Wedergeboorte

Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Wedergeboorte

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:En als je dan zegt dat daar de essentie van de wedergeboorte al (dat zeg je door te spreken over engere zin) is dan zet je de deur wagenwijd open naar een leer die zegt dat Gods kinderen zonder geloof behouden kunnen zijn. Zie 1 Pet. 23 Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk,64 maar uit onvergankelijk zaad,65 door het levende66 en eeuwig blijvende Woord van God.
Dan blijf je wel met de vraag zitten: waar komen die werkzaamheden dán vandaan? Daarom is dit ook een steeds terugkerende discussie in onze kringen.
3/4-14. Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort;
Dat is geen antwoord.
O sorry, ik had je vorige post niet goed gelezen.
Dat is dan volgens mij werk van de Heilige Geest in een zondaar buiten de wedergeboorte om.
Mm, misschien is het beter om te zeggen dat dat valt onder de werkingen van de wet. Die kennis werkt de wet in ons.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wedergeboorte

Bericht door Erasmiaan »

Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:Dan blijf je wel met de vraag zitten: waar komen die werkzaamheden dán vandaan? Daarom is dit ook een steeds terugkerende discussie in onze kringen.
3/4-14. Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort;
Dat is geen antwoord.
O sorry, ik had je vorige post niet goed gelezen.
Dat is dan volgens mij werk van de Heilige Geest in een zondaar buiten de wedergeboorte om.
Mm, misschien is het beter om te zeggen dat dat valt onder de werkingen van de wet. Die kennis werkt de wet in ons.
Hoe kan de wet nu iets in ons werken?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Wedergeboorte

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:
Fjodor schreef: 3/4-14. Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort;
Dat is geen antwoord.
O sorry, ik had je vorige post niet goed gelezen.
Dat is dan volgens mij werk van de Heilige Geest in een zondaar buiten de wedergeboorte om.
Mm, misschien is het beter om te zeggen dat dat valt onder de werkingen van de wet. Die kennis werkt de wet in ons.
Hoe kan de wet nu iets in ons werken?
Vr.3. Waaruit kent gij uw ellende?
Antw. Uit de wet Gods a.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Bericht door theoloog »

En daarmee zijn we weer helemaal terug bij de vraag wat nu precies ellendekennis is.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Bericht door theoloog »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:En als je dan zegt dat daar de essentie van de wedergeboorte al (dat zeg je door te spreken over engere zin) is dan zet je de deur wagenwijd open naar een leer die zegt dat Gods kinderen zonder geloof behouden kunnen zijn. Zie 1 Pet. 23 Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk,64 maar uit onvergankelijk zaad,65 door het levende66 en eeuwig blijvende Woord van God.
Dan blijf je wel met de vraag zitten: waar komen die werkzaamheden dán vandaan? Daarom is dit ook een steeds terugkerende discussie in onze kringen.
Je hebt het over een discussie in onze kringen. Diezelfde vraag wordt ook gesteld in evangelische kringen, zij het in een andere context. Daar is de vraag of God al met je bezig is voordat je tot geloof komt net zo relevant. Er wordt daar zelfs gezegd dat je uit al die zaken moed mag putten. Dat lijkt mij verdacht veel op wat hier nu gesteld wordt. Bestaat er nu wel of geen toeleidende weg voor de wedergeboorte? Ik zou je aanraden je ook eens te verdiepen in de schaal van Engel.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wedergeboorte

Bericht door Afgewezen »

theoloog schreef:Ik zou je aanraden je ook eens te verdiepen in de schaal van Engel.
?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wedergeboorte

Bericht door Erasmiaan »

Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:Dat is geen antwoord.
O sorry, ik had je vorige post niet goed gelezen.
Dat is dan volgens mij werk van de Heilige Geest in een zondaar buiten de wedergeboorte om.
Mm, misschien is het beter om te zeggen dat dat valt onder de werkingen van de wet. Die kennis werkt de wet in ons.
Hoe kan de wet nu iets in ons werken?
Vr.3. Waaruit kent gij uw ellende?
Antw. Uit de wet Gods a.
Beste Fjodor, de wet is toch een dood iets, die werkt niet. Hooguit kunnen wij bij het lezen van de wet concluderen dat we diep ellendig zijn. In de Handen van Gods Geest is de wet echter een middel om ons tot Christus uit te drijven.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Bericht door DWW »

Fjodor schreef:
DWW schreef: Alleen door de geestelijke kruisdood met Christus te sterven, kan hij de macht der zonden afsterven, Rom. 6:2, Rom. 8:2. Wanneer hij deze geestelijk macht, waarin hij in Adam is doodgevallen, is afgestorven, kan de dood hem niet meer vasthouden, en staat de zondaar met Christus op uit het graf der zonden tot een nieuw leven door het geloof.
En het geloof is daar pas in de opstanding met Christus en niet al in de geestelijke kruisdood met Christus?
Lees hier wat de apostel schriijft aan de VERLOSTE romeinen te Rome: Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader! (Rom. 8:15)

Zijn er dan twee Heilige Geesten? NEE, maar wel een tweeerlei werking van de God de Heilige Geest. Wanneer het Gode behaagt om een ziel tot zaligheid te gaan bearbeiden, dan doet Hij dit door Wet en Evangelie. De geestelijke ontdekking der wet, is de geestelijke doding der wet echter nog niet. Daarom zijn velen stervende, maar weinig daadwerkelijk gestorven, Rom. 6:7. Deze overtuigingen houden bij velen ook weer op, en komt nooit meer terug. We moeten daarom eigenlijk alleen maar van (HC) ellendekennis spreken wanneer het een onhoudbare zielenood voor God geworden is. Dan alleen moet er een zaak tussen God en die zondaar opgelost worden.Al dat andere is slecht houdbare geestelijke ontdekking. Maar wanneer Goddrie-enig een verkoren zondaar van dood levend maakt in en door de toegepaste kruisdood en opstanding van Christus, dan sterft die zondaar de kruisdood door het geloof in Gods heilige wet. Daar gelooft en mijnt hij z'n geestelijk oordeel. Dit wordt gewerkt door de Geest der dienstbaarheid tot vreze. Eenmaal ondergegaan in het geestelijk badwater der wedergeboorte, als in een punt des tijds, staat die zondaar met Christus op uit het graf der zonden door het geloof dat hem in de hel van zijn bestaan door de Geest der aanneming tot kinderen geschonken is, lees Joh. 16:14-15, Rom. 8:9, Gal. 4:5-7.

Toepassing op de bekering van de moordenaar:
Lees hier zijn geloof in God heilige wet, waardoor hij zijn vonnis en oordeel geestelijk kan en mag mijnen: Maar de andere, antwoordende, bestrafte hem, zeggende: Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt? En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan, Lukas 40-41.

Hij gaat verloren door Gods verdoemende recht, als in een punt des tijds, en wordt direct in en door Christus behouden door Gods verzoendende recht. Lees hier zijn geschonken geloof in het Evangelie dat direct door Christus werd beantwoord tot zaligheid. Want al wat Mij de Vader geeft, en tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen, zegt Hij.

En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn. En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn, Lukas 42-43.
Laatst gewijzigd door DWW op 06 jan 2011, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Wedergeboorte

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef: O sorry, ik had je vorige post niet goed gelezen.
Dat is dan volgens mij werk van de Heilige Geest in een zondaar buiten de wedergeboorte om.
Mm, misschien is het beter om te zeggen dat dat valt onder de werkingen van de wet. Die kennis werkt de wet in ons.
Hoe kan de wet nu iets in ons werken?
Vr.3. Waaruit kent gij uw ellende?
Antw. Uit de wet Gods a.
Beste Fjodor, de wet is toch een dood iets, die werkt niet. Hooguit kunnen wij bij het lezen van de wet concluderen dat we diep ellendig zijn. In de Handen van Gods Geest is de wet echter een middel om ons tot Christus uit te drijven.
Dat moet je tegen de Catechismus zeggen.
Wat je met dat laatste wil zeggen weet ik niet, het zegt in ieder geval niets over een wedergeboorte.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Wedergeboorte

Bericht door Fjodor »

DWW schreef: Maar wanneer Goddrie-enig een verkoren zondaar van dood levend maakt in en door de toegepaste kruisdood en opstanding van Christus, dan sterft die zondaar de kruisdood door het geloof in Gods heilige wet. Daar gelooft en mijnt hij z'n geestelijk oordeel. Dit wordt gewerkt door de Geest der dienstbaarheid tot vreze. Eenmaal ondergegaan in het geestelijk badwater der wedergeboorte, als in een punt des tijds, staat die zondaar met Christus op uit het graf der zonden door het geloof dat hem in de hel van zijn bestaan door de Geest der aanneming tot kinderen geschonken is, lees Joh. 16:14-15, Rom. 8:9, Gal. 4:5-7.
Hier is het niet het geloof in Christus dat mij redt maar het geloof in de wet dat mij redt.
De kanttekening bij Romeinen 6:3 leert het anders, het geloof in Christus doet ons een worden met Zijn dood, doet ons sterven, niet het geloof in de wet:

3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn,7 wij in Zijn dood gedoopt zijn?8

7) in Christus Jezus gedoopt zijn,
Namelijk om te betuigen onze gemeenschap, die wij met Christus hebben door het geloof.

8) in Zijn dood gedoopt zijn?
Dat is, door de doop verzekerd worden dat wij gemeenschap hebben aan Zijnen dood, waardoor niet alleen onze zonden voor God verzoend zijn, maar ook de Heilige Geest is verworven, door wiens werking de verdorvenheid, die in ons is, haar leven of heersende kracht is benomen, hetwelk is de eerste trap onzer wedergeboorte; Tit. 3:5,6.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wedergeboorte

Bericht door Erasmiaan »

Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:Hoe kan de wet nu iets in ons werken?
Vr.3. Waaruit kent gij uw ellende?
Antw. Uit de wet Gods a.
Beste Fjodor, de wet is toch een dood iets, die werkt niet. Hooguit kunnen wij bij het lezen van de wet concluderen dat we diep ellendig zijn. In de Handen van Gods Geest is de wet echter een middel om ons tot Christus uit te drijven.
Dat moet je tegen de Catechismus zeggen.
Wat je met dat laatste wil zeggen weet ik niet, het zegt in ieder geval niets over een wedergeboorte.
Lezen is ook een vak. Waar zegt de catechismus dat DE WET iets werkt? DE MENS kent zijn ellende uit de wet.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Wedergeboorte

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:En als je dan zegt dat daar de essentie van de wedergeboorte al (dat zeg je door te spreken over engere zin) is dan zet je de deur wagenwijd open naar een leer die zegt dat Gods kinderen zonder geloof behouden kunnen zijn. Zie 1 Pet. 23 Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk,64 maar uit onvergankelijk zaad,65 door het levende66 en eeuwig blijvende Woord van God.
Dan blijf je wel met de vraag zitten: waar komen die werkzaamheden dán vandaan? Daarom is dit ook een steeds terugkerende discussie in onze kringen.
3/4-14. Zo is dan het geloof een gave Gods
Wacht even,
Efeze 2:8,9 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;Niet uit de werken, opdat niemand roeme.

Het is een hardnekkig misverstand dat geloof een gave is van God. Ondermeer op grond van dit vers wordt dit beweerd. Dit terwijl het er niet staat! Het woordje 'dat' verwijst niet terug naar geloof. Dit is taalkundig en schriftuurlijk onmogelijk. Het verwijst naar 'zalig geworden door het geloof'.
Maar ook door gewoon te lezen blijkt dit: 'niet uit u' loopt parallel met 'niet op grond van werken'. Áls geloof een gave zou zijn van God, dan is het gedeelte 'niet uit werken' geheel overbodig. Dan zou de zin ongeveer zo luiden: "Want uit genade zijt gij zalig geworden door geloof, en dat [geloof] is niet op grond van werken". Iedereen kan zien dat dit niet klopt.

Het zalig worden is niet uit ons, maar de gave van God.

Dankt God voor Zijn genade!

Efeze 2:5 Uit genade zijt gij zalig geworden

Titus 3:4-7 Maar wanneer de goedertierenheid van God, onzen Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is,
Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes;
Denwelken Hij over ons rijkelijk heeft uitgegoten door Jezus Christus, onzen Zaligmaker;
Opdat wij, gerechtvaardigd zijnde door Zijn genade, erfgenamen zouden worden naar de hope des eeuwigen levens.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Wedergeboorte

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef: Vr.3. Waaruit kent gij uw ellende?
Antw. Uit de wet Gods a.
Beste Fjodor, de wet is toch een dood iets, die werkt niet. Hooguit kunnen wij bij het lezen van de wet concluderen dat we diep ellendig zijn. In de Handen van Gods Geest is de wet echter een middel om ons tot Christus uit te drijven.
Dat moet je tegen de Catechismus zeggen.
Wat je met dat laatste wil zeggen weet ik niet, het zegt in ieder geval niets over een wedergeboorte.
Lezen is ook een vak. Waar zegt de catechismus dat DE WET iets werkt? DE MENS kent zijn ellende uit de wet.
Ok, jij hebt beter gelezen.
Maar dan zie ik nog steeds nergens staan dat er een wedergeboorte nodig is om dat te leren kennen.
De wet kan volgens mij trouwens meer dan jij zegt. Want dood is ze niet, ze is geestelijk, Rom. 7:14.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Wedergeboorte

Bericht door Fjodor »

Joannah schreef: Het is een hardnekkig misverstand dat geloof een gave is van God.
Dit is Arminius ten top, joannah. Ik heb hier even geen zin er verder op in te gaan.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wedergeboorte

Bericht door Jongere »

Vr. 3. Waaruit kent gij uw ellende?
Antw. Uit de wet Gods.

Vr.4. Wat eist de wet Gods van ons?
Antw. Dat leert ons Christus in een hoofdsom.
Plaats reactie