Dat is dan onkerkrechterlijk, daar er altijd MEER dan 1 ouderling hoort te zijn. Als ze die niet vinden kunnen, is de gemeente dan niet meer houdbaar.oesterschelpje schreef: Nou, bij ons dus niet hoor!
Ik ken hier vlakbij twee gemeenten met 1 ouderling en 2 diakenen, waarbij de ouderling in zijn eentje het hele beleid in de gemeente bepaald.
Ouderling of diaken worden?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Ouderling of diaken worden?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- oesterschelpje
Tja, daar denken ze hier dus anders over....Bert Mulder schreef:Dat is dan onkerkrechterlijk, daar er altijd MEER dan 1 ouderling hoort te zijn. Als ze die niet vinden kunnen, is de gemeente dan niet meer houdbaar.oesterschelpje schreef: Nou, bij ons dus niet hoor!
Ik ken hier vlakbij twee gemeenten met 1 ouderling en 2 diakenen, waarbij de ouderling in zijn eentje het hele beleid in de gemeente bepaald.

De twee de gemeentes bestaan nog steeds, de situatie die ik hier beschrijf is al ruim 10 jaar zo.
Moderator opmerking
Ik heb enkele op-de-persoon reacties verwijderd. De volgende keer vallen er bannetjes van 7 dagen...
Ik heb enkele op-de-persoon reacties verwijderd. De volgende keer vallen er bannetjes van 7 dagen...
Tja, het is bij ons ook moeilijk. Niet zo heel veel mannen die aan de eisen voldoen, dus het rouleert steeds. Het komt wel eens voor dat de ouderling van dienst op de kansel een preek staat te lezen en er geen ouderling is. Maar bijv 2 diakenen.
Voorheen hadden we 4 ouderlingen en 4 diakenen, maar dat is niet haalbaar meer.
Ik las in de Wekker, over het opheffen van een gemeente, dat dit soort problemen het eigenlijk nog erger maken, dan het al is. Een ouderling die daarom 24 jaar zittend is. Omdat er niemand anders meer is. Een zondagsschool met 2 kindjes, ook zo treurig
Maar goed, het opheffen is een ander topic, maar het heeft wel met dit onderwerp te maken.
Voorheen hadden we 4 ouderlingen en 4 diakenen, maar dat is niet haalbaar meer.
Ik las in de Wekker, over het opheffen van een gemeente, dat dit soort problemen het eigenlijk nog erger maken, dan het al is. Een ouderling die daarom 24 jaar zittend is. Omdat er niemand anders meer is. Een zondagsschool met 2 kindjes, ook zo treurig

Maar goed, het opheffen is een ander topic, maar het heeft wel met dit onderwerp te maken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Het is natuurlijk heel erg als er in een gemeente geen mannen gevonden kunnen worden om de ambten te vervullen. Zeker in een wat grotere gemeente zegt dat een heleboel.
Toch moet het in mijn ogen altijd zo zijn dat er in ieder geval meer dan 1 ouderling is. Het gevaar voor "machtsmisbruik", al is het ook onbedoeld, wordt anders te groot.
In het formulier om ambtdragers te bevestigen wordt dit ook heel duidelijk zo aangegeven.
Toch moet het in mijn ogen altijd zo zijn dat er in ieder geval meer dan 1 ouderling is. Het gevaar voor "machtsmisbruik", al is het ook onbedoeld, wordt anders te groot.
In het formulier om ambtdragers te bevestigen wordt dit ook heel duidelijk zo aangegeven.
Bij ons is het een kwestie van te weinig mannen, die belijdend lid zijn. Slechts een enkeling is niet "geschikt" om andere reden.dennis schreef:Het is natuurlijk heel erg als er in een gemeente geen mannen gevonden kunnen worden om de ambten te vervullen. Zeker in een wat grotere gemeente zegt dat een heleboel.
Om die reden gaan er al voorzichtige stemmen op dat vrouwen best diaken kunnen zijn

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
Als je door je gemeente gestemd wordt om ouderling of diaken te worden ben je dan door God geroepen om dit ambt uit te oefenen? In het bevestigingsformulier wordt gesteld dat je verkoren moet zijn om dit ambt uit te oefenen en daar moet je ja op zeggen. Betekent het dat je daar van God een bevestiging van moet hebben of kun je er vanuit gaan wanneer de gemeente je roept dat je dit ambt mag gaan uitoefenen.
In veel gemeenten zijn meer diakenen dan ouderlingen. De tijden zijn donker en er is zo weinig geestelijk leven meer is het argument om geen ouderling op tweetal te stellen.
In veel gemeenten zijn meer diakenen dan ouderlingen. De tijden zijn donker en er is zo weinig geestelijk leven meer is het argument om geen ouderling op tweetal te stellen.
- Bert Mulder
- Contacteer:
God werkt door middel van Zijn kerk. Als de kerk je roept, moet je dat als roeping van God zelf zien, of je moet wel heel erg zeker zijn dat dat niet zo is.organistje schreef:Als je door je gemeente gestemd wordt om ouderling of diaken te worden ben je dan door God geroepen om dit ambt uit te oefenen? In het bevestigingsformulier wordt gesteld dat je verkoren moet zijn om dit ambt uit te oefenen en daar moet je ja op zeggen. Betekent het dat je daar van God een bevestiging van moet hebben of kun je er vanuit gaan wanneer de gemeente je roept dat je dit ambt mag gaan uitoefenen.
En God zal je zelf voor de opgedragen taak bekwaam maken. Degenen die uit zichzelf van te voren zo bekwaam zijn, zijn vaak de besten niet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Vanavond vergadert onze kerkenraad over de kandidatenlijst. Afgelopen zondag is dat afgekondigd zodat de gemeente het kan meenemen in hun gebeden.
Zou dat ook gebeuren.
Vanmiddag las ik in de bus:
'Och, of al het volk des Heeren profeten waren, dat de Heere Zijn Geest over hen gave!' (Num.11:29b)
Zou dat ook gebeuren.
'Och, of al het volk des Heeren profeten waren, dat de Heere Zijn Geest over hen gave!' (Num.11:29b)
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Weet je van ik fijn vindt, dat er
ouderlingen zijn die al wat ouder zijn. Dus mensen met levenservaring. Ook op geestelijk gebied. Maar als dat niet anders kan, houdt het op. Ik zou denk ik graag 2 soorten ouderlingen willen. Oude en jonge.
diakenen net zo denk ik. Dan leer je van elkaar en geef je dingen door. Oudere mensen hebben levenswijsheid en jongeren zijn wat enthousiaster en nog fris en jong.
Ik vind het heel goed dat je om de zoveel jaar wisselingen hebt. Ook al vind ik heel veel ambtdragers heel goed, het is verstandig om te wisselen.
Verder, het is nooit goed, de Heere niet te kennen, dus ja, dat vind ik geen discussie.
ouderlingen zijn die al wat ouder zijn. Dus mensen met levenservaring. Ook op geestelijk gebied. Maar als dat niet anders kan, houdt het op. Ik zou denk ik graag 2 soorten ouderlingen willen. Oude en jonge.
diakenen net zo denk ik. Dan leer je van elkaar en geef je dingen door. Oudere mensen hebben levenswijsheid en jongeren zijn wat enthousiaster en nog fris en jong.
Ik vind het heel goed dat je om de zoveel jaar wisselingen hebt. Ook al vind ik heel veel ambtdragers heel goed, het is verstandig om te wisselen.
Verder, het is nooit goed, de Heere niet te kennen, dus ja, dat vind ik geen discussie.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Hoorden profeten niet bij de oudtestamentische 'bedeling' en bij het volk Israel?Lourens schreef:Vanavond vergadert onze kerkenraad over de kandidatenlijst. Afgelopen zondag is dat afgekondigd zodat de gemeente het kan meenemen in hun gebeden.
Zou dat ook gebeuren.
De Heilige Geest IS gegeven,en wie zich bekeert , ZAL de gave van de Heilige Geest ontvangen, deze belofte is waar, want God liegt niet.
Het is kerkrechtelijk gezien (Voetius) onjuist dat het aantal diakenen het aantal ouderlingen overtreft. Ook prof. dr. Bouwman, een pikeur op het gebied van kerkrecht, poneert deze stelregel. Een kerkenraad dient er te allen tijde naar te streven dit zo te houden.
Verder een praktische opmerking. Je bent wel van de gemeente, mitsdien van God geroepen als je op een wettige wijze gekozen bent. Echter, de andere kant is of de Heere er ook vanaf weet. Dat is zo profijtelijk. Dan valt het aannemen soms licht.
Er zijn ook mensen, overal tref je bijna wel aan, die 'solliciteren' naar een ambt. Dat was ook een uitdrukking van de reeds overleden ds. J. Karens te Opheusden. Je merkt het aan heel veel dingen, dat ze niet liever dan op de lijst komen. Hij zei er dan wel eens bij: 'Mannen met gladgeschoren gezichten' (daar bedoelde hij duidelijk iets mee). Wie zou weten wat hij ermee bedoelde??
Verder een praktische opmerking. Je bent wel van de gemeente, mitsdien van God geroepen als je op een wettige wijze gekozen bent. Echter, de andere kant is of de Heere er ook vanaf weet. Dat is zo profijtelijk. Dan valt het aannemen soms licht.
Er zijn ook mensen, overal tref je bijna wel aan, die 'solliciteren' naar een ambt. Dat was ook een uitdrukking van de reeds overleden ds. J. Karens te Opheusden. Je merkt het aan heel veel dingen, dat ze niet liever dan op de lijst komen. Hij zei er dan wel eens bij: 'Mannen met gladgeschoren gezichten' (daar bedoelde hij duidelijk iets mee). Wie zou weten wat hij ermee bedoelde??
Je kunt toch ook alleen maar diaken worden als er sprake is van geestelijk leven? Een diaken buiten Christus bevindt zich in het kamp van de tegenstander.organistje schreef:Als je door je gemeente gestemd wordt om ouderling of diaken te worden ben je dan door God geroepen om dit ambt uit te oefenen? In het bevestigingsformulier wordt gesteld dat je verkoren moet zijn om dit ambt uit te oefenen en daar moet je ja op zeggen. Betekent het dat je daar van God een bevestiging van moet hebben of kun je er vanuit gaan wanneer de gemeente je roept dat je dit ambt mag gaan uitoefenen.
En hij geeft inhoudelijk het vervolg van de tekst weer.-DIA- schreef:Klopt, de tekst op zich wel. Maar het is wel duidelijk wat ik er inhoudelijk mee bedoel toch?JolandaOudshoorn schreef:Nou ja, deze keer wel. Overigens, ruk je deze tekst wel heeeeel erg uit het verband-DIA- schreef: We lezen in Jona 4: Is uw toorn billijk ontstoken?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- oesterschelpje
Worden in jullie gemeente de mensen die op "het lijstje" staan van te voren ingelicht voordat ze op zondag afgelezen worden?
Hier namelijk niet, maar ik weet van anderen dat het wel gebeurt.
Hier namelijk niet, maar ik weet van anderen dat het wel gebeurt.