Praktische vroomheid

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Praktische vroomheid

Bericht door helma »

Christelijk vasten is dus ook een onderzoek naar onze begeerten.
Welke begeerten beheersen ons?
In plaats van ons verlangen naar brood moeten we onze gedachten richten tot Hem Die gezegd heeft: Ik ben het Brood des Levens
In plaats van ons verlangen naar drinken moeten we verlangen verzadigd te worden van het water des Levens om niet. Want, zegt de Heere Jezus: die in Mij gelooft zal nimmermeer dorsten.
De momenten dat we beseffen dat ons hart en lichaam uitgaan naar verzadiging van onze aardse honger en dorst moeten we onze verlangens ombuigen naar wat Asaf zei in psalm 73: Wien heb ik nevens U in de hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde. Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Praktische vroomheid

Bericht door helma »

Christelijk vasten is er niet op uit om iets bij God te verdienen. Het ziet af van alles van zichzelf en verwacht elke mogelijke zegen slechts van het volbrachte werk op Golgotha. Christelijk vasten is ook niet een door onszelf opgebrachte discipline waardoor we iets van God zouden kunnen verkrijgen. Het is een honger naar God, die wordt opgewekt wanneer we iets van Gods goedheid geproefd hebben in het Evangelie.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Praktische vroomheid

Bericht door helma »

De Heere Jezus ging er in de Bergrede zondermeer vanuit dat er gevast werd. Hij zegt niet als gij vast, maar wanneer gij vast, toont geen droevig gezicht, gelijk de geveinsden; want zij mismaken hun aangezichten, opdat zij van de mensen gezien worden als zij vasten. Voorwaar zeg Ik u, dat zij hun loon weg hebben. Koelman tekent hierbij aan: dus Christus wil ons leren dat wij somtijds moeten vasten.
Maar als gij vast, zalft uw hoofd en wast uw aangezicht Opdat het van de mensen niet gezien worde, als gij vast, maar van uw Vader Die in het verborgen is. En uw vader Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.
Met andere woorden, God de Vader zal tonen dat het Hem aangenaam is. Hij zal uw licht vermenigvuldigen, uw hart sterken in het geloof. Gij zult dichter bij God leven. Gij zult met een teer geweten leven; meer kracht krijgen tegen de zonde en meer vertroosting van de Heere te ontvangen.
Tevens wijst de Heere erop dat het persoonlijke vasten zo verborgen en onopvallend mogelijk gebeuren moet.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Praktische vroomheid

Bericht door helma »

Maar wat vraagt de Heere van ons? Is vasten niet Oud-Testamentisch? Heeft het gebruik van vasten wel blijvende waarde voor mensen die leven na de komst van de Messias en de verschijning van het koninkrijk Gods?
Dan moeten we kijken naar het Nieuwe Testament. Dan zien we dat het vasten daar niet is afgeschaft. De Ceremoniële wetten zijn afgeschaft, maar nergens lezen we dat vasten niet nodig zou zijn. Vasten dient nog steeds tot verootmoediging; tot overdenking van Gods Woord en wil, tot het zich terugtrekken uit de wereld en onze gedachten en verlangens richten naar God.

In Mattheüs 9 komen de discipelen van Johannes de Doper bij Jezus en vragen Hem waarom zij en de Farizeeën vastten en Jezus’discipelen niet. Dan antwoord Jezus dat ze nu niet vasten omdat Hij bij hen is. Ze mogen zich verlustigen in Zijn aanwezigheid en er is geen reden om te vasten. Maar, zegt Hij, er komt een tijd dat de Bruidegom van hen weggenomen is en dan zullen zij vasten.
De Heere Jezus leert ons hier twee dingen.
Het ene is dat in die dagen vasten geassocieerd werd met rouw. Het was een uitdrukking van verslagenheid en wanhoop, gewoonlijk vanwege een zonde, een bepaald gevaar of een zegen die men begeerde maar nog niet had verkregen. Het was iets wat men deed als de dingen niet naar wens verliepen.
Het tweede is dat de afwezigheid van vasten onder de groep van Jezus’discipelen een bewijs was van Gods aanwezigheid in hun midden. De blijdschap en de vreugde van het vereend te zijn met hun Bruidegom zou in tegenspraak zijn met vasten.
De Heere Jezus zegt dat er andere tijden zullen komen. Hij zal opvaren naar de Hemel en wegblijven tot aan de wederkomst. In Mattheüs 25 zegt Hij dat Hij als Bruidegom terugzal komen bij de wederkomst. Aan deze tijd denkt Hij wanneer Hij zegt: en dan zullen zij vasten.
Hij zegt eigenlijk: Terwijl Ik nog bij jullie ben, als Bruidegom, kunnen jullie niet vasten, maar Ik blijf niet altijd bij jullie. Er komt een tijd dat Ik zal terugkeren naar Mijn Vader in de Hemel. Dan zullen jullie vasten.Uit verlangen en uitzien naar de komst van Christus.

De oude Anna (84 jaar!)aan het vasten; wat beweegt haar toch? Verlosser van Israel, kom! Messias, kom! Jezus, kom! Bruidegom, kom! Uw hartsverlangen is mijn hartsverlangen; ik kan niet eten van verlangen; kom! De Geest en de Bruid zeggen: Kom, Bruidegom, Kom!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Praktische vroomheid

Bericht door helma »

refo schreef: - Ik ben niet opgegroeid met overdadige huisgodsdienst. Ik vraag me ook af of het allemaal wel zo zinvol is. Je kunt kinderen er ook mee overvoeren.
Deut 6:7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.


Dit is wat de bijbel zegt. Dan hoeven wij niet zo gauw bang te zijn dat we in de buurt komen van 'overvoeren'.

Ik ben zelf erg blij met de kennis die ik thuis van mijn vader heb meegekregen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Praktische vroomheid

Bericht door helma »

vlinder schreef:
@Helma, heb je een link van die lezing? Hebben we op weg naar de vakantiebestemming wat te luisteren.
Ik weet niet of die lezingen online staan; ik had een paar cd's van mijn zus geleend.
er is toen een soort conferentie geweest vn Stichting Tabernakel ofzo?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Praktische vroomheid

Bericht door Marnix »

helma schreef:
refo schreef: - Ik ben niet opgegroeid met overdadige huisgodsdienst. Ik vraag me ook af of het allemaal wel zo zinvol is. Je kunt kinderen er ook mee overvoeren.
Deut 6:7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.


Dit is wat de bijbel zegt. Dan hoeven wij niet zo gauw bang te zijn dat we in de buurt komen van 'overvoeren'.

Ik ben zelf erg blij met de kennis die ik thuis van mijn vader heb meegekregen.
Wat ik ook een erg mooi gedeelte vindt is het begin van Psalm 78:

1 Een onderwijzing van Asaf.

Mijn volk, neem mijn onderricht ter ore,
neig uw oor tot de woorden van mijn mond.
2 Ik wil mijn mond met spreuken opendoen
en van aloude verborgenheden doen overvloeien,
3 die wij gehoord hebben en weten
en onze vaders ons verteld hebben.

4 Wij zullen ze niet verbergen voor hun kinderen,
maar aan de volgende generatie
de loffelijke daden van de HEERE vertellen,
Zijn kracht en Zijn wonderen, die Hij gedaan heeft.

5 Want Hij heeft een getuigenis ingesteld in Jakob,
een wet vastgesteld in Israël;
die heeft Hij onze vaderen geboden
om ze hun kinderen bekend te maken,
6 opdat de volgende generatie ze zal kennen,
de kinderen die geboren zullen worden,
en zij opstaan en ze weer aan hun kinderen vertellen;
7 zodat zij hun hoop op God stellen
en Gods daden niet vergeten,
maar Zijn geboden in acht nemen,
8 en niet worden als hun vaderen:
een opstandige en ongehoorzame generatie,
een generatie die zijn hart niet richtte op God
en van wie de geest niet trouw was aan God.


Wat vasten betreft, dat is inderdaad niet oudtestamentisch. We lezen het ook bijvoorbeeld in Handelingen 13.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Praktische vroomheid

Bericht door memento »

Marnix schreef:Wat vasten betreft, dat is inderdaad niet oudtestamentisch. We lezen het ook bijvoorbeeld in Handelingen 13.
In het NT komt vasten inderdaad voor. Maar nergens in het NT wordt een bevel tot vasten gegeven. In het OT wordt dit bevel wél duidelijk gegeven. Dat maakt de toepassing ook zo moeilijk. Geldt deze regel uit het OT nog voor ons, en is vasten voor ons dus een verplichting? Of zijn we vrij om zelf te kiezen of we wel of niet vasten.

Kijk je naar de kerkgeschiedenis, dan zie je dat alle grote namen regelmatig vastte. De kerkvader Augustinus, Calvijn, Luther, de Nadere Reformatoren en Puriteinen, etc. De meesten van hen noemde het zelfs een christelijke plicht.

Echter, wanneer reëel bezien, dan vrees ik dat zo'n programma als Teelinck geeft in de praktijk niet echt gaat werken, zeker niet als je kinderen hebt. De grote, pijnlijke vraag is dan: Waren mannen als Teelinck over-geestelijk, of zijn wij te on-ongeestelijk? Ik vrees het laatste...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Praktische vroomheid

Bericht door Marnix »

Klopt, het is geen plicht. Dat mensen het toch doen is niet omdat het moet... maar om zich op Hem te richten.

Overigens kan vasten op verschillende manieren en er zijn zeker manieren die ook in een gezin met kinderen door de ouders toe te passen zijn. Je kan je tijdelijk van bepaalde dingen onthouden, bijvoorbeeld bepaalde maaltijden, alcohol, tussendoortjes maar bijv. ook tijdelijk van seks (zie begin 1 kor 7)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Praktische vroomheid

Bericht door MarthaMartha »

memento schreef:
Marnix schreef:Wat vasten betreft, dat is inderdaad niet oudtestamentisch. We lezen het ook bijvoorbeeld in Handelingen 13.
In het NT komt vasten inderdaad voor. Maar nergens in het NT wordt een bevel tot vasten gegeven. In het OT wordt dit bevel wél duidelijk gegeven. Dat maakt de toepassing ook zo moeilijk. Geldt deze regel uit het OT nog voor ons, en is vasten voor ons dus een verplichting? Of zijn we vrij om zelf te kiezen of we wel of niet vasten.

Kijk je naar de kerkgeschiedenis, dan zie je dat alle grote namen regelmatig vastte. De kerkvader Augustinus, Calvijn, Luther, de Nadere Reformatoren en Puriteinen, etc. De meesten van hen noemde het zelfs een christelijke plicht.

Echter, wanneer reëel bezien, dan vrees ik dat zo'n programma als Teelinck geeft in de praktijk niet echt gaat werken, zeker niet als je kinderen hebt. De grote, pijnlijke vraag is dan: Waren mannen als Teelinck over-geestelijk, of zijn wij te on-ongeestelijk? Ik vrees het laatste...
Maar vasten kan nog steeds heel heilzaam zijn... Prachtig boek van John Piper hierover is: honger naar God. Dat te lezen heeft mij heel erg geholpen om het vasten op een goede manier in de praktijk te brengen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Praktische vroomheid

Bericht door eilander »

Het lijkt nu alleen over vasten te gaan. De vraag waarmee dit topic startte, was breder dan alleen dat onderwerp. Even een ander spoor: Bijbellezen, hoe dan we dat (persoonlijk en in een gezin)? Volgens een vast rooster? Aan de hand van een dagboek? Kleine stukjes grondig lezen, of juist grote stukken om de grote lijn te kunnen volgen? Lezen we van Genesis 1 tot Openbaringen 22?

Om alvast zelf hier wat van te zeggen: aan tafel lezen we inderdaad alles, maar slechts korte stukken. Verder lezen we met de oudste kinderen een dagboekje, waarbij ook eerst een klein stukje uit de Bijbel gelezen wordt. Persoonlijk kom ik tot mijn schande nooit aan het volgen van een Bijbelrooster toe, dat zou ik eigenlijk wel willen. Ik zou graag willen weten wat de ervaringen zijn.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Praktische vroomheid

Bericht door vlinder »

Wij lezen aan tafel de hele Bijbel door en nemen diverse vertalingen. Op dit moment zijn we een heel eind in de King James.
's Avonds lezen we een Bijbelverklaring (op dit moment ook een engelse van Wierbse). Maar als we heel moe zijn lezen we een los stukje Nederlands bijv. een psalm.
Zondagmiddag als ik vrij heb lezen we Aan Zijn Voeten van ds. R. van Kooten en discussiëren hierover.
's Ochtends lezen we zelf een stukje. Ik lees dan meestal een dagboek en probeer daar nog over na te denken als ik onderweg ben naar mijn werk.

In het begin van ons huwelijk deden we 's avonds ieder voor zich lezen. Memento was dit gewend vanuit thuis. Hij gaf aan dat je de hele dag al samen leest en bidt (zoals aan tafel) en hij wilde liever de dag zelf met de Heere afsluiten. Ik vond dat jammer en nu lezen we 's avonds samen wat, bidden wel voor onszelf. Aan tafel doen we over het algemeen een vrij gebed, soms het Onze Vader.

Onze dominee hamert best wel op een meditatief leven. Ik vind dat erg moeilijk en ben zo snel afgeleid. Ik lees liever dan een boek, maar ik weet niet of je dat wel mag vervangen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Praktische vroomheid

Bericht door Democritus »

vlinder schreef: Onze dominee hamert best wel op een meditatief leven. Ik vind dat erg moeilijk en ben zo snel afgeleid. Ik lees liever dan een boek, maar ik weet niet of je dat wel mag vervangen.
Dit herken ik heel erg. Een boek neemt je vaak mee in een structuur en dat geeft dan veel ondersteuning waardoor het helpt met nadenken. Terwijl het lezen van een gedeelte uit de Bijbel zo 'fragmentatisch' over komt. Hierdoor is het moeilijk om de aandacht erbij te houden.
Laatst gewijzigd door Democritus op 29 jul 2011, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Praktische vroomheid

Bericht door Jongere »

Democritus schreef:
vlinder schreef: Onze dominee hamert best wel op een meditatief leven. Ik vind dat erg moeilijk en ben zo snel afgeleid. Ik lees liever dan een boek, maar ik weet niet of je dat wel mag vervangen.
Dit herken ik heel erg. Een boek neemt je vaak mee in een structuur en dat geeft dan veel ondersteuning waardoor het help met nadenken. Terwijl het lezen van een gedeelte uit de Bijbel zo 'fragmentatisch' over komt. Hierdoor is het moeilijk om de aandacht erbij te houden.
Ik herken het eveneens.
Maar erken bij mezelf ook wel dat ik dat vaak als vlucht gebruik. Er is ook niets moeilijker dan de werkelijke omgang met God. Maar ook niets belangrijker.

Bij een boek leef ik toch vanuit wat iemand anders heeft geleerd uit de omgang met God en uit de Bijbel. Heel leerzaam en goed, maar ik kan en mag dat niet op de eerste plaats zetten.
Voor mij is dat een werkelijk gevaar: ik houd erg van lezen en doe het heel erg veel. Maar ik mag nooit al het geestelijk lezen wat ik doe, verwarren met geestelijk leven.

Ik herken dat de discipelen aan Jezus moesten vragen: leer ons bidden.
En ja, ook zij vielen in slaap tijdens de grootste gebedsworsteling van de Heere Jezus.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Praktische vroomheid

Bericht door helma »

de dag samen afsluiten hoeft toch niet het persoonlijk bidden te vervangen?
wij sluiten als gezin af; en daarna is er nog gelegenheid genoeg om persoonlijk te lezen en te danken.

Wat ik jammer vind dat je als je een gezin hebt en je doet dus veel als gezin je er weinig aan toekomt om nog met z'n tweeën te bidden.
Plaats reactie