Afgewezen schreef:Wilhelm schreef:Vanavond weer een bijbelstudie voorbereid. Ik ben elke keer weer blij met de kanttekeningen! Heel waardevol.
Ik vind de kanttekeningen ook heel waardevol, vooral ook wanneer het om geestelijke zaken gaat. Maar alleen met de kanttekeningen SV kom je niet uit, je moet er wel wat bij hebben, bijv. de kanttekeningen NBG '51.
Ik ben blij dat de kanttekeningen bij het OT het NT als vervulling van de profetieën zien. Al wordt aan deze visie duchtig geknabbeld, ze is daarom niet minder waar.
ik ben erg benieuwd wat je van de kanttekeningen vindt bij zach 12 (:3) en Joel 3.(Onder andere)
Heb je ooit wel eens de
beloften naast elkaar gelegd die gegeven werden aan de Kerk en aan Israël, en gezien hoe absoluut
die met elkaar contrasteren?
Het is onmogelijk ze met elkaar te vermengen.
De Jood werd een aardse erfenis, aardse voorspoed, aardse eer en aardse macht beloofd.
De Kerk werd zoiets niet beloofd, maar wordt altijd naar de hemel gewezen als de plaats waar zij haar rust en
beloning zal verkrijgen. De belofte aan de Kerk is een belofte van vervolging, indien getrouw in
deze wereld, maar ook een belofte van een grote erfenis en beloning daarna.
In de tussentijd moet ze een pelgrim zijn, die als vreemdeling door dit aardse tafereel wandelt en trouw de hemelse dingen verwacht en verkondigt, en israel jaloers maakt.
Drie eeuwen lang onderging de Kerk afschuwelijke vervolgingen. En dan kwam er een grote verandering, het Christendom werd de religie van het hof. Toen werden de rollen omgekeerd en de
belijdende Kerk begon zelf te vervolgen! En, bovenop alles wat ze nooit had mogen doen vervolgde
ze de Joden!
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -