Samensprekingen GG/GGiN

Robert

Bericht door Robert »

En dat is er ook, een verschil wat het hart van het Evangelie raakt.
Aangezien ik niet van de GG of GGiN ben zal ik het bescheiden vragen: "Op welke manier raakt dit het hart van het evangelie?"
en eigenlijk daarbij: "Wat is het hart van het evangelie?"
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Duidelijkheid is er volgens mij nu al, lees het boekje Louter Genade. het probleem van de GGIN lijkt me ook op ander vlak te liggen: Men is, niet helemaal ongebegrijpelijk, bezorgd over hoe de actuele discussie binnen de GG wordt afgerond. Daarom wordt ook gesproken over "vooralsnog af te wachten".

Dat lijkt dus niet in de eerste plaats te maken te hebben met een leergeschil met de mainstream van de GG, alswel met onduidelijkheid en vooral ook angt voor pluriformiteit.
Adrianus, ik denk dat je een verkeerde inschatting maakt. De GGiN kan juist niet overweg met het boekje Louter Genade. Ik vond het trouwens ook wat al te rationalistisch hier en daar.
Ik denk dat Zeeuw gelijk heeft: het onderscheid in twee soorten beloften zoals dat nu gemaakt wordt moet maar overboord. Persoonlijk sta ik wel achter dat onderscheid, maar ik merk in contacten met andere bijbelgetrouwe christenen dat ze het niet erg kunnen volgen. Ervoor in de plaats moet dan wel heel duidelijk geleerd worden het onderscheid tussen recht van toegang en het recht van bezit zoals de Erskines en Boston leerden.

Misschien willen de GGiN dan wel mee?

Ik ben bang van niet: ze willen ws. pas mee als de GG gaat leren dat het algemeen aanbod van genade niet aan alle hoorders gepreekt dient te worden.

Heeft uiteindelijk ds. C. Harinck toch meer gelijk dan Rouwendal!
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Dan was Christus prediking eerlijker: Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft hem trekke... Nee, moet je eens opletten hoe kwaad de mensen toen werden. In dat opzicht is er nog niks veranderd.
Volgens mij werden ze kwaad om dat Christus zij dat Hij Gods Zoon was...
Orckie

Bericht door Orckie »

Orckie,

Zie mijn laatste posting.
Daarin lees ik geen antwoord op mijn stellingen.

Ik denk dat met de reactie van de GGiN, die volhouden dat er een zeer belangrijk leergeschil is, met één veeg de argumentatie van Rouwendal en ds. Moerkerken (dat er geen leergeschil is) van tafel geveegd wordt, en ds. C. Harinck 100% gelijk krijgt: hij benadrukt al 30 jaar lang dat er een belangrijk leergeschil is.

Ik pleit voor rehabilitatie van ds. C. Harinck.

Overigens las ik de Saambinder deze week een passage in de slotbespreking van Harincks boek door ds. W. Visscher die zeer tot nadenken stemt, en ook niet meteen bevorderlijk is voor samensprekingen met GGiN:

Het blijkt dat het bevel tot geloof en de indringende oproep tot bekering aan de onbekeerden niet of vrijwel niet functioneerde in de prediking van dr. Steenblok. Dat lijkt mij een heel ernstige zaak.

Saambinder, juni 2004, nr. 38, p. 4

Een zeer belangrijke serie artikelen, van ds. W. Visscher, die het waard is gelezen en herlezen te worden.
Robert

Bericht door Robert »

Op welke Bijbeltekst wordt de mening gebaseerd dat het genade aanbod niet aan iedereen gepreekt mag worden?
Plaats reactie