Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Luther
Contacteer:

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
Ronald86 schreef:Naar aanleiding van het topic shoppen en zoeken wil ik graag deze vraag hier posten.

Ik hoor wel eens dat God ons in een bepaalde gemeente (kerkverband) geplaatst heeft. Waar ik persoonlijk mijn vraagtekens zet is dat:

a. Wij Gods keuzes niet kunnen doorgronden
b. God misschien wel veel ruimer denkt dan ons, (waarschijnlijk zijn de kerkmuren een doorn in Zijn oog)
c. Wij een heilige, algemene christelijke kerk belijden.
Ik kan ook niet zoveel met die stelling dat we in een bepaalde gemeente geplaatst zouden zijn.
Mijn vader was van kerk A, mijn moeder van kerk B. Ze trouwden in A, maar omdat mijn moeder daar niet kon wennen zijn ze al vrij snel naar B verkast. Ik vermoed dat ik verwekt ben in de tijd dat ze nog A waren, maar ik ben B gedoopt. Mijn vader heeft zich in B nooit thuis gevoeld. Hij schikte zich in zijn lot, zei er geen onvertogen woord over, maar nee, hij was geen B-er. En volgens mij zit mij A ook in de genen. Hoewel ik ben opgegroeid in B, voelde het als thuiskomen toen we uiteindelijk de overstap van B naar A maakten.
Nou, zeg jij dan maar waar ik "geplaatst" ben...
En stel dat de vader van jouw vader op dezelfde wijze in A was gekomen als jij nu in B zit, dan wordt het nog ingewikkelder.

Bij mij:
Van vaders kant was opa van kerk A; oma van kerk B. Met hun trouwen gingen ze naar kerk B, alwaar mijn vader gedoopt is. Opa vertrok door oorzaak X naar kerk C, waar oma niet kon aarden en belandde in kerk D; na enkele jaren besloten ze zich samen aan te sluiten bij kerk A.
Van moeders kant was opa van kerk A; oma van kerk E. Met hun trouwen gingen ze naar kerk E, alwaar mijn moeder gedoopt is. Kerk E scheurde en toen gingen ze samen over naar kerk B.
Mijn vader ontmoette daar mijn moeder en ze sloten zich na hun trouwen aan bij kerk B.
Mijn vrouws opa van vaders kant was van kerk B en oma gelukkig ook; met hun trouwens loten zij zich aan bij kerk B, maar die scheurde; toen werden ze samen lid van kerk F, alwaar mijn schoonvader gedoopt werd.
Mijn vrouws opa van moeders kant was van kerk E en oma van kerk A; na hun trouwen zette zich dat voort en zijn ze gescheiden blijven kerken. Mijn schoonmoeder is gedoopt in kerk A, maar haar vader heeft geen 'ja' gezegd. Kerk A scheurde, waardoor kerk G ontstond. Daar gingen opa en oma beide heen en mijn schoonmoeder ook.
Mijn schoonvader uit kerk F en schoonmoeder uit kerk G trouwden en sloten zich aan bij kerk G, alwaar mijn vrouw gedoopt is.
Wat te doen als je je aangetrokken voelt tot kerk A t/m G?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Eens met Helma.
Ik zou zeker de stelling willen onderschrijven dat God ons in een bepaalde gemeente geplaatst heeft. Hetgeen niet betekent dat het dan nooit Gods weg kan zijn om die gemeente te verlaten.
Waarom is het dan toch van belang om te weten dat je in een bepaalde gemeente geplaatst bent? Ik denk dat dit meer verbondenheid geeft, en meer gebed als er punten van zorg zijn.
ejvl

Bericht door ejvl »

Lastig, de gemeente waar ik nu naar toe ga heb ik geen enkele binding mee, ik ken bijna geen mens, er zijn geen activiteiten, de leden komen van ver verspreid, sommigen wonen vlak bij, sommigen 30 kilometer verder, geen enkele binding of samenspraak.
Wat is dan het gemeenteleven?

Vader en moeder gingen samen naar NL Hervormde kerk..
Vader ging ineens naar oud ger gem, moeder bleef bij hervormd.
Na een scheuring ging m'n vader naar een andere oud ger gem, moeder bleef bij hervormd.
Moeder werd zwanger en ging met m'n vader mee naar oud ger gem.
Na enige tijd ging m'n moeder naar de ger gem (ik ging als kind ook 1 dienst met m'n moeder mee) en m'n vader nog steeds bij oud ger gem.
Na enige tijd ging m'n moeder (en ik) naar een vrije oud ger gem en later m'n vader ook naar die kerk.
Nog even later ging m'n moeder naar SOW kerk als gehandicaptenbegeleider, m'n vader zit nog in vrije oud ger gem.
Evenals m'n vrouw en ik waar we ook getrouwd zijn, belijdenis hebben gedaan en kinderen gedoopt.

Dus niet echt een voorbeeld over een plaatsing in een bepaalde gemeente.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Dus de gemeente waarin je getrouwd ben, belijdenis gedaan hebt en de kinderen hebt laten dopen, zou niet de gemeente zijn waar God je in geplaatst heeft?? M.i. wel.
Wat anders is natuurlijk: hoe functioneert het gemeenteleven? Het is jammer dat dit er niet is, en ik denk meer dan dat. Zijn er meer mensen die er zo over denken? Zo ja, dan zou je iets voorzichtig kunnen starten. Ik ken een recent voorbeeld waar diverse activiteiten met groot succes opgestart zijn!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Hendrikus schreef:
Ronald86 schreef:Naar aanleiding van het topic shoppen en zoeken wil ik graag deze vraag hier posten.

Ik hoor wel eens dat God ons in een bepaalde gemeente (kerkverband) geplaatst heeft. Waar ik persoonlijk mijn vraagtekens zet is dat:

b. God misschien wel veel ruimer denkt dan ons, (waarschijnlijk zijn de kerkmuren een doorn in Zijn oog)
Ik kan ook niet zoveel met die stelling dat we in een bepaalde gemeente geplaatst zouden zijn.
Mijn vader was van kerk A, mijn moeder van kerk B. Ze trouwden in A, maar omdat mijn moeder daar niet kon wennen zijn ze al vrij snel naar B verkast. Ik vermoed dat ik verwekt ben in de tijd dat ze nog A waren, maar ik ben B gedoopt. Mijn vader heeft zich in B nooit thuis gevoeld. Hij schikte zich in zijn lot, zei er geen onvertogen woord over, maar nee, hij was geen B-er. En volgens mij zit mij A ook in de genen. Hoewel ik ben opgegroeid in B, voelde het als thuiskomen toen we uiteindelijk de overstap van B naar A maakten.
Nou, zeg jij dan maar waar ik "geplaatst" ben...
En stel dat de vader van jouw vader op dezelfde wijze in A was gekomen als jij nu in B zit, dan wordt het nog ingewikkelder.

Bij mij:
Van vaders kant was opa van kerk A; oma van kerk B. Met hun trouwen gingen ze naar kerk B, alwaar mijn vader gedoopt is. Opa vertrok door oorzaak X naar kerk C, waar oma niet kon aarden en belandde in kerk D; na enkele jaren besloten ze zich samen aan te sluiten bij kerk A.
Van moeders kant was opa van kerk A; oma van kerk E. Met hun trouwen gingen ze naar kerk E, alwaar mijn moeder gedoopt is. Kerk E scheurde en toen gingen ze samen over naar kerk B.
Mijn vader ontmoette daar mijn moeder en ze sloten zich na hun trouwen aan bij kerk B.
Mijn vrouws opa van vaders kant was van kerk B en oma gelukkig ook; met hun trouwens loten zij zich aan bij kerk B, maar die scheurde; toen werden ze samen lid van kerk F, alwaar mijn schoonvader gedoopt werd.
Mijn vrouws opa van moeders kant was van kerk E en oma van kerk A; na hun trouwen zette zich dat voort en zijn ze gescheiden blijven kerken. Mijn schoonmoeder is gedoopt in kerk A, maar haar vader heeft geen 'ja' gezegd. Kerk A scheurde, waardoor kerk G ontstond. Daar gingen opa en oma beide heen en mijn schoonmoeder ook.
Mijn schoonvader uit kerk F en schoonmoeder uit kerk G trouwden en sloten zich aan bij kerk G, alwaar mijn vrouw gedoopt is.
Wat te doen als je je aangetrokken voelt tot kerk A t/m G?
Bij twijfel niet inhalen, Luther. :)
dennis

Bericht door dennis »

Tiberius schreef:Ik ben dat met Helma eens.
De ware kerk is waar Gods Woord en de sacramenten recht bediend worden en de tucht gehandhaafd. Daar hoor je te zijn met je gezin, als je dat hebben mag.
Helemaal mee eens. Daar gaat het om! En als je in zo'n gemeente bent, mag je niet zomaar weggaan, ook al zijn er dingen die je niet aanstaan.
(Die zullen er overigens overal wel zijn)
Marieke

Bericht door Marieke »

eilander schreef:Eens met Helma.
Ik zou zeker de stelling willen onderschrijven dat God ons in een bepaalde gemeente geplaatst heeft. Hetgeen niet betekent dat het dan nooit Gods weg kan zijn om die gemeente te verlaten.
Waarom is het dan toch van belang om te weten dat je in een bepaalde gemeente geplaatst bent? Ik denk dat dit meer verbondenheid geeft, en meer gebed als er punten van zorg zijn.
Eens, toevallig vorig jaar een lezing over gehoord.
Het is de kerk waar je gedoopt bent (en evt. later belijdenis/huwelijk e.d.)
Waar, als het goed is, ook veel gebed voor je is geweest, door je ouders en door de predikant/kerkenraad.
In die zin heb je ook een verbondenheid met je gemeente.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

SecorDabar schreef:

Als er helemaal geen kerkelijke gemeente in je omgeving is naar Schrift en Belijdenis, zou je ook door middel van nagelaten preken of via internet of kerktelefoon een huissamenkomst kunnen houden. Ook dan maak je deel uit van de heilige algemene christelijke kerk.
Dan hoor je te verhuizen, zodat je bij de samenkomsten der gemeente kunt zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
rekcor

Bericht door rekcor »

Bert Mulder schreef:
SecorDabar schreef:Als er helemaal geen kerkelijke gemeente in je omgeving is naar Schrift en Belijdenis, zou je ook door middel van nagelaten preken of via internet of kerktelefoon een huissamenkomst kunnen houden. Ook dan maak je deel uit van de heilige algemene christelijke kerk.
Of een nieuwe gemeente te stichten natuurlijk!
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Er bestaat ook nog zoiets als kerkelijke thuislezers.
Wat vinden jullie van van het volgende stukje ?

Misschien kennen jullie het boek van Ds. G. van Reenen (Geref.Gemeente) met de titel: Het boek Numeri, samenspraak tussen Bart en Kees.

Op bladzijde 121 gaat de samenspraak als volgt:

Kees: Ja, Bart, daar voel ik mij thuis, dat is de weide der schapen!
Bart: Jawel, maar nu moet daarbijkomen de reine bediening der sacramenten en het handhaven van de kerkelijke tucht.
Kees: En als je nu eens woonde in een plaats waar zo'n kerk niet is, wat deed je daar?

Bart: Dan zou ik trachten de kerk des Heeren tot openbaring te brengen.

Kees: En als je dan eens heel alleen was?
Bart: Dan bleef ik thuis en las een preek voor mijn gezin.
Kees: Dus dan werd jij onkerkelijk?
Bart: Wel nee Kees. Er is een groot verschil tussen iemand die niet kan kerken, en iemand die onkerkelijk is. Een onkerkelijke zegt, dat er geen openbaring van Gods Kerk meer is, maar iemand die niet ter kerk kan gaan, die weeklaagt als de man naar Gods hart in Psalm 42 en 84. Daarintegen is hij verblijd, als hij wel op kan gaan, dan zingt hij Psalm 122:1. Ja, dan zingt hij wel met de dichter van Psalm 26:8 Wat blijdschap smaakt mijn ziel, wanneer ik voor u kniel. In 't huis, dat Gij U hebt gesticht! Hoe lief heb ik Uw woning. De tent o hemelkoning, Die, G ' U ter eer hebt opgericht!

Dus als het niet om vleselijke redenen is, dat ge daar moet wonen zonder kerkgang, dan zou ik de Kerk des Heeren trachten tot openbaring te brengen.
Misschien nog een ander boek ter advisering over onze discussie:
Ik heb nog een boek van wijlen Ds. G. van Reenen (Geref.Gemeente) met de titel: Bart en Kees over het boek Ruth.

In mijn uitgave lees ik op bladzijde 101 van dit boek de volgende samenspraak:

Kees: Zeg, Bart, ik heb een vriend die bij hem in de buurt niets kan beluisteren.
Als hij dan thuis in die verre landstreek woont, dan blijft bij zijn boeken, hij heeft gelukkig nog een schat van oude en nieuwe boeken, die zuiver de leer en de ervaring van Gods volk vertolken, boeken die niet alleen spreken tot zijn hoofd, maar ook zijn hart verklaren, Zeg mij wat moet mijn vriend doen?
Bart: Welnu, dan is Boaz veld, en dan zijn Boaz maaiers bij hem thuis.
Boaz veld is een wonderlijk veld. Meest is het in een kerkgebouw, maar soms is het op een zoldertje, of in een schuurtje, of binnenkamer.
Kees: Dat meent mijn vriend ook!
Als hij (vanwege de verre afstand naar Gods huis) dan thuis blijft bij zijn boeken, is hij dan, wat jij noemt: een anti-kerkist?
Bart: Als jouw vriend het tekort voelt en het betreurt dat hij niet kan opgaan naar Gods huis, en met schuldgevoel tot God gaat en Hem smeekt dat de Heere uit genade de weg nog eens mocht banen, om naar de wille Gods op te kunnen gaan, dan is hij geen anti-kerkist, maar een zeer nuttig lid van Christus Kerk op aarde. Als je vriend onder een halve waarheid neerzat, dan was hij op een ander veld, begrijp je?
Op het veld van Boaz - of zonder beeldspraak - in de Kerk des Heeren, wordt de volle raad Gods tot zaligheid verkondigd.
Hetzij dan gepreekt in de kerk of thuis gelezen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Met alle respect, maar ik ben het met ds. Van Reenen niet eens. Tenzij er omstandigheden zijn waardoor iemand verplicht is om in een plaats te wonen waar geen zuivere verkondiging is. In alle andere gevallen zou ik denken dat iemand verplicht is om zich in een plaats te vestigen waar dat wel kan.
huisman

Bericht door huisman »

rekcor schreef:
Bert Mulder schreef:
SecorDabar schreef:Als er helemaal geen kerkelijke gemeente in je omgeving is naar Schrift en Belijdenis, zou je ook door middel van nagelaten preken of via internet of kerktelefoon een huissamenkomst kunnen houden. Ook dan maak je deel uit van de heilige algemene christelijke kerk.
Dat kan alleen als dat gaat op de wijze van Ps 127 .
1 Een lied Hammaaloth, van Salomo. Zo de HEERE het huis niet bouwt, te vergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan; zo de HEERE de stad niet bewaart, te vergeefs waakt de wachter.
2 Het is te vergeefs, dat gijlieden vroeg opstaat, laat opblijft, eet brood der smarten; het is alzo, dat Hij het Zijn beminden als in den slaap geeft.
@SecorDabar: Ik ben zeer kritisch over het thuis lezen. Ik ken er best wel in mijn omgeving maar de kinderen nemen het vaak niet over en gaan de wereld in. Ik denk dat het in ons land ook niet nodig is. Dan maar wat verder rijden op zondag of verhuizen en wat verder rijden naar je werk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
rekcor

Bericht door rekcor »

huisman schreef:
rekcor schreef:
Bert Mulder schreef:
Dat kan alleen als dat gaat op de wijze van Ps 127 .
Akkoord, maar dat geldt voor alles in het leven (dat het alleen moet gaan op de wijze van psalm 127). Dus...?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Doordat iedereen de kerk kiest die hem of haar op dat moment past, is men er indirect schuldig aan dat een gemeente steeds eenzijdiger wordt.
Wanneer maken we de overstap? Welke stappen zijn er aan vooraf gegaan? Hebben we de houding van "ik moet er uitgezet worden" of koersen we aan op een breuk met de gemeente waarin we zijn gedoopt, opgegroeid, veelal getrouwd en waar de HEERE de prediking heeft willen zegenen?

Kan het een drukweg zijn als we in een gemeente verkeren waar een bepaalde eenzijdigheid heerst? Of hebben we misschien een taak op onze schouders gekregen om juist hierop te wijzen?
Dit neemt niet weg dat er vele vragen zijn en dat de nood soms groot kan zijn.....
Maar om heel concreet te worden. Als alle mensen uit de PKN Geref Bond, HHK of de CGK terugkeren die vanwege bepaalde accenten de GG hebben verlaten (en opzich echt niet altijd onterecht!), kan er wel eens een heel ander klimaat ontstaan. En dan denk ik wel eens, je hebt je verantwoordelijkheid ontlopen... en de achterblijvers laten zitten....
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 12 jan 2012, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wilhelm schreef: Maar om heel concreet te worden. Als alle mensen uit de PKN Geref Bond, HHK of de CGK terugkeren die vanwege bepaalde accenten de GG hebben verlaten (en opzich echt niet altijd onterecht!), kan er wel eens een heel ander klimaat ontstaan. En dan denk ik wel eens, je hebt je verantwoordelijkheid ontlopen... en de achterblijvers laten zitten....
Sjonge, je praat nu alsof de GG zo'n beetje de moederkerk is :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie