College Urk wil geen afvallige schrijvers in bibliotheek

-DIA-

Re: College Urk wil geen afvallige schrijvers in bibliotheek

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:
jvdg schreef:
Hendrikus schreef: In Rijssen zijn zowel Siebelink als Treur wel geweest, op uitnodiging van de bibliotheek in samenwerking met de culturele raad. Bij Siebelink kon ik niet, Treur heb ik meegemaakt. Dat was een prima avond, met een geïnteresseerd publiek waarvan meer dan de helft uit de refohoek kwam.
't Is struisvogelpolitiek als je zulke mensen het eiland niet op laat. Steek je kop in het zand en doe of Treur en Siebelink niet bestaan. Alsof je daar verder mee komt.
Hendrikus, eerlijk gezegd begrijp ik niets van je posting, terwijl ik altijd wel inzag wat je bedoelde.
En dan bedoel ik met name je laatste zin.
Het lijkt erop dat je Treur en Siebelink stelt boven de refo-gezindte.
Alsof je de reformatorische hoek wegschoffelt ten gunste van de critici.
En daarmee ook je eigen visie daarin laat "verzuipen".
3kus, met deze posting heb ik niet juist weergegeven wat ik werkelijk bedoel.
Ik trek mijn beschuldiging in jouw richting dan ook terug.
Als je behoefte hebt aan een nadere toelichting op mijn gewijzigde inzicht, bereik me dan via PB.
OK, prima. Ik snapte je reactie niet, maar dacht dat dat aan mij lag. Never mind, kan gebeuren.

@DIA: ik denk dat het met Belcampo wel los zal lopen. De grootste pleitbezorger van een borstbeeld in de bieb is immers niet meer onder ons.
Het heeft me bijzonder aangegrepen...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
dennis

Bericht door dennis »

Ik vind dit niet verstandig van de SGP in Urk. Het lijkt me ingegeven door angst. Ik begrijp hun moeite met Siebelink wel, maar het zou van veel meer moed getuigen als ze tijdens de avond in de bibliotheek met hem in gesprek zouden gaan.
Hij is een zoeker, lees ik meerdere keren in de voorgaande berichten. Of dat zo is weet ik niet, maar als het zo is.. zou het natuurlijk prachtig zijn als de lokale SGP-ers hem ervan zouden kunnen overtuigen dat in hun gedachtegoed (of veel beter: geloof) nu ook voor hem heel veel te vinden is.
albion

Bericht door albion »

dennis schreef:Ik vind dit niet verstandig van de SGP in Urk. Het lijkt me ingegeven door angst. Ik begrijp hun moeite met Siebelink wel, maar het zou van veel meer moed getuigen als ze tijdens de avond in de bibliotheek met hem in gesprek zouden gaan.
Hij is een zoeker, lees ik meerdere keren in de voorgaande berichten. Of dat zo is weet ik niet, maar als het zo is.. zou het natuurlijk prachtig zijn als de lokale SGP-ers hem ervan zouden kunnen overtuigen dat in hun gedachtegoed (of veel beter: geloof) nu ook voor hem heel veel te vinden is.
Als je met een Urker gaat debateren dan ben je nog niet zomaar uitgepraat hoor. Ze kunnen er wel wat van. En angst... nou nee. Ze staan gewoon voor hun principe.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Rijssen

Bericht door Rijssen »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
albion schreef:
Luther schreef:Erg jammer dat de SGP op Urk zo reageert.
Ik denk dat je zoiets hooguit als 'stille diplomatie' kunt maken. Hier gaat de politiek niet over.
En nee: het feit dat de gemeente subsidie geeft aan de openbare bibliotheek is geen reden om te bepalen hoe daar het beleid is. Andersom wenst de SGP (ondanks de subsidie) immers ook geen inmenging in interne aangelegenheden.

Inhoudelijk:
Als Maarten 't Hart of des tijds Gererd Reve zou zijn uitgenodigd, dan kan ik me de reactie van de wethouder nog enigszins plaatsen. Siebelink is echter helemaal niet vijandig. Sterker nog: het is een zoeker.
Ach als al bijna 50% van de bevolking op de SGP stemt en een ...tig% CU en CDA zie ik geen probleem waarom zij nu ook niet eens mogen agreren tegen....
In Rijssen zijn zowel Siebelink als Treur wel geweest, op uitnodiging van de bibliotheek in samenwerking met de culturele raad. Bij Siebelink kon ik niet, Treur heb ik meegemaakt. Dat was een prima avond, met een geïnteresseerd publiek waarvan meer dan de helft uit de refohoek kwam.
't Is struisvogelpolitiek als je zulke mensen het eiland niet op laat. Steek je kop in het zand en doe of Treur en Siebelink niet bestaan. Alsof je daar verder mee komt.
Maar ik ben blij dat het borstbeeld van Belcampo (nog) geen plekje in de bibliotheek heeft. Blijkbaar ligt dat nog wat te gevoelig. Maar ik vrees wel dat het er eens komt... als de tijd zo doorgaat.

Zou daar ook totaal geen moeite mee hebben, snap ook niet dat mensen zich daarover druk maken.
Gian

Bericht door Gian »

-DIA- schreef: Maar ik ben blij dat het borstbeeld van Belcampo (nog) geen plekje in de bibliotheek heeft. Blijkbaar ligt dat nog wat te gevoelig. Maar ik vrees wel dat het er eens komt... als de tijd zo doorgaat.
Wat zouden we vrezen?
Laat de hoop toch varen dat wij nog iets van deze wereld moeten maken. De wereld van de oude schepping zal vergaan. De oude mens die daarin leeft zal ook vergaan. Ons burgerschap is hemels, onze wandel is in de hemelen, wij maken deel uit van een nieuwe schepping. Moeten we ons dan echt nog zo druk maken om wat het oude doet? Maant de Bijbel ons niet om afstand te doen van het oude? (2Kor.6 vanaf vs 14).
We zijn niet geroepen om regeltjes aan de wereld voor te schrijven. We zijn niet geroepen om de wereld de les te lezen. We mogen getuigen van Zijn Naam en van Zijn Zoon, onze Redder.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Jongere

Bericht door Jongere »

Hartelijk eens met gian.
En als Siebelink hier nog eens in de bibliotheek komt, dan zal ik er zijn.
albion

Bericht door albion »

Jongere schreef:Hartelijk eens met gian.
En als Siebelink hier nog eens in de bibliotheek komt, dan zal ik er zijn.
Gian schreef: Moeten we ons dan echt nog zo druk maken om wat het oude doet? Maant de Bijbel ons niet om afstand te doen van het oude? (2Kor.6 vanaf vs 14).
Als je het hier mee eens bent dan snap ik niet dat je als Siebelink bij jullie in de bibliotheek komt, dat je er dan zal zijn.
Laatst gewijzigd door albion op 11 mar 2011, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Jongere

Bericht door Jongere »

Als ik er zou zijn, zou ik er zeker niet zitten te genieten (of om 'een juk aan te trekken'). Ik vond het boek best aangrijpend.
Maar ik zou zeker graag eens met hem spreken (al heb ik daar ook weer niet hele hoge pretenties van hoor). De tekst uit Korinthe betekent absoluut niet dat we geen contact meer mogen hebben met ongelovigen. Gelukkig niet. Anders zou Jezus nooit aan de bron hebben gezeten om in gesprek te gaan met de vrouw uit Samaria.

Het gaat me er vooral om dat we zo druk bezig zijn met bepaalde dingen weren, waar dat volgens mij niet nodig is. Als we weten waar we voor staan, kan het gesprek worden aangegaan in rust. Als dat gesprek niet mogelijk of zinloos is, dan gebeurt het niet. We hoeven niet alles gelijk te verbieden.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Jongere schreef:Als ik er zou zijn, zou ik er zeker niet zitten te genieten (of om 'een juk aan te trekken'). Ik vond het boek best aangrijpend.
Maar ik zou zeker graag eens met hem spreken (al heb ik daar ook weer niet hele hoge pretenties van hoor). De tekst uit Korinthe betekent absoluut niet dat we geen contact meer mogen hebben met ongelovigen. Gelukkig niet. Anders zou Jezus nooit aan de bron hebben gezeten om in gesprek te gaan met de vrouw uit Samaria.

Het gaat me er vooral om dat we zo druk bezig zijn met bepaalde dingen weren, waar dat volgens mij niet nodig is. Als we weten waar we voor staan, kan het gesprek worden aangegaan in rust. Als dat gesprek niet mogelijk of zinloos is, dan gebeurt het niet. We hoeven niet alles gelijk te verbieden.
Juist. Het heil van onze naaste moet ons op het hart gebonden worden. Ondermeer is het goed om met betreffende schrijvers te spreken.
Plaats reactie