Driestar geeft les op bid/dankdag

Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Oorspronkelijk gepost door Daphne
Ik heb ook gewerkt op Dankdag :$:$:$:$:$:$:$:$:$:$:$

SO WHAT?! Als het goed is danken we elke dag voor alle goede gaven die God ons dag in dag uit geschenkt! Ik vind zelf het fijn om naar de kerk te gaan maar een Dankdag moet geen MUST zijn. Gewoon om de al gegeven reden!

Ik vind het dan ook normaal dat de Driestar op Bid/Dankdag les geeft. Kom op zeg... in de reallife wat NA de Driestar echt wel een keertje zich aan dient, krijg je ook geen vrij hoor van je baas. :ha

De wereld is niet geheel reformatorisch gekleurd!
Het gaat hier niet om of je wel of niet gewerkt hebt. Ik heb zelf ook gewerkt en ben daarna naar de kerk geweest. Het gaat er mij om dat een reformatorische school op bid en dankdag les gaat geven.

Niet dat je geen vrijkrijgt van je baas. Je kan ook vrijnemen. Dat is dus ook geen bezwaar.
Zoals jij net zo goed als ik weet Vortigern is een school het begin van de loopbaan!!!! Waarom kan je niet af met 1 dienst (van als je wilt 3 uur.......) op dankdag?! Waarom Dankdag in zn geheel?! (Tuurlijk t is wel goed om God de dank te geven maar om er een speciale dag aan te geven vind ik wat huichelachtig sorry!) Mijn tip: Dank elke dag (is een opdracht van Christus zelf!!) voor de dingen die God je geeft! Dit zit HEUS niet aan 1 dag gebonden in 't jaar!

Ik vind dus de stelling: 'Schandalig de Driestar geeft les op dankdag'
echt belachelijk! Get real!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Ik heb ook gewerkt op Dankdag :$:$:$:$:$:$:$:$:$:$:$

SO WHAT?! Als het goed is danken we elke dag voor alle goede gaven die God ons dag in dag uit geschenkt! Ik vind zelf het fijn om naar de kerk te gaan maar een Dankdag moet geen MUST zijn. Gewoon om de al gegeven reden!

Ik vind het dan ook normaal dat de Driestar op Bid/Dankdag les geeft. Kom op zeg... in de reallife wat NA de Driestar echt wel een keertje zich aan dient, krijg je ook geen vrij hoor van je baas. :ha

De wereld is niet geheel reformatorisch gekleurd!
Het gaat hier niet om of je wel of niet gewerkt hebt. Ik heb zelf ook gewerkt en ben daarna naar de kerk geweest. Het gaat er mij om dat een reformatorische school op bid en dankdag les gaat geven.

Niet dat je geen vrijkrijgt van je baas. Je kan ook vrijnemen. Dat is dus ook geen bezwaar.
Zoals jij net zo goed als ik weet Vortigern is een school het begin van de loopbaan!!!! Waarom kan je niet af met 1 dienst (van als je wilt 3 uur.......) op dankdag?! Waarom Dankdag in zn geheel?! (Tuurlijk t is wel goed om God de dank te geven maar om er een speciale dag aan te geven vind ik wat huichelachtig sorry!) Mijn tip: Dank elke dag (is een opdracht van Christus zelf!!) voor de dingen die God je geeft! Dit zit HEUS niet aan 1 dag gebonden in 't jaar!

Ik vind dus de stelling: 'Schandalig de Driestar geeft les op dankdag'
echt belachelijk! Get real!
Nee, Waarom kan er niet een vrije dag voor gegeven worden? Ze krijgen vrije dagen als de leraren moeten vergaderen, studie verlof etc... Maar om op de landelijke bid of dankdag, de school dicht te doen en iedereen degelegenheid te geven. Dat kan er niet vanaf. Ik ben zowieso benieuw of er wel normaal les gegeven kan worden. Leraren die er niet zijn, klassen bijna leeg. Het is gewoon niet praktisch.
dré

Bericht door dré »

Wij hebben geen eigen predikant en afgelopen woensdag geen dankdag. Ik meen volgende week of over 2 weken pas. De kids hadden van hun refo basisschool wel vrijgekregen. Wat te doen? Omdat ik in de bid en dankdag preken van de predikant die die diensten meestal bij ons waarneemt qua stijl ed niet kan waarderen (volgens mij zijn het gewoon 3 zondagse preken) hebben wij ervoor gekozen om in een naburige vakante gemeente, die wel een predikant hadden die dag, de diensten mee te maken. Zelf moest ik 's morgens werken. dus ben toen niet meegeweest, 's middags met zijn allen en 's avonds alleen. Het was er niet minder om!!
Toen ik nog op het voortgezet onderwijs zat hadden we rond de bid en dankdagen op 2 of 3 woensdagen lessen van 40 minuten. Was je altijd op tijd om minimaal 2 diensten te bezoeken (als er 's middags en 's avonds kerk is)
In veel gemeenten is er volgens mij al geen 3 keer kerk meer op zo'n dag.
Als de kerken gewoon 's middags en 's avonds diensten houden kan iedereen twee keer.
Uitgaande van een degelijke en stevige preek, die volgens mij toch meestal uitloopt tot 50-60 minuten is 3 preken wel heel veel om goed te luisteren.
Als de Driestar dus gewoon 's ochtends les geeft zie ik niet zo'n probleem. Iedereen 's ochtends naar school, 's middags en 's avonds naar de kerk en de volgende dag geen ( niet te veel huiswerk)!
dré
--------

Credo in unum Deo
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door VortigernNee, Waarom kan er niet een vrije dag voor gegeven worden? Ze krijgen vrije dagen als de leraren moeten vergaderen, studie verlof etc... Maar om op de landelijke bid of dankdag, de school dicht te doen en iedereen degelegenheid te geven. Dat kan er niet vanaf. Ik ben zowieso benieuw of er wel normaal les gegeven kan worden. Leraren die er niet zijn, klassen bijna leeg. Het is gewoon niet praktisch.
Landelijke bid of dankdag... yeah... Als je aan zo maar wat mensen zou vragen... welke dag was 't woensdag?! (Of op de woensdag zelf: wat is het vandaag?!) Zouden 9 van de 10 mensen zeggen: woensdag hoezo?!

Waarom zou je 2 keer op die dag naar de kerk gaan?! Tuurlijk is 't goed om stil te worden gezet bij de gaven van God die Hij elke dag (<------------------------) geeft, maar nogmaals... WAAROM dank je God niet elke dag?! Het is een goede zaak als kinderen naar school gaan, goed voor de toekomst etc. God zegent ook deze dagen!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door dré( niet te veel huiswerk)!
Ik kan ver met je mee gaan Dre! Maar waarom 'niet te veel huiswerk?!' Ook weer zoiets belachelijks! Heavy huiswerk krijg je vaak lang van te voren op (dan doel ik op toetsen en SO'tjes) dus genoeg gelegenheid om te leren. En daarbij komt, huiswerk op dankdag NOU EN?!
dré

Bericht door dré »

Ik kan ver met je mee gaan Dre! Maar waarom 'niet te veel huiswerk?!' Ook weer zoiets belachelijks! Heavy huiswerk krijg je vaak lang van te voren op (dan doel ik op toetsen en SO'tjes) dus genoeg gelegenheid om te leren. En daarbij komt, huiswerk op dankdag NOU EN?!
geen huiswerk.... dan kan het ook geen excuus zijn om niet naar de kerk te gaan (want ik had huiswerk....!!!) (vraag is natuurlijk, wat vind je dan belangrijker?)
dré
--------

Credo in unum Deo
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door dré
geen huiswerk.... dan kan het ook geen excuus zijn om niet naar de kerk te gaan (want ik had huiswerk....!!!) (vraag is natuurlijk, wat vind je dan belangrijker?)
Pcies en aan de andere kant... Wat heb je er aan als je ongemotiveerd (soms slapend) in de kerk te zitten?! Velen van de Driestar beschouwen de Dankdagen als lekkere relax dagen, lekker shoppen, leuke dingen doen etc. Ik heb er gezeten, ik was er net zo1tje ik geef toe! :%
lo-ruchama

Bericht door lo-ruchama »

Moeten ze de tentamenweek (op Revius o.a.) vooral om de dankdag heen plannen... :(
dré

Bericht door dré »

Oorspronkelijk gepost door lo-ruchama
Moeten ze de tentamenweek (op Revius o.a.) vooral om de dankdag heen plannen... :(
tja.... beetje dom
dré
--------

Credo in unum Deo
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Haha, ik lees dit onderwerp nu pas. Waar jullie je toch druk om maken! Ik heb afgelopen woensdag gewoon les gegeven op het Driestar College.
De meeste reformatorische basisscholen hebben toch ook 's morgens school? Waarom de middelbare school dan niet?

En de opmerking dat het vanaf nu elk jaar zo wordt gedaan slaat nergens op!
Persoonlijk heb ik van niet want het is een dag van niks! Veel jongeren werden gemist omdat er vanuit de kerkelijke gemeente 's morgens een jeugddienst was. Daarnaast moesten sommige vroeger naar huis om naar de middagdienst te kunnen. Soms waren er dus maar 9 van de 17 leerlingen aanwezig dus waardeloos.

Maar jullie kijken duidelijk niet verder. Zo het bij mij bekend is zit het probleem meer in het aantal lesdagen dat gegeven moet worden! De kerst valt nu niet in de vakantie dus eigenlijk is de vakantie 2 dagen langer. Daarnaast vallen soms meer dagen uit en dan kan het teveel worden. Je krijg dan met de inspectie te kijken. Duidelijk?

Al hoop ik wel dat het nooit meer op deze wijze hoeft want het is helemaal niks!
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door lo-ruchama
:D:D:D
zeg dat wel!
Democritus

Bericht door Democritus »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Haha, ik lees dit onderwerp nu pas. Waar jullie je toch druk om maken! Ik heb afgelopen woensdag gewoon les gegeven op het Driestar College.
De meeste reformatorische basisscholen hebben toch ook 's morgens school? Waarom de middelbare school dan niet?

En de opmerking dat het vanaf nu elk jaar zo wordt gedaan slaat nergens op!
Persoonlijk heb ik van niet want het is een dag van niks! Veel jongeren werden gemist omdat er vanuit de kerkelijke gemeente 's morgens een jeugddienst was. Daarnaast moesten sommige vroeger naar huis om naar de middagdienst te kunnen. Soms waren er dus maar 9 van de 17 leerlingen aanwezig dus waardeloos.

Maar jullie kijken duidelijk niet verder. Zo het bij mij bekend is zit het probleem meer in het aantal lesdagen dat gegeven moet worden! De kerst valt nu niet in de vakantie dus eigenlijk is de vakantie 2 dagen langer. Daarnaast vallen soms meer dagen uit en dan kan het teveel worden. Je krijg dan met de inspectie te kijken. Duidelijk?

Al hoop ik wel dat het nooit meer op deze wijze hoeft want het is helemaal niks!
Dit verhaal van kridje klopt inderdaad. De christelijke feestdagen vallen dit jaar ''verkeerd'' (alhoewel wel goed voor de baas).

Overigens dat verhaal dat je geen vrij krijgt van je baas voor biddag/ dankdag vindt ik geen hout snijden. Bijna iedereen als hij/ zij wil kan vrij krijgen op deze dag. Alleen het kost hem/ haar twee vrije dagen. Indien je het vroeg genoeg meld bij je baas dan behandeld deze het als een gewone vakantiedag.

Er zullen vast wel beroepen zijn waarbij het lastiger ligt. Maar dat zal misschien bij 20% van de beroepen zo zijn. Bij de meeste is het de wil om er geen twee vrije dagen aan op te offeren het probleem. Je kan het ook zo bekijken. Wij worden zo gezegend boven vele andere mensen op deze aarde zodat je zelfs de luxe heb om vakantiedagen aan God te besteden.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Juist dat bedoel ik! Wat loopt men te zeuren als door omstandigheden op dank- en biddag les wordt gegeven maar ondertussen heeft men geen vrije dag over voor een bid- en dankdag. Bah! Of anders verwoord; graag alleen commentaar van personen die zelf op deze dagen vrij nemen en een vrije dag opofferen. Je heb anders geen recht van spreken! ;-)

Nogmaals; persoonlijk hoop ik niet dat dit elk jaar gebeurt! Het is waardeloos als net de helft van de klas aanwezig is en je de stof dus 2 keer moet uitleggen! Een deel van de klas weet het dan al en gaat zich als het tegen zit vervelen.

Er zijn scholen die het anders oplossen maar het Driestar College heeft het op deze wijze aangepakt.

[Aangepast op 5/11/04 door kridje]
refo

Bericht door refo »

Hebben leraren tegenwoordig ook een aantal vakantiedagen. IK zie niet dat je twee dagen meer vakantie hebt als kerst op za en zo valt. Je bent gewoon 10 dagen niet op school enof dat dan een feestdag is of een werkdag, maakt niet uit.

'Voor gewone mensen is dat anders. Dan is het pech dit jaar. Iedere dag die je vrij neemt, gaat van je saldo af. Maar leraren hebben toch geen saldo vrije dagen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Het heeft veel meer met de leerlingen te maken. Tijdens een kerstvakantie waarbij de kerst midden in een week valt dan zijn de kerstdagen 2 'vrije' dagen van de leerlingen en de rest is vakantie. Nu zijn het dus 10 vakantiedagen.

Maar hoe het helemaal precies zit weet ik niet. Wat ik wel weet dat we op dankdag les hadden i.v.m. met de dagen van leerlingen of docenten.
Plaats reactie