Psalmen en instrumenten

Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door wim
Oorspronkelijk gepost door Wouter
Om die verschrikkelijke orgelcultus die in 'onze kringen' heerst wat tegen te gaan, zou ik het niet erg vinden als ook andere instrumenten zo nu en dan de boventoon zouden voeren.
Geen enkel instrument moet de boventoon voeren. Dat moet het Woord zijn.
Alsof beiden elkaar niet verdragen.

Ps 119:54 Uw inzettingen zijn mij tot snarenspel ...

Maar ik bedoelde boventoon meer als woordgrapje.
Het feit dat we er zo druk mee bezig kunnen zijn met al die instrumenten, betekend dat we niet met het Woord bezig zijn. Hoe eenvoudiger de muziek, hoe meer het Woord centraal staat. Bij meer intstrumenten is de aandacht sneller afgeleid. Je ziet ook dat wanneer gemeenten de liturgie gaan uitbreiden, de tijd voor de preek wordt ingekort.
En met een orkest de gemeente begeleiden? Dat zie ik niet zitten.
Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
En met een orkest de gemeente begeleiden? Dat zie ik niet zitten.
kijk, dat jij iets niet zitten
betekent nog niet dat het ook niet kan
Het vereist van een organist veel aanvoelingsvermogen om de gemeente te begeleiden. Dat is dan nog maar één persoon. En dan een heel orkest. Sterkte.
Het is een zeer persoonlijk gebeuren, die interactie tussen de organist en de gemeente. Tenminste, dat leert de ervaring.
Democritus

Bericht door Democritus »

Hetgeen mij opvalt in de reacties is om het (extra/ andere instrumenten) allemaal maar niet te doen. Ik vraag mij wel eens af, waar komt die huiver vandaan?

Het is niet zo dat ik sta te propageren dat het allemaal anders moet, maar een opener houding zou niet kwaad kunnen. Ik denk dat we constant naar de intentie moeten kijken waarom doen/ willen we het.

Laatst was deze discussie ook op de plaatselijke JV gaande. Daar was de intentie vooral dat het anders moest. Toen merkte ik het volgende op: "Prima dan gaan we meer instrumenten invoeren maar we gaan ook gelijk 10 minuten langer preken''. Toen stond de wagen ineens stil.

Daarnaast geloof ik dat God ook tot ons komt in de Muziek en niet alleen in het Woord. Waarom zingen we anders!
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Adorote

En waar men de stilte in de Kerk bewaard dus ook niet praten met elkaar ,maar gewoon stil zijn,wordt gemeldt ,hadden we al jaren eerder moeten invoeren.

Trouwens herrie in de Kerk maak je alleen hier mee in Nl .in het buitenland uit gesloten herrie in de Kerk ,daar is het besef dat men heel goed weet waar men is.
Is de kerk ook niet een ontmoetingsplaats van de gemeente? Waar ik me juist aan stoor, is als je eens naast een broeder of zuster zit en je spreekt die aan, dat dan de helft van de mensen voor je achterom kijkt met zo'n Sssst-blik. Voor mij begint de eredienst niet met het Onze Hulp, maar met het samenzijn van de gemeente voor die tijd.

Zondagavond was ik in een andere kerk waar ik nagenoeg niemand kende en ineens kreeg ik een klap op mijn schouder. Het was een broeder uit de ChristenUnie (en ouderling daar) die blij was dat ik er ook eens was. Nou, dan voel je je toch heel welkom?
Robert

Bericht door Robert »

Waarom moet het 'stil' zijn in de kerk, voor de dienst?
De dienst is de onderlinge samenkomst van de gemeente.
Stil zijn voor God is iets persoonlijks dat je thuis doet. Maar op de zondag komt de gemeente samen, dan is het juist een goed moment om met elkaar in contact te zijn.

Het is iets voor religies als het boedisme om een serene stilte te hebben waarin niemand elkaar aanspreekt en iedereen in zichzelf mediteerd. Het 'stil zijn voor God' komt niet in de Bijbel voor, en betekent van origine dat je met Hem bezig bent, de Bijbel leest of bidt. Niet dat je 10 minuten stil gaat zitten zijn zonder iets te doen.

Ik vind het vreselijk om in een gemeente te komen waar iedereen sereen voor zich uit kijkt en geen enkele blijk van verbondenheid toont met broeders en zusters. Met z'n allen, maar toch allemaal alleen..........
Carpe Diem tamen Memento Mori
wim

Bericht door wim »

... En dan een heel orkest. Sterkte.
Nou ja zeg. Heb je daar ervaring mee?
Het is een zeer persoonlijk gebeuren, die interactie tussen de organist en de gemeente. Tenminste, dat leert de ervaring.
1 organist = persoonlijk.
veel orkestleden = onpersoonlijk??

Ik zeg niet dat ik voor een orchestrale begeleiding ben, maar dit soort argumenten vind ik erg gezocht.
wim

Bericht door wim »

... "Prima dan gaan we meer instrumenten invoeren maar we gaan ook gelijk 10 minuten langer preken''. Toen stond de wagen ineens stil.
Je opmerking geeft aan dat je muziek en preek twee aparte werelden vindt.
Wij zien het zingen/spelen vaak alleen als een soort pauze in de liturgie, die dan toevallig wordt opgevuld met zingen/spelen. Het spelen van een voorspel en het zingen van een psalm hoort er nu eenmaal bij. Maar het is eigenlijk een soort overbodig element en kan dus zonder probleem weggelaten worden. Zodra muziek meer verbonden is met de preek en ook iets toevoegt, kun je niet meer spreken van verkorten/verlengen van de preek zonder ook de muziek daarbij te betrekken.
wim

Bericht door wim »

Alsof beiden elkaar niet verdragen.

Ps 119:54 Uw inzettingen zijn mij tot snarenspel ...

Maar ik bedoelde boventoon meer als woordgrapje.
Het feit dat we er zo druk mee bezig kunnen zijn met al die instrumenten, betekend dat we niet met het Woord bezig zijn.
En als het Woord je tot snarenspel wordt? Dan ben je dus met beiden tegelijk bezig!
Hoe eenvoudiger de muziek, hoe meer het Woord centraal staat. Bij meer intstrumenten is de aandacht sneller afgeleid.
Wanneer het Woord doorklinkt in de muziek, dan is ook in de muziek de aandacht bij het Woord.

Je doet alsof Woord en muziek elkaar niet verdragen.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Een orkest is niet haalbaar in een kerkgebouw. Misschien een avond per maand. Als je ziet, wat er allemaal bij komt kijken. Leden moeten zelf met hun instrument komen, alles klaarzetten. Kijk eens hoe veel werk als dat is.

Zelf heb ik het wel eens meegemaakt, een koor en een orkest die een kerkdienst begleiden. Klonk heel mooi! Maar ja, de programma's waren al maanden van te voren gemaakt, en het orkest evenzo, lang geoefend.

Niks tegen op deze "vernieuwing", maar het is niet haalbaar.

Trompet naast het orgel dan? dat is ook een leuke aanvulling!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
wim

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Een orkest is niet haalbaar in een kerkgebouw. Misschien een avond per maand. Als je ziet, wat er allemaal bij komt kijken. Leden moeten zelf met hun instrument komen, alles klaarzetten. Kijk eens hoe veel werk als dat is.

Zelf heb ik het wel eens meegemaakt, een koor en een orkest die een kerkdienst begleiden. Klonk heel mooi! Maar ja, de programma's waren al maanden van te voren gemaakt, en het orkest evenzo, lang geoefend.

Niks tegen op deze "vernieuwing", maar het is niet haalbaar.

Trompet naast het orgel dan? dat is ook een leuke aanvulling!
Haalbaarheid is inderdaad een beter argument. :D
Unionist

Bericht door Unionist »

Het hoeft natuurlijk geen strijkersensemble te zijn. Een orkest/combo met drumstel (sorry: percussie), een paar gitaren en een piano of keyboard heb je zo klaargezet als de piano en de percussie blijven staan.

Dat gebeurt in evangelische gemeenten ook.

Een valide argument voor het orgel en tegen anere instrumenten vind ik ook: het orgel is het enige waar je niet-ritmisch bij kunt zingen.

Maar van mij mogen ze vandaag die manier van zingen afschaffen!
wim

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Een valide argument voor het orgel en tegen anere instrumenten vind ik ook: het orgel is het enige waar je niet-ritmisch bij kunt zingen.
Verklaar je nader?

Een drummetje onder een ritmische psalm is vanwege het ontbreken van een maatsoort ook niet in elk geval aan te bevelen.
Maar van mij mogen ze vandaag die manier van zingen afschaffen!
Je bent mild: je noemt het nog zingen.
Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Verklaar je nader?

Een drummetje onder een ritmische psalm is vanwege het ontbreken van een maatsoort ook niet in elk geval aan te bevelen.

Dat wil toch niet zeggen dat er niet geteld moet worden? Ik zou toch maar proberen in de maat te spelen, anders valt er niet bij te zingen. De gemeente moet wel weten waar ze aan toe is. Dat is een streven. Toch ben ik me er wel van bewust dat het een wisselwerking is tussen de organist en de gemeente, waarbij je lang niet altijd strak in de maat speelt.
Plaats reactie