Jodenjacht
Re: Jodenjacht
fout, Waarom Ajax bekend staat als 'jodenclub' is moeilijk te zeggen. Ajax is niet opgericht als een joodse club (Echte 'jodenclubs' zijn de Amsterdamse clubs WV-HEDW en Maccabi, of Marathon), maar in de tijd dat Amsterdam verschillende clubs op het hoogste niveau had (Volewijckers voor Noord, Blauw-Wit voor Zuid, DWS voor West) was Ajax de club van Oost, waar zo ongeveer alle joodse Amsterdammers woonden. De meesten waren geen lid van de vereniging, maar op de tribune was er een duidelijke joodse cultuur. Er zijn krantenknipsels uit de jaren twintig en dertig waarin Ajax al een 'neuzenclub' genoemd wordt, refererend aan het stereotype-beeld dat Joden een grote neus hebben.
Bron Wikipedia
Bron Wikipedia
Nee, nooit schelden.Rijssen schreef:Snap de lading van het woord Jodenjacht wel, maar bedoel eigenlijk, waarom mag je andere supporters wel uitschelden en Ajax (joden) supporters niet.Mara schreef:En zo relativeer je alles weer dood. Ben jij soms advocaat ?Rijssen schreef:Hij had zich idd in moeten houden, maar vind de commotie wel overdreven.Mara schreef: Misschien is het wel om een daad te stellen, niet verkeerd toch ?
Ik heb begrepen dat de voetballer in kwestie zwaar gestraft gaat worden.
PSVers noemen zichzelf boeruh, als Lex Immers nu had gezongen van we gaan op boerenjacht.
Dan had je er niks over gehoord.
Zelfs Spong zegt dat je een zaak hebt !
Ik zeg tegen mijn zoons altijd, het kwaad zit niet in de bal, noch in de grasmat, noch in een leuk spannend potje voetbal, maar alles er omheen. Gelukkig zien zij dat ook wel.
Bij Ajax schijnt ook: "daar hoorden zij engelen zingen", te worden gezongen

Voetbal krijgt sowieso veel te veel aandacht in de media. Ik lees veel minder over andere sporten en sporters.
Die hoge salarissen zijn ook belachelijk.
Maar daar gaat dit topic niet over, of misschien eigenlijk wel. Het zijn allemaal randverschijnselen. Die niets met voetbal als zodanig te maken hebben.
Maar we moeten dit soort dingen niet gaan goedpraten, als zelfs de supporters hier overheen vallen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Stelde het ook alleen als voorbeeld dat schelden, en voetbal krijgt zoveel aandacht omdat het de populairste volkssport is.
De salarissen zijn idd veel te hoog.
De salarissen zijn idd veel te hoog.
Ik begreep dat ook de voetballer zelf spijt heeft betuigd en dat hij bij de uitspraak alleen aan Ajaxieden dacht. Hij accepteert zijn schorsing ook zonder morren. De uitspraak is heel erg fout en smakeloos, maar gezien de reactie moet je er denk ik geen Antisemitisme of jodenhaat achterzoeken (zaken die wel heel erg aanwezig zijn in de maatschappij en die m.i. veel gevaarlijker zijn).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mee eens, bovendien denk ik dat het gemiddelde IQ van deze groep, en het gebrek aan inlevingsvermogen wat bij deze leeftijd hoort, het niet toelaat dat ze zich realiseren wat ze zeggen.parsifal schreef:Ik begreep dat ook de voetballer zelf spijt heeft betuigd en dat hij bij de uitspraak alleen aan Ajaxieden dacht. Hij accepteert zijn schorsing ook zonder morren. De uitspraak is heel erg fout en smakeloos, maar gezien de reactie moet je er denk ik geen Antisemitisme of jodenhaat achterzoeken (zaken die wel heel erg aanwezig zijn in de maatschappij en die m.i. veel gevaarlijker zijn).
Desalniettemin zwaar straffen, al is het alleen maar omdat de ouders/opvoeders/school het tot nu toe niet gelukt is.
"Joden" wordt wel gebruikt als geuzennaam (als tegenreactie op antisemitische leuzen, spandoeken etc. van supporters van tegenstanders van Ajax.... De geuzennaam die er van gemaakt is gaat wel wat verder dan alleen de harde kern van Ajax. Door hen wordt het zeker niet antisemitisch bedoeld, juist als erenaam.... Daarom denk ik ook net als Parsifal dat Immers ook geen antisemitisme / racisme te verwijten valt.
Even voor het goede plaatje, door de overwinning van ADO op Ajax nadert de Haagse club Ajax tot op 7 punten. Met "we gaan op jodenjacht" wilde Immers de intentie aankaarten om Ajax op de ranglijst te passeren. Het is wel goed dit even in dit perspectief te zetten..... het heeft totaal niets met de 2e wereldoorlog / jodenhaat te maken. Desalniettemin had hij gewoon zijn mond moeten houden, je weet dat het gevoelig kan liggen en je hebt als voetballer een voorbeeldfunctie. Immers accepteert zijn schorsing, bedenkt zich de volgende keer wel 3x voor hij weer wat zingt.... en daarmee is de kous volgens mij wel af. En om verwarring te voorkomen is het natuurlijk beter dat te term "Joden" helemaal uit het Ajax-plaatje verdwijnt. Dan worden dit soort problemen ook voorkomen.
Wat intenties vanuit het Ajax-bstuur betreft:
http://www.nu.nl/sport/2474806/ajax-voo ... joden.html
Even voor het goede plaatje, door de overwinning van ADO op Ajax nadert de Haagse club Ajax tot op 7 punten. Met "we gaan op jodenjacht" wilde Immers de intentie aankaarten om Ajax op de ranglijst te passeren. Het is wel goed dit even in dit perspectief te zetten..... het heeft totaal niets met de 2e wereldoorlog / jodenhaat te maken. Desalniettemin had hij gewoon zijn mond moeten houden, je weet dat het gevoelig kan liggen en je hebt als voetballer een voorbeeldfunctie. Immers accepteert zijn schorsing, bedenkt zich de volgende keer wel 3x voor hij weer wat zingt.... en daarmee is de kous volgens mij wel af. En om verwarring te voorkomen is het natuurlijk beter dat te term "Joden" helemaal uit het Ajax-plaatje verdwijnt. Dan worden dit soort problemen ook voorkomen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bij elke voetbalwedstrijd worden in 90 minuten alle 10 geboden openlijk en opzettelijk met voeten getreden. Dat er op refoforum vergoelijkt gedaan moet worden over uitspattingen die in op het veld of de daaraan gerelateerde omgevingen gedaan moeten worden is m.i. een nieuw dieptepunt. Is het niet aannemelijk dat God daar in het supporteshome meer en vaker is gelasterd dan dat "Ajax" joden zijn genoemd? Maar dat komt niet in het nieuws. En het laatste - wat wel in het nieuws komt als zijnde onacceptabel -,wordt door mensen die zich christenen noemen gebagatelliseerd.Marnix schreef:"Joden" wordt wel gebruikt als geuzennaam (als tegenreactie op antisemitische leuzen, spandoeken etc. van supporters van tegenstanders van Ajax.... De geuzennaam die er van gemaakt is gaat wel wat verder dan alleen de harde kern van Ajax. Door hen wordt het zeker niet antisemitisch bedoeld, juist als erenaam.... Daarom denk ik ook net als Parsifal dat Immers ook geen antisemitisme / racisme te verwijten valt.
Laatst gewijzigd door Willem op 25 mar 2011, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik probeer een beetje uit te leggen war het vandaan komt, wat het bedoeld wordt, zonder dat ik daarmee het gedrag van Immers of ander gedrag in supportershomes enzo goed praat. Ik voel me dan ook totaal niet door je aangesproken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Helaas.Marnix schreef:Ik probeer een beetje uit te leggen war het vandaan komt, wat het bedoeld wordt, zonder dat ik daarmee het gedrag van Immers of ander gedrag in supportershomes enzo goed praat. Ik voel me dan ook totaal niet door je aangesproken.
Helaas heb jij niet helemaal door dat de uitspraken voor mensen die de verhoudingen en zo niet snappen nog veel schokkender kunnen overkomen, omdat ze niet snappen dat Ajacieden zichzelf Joden noemen en dat hun geuzennaam is. Dat simpele feit verandert wel iets aan wat er gezegd is. Dat jij dat alleen maar kan afdoen als "bagetaliseren, goedpraten, vergoeilijken" en dat soort onzin vind ik ook erg helaas. Dan snap je er maar bar weinig van.....
Interessante claim. Graag zou ik hem wat meer uitgewerkt zien. Waarmee ik helemaal niet wel goedpraten wat er op veel/alle voetbalvelden gebeurt, maar ik vind het wel goed voor de discussie als dit soort verstrekkende claims onderbouwd worden. Dit helpt ons ook in het gesprek met onze naasten, die misschien genieten van een voetbalwedstrijd op zondagmiddag.Willem schreef:Bij elke voetbalwedstrijd worden in 90 minuten alle 10 geboden openlijk en opzettelijk met voeten getreden.
Als RF er zo erg aan toe is, wat doe je hier dan nog?Willem schreef:Dat er op refoforum vergoelijkt gedaan moet worden over uitspattingen die in op het veld of de daaraan gerelateerde omgevingen gedaan moeten worden is m.i. een nieuw dieptepunt.
Dit is voor mij nieuw.Marnix schreef:"Joden" wordt wel gebruikt als geuzennaam (als tegenreactie op antisemitische leuzen, spandoeken etc. van supporters van tegenstanders van Ajax.... De geuzennaam die er van gemaakt is gaat wel wat verder dan alleen de harde kern van Ajax. Door hen wordt het zeker niet antisemitisch bedoeld, juist als erenaam.... Daarom denk ik ook net als Parsifal dat Immers ook geen antisemitisme / racisme te verwijten valt.
en je hebt als voetballer een voorbeeldfunctie.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Inderdaad plaatst dat de gebeurtenis wel in een ander licht. Blijft het erg onhandig dat deze uitspraken gedaan zijn.Marnix schreef:Helaas heb jij niet helemaal door dat de uitspraken voor mensen die de verhoudingen en zo niet snappen nog veel schokkender kunnen overkomen, omdat ze niet snappen dat Ajacieden zichzelf Joden noemen en dat hun geuzennaam is. Dat simpele feit verandert wel iets aan wat er gezegd is. Dat jij dat alleen maar kan afdoen als "bagetaliseren, goedpraten, vergoeilijken" en dat soort onzin vind ik ook erg helaas. Dan snap je er maar bar weinig van.....
Maar zo zie je maar weer: veel weten is veel begrijpen.
Klopt Afgewezen. Dat heb ik dan ook aangegeven. Ik heb de context uitgelegd omdat die wel degelijk van belang is en dingen in een ander licht plaatst. En ik vind het erg jammer dat er dan gelijk weer mensen dat uitleggen als vergoelijken, bagatelliseren enz. Ook niet gepast op een christelijk forum....
Welk stukje doel je op? De voorbeeldfunctie of waar de geuzennaam vandaan komt?albion schreef:Dit is voor mij nieuw.Marnix schreef:"Joden" wordt wel gebruikt als geuzennaam (als tegenreactie op antisemitische leuzen, spandoeken etc. van supporters van tegenstanders van Ajax.... De geuzennaam die er van gemaakt is gaat wel wat verder dan alleen de harde kern van Ajax. Door hen wordt het zeker niet antisemitisch bedoeld, juist als erenaam.... Daarom denk ik ook net als Parsifal dat Immers ook geen antisemitisme / racisme te verwijten valt.
en je hebt als voetballer een voorbeeldfunctie.
Het is bedroevend dat een dergelijke opmerking verduidelijkt moet worden richting mensen die de forumregels onderschrijven. Maar goed.rekcor schreef:Interessante claim. Graag zou ik hem wat meer uitgewerkt zien. Waarmee ik helemaal niet wel goedpraten wat er op veel/alle voetbalvelden gebeurt, maar ik vind het wel goed voor de discussie als dit soort verstrekkende claims onderbouwd worden. Dit helpt ons ook in het gesprek met onze naasten, die misschien genieten van een voetbalwedstrijd op zondagmiddag.Willem schreef:Bij elke voetbalwedstrijd worden in 90 minuten alle 10 geboden openlijk en opzettelijk met voeten getreden.
Het 1e gebod. Ajax wordt, behalve joden, ook wel aangeduid met "godenzonen". (het Braziliaanse elftal b.v. als goddelijke kanarie's).
Het 2e gebod. Van deze "godenzonen" worden plaatjes gemaakt waar onze jeugd regen en wind troseert om die bij de supermarkt te bemachtigen. De laatste keer hadden ze bij de AH dranghekken geplaatst om de jeugd in het gareel te houden. Lijkt me beeldendienst.
Het 3e gebod. De lastering van de naam van God. Moet dit verduidelijkt worden?
Het 4e gebod. De heiliging van de zondag. Moet dit verduidelijkt worden?
Het 5e gebod. Gehoorzamen aan de overheden. De benodigde politieinzet toont al aan dat alleen dat alleen met vertoon van spierballen de meute in het gareel te houden is.
Het 6e gebod. Bekijk de opstootjes en de overtredingen eens. In het veld heb je een tegenstander. Een tegenstander maak je af. De scheidsrechter voorkomt - ook weer met scanties - dat mensen fysiek worden gemolesteerd, dat levert nl. teveel schade voor de dader zelf op.
Het 7e gebod. Als je geinteresserd bent, lees/luister/bekijk de commentaren van b.v. Johan Derksen op Wesley Schneider en zijn - huidige - vrouw.
Het 8e gebod. Valsspelen is het onterecht toeeigenen van iets wat je niet - volgens de afspraken - toekomt. De uitdrukking "Het resultaat telt" is zowel een overtreding van het 8e als het 9e gebod. In het voetbal is de norm dat regels overtreden om voordeel te behalen GOED is zolang de scheidsrechter het niet ziet. Dat is stelen.
Het 9e gebod. Als de bal uit is, steken steevast beide partijen de hand op dat de ingooi voor hun is. Men kan zich weleens vergissen maar in bijna alle gevallen liegt er 1 partij bewust om voordeel te behalen.
Het 10e gebod zegt "Dat enige lust of gedachte tegen enig gebod Gods is mij nimmermeer komen". Nadere uitleg lijkt me ook overbodig.
Ja, dat is een begrijpelijke reactie. Ook Jeremia moest al klagen dat hij een man van twisting en krakeel was. En waarom?rekcor schreef:Als RF er zo erg aan toe is, wat doe je hier dan nog?Willem schreef:Dat er op refoforum vergoelijkt gedaan moet worden over uitspattingen die in op het veld of de daaraan gerelateerde omgevingen gedaan moeten worden is m.i. een nieuw dieptepunt.