Re: Prekenseries
Geplaatst: 15 aug 2011, 20:10
Ik kan niet voor Erasmiaan spreken. Maar vind het persoonlijk wel grappig dat in Romeinen de geloofsleer 'schriftuurlijk' wordt verklaard. Lijkt me logisch. 

Onze dominee heeft ooit een prekenserie over 'de geestelijke wapenrusting' uit Efeze 6 gehouden.Jongere schreef:Maar hoeveel mensen hebben een prekenserie over Galaten of Romeinen gehoord?
"Gewoon" de basis van het christelijk geloof?
Teruglezend zie ik het, een domme opmerking ja...Jongere schreef:Ik kan niet voor Erasmiaan spreken. Maar vind het persoonlijk wel grappig dat in Romeinen de geloofsleer 'schriftuurlijk' wordt verklaard. Lijkt me logisch.
Laat onverlet dat er meer prekenseries zijn over Ruth dan over de Romeinenbrief .....Wilhelm schreef:Teruglezend zie ik het, een domme opmerking ja...Jongere schreef:Ik kan niet voor Erasmiaan spreken. Maar vind het persoonlijk wel grappig dat in Romeinen de geloofsleer 'schriftuurlijk' wordt verklaard. Lijkt me logisch.Ik bedoel leerstellig natuurlijk.
Op zich is dat ook niet zo gek: 's middags wordt al de catechismus bepreekt en het is bijv. voor kinderen een hele zit om een dienst uit te zitten waarin alleen maar leerstellige zaken uiteen worden gezet. Een predikant heeft voedsel aan te bieden voor de gehele gemeente. Dus ik kan me voorstellen dat 's morgens of doordeweeks eerder een geschiedenis bepreekt wordt dan leerstellingen. En over het al gemeen zullen de rechtsere predikanten niet zo gauw de catechismus los laten, 's zondagsmiddags.huisman schreef:Laat onverlet dat er meer prekenseries zijn over Ruth dan over de Romeinenbrief .....Wilhelm schreef:Teruglezend zie ik het, een domme opmerking ja...Jongere schreef:Ik kan niet voor Erasmiaan spreken. Maar vind het persoonlijk wel grappig dat in Romeinen de geloofsleer 'schriftuurlijk' wordt verklaard. Lijkt me logisch.Ik bedoel leerstellig natuurlijk.
Ik kan me de volgende series nog herinneren:Luther schreef:Ik heb de volgende series ooit gehoord:
- Elia en Elisa
- De offers uit Leviticus
- Hosea
- Micha
- Jeremia
Natuurlijk, laten wij de leerdiensten in de middag hooghouden. Maar de vrije stof preken 's morgens zijn een deel van het jaar gebonden aan de heilsfeiten, daarbuiten mogen de nieuwtestamentische brieven ook ruim de aandacht krijgen.Erasmiaan schreef:Op zich is dat ook niet zo gek: 's middags wordt al de catechismus bepreekt en het is bijv. voor kinderen een hele zit om een dienst uit te zitten waarin alleen maar leerstellige zaken uiteen worden gezet. Een predikant heeft voedsel aan te bieden voor de gehele gemeente. Dus ik kan me voorstellen dat 's morgens of doordeweeks eerder een geschiedenis bepreekt wordt dan leerstellingen. En over het al gemeen zullen de rechtsere predikanten niet zo gauw de catechismus los laten, 's zondagsmiddags.huisman schreef:Laat onverlet dat er meer prekenseries zijn over Ruth dan over de Romeinenbrief .....Wilhelm schreef:Teruglezend zie ik het, een domme opmerking ja...Jongere schreef:Ik kan niet voor Erasmiaan spreken. Maar vind het persoonlijk wel grappig dat in Romeinen de geloofsleer 'schriftuurlijk' wordt verklaard. Lijkt me logisch.Ik bedoel leerstellig natuurlijk.
Met de aantekening dat de H. Catechismus toch ook heel geregeld in de cyclus thuis hoort. Maar ieder jaar opnieuw vind ik persoonlijk afbreuk doen aan alle andere dingen waarover te preken valt. En ja, ik weet dat het een goudmijn is waar veel uit te halen valt.Jongere schreef:Van mij zou zoiets overigens de Cathechismuspreken mogen afwisselen. Ik voel meer voor de verdeling van Lloyd-Jones: één leerdienst en één "appèldienst" (= mijn woord, hij bedoelde een dienst meer gericht op de evangelieverkondiging, bijv. ook voor buitenstaanders). Bijv. Romeinen doorpreken zou aardig wat tijd in beslag nemen. Het is beter om daar dan echt leerdiensten van te maken.
Wij hebben net 6 preken over zondag 20 (Persoon en werk van de Heilige Geest) gehoord, zeer leerzaam en nuttig. Ik ben er ook niet zo voor om in 52 zondagen de 52 zondagen van de H.C. te bepreken. Dan moet je veel onbepreekt laten.Jongere schreef:De leerdienst moeten we zeker niet loslaten, is heel belangrijk. Maar ik zou toch voor zoiets voelen dan:Met de aantekening dat de H. Catechismus toch ook heel geregeld in de cyclus thuis hoort. Maar ieder jaar opnieuw vind ik persoonlijk afbreuk doen aan alle andere dingen waarover te preken valt. En ja, ik weet dat het een goudmijn is waar veel uit te halen valt.Jongere schreef:Van mij zou zoiets overigens de Cathechismuspreken mogen afwisselen. Ik voel meer voor de verdeling van Lloyd-Jones: één leerdienst en één "appèldienst" (= mijn woord, hij bedoelde een dienst meer gericht op de evangelieverkondiging, bijv. ook voor buitenstaanders). Bijv. Romeinen doorpreken zou aardig wat tijd in beslag nemen. Het is beter om daar dan echt leerdiensten van te maken.
Wát bindt de mensen om de middagdiensten te blijven bezoeken, als je tegelijkertijd en terecht stelt dat het bedroevend is hoe weinig mensen er komen?-DIA- schreef: Het bindt de mensen ook om de middagdiensten te blijven bezoeken, want het is soms bedroevend dat de middagdiensten zo matig worden bezocht...
Nu moeten we wel opmerken dat er bij ons 3 diensten per zondag zijn...
Dat hangt denk ik heel sterk van de predikant af. De HC is niet voor niets ingedeeld naar 52 zondagen. Volgens mij gaat het erom dat de Bijbelse leer omtrent een bepaald onderwerp (desbetreffende zondag) behandeld wordt om daardoor de gemeenteleden kennis bij te brengen. Het gevaar is (uit eigen ervaring) dat als vraag voor vraag wordt gepreekt en soms meerdere preken over één vraag dat het verband volledig zoek is. Dat preken veel overlap krijgen en het herhaling van de vorige keer is of een vooruitgrijpen naar de volgende vraag.Ik ben er ook niet zo voor om in 52 zondagen de 52 zondagen van de H.C. te bepreken. Dan moet je veel onbepreekt laten.
(Gelukkig doet ds Heemskerk in zijn nieuwe catechismusverklaring ook meerdere preken over één zondag. )