Gesprek met de RKK.

Ander

Re: Gesprek met de RKK.

Bericht door Ander »

refo schreef:Mijn dochter bracht juist met haar ensemble muziek ten gehore.
De hoge heren kwamen luid kwebbelend uit de consistorie.
Liepen vervolgens luid kwebbelend voor de de fluitende dames langs.
Werden vervolgens met een vingerknip (van wat het RD noemt 'onze correspondent') weggestuurd omdat Zijne Heiligheid moest orgelspelen.

Er zijn dus verschillende mensen in de gemeente die met dit soort oecumene niet zo ingenomen zijn.
De meeste bezoekers kregen overigens niet zo'n behandeling.
Haha, de vingerknipper maakte ook de foto's zeker. :)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Eppo Gremdaat schreef:Mgr Simonis is nu `ambteloos`oftewel `emeritus-kardinaal`. Wat ik begrepen heb is het gewoon een prive-bezoek geweest. Natuurlijk een goede zaak dat èn (emeritus)kardinaal èn predikant van gedachten gewisseld hebben over verschillende `hete hangijzers`. Het is te hopen dat ook onder ons met andersdenkenden zulke gesprekken gevoerd wordem. Dat kan verrijkend en verhelderend zijn. En....elkaars kerkdiensten bezoeken opdat men weet hoe het er toegaat en dat kan veel misverstanden ontzenuwen.
Van Gouda begint wellicht de victorie??
Zodra we foto´s in het RD zien van ds Clements achter het orgel van de St Pieter in Rome...
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ander schreef:
Werden vervolgens met een vingerknip (van wat het RD noemt 'onze correspondent') weggestuurd omdat Zijne Heiligheid moest orgelspelen.

Er zijn dus verschillende mensen in de gemeente die met dit soort oecumene niet zo ingenomen zijn.
Nee, die staat volgens mij op de foto.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

rekcor schreef:
Waarom wordt er zo weinig met onze moederkerk gesproken ?
1) Waarover zou dat gesprek dan kunnen/moeten gaan?
2) Wat zou het doel zijn van dat gesprek?
Nou, bijv. over Jezus van Nazareth!
Waar de huidige Paus 2 boeken over geschreven heeft, die volgens prof Baars "protestantser, Bijbelgetrouwer, over de Heere Jezus spreken dan menig protestants theoloog".
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Ander

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:
Ander schreef:

Nee, die staat volgens mij op de foto.
Dat weet ik nog zo net niet. Toen ik bij de fotograaf in de klas zat, héél vroeger, als klein jongetje, was hij al RD-correspondent. Maar goed, degene die op de foto staat schrijft ook wel eens wat, dat klopt.
freek

Bericht door freek »

huisman schreef:Waarom wordt er zo weinig met onze moederkerk gesproken ? Zaterdag was er een zeer verrassende ontmoeting tussen Ds Clements (GG) en kardinaal Simonis. Mooi dat er ook zo getuigd wordt van de gereformeerde leer

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... a_1_566756
Prima om met katholieken te spreken, maar niet omdat ze onze 'moederkerk' vertegenwoordigen. Ik geloof niet in dergelijke terminologie.
rekcor

Bericht door rekcor »

freek schreef:
huisman schreef:Waarom wordt er zo weinig met onze moederkerk gesproken ? Zaterdag was er een zeer verrassende ontmoeting tussen Ds Clements (GG) en kardinaal Simonis. Mooi dat er ook zo getuigd wordt van de gereformeerde leer

Prima om met katholieken te spreken, maar niet omdat ze onze 'moederkerk' vertegenwoordigen. Ik geloof niet in dergelijke terminologie.
Wat bedoel je met 'geloven'? Het is een feit dat onze kerken uit de RKK zijn voortgekomen, dus je zou kunnen zeggen dat het onze moederkerk is. Of, in de meer afgescheiden kerken, de bet-bet-overgrootmoeder...
freek

Bericht door freek »

rekcor schreef:
freek schreef:

Wat bedoel je met 'geloven'? Het is een feit dat onze kerken uit de RKK zijn voortgekomen, dus je zou kunnen zeggen dat het onze moederkerk is. Of, in de meer afgescheiden kerken, de bet-bet-overgrootmoeder...
Volgens mij spreekt de bijbel nergens over de kerk (en kerkgenootschappen) als 'moeder'. De RKK is het oudste kerkverband, meer niet.
edward

Bericht door edward »

freek schreef:

Ik ook niet.
En ik meen dat Ds Kersten en vele anderen met hem er ook geheel anders over dachten, met Openbaring 18 in het achterhoofd.
die zg ''moederkerk'' heeft geen muren en de plaatsvervangende Hogepriester is de heilige Geest, Die werd ons gezonden, geen stoffelijke vervanging.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Gewoon spreken met mede christenen over wat je samenbindt, neem bijv. de inhoud van de 12 artikelen die door de meeste christenen wereldwijd wordt onderschreven.
En als je dan eenmaal een goede band hebt, kun je nog eens voorzichtig maar duidelijk spreken over de verschillen, maar die zijn meestal ondergeschikt.

En dan kun je met veel RK-ers prima gesprekken voeren, en ook met pinkstergelovigen, baptiste, evo's en zelfs refo's :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
boontje

Bericht door boontje »

Hendrikus schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Mgr Simonis is nu `ambteloos`oftewel `emeritus-kardinaal`. Wat ik begrepen heb is het gewoon een prive-bezoek geweest. Natuurlijk een goede zaak dat èn (emeritus)kardinaal èn predikant van gedachten gewisseld hebben over verschillende `hete hangijzers`. Het is te hopen dat ook onder ons met andersdenkenden zulke gesprekken gevoerd wordem. Dat kan verrijkend en verhelderend zijn. En....elkaars kerkdiensten bezoeken opdat men weet hoe het er toegaat en dat kan veel misverstanden ontzenuwen.
Van Gouda begint wellicht de victorie??
Zodra we foto´s in het RD zien van ds Clements achter het orgel van de St Pieter in Rome...
Ik heb wel eens Andries Knevel achter het orgel gezien van de "Kerk der Friezen" in Rome. Volgens mij ook in gezelschap van kardinaal Simonis. Telt dat ook?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:Volgens mij spreekt de bijbel nergens over de kerk (en kerkgenootschappen) als 'moeder'. De RKK is het oudste kerkverband, meer niet.
Da's nog maar de vraag. Calvijn zegt er dit over (onderstrepingen van mij):
Calvijn in de Institutie schreef:Ik zal dan beginnen bij de kerk, in wier schoot God wil, dat zijn kinderen verzameld worden, niet alleen opdat ze door haar moeite en dienst gevoed worden, zolang ze zuigelingen en kinderen zijn, maar opdat ze ook door haar moederlijke zorg geregeerd worden, totdat ze opgegroeid zijn en eindelijk tot de eindpaal des geloofs komen. Want deze dingen, die God samengevoegd heeft, mogen niet gescheiden worden (Matth. 10:9), dat voor hen, voor wie Hij een Vader is, de kerk ook een moeder zij, en dat niet alleen onder de wet, maar ook na de komst van Christus, gelijk Paulus getuigt (Gal. 4:26), die leert, dat wij kinderen zijn van het nieuwe en hemelse Jeruzalem.
boontje

Bericht door boontje »

Afgewezen schreef:
freek schreef:Volgens mij spreekt de bijbel nergens over de kerk (en kerkgenootschappen) als 'moeder'. De RKK is het oudste kerkverband, meer niet.
Da's nog maar de vraag. Calvijn zegt er dit over (onderstrepingen van mij):
Calvijn in de Institutie schreef:Ik zal dan beginnen bij de kerk, in wier schoot God wil, dat zijn kinderen verzameld worden, niet alleen opdat ze door haar moeite en dienst gevoed worden, zolang ze zuigelingen en kinderen zijn, maar opdat ze ook door haar moederlijke zorg geregeerd worden, totdat ze opgegroeid zijn en eindelijk tot de eindpaal des geloofs komen. Want deze dingen, die God samengevoegd heeft, mogen niet gescheiden worden (Matth. 10:9), dat voor hen, voor wie Hij een Vader is, de kerk ook een moeder zij, en dat niet alleen onder de wet, maar ook na de komst van Christus, gelijk Paulus getuigt (Gal. 4:26), die leert, dat wij kinderen zijn van het nieuwe en hemelse Jeruzalem.
Maar dit is een citaat van Calvijn. Het bewijst dus, dat ook Calvijn de kerk graag als een moeder zag, maar het is opvallend dat de Bijbelteksten die hij aanhaalt, het daar helemaal niet over hebben.
Verreweg

Bericht door Verreweg »

Hoe moet anno 2011 onze houding ten opzicht van de Rooms-Katholieke "moeder"kerk zijn onderstaande in ogenschouw nemende?

Oudschrijvers zagen vaak de kerk van Rome als de anti-christ, maar dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen... Dan is het: Zij zagen het verkeerd en wij weten beter of vice versa.
boontje

Bericht door boontje »

Verreweg schreef:Hoe moet anno 2011 onze houding ten opzicht van de Rooms-Katholieke "moeder"kerk zijn onderstaande in ogenschouw nemende?

Oudschrijvers zagen vaak de kerk van Rome als de anti-christ, maar dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen... Dan is het: Zij zagen het verkeerd en wij weten beter of vice versa.
Er is nog wel een verschil tussen de RKK in de tijd van de oudschrijvers, en de RKK in onze tijd. Althans, in de tijd van het tweede Vaticaans Concilie is er veel veranderd, en heeft men geprobeerd de kerk om te buigen in een meer Bijbelse richting.
En verder ben ik niet zo erg onder de indruk van kerkgenootschappen, die zichzelf als de "ware kerk" beschouwen en andere als "vals". Ik denk dat God in elke kerk Zijn kinderen heeft, en dat elke kerk een al te "menselijke" kant kent, die haar ook schuldig doet staan tegenover God.
Plaats reactie