refo schreef:Is denk ik ook de narigheid van de Gereformeerde gezindte AD 2012. Alles wordt gelezen door brillen van anderen.
De bijbel zelf heeft niets meer te zeggen, behalve als klankbord van allerlei boeken óver de bijbel.
We staan zogenaamd op de schouders van de traditie voor ons. Prima, maar als de pyramide van schouders zo hoog wordt de bijbel onzichtbaar is geworden is dat erg slecht.
Dan ga je net wat te snel.
Ik vraag me ook af of het "kaal lezen" van die ene tekst de goede uitleg met zich meebrengt. Paulus is inderdaad aan een lang betoog bezig, waarbij het niet zomaar even glashelder is wat hij wil zeggen.
Het punt wat ik me afvraag over zonde en overtreding heeft daar bijvoorbeeld mee te maken. In dat geval wil Paulus vooral aangeven dat er een
andere vorm van beoordelen/straf is gekomen (een verzwaring). Dat lijkt me helemaal niet vergezocht in het geheel van het betoog.
Het is altijd wat makkelijk verwijten: dat we er tegenwoordig allerlei commentaren bij nodig hebben.
Maar vergeet niet: de uitleg van een enkeling is evengoed een commentaar. Je kunt wel zeggen: "je moet gewoon de Bijbel letterlijk lezen en daarmee uit" maar de praktijk leert nu eenmaal dat veel "letterlijk lezende christenen" tot verschillende inzichten kunnen komen.
Er is dan helemaal niets mis mee om de gedachten van eerdere christenen mee te nemen als je naar de teksten kijkt. Sterker nog: het is zelfs je plicht.
Het ergert me altijd een beetje als mensen gaan doen alsof ze zelf zonder enige bagage helemaal letterlijk de Bijbel lezen en uitleggen. Maar intussen staat ook hun eigen visie op dingen bol van 'dogmatiek'. Misschien niet die van veel eeuwen, maar het gaat altijd om een
visie op wat er in de Schrift staat. Het is gewoon ontzettend makkelijk roepen dat de ander dogmatisch is. Om vervolgens met heel je eigen schriftuitleg te komen en daar conclusies aan te verbinden (= dogmatiek).
Als we nu eens beginnen dát eerst te erkennen. Dan hoeven we ook niet zo zuur te doen als iemand eens naar een commentaar of naar de kanttekeningen verwijst.
Ik ben blij dat die er zijn. Niet omdat de Schrift niet helder zou zijn. Maar omdat mijn verstand lang zo helder niet is als het inzicht van vele christenen vroeger en nu samen. We verstaan de hoogte, breedte en diepte
met alle heiligen.