Groen lampje in de kerkzaal
Re: Groen lampje in de kerkzaal (uit: Homoseksualiteit)
Bij ons zijn er plaatsen genoeg over, zo'n 1200 zitplaatsen en zo rond de 1000 personen in de kerk schat ik.
Toch is er het lampje 5 minuten van te voren...
Veel mensen hechten zo aan hun vaste plek, die willen niet dat het lampje weg zou gaan want ze willen toch wel elke zondag op dezelfde plek zitten, en ook parkeren, ook al wonen ze 10 minuten van de kerk af, toch een half uur van te voren met de auto komen en dan in de auto wachten...
Toch is er het lampje 5 minuten van te voren...
Veel mensen hechten zo aan hun vaste plek, die willen niet dat het lampje weg zou gaan want ze willen toch wel elke zondag op dezelfde plek zitten, en ook parkeren, ook al wonen ze 10 minuten van de kerk af, toch een half uur van te voren met de auto komen en dan in de auto wachten...
Interessante gewoonte.. waarom in de auto wachten?
let sin never hold true, that Love never broke through.
Je zou het dan gefaseerd kunnen beëindigen.
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Wij voelden ons toen geen "shoppers" . Wat een vreselijk woord trouwens voor gasten die op zoek zijn naar een plaats waar zij met hun gezin verantwoord kunnen kerken.Tiberius schreef:Nee hoor, de plaatsencommissie is er ook voor meelevenden.huisman schreef:Als je lid wil worden maar dat wilden wij nietTiberius schreef:Maandagavond even langs de plaatsencommissie, dan krijg je een plaats toegewezen.huisman schreef:Volkomen eens, wij hebben met ons gezin- jaren geleden- een half jaar gekerkt in een GG met lampje. Wat voel je je dan ongelukkig als je met je hele gezin in de hal moet wachten en honderden "echte " gemeenteleden naar binnen ziet gaan (zonder te groeten).
Onze kinderen waren toen nog klein en begrepen daar niets van.....ik ook niet.Inmiddels een vaste plek gevonden in een kerk zonder lampje
En wat ik al zei: Meestal wordt zo'n lampje gebruikt in kerkgebouwen waar men net iets te weinig zitplaatsen heeft. Dan is het niet fijn voor de eigen leden, als de plekken al door shoppers zijn ingepikt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Moet men eerder komen; of men moet denken: Wat fijn dat die mensen naar Gods Woord komen luisteren!Tiberius schreef:Maandagavond even langs de plaatsencommissie, dan krijg je een plaats toegewezen.huisman schreef:Volkomen eens, wij hebben met ons gezin- jaren geleden- een half jaar gekerkt in een GG met lampje. Wat voel je je dan ongelukkig als je met je hele gezin in de hal moet wachten en honderden "echte " gemeenteleden naar binnen ziet gaan (zonder te groeten).
Onze kinderen waren toen nog klein en begrepen daar niets van.....ik ook niet.
Meestal wordt zo'n lampje gebruikt in kerkgebouwen waar men net iets te weinig zitplaatsen heeft. Dan is het niet fijn voor de eigen leden, als de plekken al door shoppers zijn ingepikt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Nee, dat zijn meelevenden. Of gasten, zo je wilt. Daarvoor is de plaatsencommissie bedoeld.huisman schreef:Wij voelden ons toen geen "shoppers" . Wat een vreselijk woord trouwens voor gasten die op zoek zijn naar een plaats waar zij met hun gezin verantwoord kunnen kerken.
Inderdaad! Naar woord, zeker met de reden die je noemt!huisman schreef:Wij voelden ons toen geen "shoppers" . Wat een vreselijk woord trouwens voor gasten die op zoek zijn naar een plaats waar zij met hun gezin verantwoord kunnen kerken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik denk dat je zover nog niet bent als je op zoek bent naar....Tiberius schreef:Nee, dat zijn meelevenden. Of gasten, zo je wilt. Daarvoor is de plaatsencommissie bedoeld.huisman schreef:Wij voelden ons toen geen "shoppers" . Wat een vreselijk woord trouwens voor gasten die op zoek zijn naar een plaats waar zij met hun gezin verantwoord kunnen kerken.
Stel dat ik zou willen verhuizen en dan een beetje zit te dubben naar welke plaats. Dan is het geen slecht idee om dan een gemeente te bezoeken om eens een dienst mee te maken. Dan ga je toch niet eerst naar een plaatsencommissie?!
Weten jullie dat ik nog nooit gehoord had van een plaatsencommissie? Nu wel, al weet ik niet of ik er blij van moet worden...
Ik ook niet...ZWP schreef:Weten jullie dat ik nog nooit gehoord had van een plaatsencommissie? Nu wel, al weet ik niet of ik er blij van moet worden...
Snap niet dat plaatsen niet gewoon vrij zijn.
Wil je altijd dezelfde plek? Geen probleem, moet je alleen een half uur van tevoren gaan zitten.
Wij hebben best veel lampen in de kerk, maar gelukkig is er geeneen groen
Ik maak me er niet echt druk om als ik ergens kom waar zo'n lampje brandt, maar persoonlijk ben ik er geen voorstander van. Als je als gemeentelid graag op je eigen plek wilt zitten, moet je op tijd komen.
Wel kan ik me voorstellen als je bijvoorbeeld 6 kleinere kinderen hebt in een overvol kerkgebouw, het best lastig is om met 8 personen een half uur van te voren aanwezig te zijn (die kinderen zitten dan meer dan 2 uur in de kerk) Voor dergelijke gezinnen zou ik voor een gereserveerde bank pleiten.

Ik maak me er niet echt druk om als ik ergens kom waar zo'n lampje brandt, maar persoonlijk ben ik er geen voorstander van. Als je als gemeentelid graag op je eigen plek wilt zitten, moet je op tijd komen.
Wel kan ik me voorstellen als je bijvoorbeeld 6 kleinere kinderen hebt in een overvol kerkgebouw, het best lastig is om met 8 personen een half uur van te voren aanwezig te zijn (die kinderen zitten dan meer dan 2 uur in de kerk) Voor dergelijke gezinnen zou ik voor een gereserveerde bank pleiten.
Er zijn veel kerken in Nederland die maar wat graag een plaatsencommissie nodig zouden hebben.ZWP schreef:Weten jullie dat ik nog nooit gehoord had van een plaatsencommissie? Nu wel, al weet ik niet of ik er blij van moet worden...

Ik wil je niet teveel illusies ontnemen, maar het merendeel van de lampjeswachters komen voor de predikant.Luther schreef:Moet men eerder komen; of men moet denken: Wat fijn dat die mensen naar Gods Woord komen luisteren!Tiberius schreef:Maandagavond even langs de plaatsencommissie, dan krijg je een plaats toegewezen.huisman schreef:Volkomen eens, wij hebben met ons gezin- jaren geleden- een half jaar gekerkt in een GG met lampje. Wat voel je je dan ongelukkig als je met je hele gezin in de hal moet wachten en honderden "echte " gemeenteleden naar binnen ziet gaan (zonder te groeten).
Onze kinderen waren toen nog klein en begrepen daar niets van.....ik ook niet.
Meestal wordt zo'n lampje gebruikt in kerkgebouwen waar men net iets te weinig zitplaatsen heeft. Dan is het niet fijn voor de eigen leden, als de plekken al door shoppers zijn ingepikt.
Met (kleine) kinderen is dat moeilijk te doen.Luther schreef:Ik ook niet...ZWP schreef:Weten jullie dat ik nog nooit gehoord had van een plaatsencommissie? Nu wel, al weet ik niet of ik er blij van moet worden...
Wil je altijd dezelfde plek? Geen probleem, moet je alleen een half uur van tevoren gaan zitten.
Verder zijn vaste plaatsen ook wel makkelijk: kan de kerkenraad zien of mensen trouw opkomen of niet.
Plus dat de predikant of ouderling dan kan zien dat Janse of Pieterse weer voor het eerst in de kerk is na zijn operatie.Tiberius schreef:Met (kleine) kinderen is dat moeilijk te doen.Luther schreef:Ik ook niet...ZWP schreef:Weten jullie dat ik nog nooit gehoord had van een plaatsencommissie? Nu wel, al weet ik niet of ik er blij van moet worden...
Verder zijn vaste plaatsen ook wel makkelijk: kan de kerkenraad zien of mensen trouw opkomen of niet.