niet kerkelijk.. dan een heiden?

Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
rachmani, ik wil deze discussie hier niet voeren, want het is niet geschikt voor mensen die van de grond af aan de dingen nog moeten leren

je begint toch ook niet op de kleuterschool met wiskunde en grammatica?

maar 1 antwoord wil ik nog wel geven:
weinig of veel geloof, is geloof
klein geloof, zwak geloof, wankelend geloof is allemaal geloof

dit in tegenstelling tot ongeloof
puur ongeloof is geen geloof
geen geloof is ongeloof
Ik ben blij dat jij precies weet welke discussies geschikt zijn voor ongelovigen. Ik weet dat niet, en ik weet gelukkig ook niet goed wat ongelovigen precies zijn.

Als jij zo graag eenvoudig wilt beginnen, en alles zwart-wit gaan stellen, prima! Maar je schept wel een totaal verkeerd beeld. Simpel is niet altijd de beste manier hoor.

Ik vind het prachtig dat je zo graag simpel en eenvoudig wilt beginnen, maar als je dan op dingen uitkomt die gewoon door die simplificatie niet juist zijn, dan ben je erg gevaarlijk bezig.

Als een rij-instructeur, omdat hij het niet al te moeilijk wil maken, een leerling alleen vertelt waar het gaspedaal zit, en niet waar de rem zit, dan rijdt die lesauto binnen 5 minuten tegen een boom.

In ieder geval ben ik blij dat je toegeeft dat er niet alleen geloof en ongeloof is, maar ook, zoals je letterlijk schrijft, wankelend geloof, klein geloof, zwak geloof, weinig geloof......je weet meer soorten te noemen dan ik zou kunnen bedenken.
gvdham

Bericht door gvdham »

boehoehoe... nu komen jullie er onderling al niet uit.. iig al wel bedankt voor de reacties tot nu toe..
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door gvdham
boehoehoe... nu komen jullie er onderling al niet uit.. iig al wel bedankt voor de reacties tot nu toe..
gvdham, ik zou 't tof vinden als je op mijn reactie wilde regeageren :)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

gvdham,

Zoals Daphne al schreef zijn wij [buiten het volk Israël] allemaal heidenen.

Ten tweede, is er maar één onderscheidend verschil. Zijn we gelovig of ongelovig. Iemand met een klein geloof is ook een gelovige. Herkennen van ongeloof of geloof is van een heel andere orde. Dat subjectief onderscheid hoef ík niet te maken, dat is voor de persoon zelf.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door gvdhamWaarom zijn mijn kansen dan bij voorbaat al verkeken en die van iemand die uit een kerkgaand gezin komt en zelf ook gaat niet.
[Aangepast op 1/10/04 door gvdham]
Ik voel me verwoord in onderstaande gedachten van o.a. Donselaar, Daphne, Anemoon. Tot zover geen extra toevoeging.

Je schrijft dat alles zo zwart-wit word gesteld. Zelf viel me bovenstaande citaat van je op.

Je kansen verkeken?? Nee hoor, dat zijn ze alleen wanneer we vasthouden aan ongelovigheid. Wie die indruk ook bij je mag wekken, ik vind het echt pijnlijk voor je.

Blijf gewoon de komende tijd hier eens rondlezen, dan zul je vast ook andere opvattingen lezen. En bepaalde standpunten hopelijk anders gaan ervaren.

Vr.gr. BV
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Egbert

Bericht door Egbert »

Beste iedereen, laat nou GvdHam gelijk krijgen met
Als laatste nog waarom ik niet naar de kerk ga, de bijbel, de kerk als Gods huis en het geloof kan ik accepteren, maar dat er zoveel kerken zijn die een verbasterde uitleg van de bijbel geven, er ruzie met elkaar om maken met elkaar en eigen regels bedenkt accepteer ik niet. Je zou bijna zeggen dat het onchristelijk is.
. :( en je zou haast met hem meegaan de kerk uit. Na twee reakties liggen we al ruzie makend over straat te rollen eigenlijk moeten wij ons als christenen diep en diep schamen. Er vraagt iemand om bepaalde dingen te verduidelijken en daar komen wij niet eens uit. Nogmaals wij moeten ons diep schamen. Maar ja ook bij mij moet dan de aap uit de mouw komen en ook ik moet in deze mijn standpunt bepalen en dan zal ik ook Anemoon in deze gelijk moeten geven. Geloof [in welke mate dan ook] blijft geloof en ongeloof [ook in verschillende maten en vormen] blijft ongeloof en de scheiding zal precies zijn, het is heel gewoon zwart of wit. Klaar! wij belijden allemaal dat er geen grijs is waarom dan nu wel.
Maar voor dat ik te ver ga, laten we weer on topic gaan en de vragen en opmerkingen van GvdHam te harte nemen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
visje

Bericht door visje »

beste vd ham,

jouw vragen roepen heel wat op, ik vind het moedig van je om dit hier op dit forum zo neer te zetten.

er is al veel gezegd en ik sluit me aan bij de vorige sprekers ( uitgezonderd rachmaninov)

mensen kunnen je afschrijven, maar God doet dat niet, bij Hem ben je welkom !!!

Deze God wil idd dat alle mensen zalig worden en tot kennis vd waarheid komen ( 1 Thimoteus 2 vers 4)

1 Johannes 4 vers 9 :

Hierin is de liefde van God tegenover ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden LEVEN DOOR HEM.

en 1 Joh. 5 vers 12 :

Die de Zoon heeft, die heeft het leven, die de Zoon van God niet heeft die heeft het leven niet.

we kunnen dus alleen zalig worden door het geloof en helaas niet door goede dingen te doen.

ik hoop dat je Christus gaat zoeken, want dan vind je Hem ook, dat belooft Hij nl. ook in de Bijbel.
Het is echt de moeite waard, het leven zonder de Heere is arm en leeg, of je nu in de kerk zit of niet , dat maakt helemaal niets uit.

in de kerk zitten ook heidenen.

Lees veel in de Bijbel, daardoor spreekt God tot je.

En vertel Hem deze dingen maar, Hij luistert naar je .
Vertrouw op Hem en niet op mensen !

Dat wens ik je van harte toe.
visje

Bericht door visje »

kijk ook eens hier :

http://www.bekeer-u.nu/

misschien vind je daar ook info van belang ??
Adorote

Bericht door Adorote »

Een persoon die geldig gedoopt is ,is geen heiden .De gedoopte kan wel een heidens leven leiden .

Hen die gedoopt zijn zijn Christen .
england

Bericht door england »

Nee, alleen iemand die in Christus is is een Christen. De rest is kerkganger, kerklid of wat dan ook...

Net zoals je alleen vrouw bent als je als meisje geboren bent.. Je kunt je laten opereren, maar in wezen verandert er niks. Alleen aan de buitenkant lijkt het anders.
Zo is het ook met geloof! Alleen als je in Christus bent (en dus Weder-geboren! En dat ben je of je bent het niet, je kunt niet drie jaar lang halfgeboren zijn.!) ben je Christen. Je kunt doen alsof, je kunt er uit zien als Christen, praten als een Christen...

En gvdHam, de hemel is Gods Huis, en Hij wil er alleen mensen in hebben die Hem liefhebben boven alles, die Zijn rechtmatig eigendom zijn! Mensen die in Christus zijn.. Daar is dus niets gemeens aan, dat is een redelijke eis! En het is mogelijk om tot Hem te behoren! Hij wil ons dat geloof geven, om niet, dus gratis!

Het is waar dat Hij alle mensen geschapen heeft, maar de mens is tegen Hem! Wij erkennen Hem niet, houden Zijn wetten niet volmaakt, hebben Hem niet boven alles lief! En daar volgt straf op! Dat heeft God duidelijk gemaakt, meteen al vanaf het begin! Dus we zijn gewaarschuwd! Als we dus zo tegen Hem zijn, waarom zou Hij ons dan wel in de hemel laten?! Dat zou immers oneerlijk zijn?! God zegt dat als we tegen Hem zondigen, Hij is een eeuwig God, we dus eeuwig gestraf worden. En dan, aan het eind, laat Hij iedereen maar door, alsof er niets gebeurt is! Iemand die God genegeerd heeft, of zelfs tegen gewerkt, waarom zou die persoon na dit leven wel voor goed bij God zijn? Die persoon zou dta toch niet eens willen? Want in de hemel is God het middelpunt! En als je hier al een hekel hebt aan God, waarom zou je dan een eeuwigheid door willen brengen in Zijn nabijheid?

Maar God alleen kan helpen, en er is niets groters dan te weten dat al die zonden, en slechte dingen, en die haat, dat Christus daar nou voor betaald heeft! Te weten dat God je Vader wil zijn! Te weten dat Jezus naar deze wereld kwam om zondaren zoals ik zalig te maken! Dan wil je alleen nog maar bij God zijn, om Hem te danken!
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Een persoon die geldig gedoopt is ,is geen heiden .De gedoopte kan wel een heidens leven leiden .

Hen die gedoopt zijn zijn Christen .

Zo als England ons wil doen geloven ,is een miskenning van het Heilig Sacrament van het doopsel.

Hoe dan ook,zie-----Een persoon......enz enz.

Sektes willen altijd iets anders,maar de Heilige Kerk Romana, Reformatie,Orthodoxie ,houden vast aan de onvervalste Heilige Sacramenten, waarvan de Heilige Doop er een is.

Een klein mensenkind kan niet zo snel mogelijk gedoopt worden .
gravo

Bericht door gravo »

Beste gvdham,

Ik vind je analyse van je eigen 'probleem' scherpzinnig en nieuwsgierig tegelijk. Je hebt een stevig standpunt, maar je staat open voor anderen.

Als eerste zou ik willen zeggen, dat je jezelf moet kunnen voorstellen, dat er zoiets als religie is. Het is de neerslag van eeuwenlange ervaringen van mensen met het totaal ongerijmde. Honger, dood, angst, rampen, haat en al die dingen meer hebben overal op aarde religie voortgebracht. Om op al die onontkoombare vragen een antwoord te zoeken. Want iedereen die een beetje kan nadenken heeft weleens het gevaar gevoelt, dat hij denkend aan de zinloosheid van de wereld, het oneinig stille heelal en de vergankelijkheid van ons mensen duizelig wordt en zich vertwijfeld afvraagt: waarom leef ik?
Je zou kunnen zeggen dat dit een algemene menselijke religieuze belangstelling en behoefte is. Vaak worden de rampen symbolisch afgewend: hieruit komen de bloedige natuurreligies voort. men beschouwde bossen, hemellichamen als bezield en men wilde de toorn van de goden in toom houden door allerlei dingen voor ze te doen. (zo kennen we tegenwoordig ook een soort van afbeulen van jezelf: sport, training, enz. enz.: om de aftakeling en de dood een halt toe te roepen: kijk maar naar de boodschap van al die onwerkelijk vitale reclames).

Wat jodendom en christendom gemeen hebben is, dat ze tegenover die goden, die een projectie en voortbrengsel zijn van mensen uitgaan van een stem, temidden van al die geweldadige godsdiensten, die heeft geklonken en die een compleet andere inhoud had. Deze godsdiensten worden daarom openbaringsgodsdiensten genoemd. God maakt zich bekend. En Hij maakt duidelijk dat Hij niets van al die menselijke beelden moet hebben. Ze zijn onbetrouwbaar en ook nog eens gevaarlijk, omdat ze de mens in het zweet laten werken, zonder dat er een reéle verlossing tegenover staat. Bijvoorbeeld het verhaal van Elia op de Karmel.

De God van de Bijbel heeft het niet zo op goden van hout en steen (of in onze eigen tijd: goden die we voor ons comfort zelf hebben bedacht).
het spreken van God is op verschillende manieren gebeurt (door geschiedenissen en profetieen). De Bijbel is de neerslag daarvan. We hebben niets anders dan de Bijbel, maar dat boek is dan ook zo anders en zo radicaal tegen de mentaliteit van de afgoden en de eigen menselijke godsdiensten gericht, dat het regelmatig door mensen wordt afgewezen.

Hoewel wij als christenen ook vaak onze twijfels en opstandigheid hebben, klampen we ons in de moeite en het verdriet van het leven toch vast aan dit boek, van deze God. Hij is de enige.

En we zijn dan precies waar het God om lijkt te gaan: dat we niet wettisch en koud wat orders opvolgen, maar dat we met ons hart aan Hem verbonden raken.
Ja, het gaat Hem om de liefde (dat is de vervulling van de Wet)

Wij geloven, dat we door Jezus Christus als heidenen, die altijd in heidense godsdiensten buiten het volk van God hebben geleefd, nu ook deel mogen hebben aan die grote genade.

God heeft gesprokene en dat is ons zo lief geworden. Vergelijk het maar met de joodse vreugde van de Wet, wanneer ze dansen met de Thorarollen in de hand. Ook in de christelijke traditie (Oosters Orthodox) kust men het Evangelie in de kerkdienst. Het is een uiting van de diepe liefde en ontroering, die we voelen, wanneer we ons realiseren dat ook wij door God waardig bevonden zijn om in het heil van Israel opgenomen te mogen worden.

Zo blijft geloof, hoop en liefde: maar de meeste van deze is de liefde.

een goede toekomst gewenst, in tijd en eeuwigheid,

gravo
Plaats reactie