op de gergem-hoop gesmeten

limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Oorspronkelijk gepost door limosa
wat is nu precies de vraag?
er is geen precieze vraag
de discussie zou eigenlijk moeten gaan over het wel of niet generaliseren

maar omdat dit een al te uitgebreid terrein bestrijkt
en omdat we hier op een christelijk forum zitten, wilde ik dat beperken tot het generaliseren op 'ons' terrein

het heeft idd ook te maken met het 9e gebod

maar nu men er blijk van geeft het gewoonweg niet te willen begrijpen, zou ik het zo willen vragen:

durven we nog alleen te staan?
durven we nog zelfstandig na te denken?
Ja natuurlijk durven we alleen te staan en na te denken. Maar we gaan niet alle bestaan de kaders en verbanden negeren. Er is niks mis mee om te zoeken naar waar je iemand kunt plaatsen. En om iemand te plaatsen heb je referentiekaders nodig. Zonder referentiekaders zouden we elkaar nooit kunnen begrijpen en altijd langs elkaar heen praten. Ik zie je probleem niet, behalve dan in de excessen. Maar daar wil je het blijkbaar niet over hebben want die zouden wél heel specifiek benoemt kunnen worden.
limosa

Bericht door limosa »

in je vorige topic is bijna niet on-topic gereageerd dus kun je helemaal niet weten of men er iets van begrepen heeft
precies, wanneer men het wel begrepen had, zou men wel on-topic hebben gereageerd... dus...
welnee anemoontje, we snappen het wel maar je begint de discussie verkeert. je wil over generaliseren praten en je start met een heel algemene vraag. je kunt niet met een heel brede vraag over een heel breed onderwerp discussieren. over brede onderwerpen moet je specifieke vragen stellen, over heel specifieke onderwerpen kun je soms nog wel eens een algemene vraag stellen
zonnebloem

Bericht door zonnebloem »

IK WIL GEWOON DAT WIJ EINDELIJK EENS LEREN ONDERSCHEIDEN
Laten we nou juist de eenheid gaan opzoeken!!!
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Als we generaliseren als een vorm van zelfverdediging op kunnen vatten (en ik denk dat je dat wel kunt stellen), dan raad ik iedereen aan om eens een boekje van Larry Crabb te lezen (bijv. het boek Van binnenuit). Daarin legt hij uit hoe onze gedragingen voortkomen uit onze zondige aard.

(naar mijn mening valt er echt wel wat zinnigs over dit onderwerp te zeggen, zonder dat we in de gebruikelijke OSW patstelling vervallen ;)).

[Aangepast op 5/11/04 door elbert]
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Geestelijk onderscheidingsvermogen, is iets wat bij een volwassen christen hoort.

Een baby kan nog niet onderscheiden.
en hoe kan iemand die Christus niet kent dingen onderscheiden ??
Die kunnen alleen oordelen.

Ik vind het heel erg dat mensen alles op één hoop gooien en niet in staat zijn op te merken dat het bij een ander in wezen om hetzelfde gaat.
Niet de verschillen maar de overeenkomsten binden ons toch ???
Oorspronkelijk gepost door elbert
Anemoon, als ik het voorbeeld wat je in je openingspost stelde zo lees, dan denk ik dat veel mensen, als het gesprek moeilijk en persoonlijk wordt, de neiging hebben om te gaan generaliseren.

Dat is een neiging die we van nature hebben om onszelf te verdedigen. Op die manier maskeren we onze diepste gevoelens ten opzichte van de ander. Eigenlijk is dit ook weer een bewijs van de zondeval, want ook Adam en Eva verborgen zich voor God. Het is een gevolg van schaamte dat we gaan generaliseren. Het is iets waar in principe iedereen wel in meerdere of mindere mate mee behept is en daarom is het ook iets wat iedereen aangaat.

Precies Elbert jij hebt het begrepen
refo

Bericht door refo »

Laten we voortaan de eerste 100 reacties wijden aan de vraag of een topic legitiem is:

a of we het er al eens over hebben gehad
b of het voor de vraagsteller wel echt een probleem is, of dat hij.zij stookt
c vul maar in

Als Adrianus hier nog eens moderator wordt, hebben we allemaal discussies met slotjes erop: hebben we het al eens over gehad. Bij hem thuis zal het wel stil zijn..... Je hebt nu eenmaal weinig nieuwe gesprekspunten.

Dat vind ik nou het leuke van OSW. Telkens duiken er weer nieuwe mensen op die een oude discussie opnieuw aanzwengelen. ZO blijf je scherp. In sommige kringen dreigt het 'blijven bij het oude' te verzanden in: bei uns ist alles besser, weil es besser ist bei uns.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Als we generaliseren als een vorm van zelfverdediging op kunnen vatten (en ik denk dat je dat wel kunt stellen), dan raad ik iedereen aan om eens een boekje van Larry Crabb te lezen (bijv. het boek Van binnenuit). Daarin legt hij uit hoe onze gedragingen voortkomen uit onze zondige aard.

(naar mijn mening valt er echt wel wat zinnigs over dit onderwerp te zeggen, zonder dat we in de gebruikelijke OSW patstelling vervallen ;)).

Kijk Elbert, daar heb je het nu,
Velen zullen dat boekje NIET lezen.

De schrijver is uit de verkeerde hoek en het boekje is ook geen "goud-op-snee"boekje, maar het ziet er hedendaags uit, voor velen een reden om het niet te lezen.

Ik dacht dat dat wel de kern was van wat deze toppic beoogt te zijn.

Zonnebloem jij hebt het telkens over de eenheid zoeken etc.
Kun je mij uitleggen wat je daar mee bedoelt, want volgens mij laten je postings zien dat je niet veel van dit toppic begrepen hebt, evenals Adrianus
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Oorspronkelijk gepost door Gabriëlle

Kijk Elbert, daar heb je het nu,
Velen zullen dat boekje NIET lezen.

De schrijver is uit de verkeerde hoek en het boekje is ook geen "goud-op-snee"boekje, maar het ziet er hedendaags uit, voor velen een reden om het niet te lezen.

Ik dacht dat dat wel de kern was van wat deze toppic beoogt te zijn.
Het is inderdaad geen standaard refo schrijver, maar hij behandelt het onderwerp wel op een manier die een reformatorisch schrijver niet zou misstaan. De kern van het boekje gaat over de zondige aard van de mens die ervoor zorgt dat we voortdurend geneigd zijn om op de verkeerde manier gelukkig proberen te worden (en dus worden we het op die manier ook niet). Zijn boodschap is dat de bron van ons hart gezuiverd moet worden en dat we gericht moeten zijn op de Bron. Daarom moeten we van binnenuit veranderd worden.
Het is niet zo dat er geen kritiek mogelijk zou zijn op deze schrijver (dat is best wel mogelijk), maar er is lijkt me niks mis mee om er kennis van te nemen. Dit om er ons voordeel mee te doen.

limosa

Bericht door limosa »

het boekje is ook geen "goud-op-snee"boekje, maar het ziet er hedendaags uit, voor velen een reden om het niet te lezen.
dat is idd een goed voorbeeld
denken: o, dat is zeker weer zo'n boekje...(vul maar in) en het dan maar niet lezen...
en vervolgens het boekje op de hoop: dat-zijn-toch-allemaal-maar-waardeloze-boeken smijten
neem me niet kwalijk maar dit is toch onzin? ik heb dat boekje niet gelezen en ik ga het ook niet lezen maar ik smijt niks op de hoop waardeloze boeken. volgens zijn jullie nu zelf aan het generaliseren.
Plaats reactie