Biddag 2012

-DIA-

Re: Biddag 2012

Bericht door -DIA- »

Is er geen weg tussen de barricaden en de binnekamers?

Barricaden hoeven niet, passen niet.
Binnenkamers zouden meer passen.

Ik vrees dat wij erg lauw zijn geworden,
en als we dan lezen wat we in de brief aan Laodicéa lezen
mogen we wel eens beven.
Zondag was ds. zo ernstig in zijn gebed:
Dat de Heere op de dorpel staat deze tempel (dit land) te verlaten en....
de oude mannen in de tempel merken het niet....
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:Als die speling er al is, ben ik bang ( de sfeer goed opsnuivend) dat er geen meerderheid onder het personeel en de ouders te vinden is, die aan de vakanties wil gaan zitten ten gunste van bid- en dankdag. Overigens werken kerken dat uiteraard ook zelf in de hand door diensten op 15.00 en 19.30 te organiseren.Verder is het voor mij overigens geen principe-zaak. Er zijn genoeg kerkelijke tradities (internationaal) die geen jaarlijkse bid- en dankdag hebben ingepland staan en die desondanks gereformeerd genoemd kunnen worden.

E.e.a. geldt overigens ook voor Goede Vrijdag en de vrijdag nar Hemelvaartsdag: dat gaan in de toekomst gewone schooldagen worden. En dat alles omdat ouders klagen dat hun kinderen zo vaak lesuitval hebben....
:bobo #gezeur
1. Wij hebben dienst om 09:30 en 15:30
2. Als ouders vakantie belangrijker vinden dan bid of dankdagen ben ik bang dat reformatorisch onderwijs op zijn laatste benen loopt.
3. Wat passen wij ons toch makkelijk aan aan een Godloze overheid. Zo hoeven wij idd nooit bang te zijn voor verdrukking of benauwdheid. Kameleonchristendom!
ad 1: Dat is in vele gemeenten anders. (Zie RD 08-03-2012)
ad 2: Ik merk inderdaad dat bid- en dankdagen steeds minder belangrijk geacht worden.
ad 3: Vind ik niet ter zake doend. Je moet de overheid gehoorzamen in alle zaken die recht en billijk zijn; het betreft hier geen principiële grens. Ik zou inderdaad geneigd zijn om daarvoor niet de barricaden op te gaan. Als elke kerkenraad de diensten naar 15.00 en 19.30 zet, is dat 'probleem' ook wel weer getackeld.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Net, onder het strijken, meegeluisterd met een preek over de Hand van God: daar moeten we op wachten, dan mogen we het vergaderen, maar als er uit Zijn Hand niets komt, zullen we sterven. Kernwoord: Afhankelijkheid.
En wat is dat moeilijk voor de moderne mens die alles denkt te hebben!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:Als die speling er al is, ben ik bang ( de sfeer goed opsnuivend) dat er geen meerderheid onder het personeel en de ouders te vinden is, die aan de vakanties wil gaan zitten ten gunste van bid- en dankdag. Overigens werken kerken dat uiteraard ook zelf in de hand door diensten op 15.00 en 19.30 te organiseren.Verder is het voor mij overigens geen principe-zaak. Er zijn genoeg kerkelijke tradities (internationaal) die geen jaarlijkse bid- en dankdag hebben ingepland staan en die desondanks gereformeerd genoemd kunnen worden.

E.e.a. geldt overigens ook voor Goede Vrijdag en de vrijdag nar Hemelvaartsdag: dat gaan in de toekomst gewone schooldagen worden. En dat alles omdat ouders klagen dat hun kinderen zo vaak lesuitval hebben....
:bobo #gezeur
1. Wij hebben dienst om 09:30 en 15:30
2. Als ouders vakantie belangrijker vinden dan bid of dankdagen ben ik bang dat reformatorisch onderwijs op zijn laatste benen loopt.
3. Wat passen wij ons toch makkelijk aan aan een Godloze overheid. Zo hoeven wij idd nooit bang te zijn voor verdrukking of benauwdheid. Kameleonchristendom!
ad 1: Dat is in vele gemeenten anders. (Zie RD 08-03-2012)
ad 2: Ik merk inderdaad dat bid- en dankdagen steeds minder belangrijk geacht worden.
ad 3: Vind ik niet ter zake doend. Je moet de overheid gehoorzamen in alle zaken die recht en billijk zijn; het betreft hier geen principiële grens. Ik zou inderdaad geneigd zijn om daarvoor niet de barricaden op te gaan. Als elke kerkenraad de diensten naar 15.00 en 19.30 zet, is dat 'probleem' ook wel weer getackeld.
En wij geven de HEERE geen hele dag meer maar een halve. Waarvoor gaan wij nog wel de barricaden op ? Ik sprak vanmorgen trouwens een onderwijsman die er op vertrouwde dat de reformatorische scholen de bid en dankdagen vrij zouden blijven houden. Je kon de uren die dat kost op een ander moment makkelijk inhalen.

Vanmorgen een leerzame preek gehoord over Psalm 104
27 Zij allen wachten op U, dat Gij hun hun spijze geeft te zijner tijd.
28 Geeft Gij ze hun, zij vergaderen ze; doet Gij Uw hand open, zij worden met goed verzadigd.
29 Verbergt Gij Uw aangezicht, zij worden verschrikt; neemt Gij hun adem weg, zij sterven, en zij keren weder tot hun stof.
@Jolanda heeft meegeluisterd begrijp ik ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Goempie....

Wij hadden tot voor kort alleen een avonddienst.
Pas een aantal jaren dat we ook 's middags dienst hebben.... dus andersom kan ook.
En volgens mij heeft dat niks te maken met de Heere maar een halve dag geven.
Wat je Hem geeft zit niet in een halve dag werken of naar school.

Vanmorgen een prachtige indrukwekkende preek gehoord over de wens/ het gebed van Salomo.
En ondertussen de woonkamer zeer grondig schoongemaakt (geef ik dan ook maar half???).
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
helma

Bericht door helma »

JolandaOudshoorn schreef:Net, onder het strijken, meegeluisterd met een preek over de Hand van God: daar moeten we op wachten, dan mogen we het vergaderen, maar als er uit Zijn Hand niets komt, zullen we sterven. Kernwoord: Afhankelijkheid.
:)

Hoeveel moeten we nog krijgen om eindelijk tevreden te zijn?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Net, onder het strijken, meegeluisterd met een preek over de Hand van God: daar moeten we op wachten, dan mogen we het vergaderen, maar als er uit Zijn Hand niets komt, zullen we sterven. Kernwoord: Afhankelijkheid.
:)

Hoeveel moeten we nog krijgen om eindelijk tevreden te zijn?
Ik niets meer, tevreden zijn ben met de dingen die je hebt. :)

Vanmiddag een preek over Hanna's gebed, een gebed "van harte".
Vragen wij de dingen voor onszelf? Of vragen wij om de dingen in het belang van Gods Koninkrijk?

Het "toeval" wil dat ik de laatste tijd veel bezig ben met gebed. Wat schiet mijn bidden toch tekort. Wat een troost te weten dat ik een Voorbidder heb in de Hemel. En wat een heerlijkheid dat de Almachtige God gemeenschap wil hebben met mij!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:En wij geven de HEERE geen hele dag meer maar een halve. Waarvoor gaan wij nog wel de barricaden op ? Ik sprak vanmorgen trouwens een onderwijsman die er op vertrouwde dat de reformatorische scholen de bid en dankdagen vrij zouden blijven houden. Je kon de uren die dat kost op een ander moment makkelijk inhalen.
Laat helder zijn dat ik voorstander ben van een bid- en dankdag als hele vrije dagen.
Ik kijk echter ook naar de praktijk, en ik zie dat vele vaders / ouderen ook 's morgens nog (moeten) werken en pas 's middags of 's avonds naar de kerk (kunnen) komen. Ik vind dat je wel heel zware / veroordelende woorden gebruikt door daar direct het etiket "we geven de Heere maar een halve dag" op te plakken. Biddag en dankdag zijn anders dan zondagen. Het is een traditie, een goede en waardevolle traditie, maar wel een traditie. En in dat geval ben ik geneigd ook pragmatisch te denken. Jij pakt vanmiddag ook je RD'tje uit de brievenbus; die is toch echt vanmorgen gemaakt door mensen die toen niet in de kerk zaten.

Wat die onderwijsman betreft: die kan daar wel op vertrouwen, maar als de MR er niet mee akkoord gaat, bijvoorbeeld omdat er dan vakantiedagen ingeleverd moeten worden, dan is dat een feit, ofwel: nieuwe realiteit. En die kans acht ik behoorlijk aanwezig.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

En al hebben de kinderen nu nog vrij van school...

hoeveel moeders zijn er op werk (in plaats van thuis, waar ze horen), zodat een alternatief voor de kinders gevonden moet worden?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
huisman

Bericht door huisman »

Vanmorgen een leerzame preek over Psalm 104
27 Zij allen wachten op U, dat Gij hun hun spijze geeft te zijner tijd.
28 Geeft Gij ze hun, zij vergaderen ze; doet Gij Uw hand open, zij worden met goed verzadigd.
29 Verbergt Gij Uw aangezicht, zij worden verschrikt; neemt Gij hun adem weg, zij sterven, en zij keren weder tot hun stof.
Vanmiddag een ernstige preek over Habakuk 3:2
2 HEERE! als ik Uw rede gehoord heb, heb ik gevreesd; Uw werk, o HEERE! behoud dat in het leven in het midden der jaren, maak het bekend in het midden der jaren; in den toorn gedenk des ontfermens.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ichtus

Bericht door Ichtus »

huisman schreef:
Ichtus schreef:
huisman schreef:Morgen ook allemaal een dag vrij om met de gemeente waartoe wij behoren te bidden ?
Ja, alleen zal het niet met de gemeente zijn waartoe ik behoor. Die heeft alleen 's avonds een dienst. En dan lig ik al op 1 oor :baille
Het zal dus elders zijn. Eens kijken wat de buurt te bieden heeft :modo
See you :huhu
Ben best benieuwd of je me gezien hebt :slurp
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
huisman

Bericht door huisman »

Ichtus schreef:
huisman schreef:
Ichtus schreef:
huisman schreef:Morgen ook allemaal een dag vrij om met de gemeente waartoe wij behoren te bidden ?
Ja, alleen zal het niet met de gemeente zijn waartoe ik behoor. Die heeft alleen 's avonds een dienst. En dan lig ik al op 1 oor :baille
Het zal dus elders zijn. Eens kijken wat de buurt te bieden heeft :modo
See you :huhu
Ben best benieuwd of je me gezien hebt :slurp
't was nog al erg vol.....dus ik heb je niet gezien.
henriët

Bericht door henriët »

Het ging over de blinde Bartimeus.
Volhardend gebed dat verhoord word.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Auto

Bericht door Auto »

huisman schreef:
BLW krijg je een total overview (dat zou jij toch moeten aanspreken)
huisman

Bericht door huisman »

Auto schreef:
huisman schreef:
BLW krijg je een total overview (dat zou jij toch moeten aanspreken)
In mijn vakgebied noemen wij dat een helicopterview :huhu
Plaats reactie