Eredienst voldoet niet meer ?

elbert
Contacteer:

Re: Eredienst voldoet niet meer ?

Bericht door elbert »

huisman schreef:
In de prediking wordt in de hervormd-gereformeerde gemeenten, vanuit de Bijbel als norm, nauwe aansluiting gezocht bij de belijdenisgeschriften als spreekregel van de kerk der Reformatie. De prediking van de Heidelbergse Catechismus in de leerdienst ’s middags is er in ere. De kerkdiensten zijn gekenmerkt door een sobere liturgie, met gebruik van de psalmen. Wat dit laatste betreft is het motief dat graag rechtstreeks uit de Schrift gezongen wordt.
GB terug naar de bronnen zou ik zeggen.
Hoezo, gebeurt dat niet meer? :?
Je mag best een zondag met me mee om te kijken of de bronnen nog centraal staan.
In elk geval ben ik de "Tom en Tineke predikant" nog niet tegengekomen. Overigens is het gebruik van een voorbeeld aan het begin van de preek op zich niet verkeerd, maar het moet daar niet bij blijven. Bovendien lijkt het me niet gezond als dezelfde fictieve hoofdpersonen elke preek weer terugkomen.
En verder is het verschieten van kleur van gemeenten binnen de NHK (nu PKN) iets van alle tijden: van GB naar midden-orthodox of andersom.
Laatst gewijzigd door elbert op 01 jun 2011, 14:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Wat ben ik blij dat er kindernevendiensten bestaan. In mijn kindertijd was zoiets niet en je zat je stierlijk te vervelen en was blij als er een bekende psalm of gezang werd opgegeven die je van de (zondags)school kende. Trouwens: die zondagsschool was na de kerkdienst, dus....
Maar nu: hoe langer hoe meer kerken organiseren een kindernevendienst. De kinderen blijven tot aan de verkondiging in de kerk en voor vertrek of terugkomst wordt een kinderlied gezongen. Ze krijgen dan in de bijruimten van de kerk hun `eigen`verkondiging. De voorganger vraagt vaak waar het over ging in de kindernevendienst en zo horen ze er bij. Bij de doopbediening mogen ze (om beurt) water in het doopvont gieten en staan er a.h.w. met hun neus boven op. Ook is (sinds kort) een rooster van `zondagskinderen`. Die mogen dan helpen met het uitreiken van de orde van dienst, liedboeken e.d., mee helpen met collecteren. Zo leren ze dus al vroeg mede-verantwoordelijk te zijn in de kerkdienst. De `gast`predikanten worden geinstrueerd dus weten hoe ze met dit alles om moeten gaan. En.... soms vragen de kinderen `wanneer komt die of die dominee weer`. Dan blijkt dus dat niet alleen de eigen wijkpredikant hen wat te zeggen heeft!
Hier is toch niks mis mee. Een kind hoort bepaalde woorden die ze begrijpen, maar het meeste gaat toch over de kinderhoofdjes heen.
De hooggeleerde prof. Bram van de Beek schrijft in zijn lezenswaardige boekje `Is God terug?`goede dingen maar dat hij tegen de kindernevendienst is, daarmee ben ik het niet eens.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Eppo Gremdaat schreef:De hooggeleerde prof. Bram van de Beek schrijft in zijn lezenswaardige boekje `Is God terug?`goede dingen maar dat hij tegen de kindernevendienst is, daarmee ben ik het niet eens.
Ha, interessant. Ik kon hem in zijn afwijzen van de kindernevendienst juist wel goed vinden. Er zijn genoeg manieren om kinderen - buiten de erediensten om - bij het Evangelie te betrekken. En ook tijdens de erediensten moeten ze worden aangesproken. Maar tegelijkertijd is de eredienst een hoogtepunt in het kerkelijke leven. Daar moet je als kind bij zijn, mee vergroeid raken.

Overigens, inderdaad een prachtig boekje, van Van der Beek.
Hier beneden is het niet.
Auto

Bericht door Auto »

elbert schreef:[
GB terug naar de bronnen zou ik zeggen.
Hoezo, gebeurt dat niet meer? :?
Je mag best een zondag met me mee om te kijken of de bronnen nog centraal staan.
[/quote]

Nou er komt meer en meer vanuit de predikantenkring van de GB de roep terug naar de bronnen. Ds Lam was vorige week aardig duidelijk vond ik zelf. (En waarom zou je zoiets roepen als er niet aan de hand zou zijn)
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Auto schreef:Nou er komt meer en meer vanuit de predikantenkring van de GB de roep terug naar de bronnen. Ds Lam was vorige week aardig duidelijk vond ik zelf. (En waarom zou je zoiets roepen als er niet aan de hand zou zijn)
Je bedoelt dit artikel? In sommige gemeenten is er inderdaad een neiging om activistisch te worden. Dat is een gevaar dat helemaal bij deze tijd hoort. Tegen die achtergrond kan ik de oproep van ds. Lam goed begrijpen en ben ik het ook eens met zijn waarschuwing. Het gaat om de verkondiging van het Woord, dat ons bij de (noodzaak van) genade bepaalt en niet bij onze activiteiten.
Laatst gewijzigd door elbert op 01 jun 2011, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto

Bericht door Auto »

elbert schreef:
Auto schreef:Nou er komt meer en meer vanuit de predikantenkring van de GB de roep terug naar de bronnen. Ds Lam was vorige week aardig duidelijk vond ik zelf. (En waarom zou je zoiets roepen als er niet aan de hand zou zijn)
Je bedoelt dit artikel? In sommige gemeenten is er inderdaad een neiging om activistisch te worden. Dat is een gevaar dat helemaal bij deze tijd hoort. Tegen die achtergrond kan ik de oproep van ds. Lam goed begrijpen en ben ik het ook eens met zijn waarschuwing. Het gaat om de verkondiging van het Woord, dat ons bij de genade bepaalt en niet bij onze activiteiten.
Ik denk dat het veel verder is dan je denkt. Ik zat recent bij iemand het boekje met adressen van de GB door te lezen. Toen viel mijn mond echt wel open van verbazing, adressen die er eerder nooit in te vinden waren stonden er nu wel in. (Het gaat me niet om de voorbeelden, maar om de kentering die meer en meer wordt waargenomen)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

elbert schreef:
Je bedoelt dit artikel? In sommige gemeenten is er inderdaad een neiging om activistisch te worden. Dat is een gevaar dat helemaal bij deze tijd hoort. Tegen die achtergrond kan ik de oproep van ds. Lam goed begrijpen en ben ik het ook eens met zijn waarschuwing. Het gaat om de verkondiging van het Woord, dat ons bij de (noodzaak van) genade bepaalt en niet bij onze activiteiten.
Het feit dat juist ds. Lam (voorzitter van de GB) deze indringende waarschuwing deed klinken, is voor mij een heel groot alarmsignaal. Hij zei namelijk wat velen ter rechterzijde van de GB al jaren met leedwezen aanzien, namelijk dat er een neiging is binnen de GB tot de leer van het verondersteld geloof.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik zal zeker niet ontkennen dat ik als GB-er/PKN-er geen zorgen heb over de inhoud van preek, leer (en dan idd mn het verondergestelde geloof), materiaal van HGJB etc. Maar je kan hier wel op het forum luid klagen en oordelen, dat helpt niets. Ik denk dat je als buitenstaander beter je knieen kunt buigen en je als insider je stem moet laten horen (naast het knieenwerk).
Ik weet, mijn Verlosser leeft
henriët

Bericht door henriët »

hoe dan ook, wat mooi dat er ds zijn die de kinderen wat meegeven dmv een verhaal.
Zo leerde de Heere Jezus ook. Vertellend.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
huisman

Bericht door huisman »

JolandaOudshoorn schreef:Ik zal zeker niet ontkennen dat ik als GB-er/PKN-er geen zorgen heb over de inhoud van preek, leer (en dan idd mn het verondergestelde geloof), materiaal van HGJB etc. Maar je kan hier wel op het forum luid klagen en oordelen, dat helpt niets. Ik denk dat je als buitenstaander beter je knieen kunt buigen en je als insider je stem moet laten horen (naast het knieenwerk).
Zeer mee eens...klagen helpt niet, bidden wel
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
BJD

Bericht door BJD »

Erasmiaan schreef:
BJD schreef:
huisman schreef:De HGJB gaat zich bezinnen op de eredienst...ik hoop dat ze ook kijken naar al die kerken die hun eredienst gemoderniseerd hebben en daarna de jeugd kwijt raakten en vaak ook de gezonde gereformeerde leer.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_567358
Zou goed zijn als bep predikanten zich gaan realiseren dat er kinderen in de kerk zitten. Over het algemeen is het daar slecht mee gesteld. Afgelopen zondagmiddag hadden we een ds die wel de kinderen er heel sterk bij betrok.
's Morgens niet?
's morgens moest ik op de kinderen passen.. een andere dienst meegeluisterd op internet.
refo

Bericht door refo »

huisman schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik zal zeker niet ontkennen dat ik als GB-er/PKN-er geen zorgen heb over de inhoud van preek, leer (en dan idd mn het verondergestelde geloof), materiaal van HGJB etc. Maar je kan hier wel op het forum luid klagen en oordelen, dat helpt niets. Ik denk dat je als buitenstaander beter je knieen kunt buigen en je als insider je stem moet laten horen (naast het knieenwerk).
Zeer mee eens...klagen helpt niet, bidden wel
Klagen helpt vaak wel, alleen naar buitenstaanders wordt uiteraard niet geluisterd.
Bidden lang niet altijd.

Voor we de (H)G(J)B allerlei foute adviezen gaan geven is het misschien zinvol om tot onszelf te keren en te definiëren wat nu precies gereformeerd is en of we dat zelf als kerkgenootschappen nog wel zijn.

De reacties van de niet GB-ers hier lijken me nogal van gearriveerdheid getuigen en zijn aldus al niet zo gereformeerd.
Bei uns ist alles besser is een houding die niet past.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:De reacties van de niet GB-ers hier lijken me nogal van gearriveerdheid getuigen en zijn aldus al niet zo gereformeerd. Bei uns ist alles besser is een houding die niet past.
Dat laatste neem ik niet over; dat eerste is echter onjuist. Als buitenstaander kun je prima bepaalde tendenzen weergeven, zeker als je veel met GB'ers te maken had en hebt. En ik zie verschuivingen optreden, m.n. sinds de HHK is ontstaan. Zaken die in bepaalde GB-gemeenten voorheen niet konden, worden nu met vlag en wimpel binnengehaald.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gian

Bericht door Gian »

Luther schreef:Hij zei namelijk wat velen ter rechterzijde van de GB al jaren met leedwezen aanzien, namelijk dat er een neiging is binnen de GB tot de leer van het verondersteld geloof.
Ik zou wel eens willen weten waar die neiging vandaan komt ;)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gian schreef:
Luther schreef:Hij zei namelijk wat velen ter rechterzijde van de GB al jaren met leedwezen aanzien, namelijk dat er een neiging is binnen de GB tot de leer van het verondersteld geloof.
Ik zou wel eens willen weten waar die neiging vandaan komt ;)
Ik ook.
Plaats reactie