Prekenseries
Re: Prekenseries
Ik kan niet voor Erasmiaan spreken. Maar vind het persoonlijk wel grappig dat in Romeinen de geloofsleer 'schriftuurlijk' wordt verklaard. Lijkt me logisch. 

Re: Prekenseries.
Onze dominee heeft ooit een prekenserie over 'de geestelijke wapenrusting' uit Efeze 6 gehouden.Jongere schreef:Maar hoeveel mensen hebben een prekenserie over Galaten of Romeinen gehoord?
"Gewoon" de basis van het christelijk geloof?
Teruglezend zie ik het, een domme opmerking ja...Jongere schreef:Ik kan niet voor Erasmiaan spreken. Maar vind het persoonlijk wel grappig dat in Romeinen de geloofsleer 'schriftuurlijk' wordt verklaard. Lijkt me logisch.

Laat onverlet dat er meer prekenseries zijn over Ruth dan over de Romeinenbrief .....Wilhelm schreef:Teruglezend zie ik het, een domme opmerking ja...Jongere schreef:Ik kan niet voor Erasmiaan spreken. Maar vind het persoonlijk wel grappig dat in Romeinen de geloofsleer 'schriftuurlijk' wordt verklaard. Lijkt me logisch.Ik bedoel leerstellig natuurlijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wij hebben a.s. zondag D.v. de laatste seriepreek over de Sameritaanse vrouw.
Ik heb de volgende series ooit gehoord:
- Elia en Elisa
- De offers uit Leviticus
- Hosea
- Micha
- Jeremia
- Elia en Elisa
- Hosea
- Micha
- Jeremia
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Op zich is dat ook niet zo gek: 's middags wordt al de catechismus bepreekt en het is bijv. voor kinderen een hele zit om een dienst uit te zitten waarin alleen maar leerstellige zaken uiteen worden gezet. Een predikant heeft voedsel aan te bieden voor de gehele gemeente. Dus ik kan me voorstellen dat 's morgens of doordeweeks eerder een geschiedenis bepreekt wordt dan leerstellingen. En over het al gemeen zullen de rechtsere predikanten niet zo gauw de catechismus los laten, 's zondagsmiddags.huisman schreef:Laat onverlet dat er meer prekenseries zijn over Ruth dan over de Romeinenbrief .....Wilhelm schreef:Teruglezend zie ik het, een domme opmerking ja...Jongere schreef:Ik kan niet voor Erasmiaan spreken. Maar vind het persoonlijk wel grappig dat in Romeinen de geloofsleer 'schriftuurlijk' wordt verklaard. Lijkt me logisch.Ik bedoel leerstellig natuurlijk.
Ik kan me de volgende series nog herinneren:Luther schreef:Ik heb de volgende series ooit gehoord:
- Elia en Elisa
- Hosea
- Micha
- Jeremia
- Amos
- Jona
- Tweede deel van Daniël
- Esther
- Jozef
- Woestijnreis
En nog wel meer, maar dat is toch weer langer geleden.
Natuurlijk, laten wij de leerdiensten in de middag hooghouden. Maar de vrije stof preken 's morgens zijn een deel van het jaar gebonden aan de heilsfeiten, daarbuiten mogen de nieuwtestamentische brieven ook ruim de aandacht krijgen.Erasmiaan schreef:Op zich is dat ook niet zo gek: 's middags wordt al de catechismus bepreekt en het is bijv. voor kinderen een hele zit om een dienst uit te zitten waarin alleen maar leerstellige zaken uiteen worden gezet. Een predikant heeft voedsel aan te bieden voor de gehele gemeente. Dus ik kan me voorstellen dat 's morgens of doordeweeks eerder een geschiedenis bepreekt wordt dan leerstellingen. En over het al gemeen zullen de rechtsere predikanten niet zo gauw de catechismus los laten, 's zondagsmiddags.huisman schreef:Laat onverlet dat er meer prekenseries zijn over Ruth dan over de Romeinenbrief .....Wilhelm schreef:Teruglezend zie ik het, een domme opmerking ja...Jongere schreef:Ik kan niet voor Erasmiaan spreken. Maar vind het persoonlijk wel grappig dat in Romeinen de geloofsleer 'schriftuurlijk' wordt verklaard. Lijkt me logisch.Ik bedoel leerstellig natuurlijk.
Zelf vind ik preken uit het O.T. erg leerzaam en boeiend maar in het N.T. wordt de apostolische leer toch klaarder uitgelegd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De leerdienst moeten we zeker niet loslaten, is heel belangrijk. Maar ik zou toch voor zoiets voelen dan:
Met de aantekening dat de H. Catechismus toch ook heel geregeld in de cyclus thuis hoort. Maar ieder jaar opnieuw vind ik persoonlijk afbreuk doen aan alle andere dingen waarover te preken valt. En ja, ik weet dat het een goudmijn is waar veel uit te halen valt.Jongere schreef:Van mij zou zoiets overigens de Cathechismuspreken mogen afwisselen. Ik voel meer voor de verdeling van Lloyd-Jones: één leerdienst en één "appèldienst" (= mijn woord, hij bedoelde een dienst meer gericht op de evangelieverkondiging, bijv. ook voor buitenstaanders). Bijv. Romeinen doorpreken zou aardig wat tijd in beslag nemen. Het is beter om daar dan echt leerdiensten van te maken.
Wij hebben net 6 preken over zondag 20 (Persoon en werk van de Heilige Geest) gehoord, zeer leerzaam en nuttig. Ik ben er ook niet zo voor om in 52 zondagen de 52 zondagen van de H.C. te bepreken. Dan moet je veel onbepreekt laten.Jongere schreef:De leerdienst moeten we zeker niet loslaten, is heel belangrijk. Maar ik zou toch voor zoiets voelen dan:Met de aantekening dat de H. Catechismus toch ook heel geregeld in de cyclus thuis hoort. Maar ieder jaar opnieuw vind ik persoonlijk afbreuk doen aan alle andere dingen waarover te preken valt. En ja, ik weet dat het een goudmijn is waar veel uit te halen valt.Jongere schreef:Van mij zou zoiets overigens de Cathechismuspreken mogen afwisselen. Ik voel meer voor de verdeling van Lloyd-Jones: één leerdienst en één "appèldienst" (= mijn woord, hij bedoelde een dienst meer gericht op de evangelieverkondiging, bijv. ook voor buitenstaanders). Bijv. Romeinen doorpreken zou aardig wat tijd in beslag nemen. Het is beter om daar dan echt leerdiensten van te maken.
(Gelukkig doet ds Heemskerk in zijn nieuwe catechismusverklaring ook meerdere preken over één zondag. )

Bij ons worden al jarenlang in de middagdiensten regelmatig bijbellezingen gelezen. Een serie, die over het gezegende huisgezin in Bethanië (van Martha, Maria en Lazarus), van ds. A. Hoogerland is zelfs 2x in zijn geheel gelezen, wel met een grote tussentijd: de eerste keer werd de serie gelezen in 1984, en vorig jaar voor de 2e keer. Weinig mensen die het gemerkt hebben dacht ik... Tenmisnte niemand erover gehoord.
Zo zijn verschillende series gelezen: Over Ruth, Anbraham, De zegeningen van Jakob, Sismon, de zeven brieven aan de gemeenten in Klein-Azië, het boel Openbaring, Elia, Elisa, Jozef, Hooglied... En er zullen er zeker meer zijn gelezen. Deze series worden afgewisseld met 'vrije stoffen' en rond de feestdagen met 'feeststoffen', hoewel ook tijdens de feesdagen de bijvellezingen wel eens gewoon doorgaan...
Het bindt de mensen ook om de middagdiensten te blijven bezoeken, want het is soms bedroevend dat de middagdiensten zo matig worden bezocht...
Nu moeten we wel opmerken dat er bij ons 3 diensten per zondag zijn...
Zo zijn verschillende series gelezen: Over Ruth, Anbraham, De zegeningen van Jakob, Sismon, de zeven brieven aan de gemeenten in Klein-Azië, het boel Openbaring, Elia, Elisa, Jozef, Hooglied... En er zullen er zeker meer zijn gelezen. Deze series worden afgewisseld met 'vrije stoffen' en rond de feestdagen met 'feeststoffen', hoewel ook tijdens de feesdagen de bijvellezingen wel eens gewoon doorgaan...
Het bindt de mensen ook om de middagdiensten te blijven bezoeken, want het is soms bedroevend dat de middagdiensten zo matig worden bezocht...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wát bindt de mensen om de middagdiensten te blijven bezoeken, als je tegelijkertijd en terecht stelt dat het bedroevend is hoe weinig mensen er komen?-DIA- schreef: Het bindt de mensen ook om de middagdiensten te blijven bezoeken, want het is soms bedroevend dat de middagdiensten zo matig worden bezocht...
Prekenseries kunnen heel mooi zijn, maar kunnen ook een beproeving worden. Ik herinner me series over Ruth en over de tabernakel waarin op zodanige wijze alles vergeestelijkt werd, dat het meer inlegkunde dan exegese werd. En als zo'n serie dan nog een hele poos doorgaat....

~~Soli Deo Gloria~~
Prekenseries die ik gehoord heb:
- twee keer over Abraham
- over Jakob
- over Daniël (tot en met hoofdstuk 6)
- over Filemon,
- over 1 Petrus
- over de 7 brieven uit Openbaring 2 en 3
Over de tabernakel nog nooit een serie gehoord.
- twee keer over Abraham
- over Jakob
- over Daniël (tot en met hoofdstuk 6)
- over Filemon,
- over 1 Petrus
- over de 7 brieven uit Openbaring 2 en 3
Over de tabernakel nog nooit een serie gehoord.
-
Dat hangt denk ik heel sterk van de predikant af. De HC is niet voor niets ingedeeld naar 52 zondagen. Volgens mij gaat het erom dat de Bijbelse leer omtrent een bepaald onderwerp (desbetreffende zondag) behandeld wordt om daardoor de gemeenteleden kennis bij te brengen. Het gevaar is (uit eigen ervaring) dat als vraag voor vraag wordt gepreekt en soms meerdere preken over één vraag dat het verband volledig zoek is. Dat preken veel overlap krijgen en het herhaling van de vorige keer is of een vooruitgrijpen naar de volgende vraag.Ik ben er ook niet zo voor om in 52 zondagen de 52 zondagen van de H.C. te bepreken. Dan moet je veel onbepreekt laten.
(Gelukkig doet ds Heemskerk in zijn nieuwe catechismusverklaring ook meerdere preken over één zondag. )
Als dan de vraag wordt gesteld wat leert de kerk omtrent v.b. het Avondmaal dat het antwoord schuldig blijft....terwijl juist de HC was bedoeld om kennis over te brengen.
Als een ds het goed kan om vraag voor vraag te preken dan moet deze het zeker niet laten. Maar als hij dat niet beheerst dan doet deze er goed aan om de gewoon de indeling van de HC te volgen en de luisteraars herhaling, kromme tenen en zelfs weerzin tegen HC (overigens niet goed te praten) te besparen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above