Die dominee of een of andere ouderling nood niet aan de Heilige Tafel ,maar Jezus Christus zelf,wie zal jou dan tegen houden Maninne.
En of jij je haar lang of kort draagt dat bepaal je altijd zelf.Er is er maar een waar je verantwoording schuldig ben en dat is je Hemelse Vader,en voor de rest aan niemand.
Brandende vraag!!!
Dat vind ik te ver gaan. Je bent wel als gemeente samen aan het avondmaal. Het is geen individuele bezigheid.Oorspronkelijk gepost door Adorote
Die dominee of een of andere ouderling nood niet aan de Heilige Tafel ,maar Jezus Christus zelf,wie zal jou dan tegen houden Maninne.
En of jij je haar lang of kort draagt dat bepaal je altijd zelf.Er is er maar een waar je verantwoording schuldig ben en dat is je Hemelse Vader,en voor de rest aan niemand.
Als de ouderlingen, die God's gezag zijn in de gemeente, je vragen niet aan te gaan, moet je daar naar luisteren.
Je kunt er (achteraf) een gesprek over aangaan met de kerkeraad (in alle liefde) maar het is nooit een reden om een schisma in de gemeente om te beginnen. Elkaar niet ergeren.
In de gemeente moet niet iedereen doen wat hij of zij zelf vindt.
Uiteraard geld dat voor 'links' en voor 'rechts'. Mensen met orthodoxe ideen moeten zich ook neerleggen bij de mening van de kerkeraad.
Carpe Diem tamen Memento Mori
-
- Contacteer:
Beste Robert,Kort haar was in de tijd van Paulus een haardracht die door hoeren werd gedragen. Kort haar was dus sloerie, om het in jouw taal te zeggen.
Was dit werkelijk zo, ik hoorde pas dat dit precies juist andersom was.
(erg)Lang haar werd door de hoeren gedragen!
Ik ben pas in het Midden Oosten geweest, en daar is dit n.l. nog zo!!
Gr. SG
O Ik heb mijn haar erg kort nu. Ik wilde het tot over mijn oren hebben, maar de kapster begreep me verkeerd en nu hangt het tot op mijn oren. Het voelt een beetje bloot!!
Maar ik krijg er alleen maar complimenten over!! Zelfs de dominee zei dat het leuk staat!!
Hier is haardracht en kleding trouwens wel erg vrij...
Maar ik krijg er alleen maar complimenten over!! Zelfs de dominee zei dat het leuk staat!!
Hier is haardracht en kleding trouwens wel erg vrij...
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
-
- Contacteer:
Ik denk toch dat het lange haar hoerig was, kijk maar in Lukas 7 : 37 en 38. Ze droogde het af met haar haar, dit was waarschijnlijk lang,Dat het nu zo is wil niet zeggen dat het ook toen zo was.....
Maar goed, we hebben het beide 'van horen zeggen', en ik weet niet of het mogelijk is te achterhalen hoe het echt was toendertijd.
Waarom ze zondig was weet ik niet, dus helemaal hart maken kan ik het niet!
Ik hoorde een keer de uitspraak "je moet zo lang haar dragen dat je de voeten van de Heere Jezus kan afdrogen" en het weerwoord van een ander was "hoe korter je haar, hoe dieper je moet bukken om de voeten van de Heere Jezus af te drogen"
Zeggen jullie het maar!!
Gr. SG (goede en gezegende zondag!!)
Robbert is geloof een collectief gebeuren??? :puOorspronkelijk gepost door RobertDat vind ik te ver gaan. Je bent wel als gemeente samen aan het avondmaal. Het is geen individuele bezigheid.Oorspronkelijk gepost door Adorote
Als de ouderlingen, die God's gezag zijn in de gemeente, je vragen niet aan te gaan, moet je daar naar luisteren.
Je kunt er (achteraf) een gesprek over aangaan met de kerkeraad (in alle liefde) maar het is nooit een reden om een schisma in de gemeente om te beginnen. Elkaar niet ergeren.
In de gemeente moet niet iedereen doen wat hij of zij zelf vindt.
-
- Contacteer:
Je kan ook een grote duidelijke foto op internet zetten met daarbij een poll.Oorspronkelijk gepost door Maninne
Ik heb het er nog niet over gehad en weet nog steeds niet of ik het wel van tevoren moet overleggen met de kerkeraad, de ene zegt van wel en de andere van niet. Weet je ik laat gewoon de osw'ers keuren op de bbq meeting![]()
Dan kunnen wij anoniem stemmen, dat is veel eerlijker!
In deze topic wordt het onderwerp weer flink overdreven, door extreme gevallen te vermelden. Toch leidt dit af van de oorspronkelijke vraag.
Want ik proef echt wel het brandende karakter van de vraag.
Ik ben het in principe eens met degenen die stellen, dat je haardracht (mits niet uitzonderlijk provocerend) in de christelijke gemeente een vrije persoonlijke keuze is, maar ik onderschat zeker niet de gevolgen, wanneer iemand zich niet aan (on)uitgesproken afspraken op dit punt houdt.
Immers, een duidelijk afwijkend gedrag heeft z'n invloed op het gehele functioneren binnen een gesloten geloofsgemeenschap. Er worden allerlei koppelingen gemaakt (zie bijv. haardracht <> Avondmaal).
Men kan dus niet alleen de goede smaak van andere ergeren, maar men kan ook verdacht worden op het gebied van bijvoorbeeld de trouw aan de gemeente. Er wordt getwijfeld: Heb je (getuige de haardracht) nog wel de gezonde leer? Zijn je uitspraken over geloof en kerk nog wel kosher? Met wie ga je allemaal om? Hoe denk je eigenlijk over anderen (ethische) zaken? Ben je innerlijk niet aan het veranderen? Welke kant ga je op? Moeten we je nog wel uitnodigen voor....? Wat zit er achter?
Men stelt elkaar ook vragen:
Moeten we hem / haar nu wel vragen om..., immers hij / zij heeft pas nog...
Of:
Volgens mij gelooft hij / zij niet langer meer dat....
Of:
Heb je dat gezien van hem / haar, zie je nu wel.... Enz.
Kortom, je veilige, vanzelfsprekende positie in de gemeenschap staat onder druk.
Dit wantrouwen kan heel subtiel worden gecommuniceerd. Geen wonder dus dat er op dit vlak (van zoiets eigens zelfs als haardracht) heel voorzichtig geopereerd wordt en eerst terdege advies wordt ingewonnen (op bijvoorbeeld het OSW-forum).
Gravo
Want ik proef echt wel het brandende karakter van de vraag.
Ik ben het in principe eens met degenen die stellen, dat je haardracht (mits niet uitzonderlijk provocerend) in de christelijke gemeente een vrije persoonlijke keuze is, maar ik onderschat zeker niet de gevolgen, wanneer iemand zich niet aan (on)uitgesproken afspraken op dit punt houdt.
Immers, een duidelijk afwijkend gedrag heeft z'n invloed op het gehele functioneren binnen een gesloten geloofsgemeenschap. Er worden allerlei koppelingen gemaakt (zie bijv. haardracht <> Avondmaal).
Men kan dus niet alleen de goede smaak van andere ergeren, maar men kan ook verdacht worden op het gebied van bijvoorbeeld de trouw aan de gemeente. Er wordt getwijfeld: Heb je (getuige de haardracht) nog wel de gezonde leer? Zijn je uitspraken over geloof en kerk nog wel kosher? Met wie ga je allemaal om? Hoe denk je eigenlijk over anderen (ethische) zaken? Ben je innerlijk niet aan het veranderen? Welke kant ga je op? Moeten we je nog wel uitnodigen voor....? Wat zit er achter?
Men stelt elkaar ook vragen:
Moeten we hem / haar nu wel vragen om..., immers hij / zij heeft pas nog...
Of:
Volgens mij gelooft hij / zij niet langer meer dat....
Of:
Heb je dat gezien van hem / haar, zie je nu wel.... Enz.
Kortom, je veilige, vanzelfsprekende positie in de gemeenschap staat onder druk.
Dit wantrouwen kan heel subtiel worden gecommuniceerd. Geen wonder dus dat er op dit vlak (van zoiets eigens zelfs als haardracht) heel voorzichtig geopereerd wordt en eerst terdege advies wordt ingewonnen (op bijvoorbeeld het OSW-forum).
Gravo