Ndl. Theoloog P.K. Baaij: Paulus niet anti-Torah

LeviZoutendijk

Re: Ndl. Theoloog P.K. Baaij: Paulus niet anti-Torah

Bericht door LeviZoutendijk »

Toon mij uw geloof nou maar uit uw werken van de Torah, een goede Leer.

Tiberias is van de Tiber, wel Hebr.

Ik wil u niet beledigen, en u vat dit gelukkig ook niet zo op, met dwaasheid, - ik haak in op de apostel.

Jezus zei "Ga weg van mij, werkers der ongerechtheid". Niet zozeer tegen mensen die de wet kenden, maar die door het houden van de wet de zaligheid meenden te verkrijgen.
Dit is gewoon een deel van de bergrede, aan iedereen gericht. Heel algemeen. U denkt toch niet dat alle Joden indertijd wettisch waren?

Wij, geboren Joden, en geen zondaars uit de heidenen, wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus, zijn ook zelf tot het geloof in Christus Jezus gekomen, om gerechtvaardigd te worden uit het geloof in Christus en niet uit werken der wet. Want uit werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden.

Wij 'Christenen' zijn niet wettisch, maar 'geloofisch', om eens een nieuw woord te verzinnen. Gered alleen uit geloof. Dat is net zo erg in Gods ogen en het zal vele zielen kosten.
De heidenen lachen ons, die begrijpen dit zelfs. Het maakt ons hoogmoedig.
Zelfs Paulus zei:

Broeders, ik voor mij acht niet, dat ik het reeds gegrepen heb, maar een ding [doe ik]: vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen voor mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus. Php 3:13, 14

Wat een hoogmoed, een gruwel in Gods ogen, als je denkt dat je sowieso gered bent, al zo je bewust zondes doen (bv. tot de dood, zoals het niet eren van de sabbat).

Hobbel maar met de Paus mee, God houdt toch wel van je. Juist!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Je waaiert je discussie wat uit, dat maakt het lastig om te beantwoorden. Een paar dingen hierover.

1. Mijn nickname is niet Tiberias, maar Tiberius; een normale Romeinse voornaam in die tijd, genoemd naar de Itialiaanse rivier de Tiber. Maar goed, laat dat maar zitten. Lekker belangrijk.
2. De bergrede was inderdaad aan meerderen gericht, niet alleen aan de leraars, maar dat gedeelte wat jij nu aanhaalt, gaat wel specifiek over de valse leraars; mensen die zeggen: "Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?" Dan zegt Christus niet, dat zij die zaken niet gedaan hebben, maar dat Hij hen nooit gekend heeft. Daar gaat het dus blijkbaar om.
3. Je zegt, dat "wij (...) zelf tot het geloof in Christus gekomen zijn". Tja. Paulus zegt dat het geloof een gave van God is.
4. Ik hobbel niet met de paus mee, zover ik weet. En in alle lek en gebrek heilig ik de sabbat, dat is de rustig.

Tenslotte: U mag mij wel tutoyeren.
LeviZoutendijk

Ik weet wel dat veel Gereformeerden van God houden, maar ik zeg alleen dat we moeten onderzoeken, en dan kan de Bijbel wel eens een heel andere boodschap blijken te brengen, dan onze veelal anti-Semitische 'kerkvaders' brachten.
Ik wil niemand kwetsen, maar ik hoop dat meelezers deze dingen onderzoeken (gaan).
Shalom

Amen, broeder. Het naderen tot de troon kan alleen in Messias.
Maar als de Rechter dan het Boek opent, mogen wij hopen niet uitgeschreven te staan als wij doodzondes doen.
Vrucht komt automatisch na geloof. Daar zit wat in. De één meer dan de ander.

Maar toch houdt je dan geen rekening met AFVAL en de consequenties.
Dat is een Lief-Lief Christendom waar Jeshua haMashiach niks mee van doen heeft.
Sorry, maar u dwaalt toch, net als de meeste Christenen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

LeviZoutendijk schreef:Niet als grond schrijft u.
Nee, maar wel is het Recht (Torah) bij God nog steeds de grondslag van zijn Troon.
Als wij die troon naderen, moeten wij toch wel enig werk hebben gedaan.
Beste Levi, vertel mij, welk goed werk had de moordenaar aan het kruis gedaan? De offeranden Gods zijn een gebroken hart en een verslagen geest, die zult Gij o God niet verachten.
God zal beoordelen of we Godvruchtig genoeg wandelden.
We moeten dus toch wel werken, zijn we het met elkaar eens.
Na onze rechtvaardigmaking hebben we te wandelen in Gods geboden. Niet om wederom door het juk der dienstbaarheid bevangen te worden, maar uit liefde.
U zegt dat we de geboden Gods moeten doen en liefhebben.
Maar als we de zondag door de rk laten invoeren en nog veel meer,
dan moeten we wel 'terug' naar het echte. We doen dat uit liefde en dat is een bewijs van onze liefde.
Wij vieren de sabbat (rusten, ophouden) op zondag omdat Christus op die dag dood en graf heeft overwonnen en omdat de apostelen ook de eerste dag der week heiligden.
Vgl. het geven aan armen. Je doet dit uit liefde, dit 'werk'. Maar als je trouweloos blijkt, kun je afgewezen worden.
Paulus vraagt er om: 2Co 8:24 Geeft hun dus voor de ogen der gemeenten het bewijs van uw liefde en van ons roemen over u.
Vooropgesteld: er is geen afval der heiligen. De roepingen en de genadegiften Gods zijn onberouwelijk. wel staat er ook in Gods Woord: zonder heiligmaking zal niemand de Heere zien. Maar dan nog hebben we in Christus onze heiligmaking. Als er ooit iets van ons bij zou moeten, zou Christus geen volkomen zaligmaker zijn, maar een halve zaligmaker. En dat is een ongerijmde godslastering.
Hieraan onderkennen wij dat wij Hem liefhebben, indien wij Zijn geboden bewaren, die zijn niet te moeilijk etc.
Gods Leer is samengevat in 2 geboden, maar alles 'hangt er nog mee samen'. We horen alles nog te doen wat mogelijk is zonder dat we in een Theocratie leven. De eredienst is wel veranderd.
Jeshua komt terug als Koning en wij zullen als Koningen over de aarde heersen. De Torah zal uitgaan van Sion. !!
Ben jij dan van mening dat we de schaduwdienst nog moeten houden (welke schaduwen allen heenwezen naar Christus die inmiddels gekomen is)? Christus heeft toch de wet vervuld? Hij heeft voor ons de wet gehouden omdat wij de wet niet konden houden en niet hebben gehouden en in onszelf nooit zullen houden. Oh, dat je uit dat juk der dienstbaarheid nog eens verlost mocht worden en mocht zien op hem die volmaakt de wet gehouden heeft.
LeviZoutendijk

Je heeft, Tiberius, gelijk wat betreft de Bergrede, het is vooral aan valse profeten gericht.
Maar Jeshua zei hiervoor al dat als onze gerechtigheid (Torahgetrouwheid) niet groter is dan de Schriftgeleerden, wij niet naar binnen komen.

Geloof is een gave van God, maar hij nodigt iedereen uit, ook hen aan de kruistpunten van de wegen. Allen. Wie antwoord, weet Hij van te voren, maar Hij wilt dat allen tot bekering komen. Maar Joden weten dus bij uitstek dat je niet wettisch moet zijn. Alleen gaat dat makkelijker in Jeshua. Al hebben mensen de neiging ook. Maar om alleen te geloof zonder werken, is dus dwaas. Je moet je geloof uit je werken 'bewijzen'.

Heel de Chr. wereld zijn niet los van de Paus. Zij hebben in hun gelofsbelijdenis dat zij de ware kerk zijn, omdat Protestanten niet de door hen ingestelde zondag hebben overgenomen. Je bent dus een protesterende katholiek! De rustdag is van vr-avond zonsondergang tot za-av, zo was het al in de scheppingsweek en zo zal het altijd zijn. Eren door niet werken, verlustigen in Hem, geen eigen dingen, ijdele taal, gewone bezigheden (Lev 23/Jes 58).
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

LeviZoutendijk schreef:Ik weet wel dat veel Gereformeerden van God houden, maar ik zeg alleen dat we moeten onderzoeken, en dan kan de Bijbel wel eens een heel andere boodschap blijken te brengen, dan onze veelal anti-Semitische 'kerkvaders' brachten.
Ik wil niemand kwetsen, maar ik hoop dat meelezers deze dingen onderzoeken (gaan).
Shalom

Amen, broeder. Het naderen tot de troon kan alleen in Messias.
Maar als de Rechter dan het Boek opent, mogen wij hopen niet uitgeschreven te staan als wij doodzondes doen.
Vrucht komt automatisch na geloof. Daar zit wat in. De één meer dan de ander.

Maar toch houdt je dan geen rekening met AFVAL en de consequenties.
Dat is een Lief-Lief Christendom waar Jeshua haMashiach niks mee van doen heeft.
Sorry, maar u dwaalt toch, net als de meeste Christenen.
Het begrip "doodzonde" is een begrip dat de RKK hanteert, dat is geen bijbels begrip. Ik begrijp de zin "Maar als de Rechter dan het Boek opent, mogen wij hopen niet uitgeschreven te staan als wij doodzondes doen. " dan ook niet.

En over "afval" gesproken: er IS geen afval mogelijk. Zie Dordtse Leerregels, op vele bijbelse gegevens gebaseerd.
Wel in het oog van mensen, maar God zal degenen die door Hem zijn uitverkoren en geroepen, nooit verlaten.
Dan zou David nooit gezaligd kunnen zijn (niemand overigens...)

En het (onterechte) verwijt dat dit goddeloze en zorgeloze mensen maakt, is al oud. Dat is dus al door de Heidelbergse Catechismus beantwoord, met het antwoord wat ik zojuist weergaf.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Steeds vraag ik me al af hoe je hierover denkt:
Grondslag
Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie.

Nadrukkelijk willen wij wijzen op het volgende. Degenen die de grondslag onderschrijven en staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie zijn van harte welkom op het forum. Degenen die niet in de lijn van de (Nadere) Reformatie staan of van de grondslag zijn weggegroeid verzoeken wij zich niet als lid te registreren.
LeviZoutendijk

Er bestaat wel doodzonde:

1Jo 5:16 Als iemand zijn broeder ziet zondigen, een zonde niet tot de dood, moet hij bidden en God zal hem het leven geven, hun namelijk, die zondigen niet tot de dood. ER BESTAAT ZONDE TOT DE DOOD: daarvoor zeg ik niet, dat hij moet vragen

Afval is wel mogelijk. Je kent de Schrift niet. Denk aan Ananias en Saffira, Christenen die dood neervielen. Laat je tradities achter en gehoorzaam de Ene God.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

LeviZoutendijk schreef:Je heeft, Tiberius, gelijk wat betreft de Bergrede, het is vooral aan valse profeten gericht.
Maar Jeshua zei hiervoor al dat als onze gerechtigheid (Torahgetrouwheid) niet groter is dan de Schriftgeleerden, wij niet naar binnen komen.
Dat klopt. Maar wat wil je daarmee zeggen?
Onze gerechtigheid is daadwerkelijke groter dan die Farizeeën en Schriftgeleerden. Oneindig veel groter zelfs.
LeviZoutendijk schreef:Geloof is een gave van God, maar hij nodigt iedereen uit, ook hen aan de kruistpunten van de wegen. Allen. Wie antwoord, weet Hij van te voren, maar Hij wilt dat allen tot bekering komen. Maar Joden weten dus bij uitstek dat je niet wettisch moet zijn. Alleen gaat dat makkelijker in Jeshua. Al hebben mensen de neiging ook. Maar om alleen te geloof zonder werken, is dus dwaas. Je moet je geloof uit je werken 'bewijzen'.
Het gaat niet alleen makkelijker in Jezus, het is onmogelijk zonder Hem iets goeds te doen: "Zonder Mij kunt gij niets doen" zegt Hij immers.
LeviZoutendijk schreef:Heel de Chr. wereld zijn niet los van de Paus. Zij hebben in hun gelofsbelijdenis dat zij de ware kerk zijn, omdat Protestanten niet de door hen ingestelde zondag hebben overgenomen. Je bent dus een protesterende katholiek! De rustdag is van vr-avond zonsondergang tot za-av, zo was het al in de scheppingsweek en zo zal het altijd zijn. Eren door niet werken, verlustigen in Hem, geen eigen dingen, ijdele taal, gewone bezigheden (Lev 23/Jes 58).
Een protesterende katholiek; hoe krijg je het verzonnen.
Wie zegt jou overigens dat ik in de door jou genoemde periode ijdele bezigheden en taal doe?

Maar als het gaat om de rustdag te vieren, dan ben je toch echt abuis. De weg die de apostelen aanwijzen, om de opstandingsdag van Christus als dag van samenkomst te houden, is heel duidelijk in de Schrift te vinden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

LeviZoutendijk schreef:Afval is wel mogelijk. Je kent de Schrift niet. Denk aan Ananias en Saffira, Christenen die dood neervielen.
Afval is niet mogelijk. Je kent de Schrift niet, Levi. Je bent een ketter en je verkondigt hier op het forum ketterse dwalingen.
Christus zegt Zelf "Niemand zal ze uit Mijn hand rukken" en Hij bidt Zijn Vader om hen, Zijn kinderen, te bewaren in Zijn Naam.

Wat Ananias en Saffira betreft: je zit zomaar wat voorbeelden uit zijn verband te rukken om je gelijk te halen. Er staat nergens in de Bijbel dat Ananias en Saffira ware christenen waren.
LeviZoutendijk

Uw gerechtigheid IS groter. Ja je bent verklaard alsof je Torah hebt gedaan, ga het dan niet overtreden door de Sabbat te schenden, die nooit veranderen zou, zei GOD, DE ALLERHOOGSTE.

Ze braken de eerste dag het brood, maar dat is zaterdagavond volgens de Joodse tijdsrekening, na de dienst. Niet op 'zondag', een rk dag.

En een dienst bezoeken op Sabbat, dat is ook verplicht. Heilige samenkomst.

Zonder hem kun je niks doen, maar Joden wandelden toch rechtvaardig, zoals gezegd.

Zijn er geen andere gelovigen hier? Een moderator wil toch al snel zijn eigen(dunkelijke) godsdienst verdedigen.

David werd toch nog vergeven, omdat hij berouw toonde. Maar als we telkens blijven doden, liegen, stelen, toont dit geen berouw en worden we niet vergeven.

---knip--- Schoppen tegen belijdenisgeschriften niet toegestaan
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

[quote="LeviZoutendijk"]Uw gerechtigheid IS groter. Ja je bent verklaard alsof je Torah hebt gedaan, ga het dan niet overtreden door de Sabbat te schenden, die nooit veranderen zou, zei GOD, DE ALLERHOOGSTE.

Ze braken de eerste dag het brood, maar dat is zaterdagavond volgens de Joodse tijdsrekening, na de dienst. Niet op 'zondag', een rk dag.

En een dienst bezoeken op Sabbat, dat is ook verplicht. Heilige samenkomst.

Zonder hem kun je niks doen, maar Joden wandelden toch rechtvaardig, zoals gezegd.

Zijn er geen andere gelovigen hier? Een moderator wil toch al snel zijn eigen(dunkelijke) godsdienst verdedigen.

David werd toch nog vergeven, omdat hij berouw toonde. Maar als we telkens blijven doden, liegen, stelen, toont dit geen berouw en worden we niet vergeven.

---knip--- Schoppen tegen belijdenisgeschriften niet toegestaan
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

LeviZoutendijk schreef:Een moderator wil toch al snel zijn eigen(dunkelijke) godsdienst verdedigen.
Zelfs hierin zit je fout: een moderator is er om gebruikers te houden aan de forumregels.
Daar wil ik je dringend op wijzen.
Kennelijk ben je hier onder valse voorwendselen binnen gekomen, door met de registratievoorwaarden akkoord te gaan.

Met een leugen in de rechterhand, zeg maar. En dan nog onbijbelse, ketterse dwalingen verkondigen.
LeviZoutendijk

Ik ben wel inhoudelijk, maar ik heb niet goed de forumregels gelezen, blijkbaar.
Ik onderschrijf geen enkele Cathechismus.
Ik verwacht niet dat menselijke inzettingen boven de Torah van God staan.
Dan krijg je een ban op je. Okee.

Fijn dat je ook van Israël houdt.
Ik hoop dat je ook zelf een goede Israëliet wordt, nu je hebt burgerschap Israëls ontving door Jezus' bloed. (Ef.2).

Ik moet dan maar weer verder trekken.
Ik hoop dat mijn mening nog wel kan blijven staan.
Shalom
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

LeviZoutendijk schreef:Zijn er geen andere gelovigen hier? Een moderator wil toch al snel zijn eigen(dunkelijke) godsdienst verdedigen.
Ja, er zijn hier andere gelovigen. En ik heb persoonlijk de moderators verzocht jou het zwijgen op te leggen, omdat je hier ketterijen verkondigt.
Ik vlei mij niet met de hoop dat we jou hier op het forum tot andere gedachten kunnen brengen, dus is een discussie nutteloos. Jij kent de Bijbel, wij volgen de paus en de traditie en zo, dus je neemt ons toch niet serieus.
En afgezien daarvan, het is wat Tiberius zegt, je bent onder valse voorwendselen hier binnengedrongen, en dat om ons te 'bekeren' tot jouw zienswijze.
Gesloten