Maar het kaf is er alleen terwille van het koren...Erasmiaan schreef:Nee Afgewezen, huisman zegt dit heel terecht. Kaf en koren groeien tezamen op.Afgewezen schreef:Nee, huisman. Je moet de Korinthebrief lezen zoals deze zich aandient, niet zoals wij deze naar believen wensen in te vullen. De gelovigen worden gewaarschuwd, zie bijv. de aanhef van de eerste Korinthebrief.
Het is duidelijk dat jij geen raad weet met het gegeven dat de Kerk bestaat uit ware Christ-gelovigen.
Het enige wat jij hierop antwoordt, is 'ja maar, het is toch óók...' Nee, niet ook. De Kerk is de vergadering van ware Christ-gelovigen of zij is dat niet. En wie niet gelooft, behoort dus niet tot de Kerk. En als jij Kerk en verbond vervolgens wilt scheiden, moet je dat maar doen. Maar ik denk dat dat een weinig zinvolle bezigheid is.
Is gedoopt zijn een voorrecht ?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Is gedoopt zijn een voorrecht ?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Johann Gottfried Walther
Het teken/sacrament zocht toch niet dat je daar deel aan hebt? Deel heb je alleen aan Christus, en zijn dood en opstanding, door het geloof?!September schreef:in principe wel ja, het is namelijk net als met het Avondmaal, een teken.Johann schreef:En dat allemaal door de doop?September schreef:Sinds dat ik de geloofs ( bijbelse) doop heb ontvangen zie ik dit inderdaad als een voorrecht!!
Ik mocht mijn oude leven afleggen begraven en met Hem opstaan, Het heeft echt in mijn hele (geloofs) leven een verandering gebracht.
Zo zeker als ik het brood/wijn proef zo zeker mag ik weten dat het lijden sterven en opstaan van Jezus voor mij is.
Zo zeker als dat ik onder water ben geweest weet ik dat ik wedergeboren ben.
En zit het dan in het brood/wijn of het daadwerkelijk ondergaan....nee niet zozeer het is een teken dat we van God gekregen hebben om de zekerheid te kennen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johann Gottfried Walther schreef:Het teken/sacrament zocht toch niet dat je daar deel aan hebt? Deel heb je alleen aan Christus, en zijn dood en opstanding, door het geloof?!September schreef:in principe wel ja, het is namelijk net als met het Avondmaal, een teken.Johann schreef:En dat allemaal door de doop?September schreef:Sinds dat ik de geloofs ( bijbelse) doop heb ontvangen zie ik dit inderdaad als een voorrecht!!
Ik mocht mijn oude leven afleggen begraven en met Hem opstaan, Het heeft echt in mijn hele (geloofs) leven een verandering gebracht.
Zo zeker als ik het brood/wijn proef zo zeker mag ik weten dat het lijden sterven en opstaan van Jezus voor mij is.
Zo zeker als dat ik onder water ben geweest weet ik dat ik wedergeboren ben.
En zit het dan in het brood/wijn of het daadwerkelijk ondergaan....nee niet zozeer het is een teken dat we van God gekregen hebben om de zekerheid te kennen.
Nee inderdaad deel heb ik door het geloof en als teken daarvan doop en avondmaal zodat ik het zeker mag weten.
Ik vul deze brief volgens mij niet in naar believen. Paulus waarschuwt de gemeente van Korinthe met het voorbeeld van het volk Israèl .Maar deze brief is opgenomen in Gods Woord door de Heilige Geest geìnspireerd en dus voor alle lezers een waarschuwing dat zonder geloof je het hemelse Kanaan niet kunt binnengaan ook al ben je op grond van het verbond gedoopt.Afgewezen schreef:Nee, huisman. Je moet de Korinthebrief lezen zoals deze zich aandient, niet zoals wij deze naar believen wensen in te vullen. De gelovigen worden gewaarschuwd, zie bijv. de aanhef van de eerste Korinthebrief.
Het is duidelijk dat jij geen raad weet met het gegeven dat de Kerk bestaat uit ware Christ-gelovigen.
Het enige wat jij hierop antwoordt, is 'ja maar, het is toch óók...' Nee, niet ook. De Kerk is de vergadering van ware Christ-gelovigen of zij is dat niet. En wie niet gelooft, behoort dus niet tot de Kerk. En als jij Kerk en verbond vervolgens wilt scheiden, moet je dat maar doen. Maar ik denk dat dat een weinig zinvolle bezigheid is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Johann Gottfried Walther
Je bedoeld 1 Korinthe 10 bijv. Huisman?huisman schreef:Ik vul deze brief volgens mij niet in naar believen. Paulus waarschuwt de gemeente van Korinthe met het voorbeeld van het volk Israèl .Maar deze brief is opgenomen in Gods Woord door de Heilige Geest geìnspireerd en dus voor alle lezers een waarschuwing dat zonder geloof je het hemelse Kanaan niet kunt binnengaan ook al ben je op grond van het verbond gedoopt.Afgewezen schreef:Nee, huisman. Je moet de Korinthebrief lezen zoals deze zich aandient, niet zoals wij deze naar believen wensen in te vullen. De gelovigen worden gewaarschuwd, zie bijv. de aanhef van de eerste Korinthebrief.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ja daar ging het over...en daar gaan mijn discussies met de door mij hoog gewaardeerde Afgewezen vaak over (plus Joh 15 en HC vr en antw 74 ) Maar eens worden wij het eens.Johann Gottfried Walther schreef:Je bedoeld 1 Korinthe 10 bijv. Huisman?huisman schreef:Ik vul deze brief volgens mij niet in naar believen. Paulus waarschuwt de gemeente van Korinthe met het voorbeeld van het volk Israèl .Maar deze brief is opgenomen in Gods Woord door de Heilige Geest geìnspireerd en dus voor alle lezers een waarschuwing dat zonder geloof je het hemelse Kanaan niet kunt binnengaan ook al ben je op grond van het verbond gedoopt.Afgewezen schreef:Nee, huisman. Je moet de Korinthebrief lezen zoals deze zich aandient, niet zoals wij deze naar believen wensen in te vullen. De gelovigen worden gewaarschuwd, zie bijv. de aanhef van de eerste Korinthebrief.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Sorry, Afgewezen, maar ik denk dat juist Huisman de Korinthebrief leest, zoals die zich aandient.Afgewezen schreef:Nee, huisman. Je moet de Korinthebrief lezen zoals deze zich aandient, niet zoals wij deze naar believen wensen in te vullen. De gelovigen worden gewaarschuwd, zie bijv. de aanhef van de eerste Korinthebrief.
Het komt op mij over dat jij hem naar believen invult.
Paulus waarschuwt de gemeente van Korinthe met het voorbeeld van het volk Israël. Hiermee trekt hij (Paulus) de lijn door, dat men ook in het NT niet-wezenlijk tot het verbond kan behoren, terwijl men daar uitwendig wel toe behoort.
De gemeente van Korinthe bestond ook niet uit alleen maar "ware Christ-gelovigen", maar uit kaf en koren, wat blijkt uit de vermaningen in de brief. Maar "de geheiligden in Christus Jezus, de geroepenen heiligen" vormen het wezen van de gemeente.
Zeker Tiberius, maar dit voorbeeld wordt gegeven aan de gelovigen. De gemeente wordt benaderd als een gelovige gemeente. En waarom die waarschuwing? Enerzijds opdat de gelovigen niet zouden denken in eigen kracht staande te blijven, anderzijds - inderdaad - opdat de niet-ware gelovigen aan zichzelf ontdekt zouden worden. Maar uitgangspunt blijft de gelovige gemeente. Het is opvallend dat in het NT de gelovigen altijd zó aangesproken worden of ze het geloof kunnen verliezen, dit benadrukt de grote verantwoordelijkheid van de gelovige en het grote gevaar waarin de uitwendige belijders zich bevinden.Tiberius schreef:Sorry, Afgewezen, maar ik denk dat juist Huisman de Korinthebrief leest, zoals die zich aandient.Afgewezen schreef:Nee, huisman. Je moet de Korinthebrief lezen zoals deze zich aandient, niet zoals wij deze naar believen wensen in te vullen. De gelovigen worden gewaarschuwd, zie bijv. de aanhef van de eerste Korinthebrief.
Paulus waarschuwt de gemeente van Korinthe met het voorbeeld van het volk Israël. Hiermee trekt hij (Paulus) de lijn door, dat men ook in het NT niet-wezenlijk tot het verbond kan behoren, terwijl men daar uitwendig wel toe behoort.
Zij vormen de gemeente. Zo zegt de NGB het en in navolging hiervan ds. Van Ruitenburg.De gemeente van Korinthe bestond ook niet uit alleen maar "ware Christ-gelovigen", maar uit kaf en koren, wat blijkt uit de vermaningen in de brief. Maar "de geheiligden in Christus Jezus, de geroepenen heiligen" vormen het wezen van de gemeente.
Dat laatste is dus inlegkunde.huisman schreef:Ik vul deze brief volgens mij niet in naar believen. Paulus waarschuwt de gemeente van Korinthe met het voorbeeld van het volk Israèl .Maar deze brief is opgenomen in Gods Woord door de Heilige Geest geìnspireerd en dus voor alle lezers een waarschuwing dat zonder geloof je het hemelse Kanaan niet kunt binnengaan ook al ben je op grond van het verbond gedoopt.Afgewezen schreef:Nee, huisman. Je moet de Korinthebrief lezen zoals deze zich aandient, niet zoals wij deze naar believen wensen in te vullen. De gelovigen worden gewaarschuwd, zie bijv. de aanhef van de eerste Korinthebrief.

Het voorbeeld van 1 Kor 10 kan alleen maar op de "niet-ware gelovigen" slaan. Die dus kennelijk ook tot de gemeente behoorden.Afgewezen schreef:Zeker Tiberius, maar dit voorbeeld wordt gegeven aan de gelovigen. De gemeente wordt benaderd als een gelovige gemeente. En waarom die waarschuwing? Enerzijds opdat de gelovigen niet zouden denken in eigen kracht staande te blijven, anderzijds - inderdaad - opdat de niet-ware gelovigen aan zichzelf ontdekt zouden worden. Maar uitgangspunt blijft de gelovige gemeente. Het is opvallend dat in het NT de gelovigen altijd zó aangesproken worden of ze het geloof kunnen verliezen, dit benadrukt de grote verantwoordelijkheid van de gelovige en het grote gevaar waarin de uitwendige belijders zich bevinden.Tiberius schreef:Sorry, Afgewezen, maar ik denk dat juist Huisman de Korinthebrief leest, zoals die zich aandient.Afgewezen schreef:Nee, huisman. Je moet de Korinthebrief lezen zoals deze zich aandient, niet zoals wij deze naar believen wensen in te vullen. De gelovigen worden gewaarschuwd, zie bijv. de aanhef van de eerste Korinthebrief.
Zelfs al zou er geen enkele gelovige in die gemeente zitten, dan vormen ze nog de gemeente.Afgewezen schreef:Zij vormen de gemeente. Zo zegt de NGB het en in navolging hiervan ds. Van Ruitenburg.De gemeente van Korinthe bestond ook niet uit alleen maar "ware Christ-gelovigen", maar uit kaf en koren, wat blijkt uit de vermaningen in de brief. Maar "de geheiligden in Christus Jezus, de geroepenen heiligen" vormen het wezen van de gemeente.
Zie hoe bijvoorbeeld de gemeenten van Sardis en Laodicea aangesproken worden: "Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt, dat gij leeft, en gij zijt dood" resp. "Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!"
@Tiberius en huisman, zolang jullie het idee van een 'gemengde gemeente' als uitgangspunt nemen, zullen we nooit tot elkaar komen. Voor een Bijbelse benadering van de spanningsvolle manier waarop de apostelen zich tot de gemeente richten, zie http://www.jaapfijnvandraat.nl/ebooks/k ... ovigen.pdf
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 05 okt 2011, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben het volledig met het stukje van Dhr. Post eens. Vind dat hij het helder en eerlijk verwoord.
Kijk ook naar het doopformulier zelf, waarin heel bewust naar het volk Israel wordt verwezen (door de zee gegaan).
Heel het volk ging door de zee, alle mannen kregen het teken van het verbond, de besnijdenis, en toch heeft de Heere, volgens de schrift, in het merendeel van hen geen welgevallen gehad.
En waarom niet: omdat het geloof ontbrak. We moeten dus van het verbond, hoe groot ook, niet meer willen maken dan het is. Daar zijn al heel wat kerken door ontspoord.
Kijk ook naar het doopformulier zelf, waarin heel bewust naar het volk Israel wordt verwezen (door de zee gegaan).
Heel het volk ging door de zee, alle mannen kregen het teken van het verbond, de besnijdenis, en toch heeft de Heere, volgens de schrift, in het merendeel van hen geen welgevallen gehad.
En waarom niet: omdat het geloof ontbrak. We moeten dus van het verbond, hoe groot ook, niet meer willen maken dan het is. Daar zijn al heel wat kerken door ontspoord.
Misschien een domme vraag,
Waarom staat er in het doopformulier dan:
Ik heb dat nooit zo begrepen maar ik kan het niet anders uitleggen dan dat gedoopte kinderen zalig zijn/worden als ze het teken van de doop ontvangen hebben?
Onze kerk leert dat niet zo, maar in welk licht moet ik het formulier dan verstaan?
Waarom staat er in het doopformulier dan:
En in het gebed na de doop:Als wij gedoopt worden in de naam van de Vader, betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt
Als wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden en ons in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding inlijft Zo worden wij van al onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend
Almachtige en barmhartige God en Vader, wij danken en loven U dat U ons en onze kinderen door het bloed van Uw geliefde Zoon Jezus Christus al onze zonden vergeven hebt. En dat U ons door Uw Heilige Geest tot leden van Uw eniggeboren Zoon en zo tot Uw kinderen hebt aangenomen en ons dit met de Heilige Doop verzegelt en bekrachtigt.
Ik heb dat nooit zo begrepen maar ik kan het niet anders uitleggen dan dat gedoopte kinderen zalig zijn/worden als ze het teken van de doop ontvangen hebben?
Onze kerk leert dat niet zo, maar in welk licht moet ik het formulier dan verstaan?
In mijn kerk noemen wij dat de toepassingAfgewezen schreef:Dat laatste is dus inlegkunde.huisman schreef:Ik vul deze brief volgens mij niet in naar believen. Paulus waarschuwt de gemeente van Korinthe met het voorbeeld van het volk Israèl .Maar deze brief is opgenomen in Gods Woord door de Heilige Geest geìnspireerd en dus voor alle lezers een waarschuwing dat zonder geloof je het hemelse Kanaan niet kunt binnengaan ook al ben je op grond van het verbond gedoopt.Afgewezen schreef:Nee, huisman. Je moet de Korinthebrief lezen zoals deze zich aandient, niet zoals wij deze naar believen wensen in te vullen. De gelovigen worden gewaarschuwd, zie bijv. de aanhef van de eerste Korinthebrief.

@ejvl: Dit is al diverse keren hier op het forum besproken.
In kort komt het erop neer, dat er sprake is van een gelovige gemeente ("ons en onze kinderen"), maar daarmee willen onze vaderen niet zeggen, dat elk gedoopt kind individueel zalig is; evenmin als in het OT alle besneden kinderen zalig werden.
En verder krijg je dan doorgaans wat leestips, zo hier en daar.
In kort komt het erop neer, dat er sprake is van een gelovige gemeente ("ons en onze kinderen"), maar daarmee willen onze vaderen niet zeggen, dat elk gedoopt kind individueel zalig is; evenmin als in het OT alle besneden kinderen zalig werden.
En verder krijg je dan doorgaans wat leestips, zo hier en daar.