Ichtus vis

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door limosa
niet overdrijven, je kunt best christen zijn zonder vis op je auto, ook niet alle Feyenoord-fans hebben een shirtje aan de spiegel hangen, en dat laatste snapt iedereen dan weer wel
Wij snappen het allemaal wel voor en van elkaar. De grote boze wereld kan daar wel eens iets anders tegen aan kijken.

Vergelijk het met Feyenoord. Prima, goede vergelijking. Ik zou echter kunnen zeggen: 'ik ben niet zo'n fanatieke feyenoord-fan, dus heb ik niet zo'n shirtje in de auto.' en 'Ik houd dat voor mij prive-leven, dus ga ik niet heel de dag met zo'n shirtje rondrijden'.

Geloof daarentegen is zo essentieel daar kan en wil je niet op zo'n manier over praten. Dat zou je eigenlijk (zo zou ik het verwachten als buitenstaander) op zo veel mogelijk manieren uit zou willen dragen. Vroeger zei men: door daad, gewaad en gepraat. Een visje kan je onder gewaad scharen denk ik....
'ik vind dat visje niet het belangrijkste van geloven'
Memento en Jongere. Natuurlijk is dat niet het belangrijkste, maar dit valt (neem me niet kwalijk) onder de vorm: netjes er om heen kletsen. De vraag was sec: waarom geen vis, jij bent toch ook christen? En natuurlijk kunnen we dan die vraag wel ontwijken en de essenties uitleggen, ik hoop dat we allemaal de kracht krijgen om dat te doen, maar de vraag blijft onbeantwoord....

Tegenover een onchristelijke ga ik echt niet op mijn evo broeder of zuster afgeven. Onder elkaar kunnen we een meningsverschil hebben, prima, maar voor de buitenwereld belijden we 1 Drieenig God.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

Mijn zwager kocht van een evangelische broeder een huis dat de naam Ichtus droeg. Op de voorgevel zat een enorme vis.

Hij besloot hem er op te laten zitten, niet dat het voor hem zo nodig hoefde, maar omdat verwijderen ook een daad is.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Hier een leuk linkje voor alle vissers. Leuk voor kinderwerk.

Vergeet vooral je geluid niet harder te zetten!!!

[Aangepast op 6/10/04 door Barryvrouw]
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Barryvrouw

't Werd in de Griekse oudheid gebruikt als een teken om boodschappen voor elkaar achter te laten.
De Christenen werden toen vervolgd.
Mooi tekentje, maar ik denk dat er al wel voldoende zaken naar voren zijn gekomen, waarom je er geen op je car zou plakken. Trouwens, ik vind dit eigenlijk zo onnozel op je auto. Die milieuvervuilende monsters. Rare combinatie.
Billy

Bericht door Billy »

je weet toch zeker zelf het beste waarom je niet zo'n visje achterop heb.

kijk ik bedoel nu vragen ze waarom geen visje op je auto..... je bent toch christen?

morgen vragen ze waarom je geen visje om je nek hebt hangen..... je bent toch christen?

overmorgen waarom je geen WWJD armbandje om heb..... je bent toch christen?

zaterdag vragen ze waarom je waarom je geen visje op je voordeur heb zitten..... je bent toch christen?

zondag waarom je geen lid bent van de EO..... je bent toch christen?

maandag vragen ze waarom je gisteren naar een andere kerk ging als de overbuurman die toch ook christen is???

ik bedoel dit wordt eindeloos.
volgens mij zijn er een paar redenen warom chrsitenen of refo's GEEN visje op de auto hebben.

1. ze vinden het "te evangelisch"... tja...

2. ze zijn bang van vragen van mede refo's..... tja... of van niet-christen natuurlijk...want wat moet je dan weer antwoorden op die vragen.......kunnen we hier were nieuw topic openen...."wat moet je doen als niet-christenen vragen waarom je zo'n vis achterop heb?...................

3. ze vinden het niet mooi staan op hun auto ( kale achterklep zonder stickers en poppetjes en dus ook visjes is mooier)

4. je bent er niet "meer" christen om als je hem achterop heb geplakt ( mijn mening)

5. bang dat ze met zo'n vis niet hard meer mogen rijden. ( zou juist reden zijn om hem wel op te plakken.....)

6. vrees dat ze die auto + vis niet snel zullen verkopen, en het weghalen bij verkoop een vieze plek achterlaat...

meer krijg ik er ff niet verzonnen,

kzou zeggen pim, maak een keuze
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Billy

volgens mij zijn er een paar redenen warom chrsitenen of refo's GEEN visje op de auto hebben.
Zo zijn er natuurlijk ook best redenen te verzinnen waarom je WEL een visje op je auto plakt!
1. ze vinden het "te evangelisch"
1. Je voelt jezelf een evangelisch chriisten
2. ze zijn bang van vragen van mede refo's..... tja... of van niet-christen natuurlijk...want wat moet je dan weer antwoorden op die vragen....
2. Je hoopt dat mensen ernaar vragen. Dat geeft je weer een kans om van de Heere Jezus te getuigen!
3. ze vinden het niet mooi staan op hun auto ( kale achterklep zonder stickers en poppetjes en dus ook visjes is mooier)

3. Je vindt het prachtig symmetrisch om iets aan die kant van je achterklep te hebben waar de merknaam niet staat.
4. je bent er niet "meer" christen om als je hem achterop heb geplakt ( mijn mening)
4 Je bent niet reformatorischer als je geen vis op je achterklep hebt
5. bang dat ze met zo'n vis niet hard meer mogen rijden. ( zou juist reden zijn om hem wel op te plakken.....)
5 Het zou je juiist kunnen prikkelen om als een christen te rijden. Wat dat betreft zou een sticker met WWJD ook heel functioneel kunnen zijn.
6. vrees dat ze die auto + vis niet snel zullen verkopen, en het weghalen bij verkoop een vieze plek achterlaat...
6. Een christen is niet materialistisch, dus die paar tientjes waardeverlies heb je graag voor je getuigenis over.

Billy, een heel intieme vraag: Heb jij 'n SGP-sticker op je auto?

[Aangepast op 6/10/04 door Unionist]
Barryvrouw

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Billy, een heel intieme vraag: Heb jij 'n SGP-sticker op je auto?

[Aangepast op 6/10/04 door Unionist]
Die oranje kleur past niet bij z'n auto....
Billy

Bericht door Billy »

goeie tegenreactie Unionist!

en om je antword te geven op die intieme vraag:

NEE ik heb geen SGP-sticker op mijn auto.

( en wel

omdat mijn omgeving heus wel weet dat ik SGP-er ben.

omdat ik zelfs geen plakaat voor de ramen heb hangen in verkiezingstijd

ik verbaal en non-verbaal altijd al hard genoeg mijn mening en visie uitschreeuw en dat niet extra onderbouwd hoeft te worden met affiches, vlaggen, stickers, speigeltjes en kraaltjes.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door limosa
niet overdrijven, je kunt best christen zijn zonder vis op je auto, ook niet alle Feyenoord-fans hebben een shirtje aan de spiegel hangen, en dat laatste snapt iedereen dan weer wel
Wij snappen het allemaal wel voor en van elkaar. De grote boze wereld kan daar wel eens iets anders tegen aan kijken.

Vergelijk het met Feyenoord. Prima, goede vergelijking. Ik zou echter kunnen zeggen: 'ik ben niet zo'n fanatieke feyenoord-fan, dus heb ik niet zo'n shirtje in de auto.' en 'Ik houd dat voor mij prive-leven, dus ga ik niet heel de dag met zo'n shirtje rondrijden'.

Geloof daarentegen is zo essentieel daar kan en wil je niet op zo'n manier over praten. Dat zou je eigenlijk (zo zou ik het verwachten als buitenstaander) op zo veel mogelijk manieren uit zou willen dragen. Vroeger zei men: door daad, gewaad en gepraat. Een visje kan je onder gewaad scharen denk ik....
Het was bedoeld als antwoord richting grote boze wereld, daar snappen ze toch wel dat een ieder z'n symphatieen op andere manier kan uiten. Dat hoeft niet altijd op de auto geplakt te worden. Ik denk overigens dat bijna iedereen snapt dat de "guppenclub" en "zwartekousenclub" twee verschillende stromingen zijn.

Neemt niet weg dat het jammer is dat het visje altijd met de meer evangelische hoek geassocieerd wordt. Want het is een oud symbool dat inhoudelijk gezien uitstekend bij de rechterflank zou passen.
visje

Bericht door visje »

wel of geen vis, het is een eindeloze discussie

zonder vis geen vragen uit eigen kring ( en daarbuiten) , da's wel lekker makkelijk, anoniem rondrijden.

dan kun je tegen niet-christenen zeggen dat je daar niet zo van houdt om zo'n sticker op je auto te plakken, niet iedereen hoeft te zien dat ik een christen ben of zoiets

blijkbaar associeert de buitenwacht christenen met deze vis, nou maak daar dan gebruik van zou ik zeggen.
Egbert

Bericht door Egbert »

Goed waarde 'niet voorstanders' ik kom graag uit voor mijn overtuiging en inderdaad wordt het visje geassocieerd met het evangelische christendom, geef mij dan eens aan hoe ik mij bekend kan maken als reformatorisch christen? Misschien de sticker met daarop OSM?

Maar waarom laten we ons in een hoekje drukken? Als wij nu massaal als refo christenen de vis gaan voeren [ let op níet voederen maar voeren en dat betekend dragen ] is dat praatje ook snel de wereld uit

Om asociaal weggedrag te voorkomen zouden alle kerken hun leden moeten verplichten om een Ichtusje te voeren. Alhoewel nou schijnt de Ichtus niet te plakken op autos boven de € 25.000,00 heb ik me laten vertellen, dus dat zou ook een reden kunnen zijn waarom zo weinig Refo christenen een Ichtus voeren. Maar ja 'k weet niet of dat waar is, ik heb er nl. geen ervaring mee [ met auto's boven de 25 mille dus]

Wacht eens, ik weet al waarom [lang] niet alle kerkleden een Ichtusje voeren: niet alle kerkleden belijden immers dat Jezus is Gods Zoon en Verlosser, want zouden ze dat wel doen dan geven ze dus aan wedergeboren te zijn. Ze kunnen hooguit zeggen dat Jezus zegt Gods Zoon te zijn en bovendien een Verlosser is. Dus waarschijnlijk is het een beetje de kift dat grote delen van Refo nederland geen Ichtus draagt. Eigenlijk mag niet iedereen een Ichtus voeren!

Laatst zag ik een meisje in de metro met in haar oortjes twee visjes, het stond leuk en ik was warempel jaloers dat [echte] mannen geen oorbelletjes dragen.
Vrouwen zijn toch maar bevoorrecht kunnen alleen al door hun manier van kleding laten zien waar ze bij horen laat staan al die andere mogelijkheden zoals kettinkjes, armbandjes en oorbelletjes . Voor ons mannen is het maar behelpen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Kokje

Bericht door Kokje »

Waarom is het toch zo verschrikkelijk om geassocieerd te worden met evangelische mede-christenen? Zij schamen zich niet voor het Evangelie en durven nog radicale keuzes te maken.

Er zijn minder fijne groeperingen om mee geassocieerd te worden dacht ik zo...

Ik herken mij wel in de reactie van Buskes. Als ik een visje zie denk ik vaak: he wat leuk, wie zou het zijn?
Jongere

Bericht door Jongere »

Gezien het veroordelen (heen en weer!) van wel een geen 'vis-dragers' had het volgens mij beter geweest als er helemaal geen visjes op de auto's hadden gezeten. :#
Plaats reactie