuw beroepen. En weer stond er een traktement genoemd in de beroepsbrief. Toen nam hij het beroep wel aan. En gaf hij aan dat het niet juist was geweest dat hij eerst had bedankt. Als één van de redenen waarom hij toch bedankt had, noemde hij zijn twijfel of het genoemde traktement wel opgebracht zou kunnen worden. En daar had hij nu zo'n moeite mee, dat hij geen traktement meer wilde hebben als hij kwam. Men heeft toen een extra collecterondgang ingesteld, waarvan de opbrengst voor de predikant was. En dat is zo gebleven tot na zijn sterven. En hij is niet van honger omgekomen!
Zulke dingen zijn meer voorgekomen. Toen wijlen ds. J. Koster een beroep van Urk ontving heeft hij daarvoor bedankt... Toch moest hij naar Urk. Een van de kerkenraadsleden (en wellicht meer personen, mij niet bekend) had het geloof dat ds, Koster naar Urk moest. De gemeente heeft daarna ds. Koster opnieuw beroepen, en hij moest het aannemen.

Ook in onze gemeente werd aan een ouderling en meerderen van Gods volk bekend gemaakt dat ds. van Dieren naar Rijssen zou komen. De wonderlijke leidingen van God met Zijn knechten zijn ook na te lezen in het jubileumboek dat vorig jaar verscheen. Ik zou een klein stukje kunnen citeren, mits men zich daar niet te zeer aan zal ergeren...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

-DIA- schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
helma schreef:

Zulke dingen zijn meer voorgekomen. Toen wijlen ds. J. Koster een beroep van Urk ontving heeft hij daarvoor bedankt... Toch moest hij naar Urk. Een van de kerkenraadsleden (en wellicht meer personen, mij niet bekend) had het geloof dat ds, Koster naar Urk moest. De gemeente heeft daarna ds. Koster opnieuw beroepen, en hij moest het aannemen.

Ook in onze gemeente werd aan een ouderling en meerderen van Gods volk bekend gemaakt dat ds. van Dieren naar Rijssen zou komen. De wonderlijke leidingen van God met Zijn knechten zijn ook na te lezen in het jubileumboek dat vorig jaar verscheen. Ik zou een klein stukje kunnen citeren, mits men zich daar niet te zeer aan zal ergeren...
Er was ook eens een man in een vacante gemeente die kreeg te geloven dat er een bepaalde dominee naar zijn gemeente zou komen. Maar de dominee kwam niet...
Ik hecht dus niet zoveel waarde aan al die wonderlijke verhalen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Johannes 3:16 schreef:
-DIA- schreef: Zulke dingen zijn meer voorgekomen. Toen wijlen ds. J. Koster een beroep van Urk ontving heeft hij daarvoor bedankt... Toch moest hij naar Urk. Een van de kerkenraadsleden (en wellicht meer personen, mij niet bekend) had het geloof dat ds, Koster naar Urk moest. De gemeente heeft daarna ds. Koster opnieuw beroepen, en hij moest het aannemen.

Er was ook eens een man in een vacante gemeente die kreeg te geloven dat er een bepaalde dominee naar zijn gemeente zou komen. Maar de dominee kwam niet...
Ik hecht dus niet zoveel waarde aan al die wonderlijke verhalen.
Tja, dit is natuurlijk niet zo moeilijk. Als iemand iets zegt (profeteert) en het komt niet uit, dan klopte het niet. Of het is verkeerd toegepast. Of het wordt in de toekomst nog wáár.

Maar als iemand iets zegt, en het komt ook uit, dan mogen we daar toch zeker wel respect voor hebben?! Want dat betekent dat God een Waarmaker van Zijn Woord is.
Als dat de toepassing is die we voor onszelf maken, is hier niks mis mee. Als we mensen erdoor gaan vereren, of meer waarde gaan hechten aan bijzondere verhalen / wonderen, dan zitten we op een verkeerd spoor.
Simon

Bericht door Simon »

hazelaar schreef:
Schotse baptisten hebben zich meer dan eens zeer verwonderd over onze grote kerken. Meer dan 200 zielen is toch niet te overzien?

Hun redenering: 9 gezinnen die elk een tiende van hun inkomen afstaan, kunnen 1 dominee die dus ook met 9/10 genoegen neemt, financieren. Dus het is wat dat betreft maar net hoe je het bekijkt.

Daarnaast vind ik dat een kerkgenootschap zich behoort te bekommeren over haar leden, dus ook zeer zeker over haar kleine gemeenten. Ga je als grote gemeente miljoenen investeren voor een nog mooier orgel, of ondersteun je een kleine gemeente die moeite heeft de onderhoudskosten van haar kleine oude kerkgebouw op te brengen? Ik heb me er nooit in verdiept hoe dat in de praktijk precies werkt, maar gevoelsmatig schort daar nog wel eens wat aan.
Met je laatste gedeelte kan ik instemmen, maar met dat eerste over ''tienden''?
Is dat geen OT-wetticisme ?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
huisman

Bericht door huisman »

Simon schreef:
hazelaar schreef:

Zijn de tien geboden ook OT-wetticisme ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon

Bericht door Simon »

huisman schreef:
Simon schreef:
hazelaar schreef:

Zijn de tien geboden ook OT-wetticisme ?

Jezus was Priester naar de orde van Melchizedek!.

Hebr. 7:1-10. Het feit dat Abraham tienden gaf aan
Melchizedek bewijst hoe groot het priesterschap
van Melchizedek was. Er wordt zelfs niet
gezinspeeld op het geven van tienden door
christenen.
Tienden staan in verband met het aards priesterschap.
De Levieten en priesters moesten er van leven. Dit alles
hoort bij het wereldlijk heiligdom (Hebr. 9:1). “Als het
priesterschap verandert wordt, vindt er ook
noodzakelijk verandering van wet plaats” (Hebr. 7:12).
(Bron oude Sporen)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@Simon, volgens mij ga je nu een beetje aan de haal met de tekst over "de tienden".

Er wordt gewoon gezegd: 10 gezinnen kunnen als ze 10% van hun inkomen aan een predikant geven, een predikant onderhouden die met evenveel genoegen neemt. Er had net zo goed kunnen staan: 20 gezinnen die 5% van hun inkomen hieraan besteden. Er is volgens mij in het geheel geen relatie met het geven van de tienden zoals in het OT bedoeld werd.
Plaats reactie