verschillen tussen kerkleren

elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

oorspronkelijk gepost door Refojongere
Gereformeerde Kerken
Zie Midden-orthodoxe stroming en vrijzinnige stroming in de NHK
Hmm, zelf ben ik oorspronkelijk afkomstig uit een gereformeerde kerk (synodaal) die strikt confessioneel was en nog steeds is: gereformeerde leer, alleen mannen in het ambt, psalmen nog in de oude berijming, maar ook gezangen.

Als je een beetje thuis bent in kerkelijk Nederland, dan weet je over welke Gereformeerde kerk ik het nu heb. ;)
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Wat heb jij tegen GG Barneveld
hahahaha!
daar zat ik gewoon op te wachten...

eigenlijk snap ik niet dat je niet gewoon snapt dat ik alleen maar wil aangeven dat er nogal een behoorlijk verschil is tussen de diverse gemeenten...
Niet om aan te scherpen, maar toch even een reactie:

Jouw reactie snap ik weer niet helemaal. Je gaf niet alleen aan dat er verschil is. Duidelijker nog stelde je dat "je blij kunt zijn met een gemeente als Groningen". Waarmee je dus wel degelijk een waardeoordeel gaf.

Overigens, gisteravond ds. Hogchem gehoord. En inderdaad, niks mis mee.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

RJ,

Ik mis de oud gereformeerde gemeente (in ned.) nog.

Een 'breekje' van Breekijzertje
Lassie

Bericht door Lassie »

sommige oudgg kerken en gg kerken zijn in sommige plaatsen gelijk.
Robert

Bericht door Robert »

NHK (PKN)
leer: "Alzo lief had God de wereld dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verderve maar het eeuwige leven hebbe"

Er is geen reden het ingewikkelder te maken dan wat in de Bijbel staat.
Maar, om de vraag iets meer te beantwoorden:
- tegen onchristenen: je moet naar God toegaan.
- tegen christenen (die denken zichzelf gered te hebben): God kwam naar jou voor jij naar Hem toe kon komen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Lassie
sommige oudgg kerken en gg kerken zijn in sommige plaatsen gelijk.
dat is niet best, ik herinner me een OGGiN-preek waarin vanaf de kansel werd gewaarschuwd voor een leer waarin van wedergeboorte gesproken wordt zonder dat Christus gekend wordt, dat was kort na het paginagrote artikel van ds. Moerkerken in het RD over actus en habitus.

maar oké, je gebruikt twee keer "sommige" in je zin, dus ongetwijfeld heb je ook gelijk, het zal vast wel voorkomen
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door limosa....... ik herinner me een OGGiN-preek waarin vanaf de kansel werd gewaarschuwd voor een leer waarin van wedergeboorte gesproken wordt zonder dat Christus gekend wordt
Dat is ook zo!!!! Welke echte christen kan dat betwijfelen? "Niemand komt tot de Vader dan door Mij (dat is Christus Jezus)"

jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Oorspronkelijk gepost door limosa....... ik herinner me een OGGiN-preek waarin vanaf de kansel werd gewaarschuwd voor een leer waarin van wedergeboorte gesproken wordt zonder dat Christus gekend wordt
Dat is ook zo!!!! Welke echte christen kan dat betwijfelen? "Niemand komt tot de Vader dan door Mij (dat is Christus Jezus)"

wil je ze te eten geven?
parsifal

Bericht door parsifal »

Als je in de ger-gem in Groningen zit, denk ik dat er weinig reformatorische kerken zijn waar minder op uiterlijk gelet wordt (gezien de verhalen die ik daarover heb gehoord).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
anne1-3-5

Bericht door anne1-3-5 »

dat is zeker waar maar vind wel dat er in de kerk (van groningen) de gemeenschap(het omgaan met anderen) erg ver te zoeken is en dat vind ik erg jammer.
een beetje meer christelijk zijn in de omgang vind ik wel belangrijk. je kan dan wel de regeltjes niet zo belangrijk vinden maar de gemeenschapzin is ver te zoeken
anne1-3-5

Bericht door anne1-3-5 »

die ken ik niet uit welke kerk is die dan?
en waar kan ik dat zien dan maar kan ook midden in het land hoor dat is geen probleem
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door anemoon
Wat heb jij tegen GG Barneveld
hahahaha!
daar zat ik gewoon op te wachten...

eigenlijk snap ik niet dat je niet gewoon snapt dat ik alleen maar wil aangeven dat er nogal een behoorlijk verschil is tussen de diverse gemeenten...
Ach, zo lang ze nog met hetzelfde kerkelijk jaarboekje werken. En hierin ook geen verschil tussen licht/zwaar of links/rechts maken, valt het nog wel mee. 't Word vaak zo ingebeeld. 'k Zou de ds uit Groningen er eens naar vragen, denk dat hij het wel anders ziet.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Kerkkleren?
In de ger. gem. vooral polo's, pakken en mantelpakjes.
In de GKV vooral van alles en nogwat, tot aan heupbroeken met strings en topjes aan toe. :D

Ow kerk-leer...
Volgens mij is er buiten de ger. gem. geen kerkverband (behalve natuurlijk de afgeleiden van de ger. gem., zoals de in Ned. en oud.) die zo'n verbondsvisie heeft. Door in die 6 leerstellingen het verbond onder de uitverkiezing te zetten, is de ger. gem. behoorlijk uniek geworden.

Voor de rest is de ger. gem. per plaats zodanig verschillend dat ik niet kan aangeven waar het op lijkt. In Genemuiden neigen ze naar ger. gem. in Ned.. In Lelystad en Groningen misschien zelfs wel naar de GKV van 40 jaar geleden.
Plaats reactie