Engels? Wie heeft het hier over Engels?refo schreef:Misschien moet het lay out zijn. Maar een verbindingsstreepje in het Engels? No way! (Of noway)
Omslag en layout van boeken
Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi
Het Engelse woord "layout" is in het Nederlands "lay-out".
(Met dank aan Google-translate).
(Met dank aan Google-translate).
Vergelijk:
Met:Tiberius schreef:Aantrekkelijke voorkant voor de jeugd, de primaire doelgroep.
Heeft Tiberius nu een ander beeld van de jeugd dan de jongere(n) zelf? Of behoort Jongere niet tot de doelgroep en is de naam ietwat misleidend? De serieuze vraag is natuurlijk: Zijn wij niet wat al te kritiekloos in onze aaname dat dit layout "blijkbaar" aantrekkelijk is voor de jeugd? Waar baseren wij deze aanname's op? Op de Amerikaanse bestsellers van b.v. Lyn Austin en de layout op haar boeken?Jongere schreef:Ik vind nooit zoveel van een omslag. Eerst maar eens over de binnenkant nadenken.
Typisch voorbeeld hoe het vaak gaat : discussie over de buitenkant en niet over de inhoud...
Ik beveel het iedereen aan. Prachtig en leerzaam boek. Ook voor ouderen!!
Ik beveel het iedereen aan. Prachtig en leerzaam boek. Ook voor ouderen!!
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 28 jan 2011, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- JolandaOudshoorn
Jongere wordt ook ouder.....Willem schreef:Vergelijk:Met:Tiberius schreef:Aantrekkelijke voorkant voor de jeugd, de primaire doelgroep.Heeft Tiberius nu een ander beeld van de jeugd dan de jongere(n) zelf? Of behoort Jongere niet tot de doelgroep en is de naam ietwat misleidend? De serieuze vraag is natuurlijk: Zijn wij niet wat al te kritiekloos in onze aaname dat dit layout "blijkbaar" aantrekkelijk is voor de jeugd? Waar baseren wij deze aanname's op? Op de Amerikaanse bestsellers van b.v. Lyn Austin en de layout op haar boeken?Jongere schreef:Ik vind nooit zoveel van een omslag. Eerst maar eens over de binnenkant nadenken.
Maar, om Henriet nog eens te herhalen: waarom stel je die vraag?? Het gaat toch om de inhoud?
En hoe die Amerikaanse bestsellers er eigenlijk uitzien... ik zou het niet zo weten. Ik let eerlijk gezegd ook nooit zo op de omslag.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Zet eens uiteen dan wat jouw idee is over deze voorkant? Waarom is dat zo belangrijk? Gaat toch om de inhoud?Willem schreef:Vergelijk:Met:Tiberius schreef:Aantrekkelijke voorkant voor de jeugd, de primaire doelgroep.Heeft Tiberius nu een ander beeld van de jeugd dan de jongere(n) zelf? Of behoort Jongere niet tot de doelgroep en is de naam ietwat misleidend? De serieuze vraag is natuurlijk: Zijn wij niet wat al te kritiekloos in onze aaname dat dit layout "blijkbaar" aantrekkelijk is voor de jeugd? Waar baseren wij deze aanname's op? Op de Amerikaanse bestsellers van b.v. Lyn Austin en de layout op haar boeken?Jongere schreef:Ik vind nooit zoveel van een omslag. Eerst maar eens over de binnenkant nadenken.
JolandaOudshoorn schreef:Jongere wordt ook ouder.....

Maar je moet aan mijn opmerking niet teveel conclusies verbinden, Willem. Ik lees veel en dat doet niet elke jongere. Kan me voorstellen dat het voor een bepaalde groep wel aantrekkelijker is.
En of het amerikaans is; geen idee. Kan daar ook totaal geen waarde aan verbinden. Ik zie twee groene strepen, wat letters en een foto. Het zal wel.
1. Ik stel de vraag om te bezien hoe er op refoforum over gedacht wordt.henriët schreef:Ik zit me af te vragen waarom je deze vraag stelt? Wat vind je zelf van de lay out?Willem schreef:Wat vinden we eigenlijk van de lay-out van dit boek?
M.i is de inhoud belangrijker. Maar goed, ik vind t een mooie omslag, al zou ik de kleuren anders doen, smaken veschillen. De foto vind ik wel mooi, passend.

En idd, ik ben niet zo snel van mening dat de binnenkant belangrijker is dan de buitenkant, en zeker niet in dit geval. Dit is geen boekje van een wereldling die tot geloof is gekomen die allerlei traditievormen vreemd zijn en die wij daarom niet mogen beoordelen op uiterlijke dingen. Dit is boek van een "insider", een dominee, die prima op de hoogte is van de opvattingen in de refogezindte. En toch wordt deze "keuze" gemaakt. Maar niemand mag er wat van zeggen wat het is maar "buitenkant".
ps. Voor de scherpslijpers onder ons, met lay-out bedoel ik idd voornamelijk het plaatje, de foto.
Mooi plaatje wat goed uitbeeld waar het om gaat. Ik moest denken aan het plaatje van een biddend kind dat boven het bedje van een van mijn kinderen hangt.Willem schreef:[
ps. Voor de scherpslijpers onder ons, met lay-out bedoel ik idd voornamelijk het plaatje, de foto.
Wel is het waar dat we in de toekomst meer en meer rekening moeten houden dat onze jeugd opgroeid in een beeldcultuur en dat, om ze toch aan het lezen te krijgen er een aantrekkelijke lay-out verzonnen moet worden. Want idd een bruin perkamenten omslag nodigd vaak niet uit tot lezen. Je ziet dat uitgevers daar wel op in spelen. Terecht denk ik.
Goed de omslag hebben we gehad.
Willem heb jij het boek al gelezen ?
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 28 jan 2011, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Een auteur heeft meestal niets te zeggen over de voorkant van zijn boek. Dat bepaald de uitgever.
Verder: Als mensen een foto van iemand die bidt in het open veld onder de ondergaande zon te "evangelisch" ofzo vinden, dan vraag ik me af: Waar maak je je druk om. Het beeld van een bidder drukt mooi uit waar dit boek over gaat: over bevinding. En gebed hoort sterk bij bevinding.
Ik zou zeggen: Laten we het over de inhoud gaan hebben. Dat gaat tenminste ergens over...
Verder: Als mensen een foto van iemand die bidt in het open veld onder de ondergaande zon te "evangelisch" ofzo vinden, dan vraag ik me af: Waar maak je je druk om. Het beeld van een bidder drukt mooi uit waar dit boek over gaat: over bevinding. En gebed hoort sterk bij bevinding.
Ik zou zeggen: Laten we het over de inhoud gaan hebben. Dat gaat tenminste ergens over...
Genesis 24:63
En Izak was uitgegaan om te bidden in het veld, tegen het naken van den avond; en hij hief zijn ogen op en zag toe, en zie, de kemels kwamen.
Zo goed?
En Izak was uitgegaan om te bidden in het veld, tegen het naken van den avond; en hij hief zijn ogen op en zag toe, en zie, de kemels kwamen.
Zo goed?
Prima. Waar het mij om gaat is dat er in deze discussie 2 dogma's boven water komen:Jongere schreef:JolandaOudshoorn schreef:Jongere wordt ook ouder.....![]()
Maar je moet aan mijn opmerking niet teveel conclusies verbinden, Willem. Ik lees veel en dat doet niet elke jongere. Kan me voorstellen dat het voor een bepaalde groep wel aantrekkelijker is.
En of het amerikaans is; geen idee. Kan daar ook totaal geen waarde aan verbinden. Ik zie twee groene strepen, wat letters en een foto. Het zal wel.
1. Het gaat om de binnenkant en niet om de buitenkant.
2. Deze layout is aantrekkelijk voor de jeugd, de primaire doelgroep.
Stel ik een paar vragen over de bewijsvoering / onderbouwing van dogma 2 dan krijgt men, met alle respect, antwoorden zoals jijzelf hierboven ook doet. (ik heb even voor de duidelijkheid met rood aangegeven wat ik bedoel). Is dat dan de onderbouwing / bewijsvoering voor dogma 2?
Vragen over dogma 1 worden afgedaan door het dogma te herhalen, m.a.w. vragen over de buitenkant is niet nodig want het gaat om de binnenkant. Dit is een cirkelredenering geworden die zichzelf bewijst.
Ik probeer "dogma 2" helemaal niet te bewijzen. Ik opper het, heb er verder geen idee van. De uitgever zal dat beter weten dan ik (en ook beter dan de dominee).
Wat verder boven komt in de discussie is dat je wel heel veel verbindt aan het plaatje. Ik vraag me af of dat zinvol is.
Wat verder boven komt in de discussie is dat je wel heel veel verbindt aan het plaatje. Ik vraag me af of dat zinvol is.
Terzijde, deze uitspraak is m.i. te stellig. iig heeft de auteur altijd een vetorecht. Mischien moet er uiteindelijk een andere uitgever worden gezocht, maar het is natuurlijk niet zo dat de auteur maar moet afwachten hoe zijn boek eruit ziet.memento schreef:Een auteur heeft meestal niets te zeggen over de voorkant van zijn boek. Dat bepaald de uitgever.Verder: Als mensen een foto van iemand die bidt in het open veld onder de ondergaande zon te "evangelisch" ofzo vinden, dan vraag ik me af: Waar maak je je druk om. Het beeld van een bidder drukt mooi uit waar dit boek over gaat: over bevinding. En gebed hoort sterk bij bevinding. Ik zou zeggen: Laten we het over de inhoud gaan hebben. Dat gaat tenminste ergens over...
Precies. Nu komen we ergens. De uitgever zal idd als beste weten hoe de doelgroep te benaderen. De uitgever is dus van mening dat deze layout aantrekkelijk is voor de jeugd. (welke argumenten hij daarvoor heeft blijft nogal duister, maar we nemen maar aan dat hij niet zomaar wat doet). De stelling dat het om de binnenkant gaat en niet om de buitenkant is derhalve iig voor de doelgroep die de uitgever beoogd helemaal niet zo vanzelfsprekend. Er kan tenminste worden gesteld dat de buitenkant ook van belang is.Jongere schreef:Ik probeer "dogma 2" helemaal niet te bewijzen. Ik opper het, heb er verder geen idee van. De uitgever zal dat beter weten dan ik (en ook beter dan de dominee).