Kerstnachtdienst
- Bonny
- Contacteer:
Re: Kerstnachtdienst
Maar Gijs, wat is er fout aan om een kerkdienst te bezoeken?
The Groom's still waiting at the altar
Als op zo'n Kerstnachtdienst het Woord opengaat dan zou zelfs iemand die het hele jaar Jezus niet nodig heeft gehad geraakt kunnen worden.
Helaas zijn er ook in de gangbare kerk-/kerstdiensten mensen die Jezus nog nooit nodig gehad hebben.
Het zou een wonder zijn als die mensen ook geraakt worden door het Woord.
Laten we er in elk geval voor waken dat we niet oordelen. Strijdt gij om in te gaan.
En dit is tevens een modwarning: Er wordt niet geoordeeld!
Helaas zijn er ook in de gangbare kerk-/kerstdiensten mensen die Jezus nog nooit nodig gehad hebben.
Laten we er in elk geval voor waken dat we niet oordelen. Strijdt gij om in te gaan.
Als ik een dienst midden in de nacht zou moeten houden in de hoop dat er mensen komen onder het Woord dat verkondigt wordt.... dan heb ik er mijn slaap voor over.
Het gaat niet om het tijdstip. Misschien komen de mensen om de sfeer of uit traditie, dat is waar.
Maar ook de Heere kan juist die diensten gebruiken om díe mensen te raken.
Laten we dankbaar zijn dat er diensten zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de Heere ook deze diensten wil gebruiken.
Gijs, als we menselijk kijken, nee, dan is er niets goed.
Maar de Heere werkt, nog altijd, het is nog genadetijd en Hij komt nog met Zijn boodschap.
Ik durf zelfs te zeggen............. ook met diensten buiten de gereformeerde gezindte.
Hij is niet van onze eigen gemeenten afhankelijk maar Hij bouwt Zijn gemeente, dwars door alle kerkmuren heen.
Het gaat niet om het tijdstip. Misschien komen de mensen om de sfeer of uit traditie, dat is waar.
Laten we dankbaar zijn dat er diensten zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de Heere ook deze diensten wil gebruiken.
Maar de Heere werkt, nog altijd, het is nog genadetijd en Hij komt nog met Zijn boodschap.
Ik durf zelfs te zeggen............. ook met diensten buiten de gereformeerde gezindte.
Hij is niet van onze eigen gemeenten afhankelijk maar Hij bouwt Zijn gemeente, dwars door alle kerkmuren heen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Zo is het.Lourens schreef:Als ik een dienst midden in de nacht zou moeten houden in de hoop dat er mensen komen onder het Woord dat verkondigt wordt.... dan heb ik er mijn slaap voor over.
En zolang de gereformeerde kerken niet in staat zijn om zulke openlucht diensten in elkaar te zetten hebben we het recht niet om anderen af te kraken..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
bedankt voor de nuttige link, Gijs.Gijs83 schreef:Vanavond worden er weer op veel plaatsen kerstnachtdienst. Ik snap eigenlijk niet zo wat mensen op zo'n laat tijdstip naar de kerk drijft. Veelal beginnen de diensten om 21.30 of 22.00 uur of nog later. Is het alleen om de sfeer? Is het van Roomse oorsprong?
Zie bv ook: http://noemewv.nl/Hymnologie/Nederlands ... dienst.htm. Hierin wordt ook wat gezegd over dat Kerst niet altijd gevierd zoals Jan Smelik vandaag in puntkomma bij het RD ook al schreef. Ik kan er verder zo niet wat van op internet vinden. Misschien weet iemand er hier meer van.
Jan Smelik heeft natuurlijk gelijk.
Kerstnachtdiensten zijn gebaseerd op traditie of
"menselijke inzettingen" zoals dat heet in de Bijbel.
maar zoals Helma al zegt, een ieder die ''verslagen'' wordt door het gepredikte Woord, en toegevoegd zou worden aan de Gemeente, is natuurlijk geweldig.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Lourens, mede uit ervaring, kan ik deze posting van jou, van harte onderschrijven.Lourens schreef:Als ik een dienst midden in de nacht zou moeten houden in de hoop dat er mensen komen onder het Woord dat verkondigt wordt.... dan heb ik er mijn slaap voor over.
De Heere is niet aan tijd, plaats, muren, gemeentes of tradities gebonden.
De Heilige Geest werkt daar waarheen Hij gezonden wordt.
De "officiële" kerst is voorbij.
Ik hoop en ik bid dat de kerst, los van de werkelijke datum, z'n geestelijke waardij onder ons niet zal loslaten.
Ik hoop dat de door de engelen geproclameerde vrede op aarde z'n weerklank in onze harten mag hebben gevonden.
En in het bijzonder: In de mensen een welbehagen.
Dan was het een feest met inhoud.
Dat wens ik jullie allen toe.
Ook in de discussies op dit forum.
Ik hoop en ik bid dat de kerst, los van de werkelijke datum, z'n geestelijke waardij onder ons niet zal loslaten.
Ik hoop dat de door de engelen geproclameerde vrede op aarde z'n weerklank in onze harten mag hebben gevonden.
En in het bijzonder: In de mensen een welbehagen.
Dan was het een feest met inhoud.
Dat wens ik jullie allen toe.
Ook in de discussies op dit forum.
edit.
Laatst gewijzigd door Marnix op 27 dec 2010, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Maar niet alles wat gedaan wordt waarbij er mensen tot God worden bekeerd is goed te praten! God kan met een kromme stok - gelukkig - rechte slagen geven. Er zijn mensen die zijn bekeerd in de kroeg of op de kermis. Dat wil uiteraard niet zeggen dat men een kroeg mag beginnen of in de kroeg mag gaan zitten met als argument dat er mischien wel mensen bekeerd zullen worden. De Bijbel is richtsnoer, norm en criteria. En als je dan grosso modo ziet wat er in de kerstnachtdiensten gebeurd en welk woord er wordt gepredikt dan is de constatering van Gijs terecht. Dat er kerstnachtdiensten zijn die anders zijn wil ik best geloven, maar dat doet niets af aan de algemene teneur. Dat is geen oordelen, dat is het constateren van feiten.helma schreef:Als op zo'n Kerstnachtdienst het Woord opengaat dan zou zelfs iemand die het hele jaar Jezus niet nodig heeft gehad geraakt kunnen worden.
Dat is totaal geen constatering van feiten. Dat is een onjuiste interpretatie van de werkelijkheid. Ik heb van talloze kerstnachtdiensten gehoord waar het Woord open ging en het evangelie klonk, waar God werd geloofd en gedankt... en waar ook veel ongelovigen waren die dat hoorden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik denk, dat dit een goede toevoeging van Willem is, dat er met een kromme stok rechte slagen kunnen worden geslagen door de Heere. Vaak als ik iets zeg is het meest constateren van feiten, geen oordelen en mensen afschrijven. Ik zou het niet durven, dat oordeel is(gelukkig) aan de Heere. Ik kan niet van alles zeggen of iets nou goed of fout is.Willem schreef:Maar niet alles wat gedaan wordt waarbij er mensen tot God worden bekeerd is goed te praten! God kan met een kromme stok - gelukkig - rechte slagen geven. Er zijn mensen die zijn bekeerd in de kroeg of op de kermis. Dat wil uiteraard niet zeggen dat men een kroeg mag beginnen of in de kroeg mag gaan zitten met als argument dat er mischien wel mensen bekeerd zullen worden. De Bijbel is richtsnoer, norm en criteria. En als je dan grosso modo ziet wat er in de kerstnachtdiensten gebeurd en welk woord er wordt gepredikt dan is de constatering van Gijs terecht. Dat er kerstnachtdiensten zijn die anders zijn wil ik best geloven, maar dat doet niets af aan de algemene teneur. Dat is geen oordelen, dat is het constateren van feiten.helma schreef:Als op zo'n Kerstnachtdienst het Woord opengaat dan zou zelfs iemand die het hele jaar Jezus niet nodig heeft gehad geraakt kunnen worden.
-
Klopt de Bijbel is richtsnoer norm en criteria.........als het Woord opengaat, het vleesgeworden Woord en daar klinkt heden is u geboren de Zaligmaker. Dan maakt dat ten diepste geen verschil waar dat gebeurd. De klinkt de oproep tot een ieder of dat nu in een kerstnachtdienst is of in onze kerkdienst. Het enige wat van belang is, is onze reactie op dat Woord. Ongeacht of dat er een drumstel klinkt of dat er op hele noten gezongen wordt. Het Woord is geen dode letter maar de adem van de Geest. Het Woord wekt tot leven. Het Woord is realiteit.Willem schreef:Maar niet alles wat gedaan wordt waarbij er mensen tot God worden bekeerd is goed te praten! God kan met een kromme stok - gelukkig - rechte slagen geven. Er zijn mensen die zijn bekeerd in de kroeg of op de kermis. Dat wil uiteraard niet zeggen dat men een kroeg mag beginnen of in de kroeg mag gaan zitten met als argument dat er mischien wel mensen bekeerd zullen worden. De Bijbel is richtsnoer, norm en criteria. En als je dan grosso modo ziet wat er in de kerstnachtdiensten gebeurd en welk woord er wordt gepredikt dan is de constatering van Gijs terecht. Dat er kerstnachtdiensten zijn die anders zijn wil ik best geloven, maar dat doet niets af aan de algemene teneur. Dat is geen oordelen, dat is het constateren van feiten.helma schreef:Als op zo'n Kerstnachtdienst het Woord opengaat dan zou zelfs iemand die het hele jaar Jezus niet nodig heeft gehad geraakt kunnen worden.
Straks zal een ieder horen, ongeacht waar deze het Woord gehoord heeft, Ik heb u geroepen, Ik heb u Mijn Zoon aangeboden. Waarom bent U niet zoals de Herders op het Woord naar de Kribbe gegaan. Was u beter dan een Herder, wilde u meer dan mijn Woord? Zij die mijn Woord horen en doen die zullen zalig worden. Dan blijft alleen over u hebt niet gewild dat Ik Koning over u zal zijn. Ga weg van mij.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Het gaat niet enkel om 'loven en danken'(dat hoort men in onze dagen nogal in eens tot in kerken die zich nog wel reformatorisch willen noemen), men moet wel goed voor ogen houden voor wie Christus kwam. Voor de oprechten van hart is het niet altijd 'loven en danken', deze mensen voelen het ook als een miskenning als er alleen maar 'geloofd en gedankt' wordt. Niet dat dat nooit gedaan wordt(dat hoort er zeker bij, maar wij gevallen mensen kunnen dat niet altidj), maar dan in aanbidding, dat is het wat er uiteindelijk(als het recht ligt) overblijft! Alleen verwondering(Hij voor mij) is ook niet goed het moet als een wonder ervaren worden!Marnix schreef:Dat is totaal geen constatering van feiten. Dat is een onjuiste interpretatie van de werkelijkheid. Ik heb van talloze kerstnachtdiensten gehoord waar het Woord open ging en het evangelie klonk, waar God werd geloofd en gedankt... en waar ook veel ongelovigen waren die dat hoorden.
Dit klopt voor een ieder die aanwezig is op een kerstnachtdienst. Deze constatering zegt natuurlijk niets over of we de Bijbel recht doen door dergelijke kerstnachtdiensten te organiseren of toe te juichen. En daar hebben we het hier over. Niet alles wat onverhoopt een goed resultaat (kan) opleveren is daarmee ook goed. Het doel heiligt de middelen toch niet?Democritus schreef:Klopt de Bijbel is richtsnoer norm en criteria.........als het Woord opengaat, het vleesgeworden Woord en daar klinkt heden is u geboren de Zaligmaker. Dan maakt dat ten diepste geen verschil waar dat gebeurd. De klinkt de oproep tot een ieder of dat nu in een kerstnachtdienst is of in onze kerkdienst. Het enige wat van belang is, is onze reactie op dat Woord. Ongeacht of dat er een drumstel klinkt of dat er op hele noten gezongen wordt. Het Woord is geen dode letter maar de adem van de Geest. Het Woord wekt tot leven. Het Woord is realiteit.Willem schreef:Maar niet alles wat gedaan wordt waarbij er mensen tot God worden bekeerd is goed te praten! God kan met een kromme stok - gelukkig - rechte slagen geven. Er zijn mensen die zijn bekeerd in de kroeg of op de kermis. Dat wil uiteraard niet zeggen dat men een kroeg mag beginnen of in de kroeg mag gaan zitten met als argument dat er mischien wel mensen bekeerd zullen worden. De Bijbel is richtsnoer, norm en criteria. En als je dan grosso modo ziet wat er in de kerstnachtdiensten gebeurd en welk woord er wordt gepredikt dan is de constatering van Gijs terecht. Dat er kerstnachtdiensten zijn die anders zijn wil ik best geloven, maar dat doet niets af aan de algemene teneur. Dat is geen oordelen, dat is het constateren van feiten.helma schreef:Als op zo'n Kerstnachtdienst het Woord opengaat dan zou zelfs iemand die het hele jaar Jezus niet nodig heeft gehad geraakt kunnen worden.
Straks zal een ieder horen, ongeacht waar deze het Woord gehoord heeft, Ik heb u geroepen, Ik heb u Mijn Zoon aangeboden. Waarom bent U niet zoals de Herders op het Woord naar de Kribbe gegaan. Was u beter dan een Herder, wilde u meer dan mijn Woord? Zij die mijn Woord horen en doen die zullen zalig worden. Dan blijft alleen over u hebt niet gewild dat Ik Koning over u zal zijn. Ga weg van mij.
Saulus was op weg naar Damascus om christenen te vervolgen die in Jezus geloofden toen hij werd gegrepen in het hart. Als we deze redenering volgen - er worden mensen gelovig en dus is het goed - dan is het vervolgen van christenen toegestaan want er worden dan mischien wel vervolgers in het hart gegrepen wordenWillem schreef:Dit klopt voor een ieder die aanwezig is op een kerstnachtdienst. Deze constatering zegt natuurlijk niets over of we de Bijbel recht doen door dergelijke kerstnachtdiensten te organiseren of toe te juichen. En daar hebben we het hier over. Niet alles wat onverhoopt een goed resultaat (kan) opleveren is daarmee ook goed. Het doel heiligt de middelen toch niet?Democritus schreef:Klopt de Bijbel is richtsnoer norm en criteria.........als het Woord opengaat, het vleesgeworden Woord en daar klinkt heden is u geboren de Zaligmaker. Dan maakt dat ten diepste geen verschil waar dat gebeurd. De klinkt de oproep tot een ieder of dat nu in een kerstnachtdienst is of in onze kerkdienst. Het enige wat van belang is, is onze reactie op dat Woord. Ongeacht of dat er een drumstel klinkt of dat er op hele noten gezongen wordt. Het Woord is geen dode letter maar de adem van de Geest. Het Woord wekt tot leven. Het Woord is realiteit.Willem schreef:Maar niet alles wat gedaan wordt waarbij er mensen tot God worden bekeerd is goed te praten! God kan met een kromme stok - gelukkig - rechte slagen geven. Er zijn mensen die zijn bekeerd in de kroeg of op de kermis. Dat wil uiteraard niet zeggen dat men een kroeg mag beginnen of in de kroeg mag gaan zitten met als argument dat er mischien wel mensen bekeerd zullen worden. De Bijbel is richtsnoer, norm en criteria. En als je dan grosso modo ziet wat er in de kerstnachtdiensten gebeurd en welk woord er wordt gepredikt dan is de constatering van Gijs terecht. Dat er kerstnachtdiensten zijn die anders zijn wil ik best geloven, maar dat doet niets af aan de algemene teneur. Dat is geen oordelen, dat is het constateren van feiten.helma schreef:Als op zo'n Kerstnachtdienst het Woord opengaat dan zou zelfs iemand die het hele jaar Jezus niet nodig heeft gehad geraakt kunnen worden.