Hoezo, gebeurt dat niet meer?huisman schreef:GB terug naar de bronnen zou ik zeggen.In de prediking wordt in de hervormd-gereformeerde gemeenten, vanuit de Bijbel als norm, nauwe aansluiting gezocht bij de belijdenisgeschriften als spreekregel van de kerk der Reformatie. De prediking van de Heidelbergse Catechismus in de leerdienst ’s middags is er in ere. De kerkdiensten zijn gekenmerkt door een sobere liturgie, met gebruik van de psalmen. Wat dit laatste betreft is het motief dat graag rechtstreeks uit de Schrift gezongen wordt.

Je mag best een zondag met me mee om te kijken of de bronnen nog centraal staan.
In elk geval ben ik de "Tom en Tineke predikant" nog niet tegengekomen. Overigens is het gebruik van een voorbeeld aan het begin van de preek op zich niet verkeerd, maar het moet daar niet bij blijven. Bovendien lijkt het me niet gezond als dezelfde fictieve hoofdpersonen elke preek weer terugkomen.
En verder is het verschieten van kleur van gemeenten binnen de NHK (nu PKN) iets van alle tijden: van GB naar midden-orthodox of andersom.