foute argumenten
In wezen heeft L.M.P.Scholten groot gelijk, zonder internet zou ik b.v. niet hebben geweten dat er nog een Kritische Pim, Rhodé, Gd2e enz. Maar ook een loyale Adrianus een beetje niet te plaatsen Orcie en ga zo maar door zou zijn. Nou beperk ik me alleen nog maar tot eigen gemeenten laat staan tot andere. Het verzet in Herv.buiten verband b.v. in dit alles gaat internet een steeds grotere rol spelen. Nou kan je twee kanten op, de kant van de [voorm.] communistische regiems en alles verbieden en uiteindelijk in elkaar storten, maar ook [hetzij kritisch] gebruikmaken van de [oude en nieuwe] media om je eigen gelijk met goede argumenten te bewijzen. Maar in feite ga je voorbij aan de grondoorzaak. Jaren geleden [ver voor internet] werd er al geklaagd dat de jeugd zo mondig geworden was en dat is niet minder geworden alleen maar meer. De grondoorzaak moet worden aangepakt. Dwz. de ambtsdrager beter worden toegerust, neem gerust wat kritische geesten op in kerkenraden en last but not least toets de boodschap aan Gods Woord en niet aan subjectieve gevoelselementen of eigen gedachten [hiermee wil ik beslist niet zeggen dat wie dan ook het mis heeft, dat is een andere discussie]
Maar gelijk heeft Scholten wel, maar nu weet hij ook wat hij in huis haalt met een evt. samengaan met Ger. Gem, nl. een huis vol kritische geesten
, een hok vol jonge honden. Hij kan niet meer zeggen tegen zijn geestelijke leidslieden dat hij het niet geweten heeft. Wij als leden van de Ger. Gem. kunnen dat wel zeggen want de grote ontbrekende op internet is nog steeds de GGiN en dat vind ik jammer, want discussie met alleen gelijkgezinden is niet goed, is het ook geen discussie meer maar meer een elkaar over de bol strijken en het 'wat hebben we weer toch gelijk' gevoel [ten onrechte] krijgen. ik zeg ten onrechte want niemand heeft altijd alleen maar gelijk. Verder heeft zonder tegenweer de mens de neiging om toch z'n eigen paadje steeds sneller af te lopen en uiteindelijk flink z'n neus te stoten [in het gunstigste geval]
Maar gelijk heeft Scholten wel, maar nu weet hij ook wat hij in huis haalt met een evt. samengaan met Ger. Gem, nl. een huis vol kritische geesten

Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Oorspronkelijk gepost door refo
Worden er in Scholtens kerk helemaal geen boeken geschreven? Of is er daar nog een kerkelijke approbatie? Of misschien zelfs een kerkelijke weg?
Vergeef me deze woorden, maar zouden er in Laodicea boeken geschreven zijn?
Just some questions. Need some answers.Vanwaar deze vertwijfelde vragen?
Je ziet overal iets tussen de regels en in citaten waar het niet zit.
Ik zal het maar freudiaans opvatten en je vraag als antwoord zien. Inderdaad is het kerkvolk daar erg lauw. Over godsdienstige zaken spreken lijkt taboe. Je zou er vertwijfeld van worden. 'Laat Maar Praten' Scholten heeft het weer mooi gezegd. Terwijl hij inhoudelijk niets zegt.
[Aangepast op 3/5/04 door refo]
Leest jouw kerkenraad mee?Oorspronkelijk gepost door Egbert
(..)Dwz. de ambtsdrager beter worden toegerust, neem gerust wat kritische geesten op in kerkenraden (..)

Even on-topic:
Scholten gaat idd voorbij aan de grondoorzaak. Hij zegt dat de kritische houding van mensen gevoed wordt door internet en jongerenavonden.Maar in feite ga je voorbij aan de grondoorzaak. Jaren geleden [ver voor internet] werd er al geklaagd dat de jeugd zo mondig geworden was en dat is niet minder geworden alleen maar meer. De grondoorzaak moet worden aangepakt.
En daar ben ik het toch niet helemaal mee eens, in de zin van dat dit maar een deel van de relevante ontwikkelingen zijn. Dat internet een van de instrumenten is om kritiek te uiten is duidelijk. Als een van de extra gereedschappen naast kranten, boeken, borrelpraat op verjaardagen, etc.
Maar om internet nou samen met jongerenavonden de oorzaak (voedingsbron) te noemen? Mwa, dat vind ik te kort door de bocht. Dan zou toch sprake van een wat uitgebreider onderzoek moeten zijn. Een oorzaak kan namelijk ook gezocht worden in het opleidingsniveau en de manier van onderwijs van tegenwoordig. Op die manier kan Scholten ook zeggen "Kritische kerkleden, gevoed door de universitaire en hogere beroepsopleidingen van tegenwoordig, bekritiseren de prediking en de geestelijke leiding die daarin wordt gegeven."
Universitaire opleidingen en de manier van onderwijs (argumentatie, waarom-vragen, etc) kan je echter moeilijk een schop geven. Internet en jongerenavonden des te makkelijker......
Je lijkt onze papegaai wel, die pikt ook alleen maar het voer wat hem aanstaat uit zijn bakje. [troost je, het is niet zomaar een papegaai maar een echte pratende grijze roodstaart]Oorspronkelijk gepost door AdrianusRecht gesproken Egbert! Wat zou er van OSW geworden zonder tegenweer.Oorspronkelijk gepost door Egbert Verder heeft zonder tegenweer de mens de neiging om toch z'n eigen paadje steeds sneller af te lopen en uiteindelijk flink z'n neus te stoten [in het gunstigste geval]
Oorspronkelijk gepost door EgbertJe lijkt onze papegaai wel, die pikt ook alleen maar het voer wat hem aanstaat uit zijn bakje. [troost je, het is niet zomaar een papegaai maar een echte pratende grijze roodstaart]Oorspronkelijk gepost door AdrianusRecht gesproken Egbert! Wat zou er van OSW geworden zonder tegenweer.Oorspronkelijk gepost door Egbert Verder heeft zonder tegenweer de mens de neiging om toch z'n eigen paadje steeds sneller af te lopen en uiteindelijk flink z'n neus te stoten [in het gunstigste geval]

He Egbert, praat die papagaai van jullie ook de mensen uit zijn omgeving na?

[Aangepast op 3/5/04 door Pim]